• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkeerde hobby misschien!?

Als je lak zo gevoelig is kies dan voor edgeless doeken met gesloten lus bv zoals de Monello bordi’s of de Gyeon/Nanolex varianten.
wellicht een idee om de auto van een coating te voorzien als de lak zo gevoelig blijkt.
 
  • Leuk
Reactions: zerofuxs
Ik weet zeker dat een goede coating de lak goed zal doen. Is er een bepaalde coating die aan te raden is. Een wax is geen coating toch? In die zin dat hij je lak niet zal beschermen tegen krassen.
 
Ik baal eigenlijk van de lak die opnieuw erop is gespoten. Het is zo zacht en teer. Met mijn vinger er zachtjes overheen veroorzaakt al krassen. Dat kan toch niet goed zijn!?
 
Jeetje misschien dan maar Mezzo gebruiken met een witte pad en kijken hoe dat uitpakt. Sowieso moet ik die doeken gaan vervangen.

Misschien een vreemde vraag..ik zag laatst bij de Action hele dikke microfiber doeken. Geel aan de ene en grijs aan de andere kant. Heel dik en fluffy zijn ze. Is dit de definitie van een gesloten microfiber? Foto hieronder.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200530-201707.jpg
    Screenshot_20200530-201707.jpg
    37,3 KB · Weergaven: 0
Heb je geen finale? Want mezzo is nog steeds een medium middel. Zoals al eerder aangegeven door de guru's; begin zo licht mogelijk en kijk wat het doet.

De strekking van hun advies is: ga niet zwaarder dan noodzakelijk en zeker niet nu je met zekerheid weet dat je hele zachte lak hebt. Daar is geen twijfel meer over.
 
  • Leuk
Reactions: zerofuxs
Ik heb zeer zeker ook finale liggen. Maar die haalt alleen de glans naar voren en heeft voor de rest minimale cut. Maar inderdaad. Ik ga van lichte naar zwaardere. Als rookie of the year deed ik net andersom bij zowel de Aygo als m'n Nissan....pfff hoop te leren. Maar wel lekker rustgevend om hiermee bezig te zijn en voor detective te spelen. M'n vrouw verklaart me voor gek zoals ook de buren. Afgelopen 4 dagen zoveel tijd gespendeerd aan detailen....
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Finale gebruik je ook niet om volgas mee te corrigeren. Althans, op zachte lakken heeft het misschien genoeg power.

Je corrigeert met de combi die nodig is, je schaalt dan af naar fijner om aan je hoogglans te werken. :)

Stel dat je een harde lak had, dan had je met Veloce - Geel de lak gecorrigeerd tot alle krasjes en dergelijke weg zijn. Vervolgens ga je met fijnere combi's aan de gang om de hoogglans te verbeteren aangezien Veloce - Geel wel corrigeert, maar ook een fijne waas nalaat.


Kom ik weer aan met mijn houten-balk-schuren-verhaal; Je kan een grove balk prima glad schuren met p320, maar je kan 'm pas swaffelen als je daarna nog geschuurd hebt met p480 en als kers op de taart met p720. ;)

Sommige houtsoorten vragen zelfs om p1000 of vinden p600 al voldoende.
 
Voor mensen die ooit met hetzelfde probleem komen te zitten. Dus hele zachte lak waar je nagenoeg niet met een gewone Polish aan kunt zitten hier nog een YouTube van Ammo die het probleem op een bijzondere manier weet op te lossen:

 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Dat filmpje heb ik al vaker voorbij zien komen. Zo ook toen ik met een soortgelijke vraag als jou zat. Ik kan echter niet meer terugvinden waar dit topic is. :mad: (Audi S4 Quattro is het topic met de betreffende detail, maar lees er niks over terug. Dit ging o.am over sticky paint en gevoelige lak.
 
  • Leuk
Reactions: zerofuxs
@Ron B wellicht kun jij ons eens uitleggen waardoor overgespoten lak zacht is, of/en waarom dat zacht(er) blijft en wat je er mee kunt doen? Of is het helemaal niet zo gebruikelijk en is dat een kwestie van het kiezen van de juiste verfsoort?
 
