• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen van Ford Mondeo teer of vliegroest

stanneman

Detailing trainee
21 apr 2012
32
37
hallo ik ben nieuw hier!

ik ben 16 jaartjes oud en ga volgend jaar auto techniek volgen, En we rijden thuis een Ford mondeo uit 2010 een Ford transit connect (2012)

Deze wielen komen eigelijk van een Ford galaxy onze vorige auto maar paste ook op onze mondeo dus dan is de keuze tussen zwart staal of lichtmetaal in de winter snel gemaakt!
Maar sinds dat we ze hebben zijn eigelijk nooit is goed schoon gemaakt en ik kon de gele aanslag niet meer zien dus dacht ik ik ga ze maar eens aan pakken dus ik ben begonnen om ze eerst eens even af te spoelen en toen cartec velgen reiniger er royaal op gespoten en schoon gebrostelt met een borstel op de tuinslang tot mijn verbazing verdween zelfs de goud gelige aanslag als sneeuw voor de zon.
maar nu zit ik dus een beetje met de zwarte stippen teer of vliegroest van de remmetjes hoe krijg ik de velgen nu brandschoon en super glad.

ik zat te denken aan

-Iron-x
-klei
-goeie velgen wax

graag een reactie hoe jullie dit zouden doen ik heb geen groot budget!

Before ipod foto's

VelgenMondeo1.jpg

VelgenMondeo2.jpg


after Goeie camera

VelgenMondeo7.jpg

VelgenMondeo16.jpg


en wat ik dus nog veder schoon wil

VelgenMondeo10.jpg

VelgenMondeo12.jpg


Groeten
 
Als ik jouw was zou ik na het wassen niet direct Ironx gebruiken, maar eerst nog een velgenreinger, daarna de Ironx, daarna bv Valet pro tar and gleu remover en dan pas kleien.

Vervolgens polijsten en daarna een waxlaagje er op zetten.
 
tamer zei:
Als ik jouw was zou ik na het wassen niet direct Ironx gebruiken, maar eerst nog een velgenreinger, daarna de Ironx, daarna bv Valet pro tar and gleu remover en dan pas kleien.

Vervolgens polijsten en daarna een waxlaagje er op zetten.

bedankt voor je reactie,
de middelden om te polijsten heb ik niet en het is ongeveer een weekje geleden dat ik ze heb gewassen
maar is inderdaad een klei een goed middel om de velgen echt weer super schoon te krijgen?
 
Van kleien zullen de velgen vooral lekker glad worden, zwarte stipjes/aanslag kan je vaak ook wel met kleien verwijderen maar dat is arbeid maw het gaat soms traag/moeizaam. Dus ik zou kleien zeker niet overslaan omdat je er echt wel veel (zichtbare en onzichtbare) vervuiling mee verwijdert die het oppervlak stroef maakt.

Het hangt ervan af wat de zwarte aanslag precies is maar ik zou zeker een teerverwijderaar (zoals inderdaar Valet Pro Citrus Tar & Glue Remover, ook in verband met het verwijderen van oude lijmresten van plaklood) en IronX proberen (ik zie in je beginpost dat velgenreiniger al een groot deel vervuiling verwijdert heeft)

En niet vergeten de resultaatfoto's te posten! :ja
 
De velgen kun je misschien beter niet zo 'kaal' op de tegels leggen. Wellicht beter om er iets onder te leggen om krassen te voorkomen.
 
Volgens mij ligt er iets onder hoor IbizaSigno (zie foto 2) en op de onderstaande foto's staan de wielen tegen een muur aangeleund...:eyes:
 
My 2 cents:

- goede velgenreiniger
- afsoppen
- Iron-X
- afsoppen
- Tardis of Valet Pro Citrus
- afsoppen
- kleien met een oud stukje klei
- eventueel polijsten met cone
- in de wax zetten

;)
 
Okee bedankt voor de reacties!

Ik ga dan denk ik maar dat tar & gleu remover kopen en een klei, was heb ik nog wel welke klei is betaalbaar en goed geschikt voor deze klus?
en moet ik dan ook nog een lube kopen voor de klei?

De velgen kunnen gewoon veilig op de straat liggen er zit zat rubber van de band omheen :p
 
Wat vind jij betaalbaar? Ik denk dat poorboys klei en spray and wipe van poorboys een goede combi is.

Koop dan wel minimaal de 946ml fles, dan heb je in verhouding meer product voor minder geld en je kan het 1 op 1 verdunnen.

Spray and wipe is een product die voor heel veel dingen te gebruiken is, dus het zal niet zonde zijn van je centen.
 
