• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Vergelijkende duurtest] DJ, DJ Supernatural, Collinite, EX-P

Camiel

Detailing rookie
8 jan 2013
420
0
Vandaag was via Patrick (nicknameless) de DJ Supernatural Hybrid Paste Sealant binnen gekomen, gelijk maar begonnen in de wasbox, tijd voor een vergelijkende test! De reden is niet echt bijzonder, wil eigenlijk gewoon zien wat voor mij het beste werkt, beschermings-gewijs. Ik heb een aantal waxen, maar eigenlijk nog nooit naast elkaar gezien of langer dan 2 weken. De prijsklassen zijn dus ook niet echt vergelijkbaar, maar creeërt misschien wel interessante ontwikkelingen!

Verder test ik ook niet op reflectie/diepte omdat dat niet zo goed meetbaar is (op zo'n klein oppervlak), eerder op beading, sheeting en standtijd.

De volgende 6 waxen/sealant zijn getest:

- Dodo Juice Supernatural 2.0
- Dodo Juice Supernatural Hybrid Paste Sealant
- Dodo Juice Rainforest Rub
- Collinite 845
- Collinite 915
- Poorboy's EX-P

Ik heb de test op de volgende manier 'in gang gezet': eerst de hele auto gewassen met overgedoseerde SmartCarwash, toen het dak nog eens gewassen met wat APC 1:10, gekleid met DJ Born Slippy en Meguiars klei, en afgenomen met C.Pro Eraser. Op die manier toch vrij zeker dat er echt niks van olieresidu meer op het dak zat. Wel een swirlhalla te zien als er niets meer van enige olie op zit, maargoed, dat is voor latere zorg.

Dak afgeplakt in 6 vlakken:

8717567742_ff13afb6e3_b.jpg


Gebruikte middelen, ook op deze manier verdeeld op het dak. De 2 vingers is niet de V van Villem 2 vingers in de lucht komop, maar van voorkant, dus de collinite 915 boven de passagiersstoel, de SNHPS daarachter, en de DJ Rainforest Rub daar weer achter. De EX-P aan de bestuurderszijde achteraan, de SN 2.0 in het midden en de Colli 845 vooraan, boven de bestuurdersstoel ;)

8717569112_261d6d082a_b.jpg


Zo, alles aan het werk:

8716591719_28e8e0e2ff_b.jpg


Alles na een swipetest afgenomen, en het tape eraf gehaald, en nu maar wachten!
 
Maar voor de EXP kan je toch geen swipetest doen?

Verder ben ik erg benieuwd naar de resultaten.
 
Zeker een leuke test, ben ook benieuwd.
Heb deze waxen ook tot mijn beschikking, op de DJ Rainforest Rub na.
Daar heb de Dodo Juice - Purple Haze Pro voor in de plaats.
 
EX-P heb ik inderdaad als eerste aangebracht en gewoon laten curen en als laatste afgenomen, scherp :)^
 
Ben benieuwd naar de standtijd-vergelijking straks,al zullen de voorste 2 meer te verduren krijgen ivm wellicht gebruik van ruitensproeier? Maar goed de collinite zal denk ik als beste uit de bus komen gok ik.

Ben dus erg benieuwd,deze ga ik wel volgen. Leuke test Camiel!
 
:)^


Ik zal de rest van de auto regelmatig in de wax zitten, maar het dak gewoon met rust laten, behalve met de wasbeurten uiteraard, met BtbM, en eventuele vogelstront verwijderen met S&W. All to ensure this test proceeds as planned ;)

De test zal sowieso een maand of 2-3 gaan duren, voor die tijd heb ik gegarandeerd geen tijd voor detailen :-b

Edit: Jeroen, die ruitensproeier had ik inderdaad ook al aan gedacht, maar ik gebruik de sproeiers toch vrijwel nooit; tegen vliegen werkt het toch niet, en stof gaat er met een buitje wel af. En daarnaast was ik hem natuurlijk 1-2x per week dus zo smerig wordt de ruit niet ;)
 
Is ook zo,de winter is voorbij en echt smerig worden de ramen ook weer niet. Top!

Maarre....trek voor de collinite maar gerust een maand of 5 uit hoor! ;) (mits goed aangebracht,wat ik wel geloof)
 
Misschien dat een wasbeurtje of 20 enig effect heeft op de standtijd :-b


Het had vanmiddag geregend, dak alweer he-le-maal geel van de troep...
 
Uiteraard, die dachten waarschijnlijk 'wat staat die mafklapper daar alternatieve striping op z'n auto te maken'. Zo'n oud mannetje die 3 minuten lang heel gebiologeerd en ongegeneerd stond te staren. Maargoed daar trek ik me heel weinig van aan, ik denk dan meestal 'wat staan die mafklappers met de borstel hun auto te doen/met een spons hun auto te wassen/met een oud t-shirt vol smeer hun auto en velgen droog te wrijven en als ze hem laten vallen, lekker verdergaan' :-b
 
jjonkie;327145 zei:
je kunt wel al vast een beading en sheeting test doen om ons een beetje zoet te houden......

Zoals gevraagd :grinning:, bij deze:



Zoals te zien, vrijwel nul sheeting bij de Collinites, vooral veel beading, sheeting is redelijk snel bij de Supernaturals en iets langzamer bij de RR en de EX-P.
 
Gaaf om te zien hoe de verschillen tussen deze waxen zijn! SN sheet lekker rap, SN hybrid sheet maar bead (een mix van beide), EXP sheet maar traag?, Collinites beaden bij het leven :cool:
 
Inderdaad mooie verschillen! Had ze niet zo extreem verwacht ook, heb ze allemaal wel op de auto gehad maar dan zie je de verschillen niet naast elkaar natuurlijk. Bij Colli kun je niet eens spreken over sheeting, terwijl de EX-P er wel 10 seconden over doet om te sheeten.

Overigens het deel tussen antenne en spoiler is helemaal niet behandeld, als een graadmeter van de sheeting op onbehandelde lak.
 
Leuke test!
Ben EX-P fan maar denk dat de Colli variant ook wel in de verzameling moet komen zie ik al meerdere keren :)

(al gebruik ik zelf EX-P nooit apart maar icm.)
 
Qua bescherming is de Collinite inderdaad vrijwel onovertroffen, vind ik bijvoorbeeld ook wel handig voor auto's van anderen, of als je geen tijd hebt om de EX-P te doen. 'Effe snel een waxje' zegmaar. Cured vrij snel en neemt doodeenvoudig af. Een showglans zoals de Rainforest Rub of zelfs de Meg's NXT tech heb je er niet mee, dus ik zou hem op een autoshow of voor verkoop niet pakken, maar als ik 3 weken mocht gaan kamperen of op wintersport dan weet ik wel wat ik erop smeer hoor; een of twee laagjes 845 en daaroverheen nog een laagje 915 :grinning: