• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verrassend weinig correctie? Polo, Rupes en Scholl

Ooit een keer Monello paars/Veloce op een DAP gehad en daar kreeg ik nog geen swirl mee weg op mijn BMW. Ik respecteer andermans mening laat dat voorop staan maar wat een verschrikkelijke vervelende pad om mee te werken is dat zeg.
Veloce is voor mij trouwens ook niet de weg ,stoft nogal en dat stoort mij.
Mf pads of Sandwich spiderpads zijn veel prettiger om mee te werken. S3 vind ik op alle vlakken ook beter als compound.
Zo zie je ieder zijn eigen ervaringen/mening.
 
Klopt @Ric325i, ik verkondig geen waarheid, enkel mijn eigen mening gevormd door mijn eigen ervaringen.
Ik heb wel al gemerkt dat niet elke BMW lak even hard is. En op een lak die gemakkelijk krast ga je met Veloce op paarse wol swirls maken. Ik heb enkele maanden geleden een estoril blauwe 4 gedaan en met 2 hits Mezzo op de gele Raffini pad (PAW 900 en DAP 900) kreeg ik alle swirls eruit. Ik begreep het zelf ook niet en dacht dat de auto al eens overspoten was maar volgens de eigenaar was dat zeker niet gebeurd, het was de originele lak.
Waarom vind je de paarse wolpad trouwens moeilijk om mee te werken? Je moet er inderdaad wel mee oppassen dat hij niet verzadigd geraakt, daarom gebruik ik er drie of vier op 1 auto als ik hard moet polijsten. Ik heb 1 keer zo'n paarse Spider pad gehad en die imlpodeerde na het dak en de motokap! Ja, dan geef ik daar geen geld meer aan uit.
En dat Veloce stoft klopt wel maar en polijstmiddel dat niet stoft heb ik nog niet gezien. Nu heb ik ook wel al gemerkt dat ieder een eigen 'stijl' van polijsten heeft en dat zal toch ook wel een verschil maken denk ik dan. Zoveel detailers, zoveel smaken!
 
@BrunoV , van BMW is de lak van F serie modellen vaak (niet altijd) een stuk zachter als E serie modellen . De laatste (vrij nieuwe) F serie heb ik al kunnen corrigeren met een medium polish . Ik vond die pluizende Monello paars niet zozeer moeilijk om mee te werken maar ik vond em erg “hobbelen “ en dat vind ik erg irritant evenals het schoonmaken ,kortom ik heb er geen goed woord voor over.
Imploderen is vaak het gevolg van te warm worden/niet op tijd schoonmaken van de pad (let op ik stel niet per se dat dat bij jou het geval is). De paarse spiderpad heeft een gat in het midden en toch is die geïmplodeerd? Of ben je in de war met de reguliere paarse pad (is dan geen spiderpad ). Blijft mij mij al geruime tijd heel op de 21 trouwens.
De spiderpad waar ik goede ervaringen mee heb is de zwart/witte sandwich spiderpad ,slijt flink maar doet zijn werk erg goed.
Elke compound stoft idd maar S3 echt een stuk minder als Veloce.
Just my opinion...
 
De Paarse Scholl pad was er zo eentje met een gat in het midden. Vol zat die zeker nog niet, warm misschien wel, hoewel op een DAP 900 en met dat gat in het midden zou die toch niet mogen warmlopen? Ach, het kan evengoed een maandagochtend exemplaar geweest zijn maar mijn vertrouwen in de pads van Scholl is daardoor wel niet erg groot meer. Het is je ervaring die je menig vormt.
 
@BrunoV eens ik herken het niet want bij mij blijven de pads gewoon heel op mijn Rupes machines maar goed waar is die paarse pad dan geïmplodeerd ergens aan de zijkant? Hij heeft immers al een gat in het midden ( om de pad te koelen notabene).
Zelf heb ik alleen de reguliere paarse pads.
https://www.carclean.com/nl/orange-microfiber-cutting-pad-5-5.html
Deze mf pads heb ik ook weleens gebruikt zijn dikker dan de Flexipads en volgen de contouren van de lak dan in sommige gevallen beter, nadeel is wel dat ze snel warm worden op de Rupes dus op tijd stoppen/wisselen anders vrees ik dat ze eraan gaan. Op een dappie zal dat dan wel weer meevallen gok ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me helemaal bij Ric aan!

Ik vind btw van Veloce op wol naar S40 een heule grote stap!

Ik denk dat bij een goede verlichting deze mening wel eens bijgedraaid kan worden.
 
S3 en dan S40? stap is te groot. Beter nog een stap S17 er tussen pakken. ik ben zoieso geen fan van S40, liever de Rupes geel of wit. Of Gyeon Polish geeft ook een super glans.
 
@Marcel1973 ,elke auto die ik ga polijsten loop ik met de lakdikte meter langs. Net als @Bikkel gebruik ik trouwens liever Rupes geel/wit om mee te finishen. Veelal gebruik ik Scholl S3 of S17 om te corrigeren en Rupes geel/wit om te finishen.
Beetje situatie afhankelijk natuurlijk. Monello finale is ook prettig om mee te finishen vind ik.
Nanolex (Koch chemie?)heb ik liggen maar moet ik nog eerst uitproberen.
Gyeon heb ik alleen nog met de finishing polish gewerkt de compound (+)moet ik ook nog eens proberen maar voor nu val ik meestal terug op eerder genoemde middelen.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Ik hoor/lees het vaker; Rupes Geel/Wit i.p.v. S40.

Is Rupes Geel/Wit dan een finishing polish zoals Finale/S30/etc. of nét een stapje fijner, zoals S40?
 
Als ik een vergelijk mag maken op basis van polijstkracht grofweg +/- zeg maar:
Rupes geel =Monello Finale=S30
Rupes wit = Scholl S40
Rupes UHS = S20
Ik weet nog niet waar ik Gyeon polish mee zou moeten vergelijken en heb er nog maar 1x mee gepolijst maar zou em voor nu tussen Rupes geel en wit in plaatsen qua kracht met dat verschil dat ik em wat olierijk vond op zich goed spul maar moet er meer mee werken om er echt een mening over te kunnen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Zoals Ric zegt, Rupes Geel doet mij erg aan Finale voelen. Werkt erg heerlijk, lekkerder dan S30. Wil niet zeggen dat S30 slecht is!
Helemaal eens! Het zou mij trouwens niet verbazen wanneer zou blijken dat de Rupes middelen ook uit de Menzerna fabriek zou komen.
 
Jammer genoeg heb ik niet voldoende financiële middelen om me een degelijke lakdiktemeter aan te schaffen. Ik bedoel, zoveel geld uitgeven aan een hoogtechnologisch apparaat dat ik hoop en al 8 keer per jaar zou gebruiken? Dat zit er niet in bij mij.
Scholl paarse pad met gat in het midden imploddeerde toen die op de Dap 900 v2 met S3 aan het werken was op de motorkap van een 5-reeks BMW. Ik had het dak er al mee gedaan. Ik heb het "lijk" van die pad niet meer maar hij leek opgebarsten vanuit het midden, dus vanuit het gat, een horizontale scheur over ongeveer 3/4de van de volledige cirkel van de pad. Gewoon een spijtig gevalletje denk ik.
 
Helemaal eens! Het zou mij trouwens niet verbazen wanneer zou blijken dat de Rupes middelen ook uit de Menzerna fabriek zou komen.

Dat heb ik ook bij geel... maar zeker niet bij de andere kleuren. Die zijn toch heel anders.

Overgens deel ik de mening niet dat geel fijner is dan S30. Maar er is met allemaal niet echt iets mis..

Ik finish tegenwoordig het meest met de combinatie S17 en dan Gyeon Primer. Wat ik daarvoor gebruik (als het nodig is) wil wel variërend. Of Compound+ of S3 of als het echt nodig is S2 en dan S3.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Dat heb ik ook bij geel... maar zeker niet bij de andere kleuren. Die zijn toch heel anders.

Overgens deel ik de mening niet dat geel fijner is dan S30. Maar er is met allemaal niet echt iets mis..

Ik finish tegenwoordig het meest met de combinatie S17 en dan Gyeon Primer. Wat ik daarvoor gebruik (als het nodig is) wil wel variërend. Of Compound+ of S3 of als het echt nodig is S2 en dan S3.
Mijn mening :
Rupes blauw stoft net zoveel als Veloce
Rupes groen lijkt best veel op Mezzo
Rupes geel op Finale
Ik heb het idee dat S30 net iets beter kan corrigeren dan Rupes geel maar ik vind Rupes geel dan weer beter finishen op mijn zwarte lak. Voor mijzelf een uitgemaakte zaak/goed te zien als het gaat om mijn zwarte lak.
Die Gyeon Primer is dat tevens een echte finisher hoe verhoud deze zich tot Gyeon polish? ik dacht dat dat een voorbereidende stap voor een coating was ?
Ik heb zelf wel eens zitten denken om die primer te gebruiken alvorens Waxaddict Quartz/Kudos of Vortex te gebruiken gewoon om eens te kijken.
 
Primer is meer dan wat de naam doet vermoeden.

Het finished verschrikkelijk mooi. Je ziet vooral bij donkere kleur dat de lak zichtbaar meer warmte krijgt.

En het neemt ook nog eens heel erg fijn af.

Ik vergelijk het resultaat een beetje met Rupes wit.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Ric325i

Vergelijkbare onderwerpen