• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vergelijking van afplaktapes

Zo, dat moet sterke tape zijn geweest! Of slecht spuitwerk....
3M blauwe tape. Niet oud of zo, recentelijk nieuw gekocht.
Ik denk dat blanke lak van begin jaren 2000 niet echt geweldig is, want er zitten meer plekjes op de auto waar de blanke lak vanaf is gespat. Dit probleem zie ik bij meer automobielen die leeftijd. Een vriend heeft een Ford Focus Mk1 uit 1999, dat ding is een compleet bladderfestijn.
 
Wtf, blanke lak eraf getrokken door wat simpele tape?
Bij mijn vorige auto, hadden ze na het monteren van de spoiler, Duck tape op de lak geplakt, ik was als de doods dat ik ook lak mee zou trekken.
Maar de spuiter zei tegen me dat, dat niet ging gebeuren. :D
 
Is zou zeggen dat dit een unilak is zonder clear. En als het wél een clear had, dan zou je de verkleuring toch alleen zó duidelijk zien als de lak onder de clear al een tijdje heeft kunnen verkleuren?

Nu zou je zeggen dat de clear coat de auto rood maakte en de onderlaag een andere kleur had.
 
@nova_niek Dat was geen pech, want als je jouw foto goed bekijkt, zie je dat die hele motorkap vol zit met craqulé effect, alleen heb je dat als beginner niet herkend, kijk maar eens naar de gebieden binnen de paarse kringen:
craquele.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is zou zeggen dat dit een unilak is zonder clear. En als het wél een clear had, dan zou je de verkleuring toch alleen zó duidelijk zien als de lak onder de clear al een tijdje heeft kunnen verkleuren?

Nu zou je zeggen dat de clear coat de auto rood maakte en de onderlaag een andere kleur had.
De basislak kwam tevoorschijn onder de blanke lak. Deze (basislak) was mat, wat normaal is voor een lak waar blank overheen wordt gezet.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@nova_niek Dat was geen pech, want als je jouw foto goed bekijkt, zie je dat die hele motorkap vol zit met craqulé effect, alleen heb je dat als beginner niet herkend, kijk maar eens naar de gebieden binnen de paarse kringen:
Bekijk bijlage 136556
...en ik maar tobben om dat craquelé-effect weg te krijgen. Nu weet ik wat er aan de hand was.

Slechte lak + goed plakkende blauwe 3M tape = drama.

Mannen, dank voor de tips en excuses voor het kapen van dit draadje.
 
Laatst bewerkt:
@nova_niek dit is niet de fout van de 3M plakband maar van zéér slechte voorbereiding van het spuitwerk van je spatbord. Wij laten soms 2-3 dagen plakband op auto's plakken (dezelfde als die jij hebt gebruikt). Als je vernislaag lost, dan is er iets mis gegaan met de hechting. De vernis was zeer waarschijnlijk na 5 minuten ook al losgekomen.

EDIT: ik zie nu net pas dat @Cordoba en @The Joy Of Detailing al een goed antwoord op je probleem hadden gegeven.
 
@Quantoxx lak verkleurt sowieso, met of zonder vernis hoor, laat een rode auto jaren buiten in de zon staan en hij is roze.
Bij rood valt het dan ook vaak stukken harder op dan bij andere kleuren.

De lak is van zichzelf altijd mat, dat is wat je ziet op de plek waar de clearcoat/vernis afgetrokken is, pure naakte kleur. Zo ziet het eruit voor je vernis erover spuit.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Ik doe net als @nicknameless spullen onder een motorkap, onder een kofferdeksel of IN een deuropening plaatsen, zodat het deel niet sluit.

Daarnaast blijf ik altijd een beetje weg van randjes. Ik laat alleen de excentrische uitslag het randje ligt raken.

Ten laatste plak ik tape zeg maar losjes. Ik sla het niet over de volle breedte vast met een hamer, maar zoveel mogelijk alleen het randje wat ik wil beschermen. Ik druk dus bij bijvoorbeeld 19 mm brede tape niet de volle 19 mm breedte aan, maar alleen de eerste paar millimeter. (Is dit leesbaar en begrijpelijk?).

Ik laat Colad en 3M blauw (allen via Carclean) gerust drie weken zitten. (Auto staat dan binnen). Geen probleem.

Wel merk ik dat verse tape fijner werkt dan oudere tape. Koop dus niet een doos met 80 rollen in eens, tenzij je dit binnen een half jaar gaat verbruiken.

De rode auto hierboven had andere bijzonderheden helaas. Spijtig voor de eigenaar.