• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

vervanger chemical guys blacklight bij Carclean.com

Corradoholic

Detailing rookie
11 jun 2010
10
0
Omdat Carclean geen chemical guys verkoopt is mijn vraag wat een hele goede product vervanger is van chemical guys blacklight.??

Met vriendelijke groet,
Henk-Jan

Moet er nog wel een wax of sealant overheen, blacklight niet.
Ik vind de blacklight een fijn produkt, verwerkt erg makkelijk.

Ik wil het eigenlijk wel eens zien tegenover Mothers FX Syn Wax, ik denk dat die nog het beste in de buurt komt qua eigenschappen, de FX Synwax is een:

- Milde cleaner
- Mooie glaze
- Fijne filler
- Prima sealant

Zitten er fillers in CG blacklight?
Heeft iemand welleens CG blacklight vergeleken met PB black hole?

blacklight is meer een showcar glaze/sealant. deze zal even houden, maar ook niet lang bescherming bieden. maar kan dus gerust op een andere sealant/ wax aangebracht worden.
blackhole is een echte glaze met fillers en zelfs micro schuurkorrels om de fillers goed te laten hechten.
blackhole biedt zelf geen bescherming, dus aftoppen noodzakelijk.

Ric325i;349289 zei:
Zitten er fillers in CG blacklight?
Wanneer zijn het voor jou fillers die de lak wat donkerder maken en wanneer zijn het oliën die de lak wat donkerder maken?
Er is geen vaste definitie voor de term fillers dus iedereen kan een andere definitie eraan hangen.

Voor mij zijn fillers toegevoegde middelen die tot doel hebben om lakimperfecties te verbergen en/of de lak donkerder laten lijken.
Zowel Blacklight als Black Hole komen hiervoor bij mij in aanmerking en voor mij bevatten ze allebei fillers.

Ik heb het eens getest op een gehavende Bmw, ingewerkt op een Dap met een zachte pad:

2013-08-05133720.webp

Resultaat is netjes, maar niet erg duurzaam bij mij. Ik heb hem meteen afgetopt met M16.
Ik had opzettelijk een klein deel niet in de M16 gezet om te kijken hoe dat ging, maar daar was na enkele weken het lekkere wel vanaf. Sheeting was wel goed, paneel droogde volledig na afspoelen, maar sheeting was wel heel traag.

Al met al best leuk spul, wel redelijk aan de prijzige kant, gebruiksvriendelijk (easy on/off), geur is prima. Wel altijd aftoppen met wax.
Vergelijkbaar met: Autoglym SRP, Mothers Synwax, Meg's NXT 2.0 etc.

Als standalone zijn bovengenoemde waarschijnlijk alle 3 iets duurzamer.
Als Glaze zou ik hem qua vullend vermogen en "glansbooster" vergelijken met Blackhole van Poorboy's

Dibbuz;349312 zei:
Voor mij zijn fillers toegevoegde middelen die tot doel hebben om lakimperfecties te verbergen en/of de lak donkerder laten lijken.
Zowel Blacklight als Black Hole komen hiervoor bij mij in aanmerking en voor mij bevatten ze allebei fillers.

=helder en zo heb ik de term fillers ook opgevat.
Maar als er in 1 van die middelen olien ( ik wist niet dat ze olien gebruikten) zit hecht de wax dan nog wel goed?
Heeft dit invloed op de standtijd van de wax?

wax zou zich beter kunnen binden aan olieen. velen adviseren dan ook altijd een glaze voor de wax aan te brengen

Het is juist eerder andersom wat er geadviseerd wordt. Wax verspreid wel makkelijker door oliën, maar de regel is dat een glaze in een bepaalde mate de standtijd van de wax negatief beïnvloedt. Wax moet ook niet binden met olie, maar met de lak. Vandaar ook dat je een glaze als lime prime lite goed moet verwerken en afnemen, want die zit vol met oliën.

A wax, (natural or synthetic), is a substance that when applied to a surface will not adhere properly on its own. Thus, it is necessary to add specialized miscible oils to allow the waxy material to spread and adhere evenly to the surface. These oils along with polymers are responsible for improving the functionality of the wax protection, appearance, adherence and the overall application. .

een glaze kan zeker geen kwaad voor een wax. deze moet niet afgenomen worden hoor

Zucht, is dat weer een quote van mike philips? Niks mis met die man hoor of waar je die quote ook vandaan hebt, maar niet elke glaze is hetzelfde en niet elke wax is hetzelfde. Voorbeeld: EZ Cream Glaze van CG is volgens vele zeggen op acrylbasis en dus veel geschikter voor sealants als Jetseal 109 of EX-P dan een glaze op basis van oliën zoals Lime Prime Lite. Dit doordat de polymeren van die sealants het best hechten/werken op een kale lak en de standtijd verminderd wordt door bijv. oliën van een glaze. Ik heb het zelf ooit eens meegemaakt met Jetseal waar ik over klaagde nadat deze na twee weken weg was. Ik werd toen uitgelachen door Tinus nadat ik meldde dat ik het had gesmeerd op een schone lak, maar wel na een wasbeurt met een cheapo wash and shine shampoo die allemaal glansspoelmiddelen/oliën achter liet.

Begrijp me goed: Niet elke glaze hoeft slecht te zijn voor de daarop gebruikte beschermingslaag (zie EZ Cream, Black Hole of een All in one als SRP, alle drie vrij mild voor de daarop komende sealant of wax). Maar er zijn op dit forum en ook op andere nationale en internationale fora genoeg ervaringen te lezen van mensen die wél een vermindering van standtijd hebben gemerkt van de wax na het aanbrengen van een glaze. Sommige combinaties schijnen soms niet goed uit te pakken.