Ik zat zelf te denken aan de klei van bacis of bling clay bar 55g die is mooi goedkoop :D
En de lube kom ik wel uit, dus dan word het denk ik

-bacis of bling 55g clay bar
-tar en glue remover
-En eventueel iron-x
 
stanneman zei:
Ik zat zelf te denken aan de klei van bacis of bling clay bar 55g die is mooi goedkoop :D
En de lube kom ik wel uit, dus dan word het denk ik

-bacis of bling 55g clay bar
-tar en glue remover
-En eventueel iron-x
Ja, klopt maar als je het gaat omrekenen naar 200g is de Poorboys nog net iets goedkoper. (al scheelt het praktisch niets)
Ik zou toch de PB overwegen omdat je dan (bijna) 4 keer zoveel klei hebt. Dat stukje Dodo kan je misschien wel in 2 snijden maar meer dan 2 stukjes ga je daar niet uitkrijgen en een stukje klei dat op de grond valt is linea recta voor de vuilbak. Als je maar 2 stukjes hebt kan je 1 keer onhandig zijn... ,^^ al is het natuurlijk ook niet de bedoeling om meer dan 1 stukje te gaan gebruiken voor de velgen, eens op velgen gebruikt kan je dat stukje ook niet meer op je auto zelf gebruiken. Maar een stukje laten vallen is soms sneller gebeurd dan je denkt. :-"

PS : vergeet je glijmiddel niet eh! Spray & Wipe of Born Slippy (kan 1:10 verdund worden en komt dan wat goedkoper uit dan de S&W 1:2)
 
Okee en wat zijn nu de verschillen tussen al die soorten klei?
Want ik las al het een en ander dat je bij sommige kleien gegarandeerd moet polijsten na het gebruik er van en dat wil ik nou juist niet ;)
En wat doet iron-x nou eigelijk precies? Ik zie er namijlk zat mooie foto's van in het show off deel maar ben er nog niet helmaal achhter wat het precies doet
De velgen zijn ook maar van m'n vader en ik wil het natuurlijk niet verklooien

Bedankt voor alle reacties tot nu toe toppie!
 
Jullie vergeten Trix. Dé combinatie tussen TarX en IronX .

Voor deze velgen de oplossing. Skip de velgenreinigers, dit moeteen goed resultaat geven.
 
stanneman zei:
Okee en wat zijn nu de verschillen tussen al die soorten klei?
Want ik las al het een en ander dat je bij sommige kleien gegarandeerd moet polijsten na het gebruik er van en dat wil ik nou juist niet ;)
En wat doet iron-x nou eigelijk precies? Ik zie er namijlk zat mooie foto's van in het show off deel maar ben er nog niet helmaal achhter wat het precies doet
De velgen zijn ook maar van m'n vader en ik wil het natuurlijk niet verklooien

Bedankt voor alle reacties tot nu toe toppie!
Je hebt mildere kleivarianten en hardere, agressievere. Met de mildere ga je minder last hebben van marring (zeer fijne "krasjes" die je er heel gemakklijk uit polijst) dan met de agressievere varianten maar de doeltreffendheid van de klei wordt er dan ook wat minder op.
Dit is m.i. echter vooral van toepassing op de autolak en geldt toch wat minder voor velgen die volgens mij wel iets meer kunnen verdragen. Ik zou voor velgen niet de meest zachte klei kiezen. Waar welke klei zich verhoudt, dat vraag je beter aan meer ervaren forumers aangezien ik alleen nog maar met de Poorboys klei gewerkt heb en die zou ergens in het midden op de schaal van mild tot agressief liggen. (misschien iets meer naar de agressieve kant overhellend?)

Iron.X is een product waarmee je metaaldeeltjes, zoals bv vliegroest kan oplossen. Je auto en ook je velgen zitten er ongetwijfeld vol van.
Tar.X is hetzelfde als Iron.X maar dan voor teerdeeltjes.

De Trix die Tim aanhaalt is de combinatie van beiden en bespaart je dus tijd aangezien je hiermee 2 behandelingen in 1 combineert.
 
Nou dan ga ik er wel uitkomen! bedankt voor de informatie allemaal :)^
Even kijken of ik het wel echt meer dan 35 euro waard vind maar ik denk dat ik het wel ga doen :roll

Als ze helemaal mooi zijn post ik nog wel wat foto's in het show off deel!

Bedankt allemaal!
 
Hee Stan,

Misschien ken je me wel, maar je moeder werkt bij mij op het werk!
Ik ben van de zwarte lupo GTI, met het rood zwart geblokte dak. Als je eventueel vragen hebt kan je altijd bij me terecht.

Ook als je wat wilt lenen/gebruiken van mijn spullen, geen probleem gewoon ef vragen of langskomen dan komt het goed!

Tom
 
tommiee92 zei:
Hee Stan,

Misschien ken je me wel, maar je moeder werkt bij mij op het werk!
Ik ben van de zwarte lupo GTI, met het rood zwart geblokte dak. Als je eventueel vragen hebt kan je altijd bij me terecht.

Ook als je wat wilt lenen/gebruiken van mijn spullen, geen probleem gewoon ef vragen of langskomen dan komt het goed!

Tom

Hey Tom,

Ik heb inderdaad al is wat over je gehoord laast nog een porsche gedaan hoorde ik :)^ maar erg leuk en aardig van je als ik nog is een keer wat te vragen heb kom ik wel even langs

Groeten
 
Klopt, een Porsche boxster was dat inderdaad!

Geen probleem, voel je vrij om te vragen.

Een tipje, gebruik in plaats van de Velgenreiniger van cartec de Allesreiniger van Cartec. Deze werkt veel beter, is goedkoper en zuiniger in gebruik. Mijn ervaring is dat deze ook teer en harsplekken oplost. Opsprayen op een droge velg, minuut of 3 laten intrekken, bij grove vervuiling even behandelen met een velgenborsteltje. Als de vervuiling licht is kan je het er met de hogedrukreiniger zo afspuiten zonder dat er een borstel aan te pas hoeft te komen.