Beste detailers,
Normaal gezien maak ik geen verslag van mijn detail en polijst projecten. Enkel heb ik nu een project welke ik wel met jullie wil delen.
Het gaat hier om een Ford Mondeo Station zwart metallic uit 2014 welke maar liefst 1x (!) is gewassen.
Aan mij de schone taak hier waar wat van te maken. Ik heb er 2 dagen voor in de agenda gereserveerd. Gisteren en ik zal vandaag benutten.
Gisteren was een droevig begin van de dag als het om het weer gaat. Regen met soms nog wel eens een flinke wind. Gezien ik deze keer niet overdekt kon wassen/polijsten, was ik hier afhankelijk van. Dus begonnen met het gehele interieur. Deze helemaal gestofzuigd en gereinigd met Poorboys APC. Vandaag zal ik de matten nog machinaal een keer borstelen met de DAP 900.
Gelukkig begon het rond het middaguur wat op te klaren en waren en flinke perioden met een klein zonnetje en was het droog.
Inspectie lak; deze heeft het slecht te voorduren. Na een jaar niet gewassen te zijn hebben we hier te maken met een zeer hardnekkige vuillaag welke er echt op vast gekoekt zit. Daarbij veel krassen van vandalisme en sleutelbossen. Daarbij hebben we hier of daar nig te maken met wat vogelpoep wat geruime tijd de kans heeft gekregen lekker in te bijten.
Bekijk bijlage 80234
1) Wassen; Ik heb de auto eerst geheel ingespoten met de Poorboys APC (puur) en de velgen in de eerste hit Non Ferro gezet. Dit eerst maar gewoon eens een dikke 15 min op het vuil laten inwerken en afgespoten. Het water? Ja, dat was ECHT vies.
Even gewacht tot de auto iets was opgedroogd en gekeken hoeveel aangekoekt vuil er nog op zat. Veel! Het was hardnekkig. Voor de 2e ronde heb ik de auto helemaal ingespoten met de Valet Pro Citrus Tar en Glue. Velgen uiteraard met non ferro. Dit laten inwerken dn afgespoten. Het water? Ja dat was wederom ECHT vies.
De auto leek ineens een heel stuk schoner te zijn en ben ik over gegaan op het foamen.
2) Foamen; dit heb ik 2x gedaan. De eerste keer met een verhouding 1:4 en laatste keer met 1:2. Ook hierbij kwam weer een hoop vervuiling mee.
Zoals jullie mogelijk al is opgevallen. Ik heb de auto nog niet aangeraakt met washandschoen op spons! Omdat de auto pas 1x gewassen was kon het namelijk goed zijn dat er ineens een heel strakke lak onder vandaan zou komen.
3) Wassen; na het foamen heb ik de auto afgespoten en ben ik deze helemaal gaan wassen met een washandschoen waarbij ik gebruik heb gemaakt van de Dodo Juice BTBM. Normaliter gebruik ik de Bathe + maar dat vind ik hier een beetje overdreven als de auto nog gepolijst gaat worden.
4) Drogen; de auto helemaal droog gevreven met de orange Delerium towel 60x40. Gereed om te kleien.
5) Kleien; deze keer gebruik gemaakt van de Scholl blue eraser clay. Heerlijke klei! Laat weinig marring achter.
6) Polijsten; 2-staps gepolijst met de Monello lijn polijstmiddelen en pads. Van Mezzo naar Finale. Ondanks het weinig wassen toch erg veel swirls en lichte krassen. Gelukkig heeft deze Ford een lak welke zich goed liet bewerken.
(de strepen zijn van de vliegtuigen in de lucht)
7) Ontvetten; alle polijst residu verwijderd en de gehele auto ontvet met Gyeon Prep als voorbereiding op de wax.
8) Waxen; de gehele auto in de Collinite 845 gezet, 15 min laten curen en uitgewreven. Met als resultaat;
Ik ben erg te spreken over het resultaat. De auto is als nieuw op enkele gebruikerssporen na, welke niet met polijsten zijn te verwijderen.
Opmerkingen, vragen of reacties zijn altijd welkom!