Wel moet je natuurlijk een glaze altijd afnemen. Vooral Lime Prime Lite bij gebruik van bijv. Zaino Z2:
I know Dom has said he has not tryed it so cant comment on this. But I have.
There is a bonding issue with Z2 over LPL. The solvents used in Z2 are very gentle and do not remove the oils present in Lime Prime Lite, even after moderate buffing.

Z2 will spread over the top no problem. But the Z2 is removed when buffing takes place. It is to near Christmas to look all the info out just now. But If you require the beading and photograph. I will try over the next few day.

If you wish to try the Z2 route look to apply an acrylic glaze prior to application.

Een glaze kan inderdaad een verminderde duurzaamheid veroorzaken bij sommige waxen/sealant.
Echt een goede test hoeveel het scheelt heb ik nog niet kunnen vinden. Je kan wel een halve motorkap met glaze doen maar de andere kant zonder maar er zijn meerdere factoren die meespelen.
Stel je parkeert altijd je auto in dezelfde richting naar een weg, dan zal die kant meer vervuiling pakken, of je parkeer naast een boom (zoals ikzelf). Dan scheelt het al zoveel tussen de ene kant met de andere dat de test al niet meer eerlijk zou zijn.

In de winter geen glaze gebruiken lijkt me niet zo'n probleem aangezien je vaak diffuus (bewolkt) licht en is het sowieso al snel donker dat een glaze niet zo spannend is en je best zonder kan.
Wat wel scheelt is dat een wax/sealant beter egaal en dun te verspreiden is op een glaze dan op een kale lak.

het grote verschil in standtijd zal voorkomen bij een sealant, niet bij een wax. en dan zijn er nog zoveel factoren die het kunnen beinvloeden zoals temperatuur, luchtvochtigheid, voorbereiding,...
de standtikd van een wax is op zich al kort, hetzij weken, niet maanden. de hoeveel tijd die zal ingekort worden door een glaze is te verwaarlozen. zelf nog nooit de wax er zien afvallen hoor.

Hang er denk vanaf wat voor wax je hebt,Ik heb in de zomer Purple Haze Pro op een laagje Black Hole aangebracht en deze was na 14 nog steeds heel mooi,Maar met oog op de winter heb ik er een nieuw laagje wax op gezet

2shiny;349392 zei:
het grote verschil in standtijd zal voorkomen bij een sealant, niet bij een wax.
Het is helaas niet zo zwart/wit als dit. Er zijn toch zat mensen die iets anders in de praktijk hebben ervaren en dus iets anders aanraden. Nogmaals:
"Niet elke glaze hoeft slecht te zijn voor de daarop gebruikte beschermingslaag.... Maar er zijn op dit forum en ook op andere nationale en internationale fora genoeg ervaringen te lezen van mensen die wél een vermindering van standtijd hebben gemerkt van de wax na het aanbrengen van een glaze. Sommige combinaties schijnen soms niet goed uit te pakken."

En ook Dibuzz:"Een glaze kan inderdaad een verminderde duurzaamheid veroorzaken bij sommige waxen/sealant." dat is in dit draadje. Zoek maar eens en je ziet een dergelijk advies al jarenlang voorbij komen.

Je kan blijven vasthouden aan je stelling, maar als er zoveel verschillende (en ervaren!) detailers zijn die iets anders aanraden, dan zeg ik dat je er niet zomaar van uit kan gaan dat een glaze absoluut geen invloed heeft op de standtijd van de daarop gebruikte beschermlaag. Doe ermee wat je wilt, maar ik denk dat iemand die hier advies over zoekt meer baat heeft met de ervaringen van velen dan de ervaring van één.

de standtikd van een wax is op zich al kort, hetzij weken, niet maanden. de hoeveel tijd die zal ingekort worden door een glaze is te verwaarlozen. zelf nog nooit de wax er zien afvallen hoor.
lol dan moet je betere waxen gebruiken! Er zijn zat (pure) waxen die 3, 4, 5, 6 en langer maanden standtijd hebben.

En als een wax of sealant niet goed "hecht of bindt", dan valt, (druipt/stroomt/glijdt) deze er niet vanaf nee (erg flauw..), maar dan neem je deze gewoon ook af tijdens het buffen.

misschien eens wat minder lezen en meer proberen. dan zal je zien dat die glaze bijna niets uitmaakt. Ik blijf bij mijn stelling door jaren ervaring en proberen.
En welke pure waxen houden dan zo lang volgens u? en dan in praktijk, of alweer op papier? want dan houden deze langer dan veel sealants en hybride waxen...

Persoonlijk nog nooit een wax trg afgenomen tijdens het buffen hoor...

GMToyota heeft zijn bijdrage hier al meermaals bewezen. Jij daarintegen nog niet.
Dus er is geen reden om zo bijdehand te zijn. Druk u dan op een andere manier uit.

Wel/niet beïnvloeden van een glaze is een discussie die meermaals per jaar voorbij komt op dit forum.

psychoboarderke;349428 zei:
GMToyota heeft zijn bijdrage hier al meermaals bewezen. Jij daarintegen nog niet.
Dus er is geen reden om zo bijdehand te zijn. Druk u dan op een andere manier uit.

Wel/niet beïnvloeden van een glaze is een discussie die meermaals per jaar voorbij komt op dit forum.

Inderdaad, ik zit hier niet steeds op, ik ben namelijk bezig met de praktijk, met reviews, met producten te testen,...
Dus iemand die niet constant op een forum zit, kent er plots niets van??