Ik lees eerst over sticky paint-achtige taferelen en vervolgens over meer correctie willen behalen. :p

Ik heb gelukkig nog maar 1x sticky paint meegemaakt en dat in combinatie met een hele gevoelige lak. (Harde Audi lak, sticky paint én Edgeless doeken trokken de marring er weer in en dus gevoelig)

In mijn geval kon ik met de Rupes/DAP900 en een compound-combi de boel prima corrigeren, maar de boel gumde soms en de volgende dag een overal witte wazen. Na een hoop dingen proberen, zoals warm water + Dreft, polijstmiddel op water-en-oliebasis proberen te finishen, Pro Polish, enzovoorts, kwam het er op neer dat ik na de corrigerende stap;

  1. Anemen met Edgeless doeken en hele kleine cirkels draaien i.p.v lange halen. (Polijstresidu kan dan minder goed ophopen en voor defecten zorgen)
  2. Finishen met Rupes 21 - HD Orbital Oranje - S30.
  3. Nalopen met DAP - Raffini Wit - Mezzo/Finale (Waas weg kunnen krijgen, dit was dé enige oplossing)
  4. Opnieuw Anemen met Edgeless doeken en hele kleine cirkels draaien i.p.v lange halen. (Hééél voorzichtig)
De defecten die je laat zien zij wel flinke, zeg! Ik moet er niet aan denken om dit te moeten doen met mijn D/A's. (Kom net thuis van een VW GTI detail waar ik flink heb moeten beulen met de D/A's)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Ron B wellicht kun jij ons eens uitleggen waardoor overgespoten lak zacht is, of/en waarom dat zacht(er) blijft en wat je er mee kunt doen? Of is het helemaal niet zo gebruikelijk en is dat een kwestie van het kiezen van de juiste verfsoort?

Nou ik heb er eens een over heen gelezen
Die krasjes wat ik zie op de foto lijkt wel van een microvezel doekje metallic zwart is natuurlijk ook de moeilijkste kleur op uni zwart na


Nu op jou vraag terug tekomen
Over de herstel lak.
Blanke lak wordt afgestookt tussen de 15min-45min afhankelijk welke blanke lak en verhardersoort snel normaal of langzaam

Dit wil niet zeggen dat de blanke lak 100% is door gehardt! Dit kan een maand duren of langer mits dat de buiten temperatuur boven de 7graden is anders reageren de verharders niet

Er zal zeker verschil zitten in blanke lak.
A merken en B merken krasvaste blanke lak bestaan ook

Als een blank lak zacht blijft kan dit door de volgende oorzaken hebben
1 verkeerde meng verhouding teweinig verharder/of teveel verharder

2 verharder is om door blootstelling aan de lucht/luchtvochtigheid

Blanke lak kan ook overgevoelig zijn voor steenslag

Maar dit zal denk ik niet het geval zijn in dit topic. komt ook bijna nooit voor

En heel merk afhankelijk!!
Ook in oem lak zit enorm verschil in
10,000euro auto`s aygo 107 c1 vooral Japanse en Koreaanse auto's zit heel weinig lak op en ze zijn hard

Harde lak is makelijk schuurbaar
Steenslag gevoeliger

Bmw mercedes vooral duitse auto's
Hebben meer lak op de carrosserie
Ook meer flexibiliteit waar door de blanke lak lastiger te polijsten/schuren is
Minder steenslag gevoelig


Als er vragen zijn hoor ik het wel

Gr ron
 
Vervelend @zerofuxs ,mijn oude Nissan had ook extreem gevoelige zwarte lak.

Zorg inderdaad voor schone lak (geleid ed), juiste, schone doeken, schone pads, niet te warme omgeving zodat het polijstmiddel niet uitdroogt en uiteindelijk kwam ik erachter dat de combinatie finale op een witte pad nooit echt strak werd en vaker vegen achterliet met afnemen, alsof de zachte lak/zachte pad het polijstmiddel niet goed afbrak en je dus nog 'korrelig' polijstmiddel afnam.

Verder heb ik op mijn Clio nu ook belachelijk gevoelige overgespoten delen waar ik geen oplossing voor heb. Heb de motorkap al vier keer opnieuw gedaan en zelfs mijn wasarsenaal vervangen, maar nog steeds krassen. De enige tip die ik je dan kan geven is in rechte banen wassen en drogen (zorgt voor de minst zichtbare swirls) en het accepteren. Verder was ik nu als volgt :
Foam
Afspuiten
Foam
Wassen (met foam er nog op)
Afspoelen met gefilterd water (waardoor ik niet met een doek hoef af te drogen.)
 
  • Leuk
Reactions: zerofuxs
Ik weet zeker dat een goede coating de lak goed zal doen. Is er een bepaalde coating die aan te raden is. Een wax is geen coating toch? In die zin dat hij je lak niet zal beschermen tegen krassen.
Met een coating bedoel ik bv Gyeon cancoat of Gyeon one dat zijn goede kwaliteit coatings om mee te starten.
De lak zal wellicht iets minder gevoelig worden voor swirls etc maar alles staat of valt met de juiste wastechniek en het gebruikte materiaal (als in doeken bv)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba