• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen winterproof maken

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
325
85
Ik ben eens aan het nadenken wat ik kan doen om mijn velgen zoveel mogelijk te beschermen voor de winter.

Uiteraard eerst schoonmaken.
Ik heb wel velgenspray van megs, maar ik zit toch over IronX te denk gezien de verhalen hier.

Hier de velg, een al paar jaar oude foto. De beschadigingen die te zien zijn, zijn door de winters erger geworden, en en blijft steeds meer vuil in zitten...

IMG_5449.webp

Kan ik op een vuile velg (een paar weken woonwerk verkeer) direct IronX gebruiken? Of moet je eerst de velg wassen?
Ik ga namelijk altijd naar de wasbox, dus insprayen op een vuile velg zou het makkelijkste zijn.

Als ik wel eerst moet wassen, moet de velg dan eerst droog zijn voor IronX gebruik?

Ik ben ook aan het overwegen Poorboys World Wheel Sealant te kopen.
Normale wax werkt erg kort op een velg.
Hoelang mag ik werking verwachten van velgen wax?

Is Poorboys World Wheel Sealant net als natty paste wax schadelijk voor rubber (banden), mooie velgen met witte banden ziet er natuurlijk ook niet uit ;)

Velgen wassen
Velgen behandelen met iron-x
Velgen beschermen middels een wax

Probeer de velgen, indien mogelijk, minstens 2x keer in de week af te spuiten in een wasbox.
Zo hou je ze redelijk schoon.

Of anders is dit een tijdelijke optie?

Ik zeg Plasti Dip inderdaad. Dat gaat het bij mij ook zeker worden. En ook in transparant te krijgen dus wat wil je nog meer?

Gewoon velgen in de Wheelsealant of WheelWax doen. Houdt het met gemakt 10.000km vol. Schoonmaken is vervolgens een fluitje van een cent met een beetje shampoo.

Zou ze in een wheelwax of sealant zetten. Zoals eerder aangegegeven is plasti dip ook een goede keus, je zou het dan ook gewoon de zomer door kunnen laten zitten als bescherming.

Als het 10k meegaat dan ben ik wel tevreden ;)

Die folie aanbrengen vind ik persoonlijk niks, ik heb het gevoel dat je dat blijft zien.

Even het stappenplan:

Afspuiten in de wasbox
(is drogen nodig? Mag het schuim blijven zitten?)
IronX
Afspoelen
Drogen
Wheel sealant

Geeft die Wheel sealant van PB witte uitslag op je banden? (Net als Natty)

Ik zou voor de Iron X wel de eerder gebruikte producten afspoelen
Better safe than sorry, je weet niet wat er in wasboxshampoo zit.

Ik heb nu zelf Rejex (thnx to Zuidwest) op de velgen, al een maand of wat
Gewoon sopje en de hoge druk, klaar. Best bizar voor een sealant

Hans

Zelf gisterenavond toevallig de velgen weer eens een uitgebreider beurtje gegeven;
- Wassen met PB SS&S
- Afspoelen
- Bilberry 1:3 velgenreiniger
- Afspoelen
- Iron-X
- Afspoelen
- Tar-X
- Afspoelen, drogen
- 2 laagjes Wheelwax

Het is wel even werk maar je hebt er dan ook weer maanden plezier en gemak van.

Beginnen we nu al met de winter voorbereidingen? :P

Ik zou wel eerst nog even een velgenreiniger erop loslaten, voordat je IronX gaat gebruiken.

Bedankt voor de reactie weer! :)

Een beetje velgenreiniger kan natuurlijk geen kwaad bij het schoonmaken.
Is de velgenreiniger van PB veel beter dan die hot wheels van megs? Goed eerst die van megs maar eens opmaken.

Ach wintervoorbereiding... Meer oriënteren ;)

De Meguiars velgenreiniger is in verhouding vele malen duurder dan de PB velgenreiniger.

De PB velgenreiniger kun je tot 1:1 verdunnen. De Meguiars is RTU, oftewel Ready To Use.

Maar als je velgen goed in de wax staan, is een (agressieve) velgenreiniger niet nodig.

Als je Poorboy's maar tot 1:1 kunt verdunnen is Meg's niet vele malen duurder.

Maar goed, Bilberry is veel geconcentreerder.

Zo doe ik het:

Ik maak ze bij een grondige beurt helemaal zuiver (sterke reiniger, klei en dan nog een chemische cleaner).
Daarna in de wax (Wheel Sealant).

Onderhoud: wekelijks (+- 800km) wassen met gewoon water.
Op die manier: behoud van de waxlaag, en ze zijn zeer makkelijk schoon te maken!

Iron-X is inmiddels binnen, samen met de Wheel Sealant ;)

Het resultaat staat hier beschreven:
https://forum.Carclean.com/cc_postsm236686/Citroen-Xsara-Coupe-16-16v-VTR-Difference-II--eindresultaat.aspx#post236686

velgen in 100% pure sileconespray zetten blijft het vuil nooit meer hegten en afspoelen zonder problemen
vuil zal ook niet meer invreten
ik heb zelf witte velgen onder mijn lichtblauwe peugeot 308 welk vanaf begin af aan in de 100 sileconespray staat
en moet zeggen dat ik nog geen 1 keer wheelbrigtner of ironx heb hoeven te gebruiken om ze te moeten schoenmaken
maar ieder doet het op zijn eigen vindingrijke manier

succes

Ik heb de winterwielen toevallig vandaag tevoorschijn gehaald om ze alvast te balanceren. Voordat ik ze in de opslag deed heb ik ze uiteraard zeer secuur schoongemaakt. Al het plaklood eraf gehaald incl de lijmresten en ze vervolgens goed in de wax gezet. Ze zagen er vandaag nog als nieuw uit:-)^
Na de winterwissel ga ik dit uiteraard ook doen met de zomerwielen. Tijdens de wasbeurten 'vertroetel' ik mijn wielen extra in de wintermaanden.

@ Arjan Verkade: Dat zijn leuke wielen voor de bandenboeren grrrr. En dan heb je er waarschijnlijk ook nog van die fantastische af-fabriek slotbouten in zitten GRRRRR.
Wel nog steeds een leuk modelletje hoor zo'n xsara vtr. Mijn ouders hebben er ook 1 gehad.

Ja, de velgen zijn gaan niet makkelijk op het banden balanceer apperaat ;)

Meer foto's van de Xsara zijn hier te vinden: https://forum.Carclean.com/cc_postst6095/Citroen-Xsara-Coupe-16-16v-VTR-Difference-II--eindresultaat.aspx

De velgen zijn inmiddels weer helemaal zwart :weetniet