Groetjes Marvi
Normaal gezien maak ik geen verslag van mijn detail en polijst projecten. Enkel heb ik nu een project welke ik wel met jullie wil delen.
Het gaat hier om een Ford Mondeo Station zwart metallic uit 2014 welke maar liefst 1x (!) is gewassen.
Aan mij de schone taak hier waar wat van te maken. Ik heb er 2 dagen voor in de agenda gereserveerd. Gisteren en ik zal vandaag benutten.
Gisteren was een droevig begin van de dag als het om het weer gaat. Regen met soms nog wel eens een flinke wind. Gezien ik deze keer niet overdekt kon wassen/polijsten, was ik hier afhankelijk van. Dus begonnen met het gehele interieur. Deze helemaal gestofzuigd en gereinigd met Poorboys APC. Vandaag zal ik de matten nog machinaal een keer borstelen met de DAP 900.
Gelukkig begon het rond het middaguur wat op te klaren en waren en flinke perioden met een klein zonnetje en was het droog.
Inspectie lak; deze heeft het slecht te voorduren. Na een jaar niet gewassen te zijn hebben we hier te maken met een zeer hardnekkige vuillaag welke er echt op vast gekoekt zit. Daarbij veel krassen van vandalisme en sleutelbossen. Daarbij hebben we hier of daar nig te maken met wat vogelpoep wat geruime tijd de kans heeft gekregen lekker in te bijten.
Bekijk bijlage 80234
1) Wassen; Ik heb de auto eerst geheel ingespoten met de Poorboys APC (puur) en de velgen in de eerste hit Non Ferro gezet. Dit eerst maar gewoon eens een dikke 15 min op het vuil laten inwerken en afgespoten. Het water? Ja, dat was ECHT vies.
Even gewacht tot de auto iets was opgedroogd en gekeken hoeveel aangekoekt vuil er nog op zat. Veel! Het was hardnekkig. Voor de 2e ronde heb ik de auto helemaal ingespoten met de Valet Pro Citrus Tar en Glue. Velgen uiteraard met non ferro. Dit laten inwerken dn afgespoten. Het water? Ja dat was wederom ECHT vies.
De auto leek ineens een heel stuk schoner te zijn en ben ik over gegaan op het foamen.
2) Foamen; dit heb ik 2x gedaan. De eerste keer met een verhouding 1:4 en laatste keer met 1:2. Ook hierbij kwam weer een hoop vervuiling mee.
Zoals jullie mogelijk al is opgevallen. Ik heb de auto nog niet aangeraakt met washandschoen op spons! Omdat de auto pas 1x gewassen was kon het namelijk goed zijn dat er ineens een heel strakke lak onder vandaan zou komen.
3) Wassen; na het foamen heb ik de auto afgespoten en ben ik deze helemaal gaan wassen met een washandschoen waarbij ik gebruik heb gemaakt van de Dodo Juice BTBM. Normaliter gebruik ik de Bathe + maar dat vind ik hier een beetje overdreven als de auto nog gepolijst gaat worden.
4) Drogen; de auto helemaal droog gevreven met de orange Delerium towel 60x40. Gereed om te kleien.
5) Kleien; deze keer gebruik gemaakt van de Scholl blue eraser clay. Heerlijke klei! Laat weinig marring achter.
6) Polijsten; 2-staps gepolijst met de Monello lijn polijstmiddelen en pads. Van Mezzo naar Finale. Ondanks het weinig wassen toch erg veel swirls en lichte krassen. Gelukkig heeft deze Ford een lak welke zich goed liet bewerken.
(de strepen zijn van de vliegtuigen in de lucht)
7) Ontvetten; alle polijst residu verwijderd en de gehele auto ontvet met Gyeon Prep als voorbereiding op de wax.
8) Waxen; de gehele auto in de Collinite 845 gezet, 15 min laten curen en uitgewreven. Met als resultaat;
Ik ben erg te spreken over het resultaat. De auto is als nieuw op enkele gebruikerssporen na, welke niet met polijsten zijn te verwijderen.
Opmerkingen, vragen of reacties zijn altijd welkom!
Groetjes Marvi