• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vervuiling wash mitt en doeken door onderzijde dorpels en achterbumper.

Underground75

Detailing trainee
10 aug 2019
13
45
Bij het afsluiten van de prewash probeer ik altijd om de wielkasten en onderzijde dorpels en achterbumper zo goed mogelijk af te sluiten.
Bij het wassen merk ik dat er vervuiling in de wash mitt gaat zitten welke er lastig uit te halen is. Van het weekend de auto's gewassen en dit keer een microvezel doek gebruikt voor deze delen in de hoop dat deze makkelijk te reinigen zou zijn.
Dat is helaas niet het geval zie de foto

Hoe kan je zo veel mogelijk voorkomen dat deze vervuiling optreed en hoe kan je het beste vervuiling uit je wash mitt en doeken verwijderen?
 

Bijlagen

  • IMG_20220228_092826.jpg
    IMG_20220228_092826.jpg
    416,3 KB · Weergaven: 107
Om erbij te komen is een underbodylance een optie
En voor de onderkant een andere mitt gebruiken, bijvoorbeeld degene die nu niet schoon meer wordt
Of een goedkopere .... voor alleen onder

Uiteindelijk is het allemaal gebruiksmateriaal en neem je om de zoveel tijd een nieuwe
 
Als ik mijn onderkant schoon spuit dmv een chassis cleaner / lans. Dan heb ik vrijwel geen vervuiling meer in mijn washmitt zitten.
Echter ga ik niet elke 3 weken mijn onderkant staan afspuiten. Dus voor alle lage delen gebruik ik gewoon een andere washmitt
 
Na de eerste keer laten weken in de schuim, spuit ik de auto zeer zorgvuldig af met de hogedrukreiniger. In deze fase spuit ik heel nauwgezet alle delen zeer grondig schoon. Dan is al het grove vuil eigenlijk al verdwenen. Soms gebruik ik daarbij ook een Underbodylans. Ik gebruik deze:
Wat dan achterblijft is eigenlijk een soort van vuilsluier.

Daarna spuit ik in delen de auto voor een tweede keer in het schuim en die delen was ik dan voorzichtig met de washandschoen en twee-emmer-systeem met shampoo (in mijn geval Born To Be Mild). Meestal in delen als: een half dak, een halve motorkap, een halve kofferbak, een achterpaneel, een deur, een voorscherm.
Zo werk ik dan met schuim en shampoo de hele auto af. Natuurlijk van boven naar beneden werkend.
Als laatste spuit ik dan de hele auto schoon met wederom de hogedrukreiniger.
De laatste tijd spoel ik vaak na met MONELLO Acquafobia Spray Coating. Daarna wederom afspuiten en als laatste drogen met de MONELLO Maestro Car Dryer.

De washandschoenen gaan in de wasmachine op 30 graden Celsius met POORBOYS WORLD Typhoon Microfiber Cleaner.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Ik gebruik zoals de vele hierboven ook een oude washmitt voor de onderkant. Ik heb er zo 1 met van die dreadlocks er aan. Het vuil blijft dan veel minder in de mitt zitten. Zorg er voor dat bij het pre-cleanen van de auto je alvast goed de dorpels afspuit, dat scheelt al echt enorm.
Was de dorpels ook pas helemaal aan het einde en spoel de mitt goed uit in de emmer. Je kan hem ook langs je gritt guard halen.
 
Ik deed hetzelfde als Donovan hierboven. Een washmitt met 'dreadlocks' werkt daar goed voor.

Ik werk altijd van boven naar onderen met de Monello Thick Mitt, werk rondom de auto en doe als laatste de onderste 30-50cm rondom. Ik heb nu voor de onderste delen de Monello Wash Mitt aangeschaft. Benieuwd hoe deze het doet, maar het lijkt me een redelijk stevige Mitt, die daarvoor geschikt is.
 
Ik gebruik altijd 2 wash mitts, 1 voor de bovenkant en 1 voor alle delen onder 'knie' hoogte. Van het weekend voor het eerst de microvezel doek voor de onderste randen gebruikt. Zijn geen dure doeken.

Gezien de vervuiling die er nu in de doek of in de wash mitt komt. Vraag ik me af of ik deze wel mee kan wassen met de wash mitt voor de bovendelen en de droogdoeken.

Mitt met dreads ga ik eens naar kijken
 
Voor ik mijn spullen (mitts, doeken enz) in de wasmachine stop, was ik alles eerst voor met de hand in een licht gekleurde emmer (om beter te zien wanneer het water vuil is). Zo nodig schoon water in de emmer en herhalen, als er weinig vuil meer uit komt met handmatig reinigen, dan is het schoon genoeg om in de wasmachine te doen. Als middel voor de handwas kun je of een speciale microfiber wasmiddel gebruiken, of bijvoorbeeld een goedkoop afwasmiddel.
 
Met wassen gebruik ik zowiezo geen doeken, die zijn voor poetswerk.
Voor heel de auto heb ik 2x (1 was eerst kwijt, daarna ligt die als reserve) Mothers Genuine Lambswool Washmitt. Ja die zijn al oud maar fungeren nog steeds prima. Die gebruik ik echter niet voor de onderste delen van de dorpel, niet in de wielkasten en ook niet voor de velgen. Daar gebruik ik (hoop niet dat ik tegen zere beentjes aanschop) gewoon een goedkope dikke spons voor. Ik heb geen dure moderne auto, so who cares.

De mitt was ik uit in, jaja, de douche. De douchekop heeft verschillende mooie stralen, en door de mitt plat op de grond te leggen, en van de polst tot de vingertoppen met flinke waterkracht over de mitt te wrijven spoelt het meeste vuil er al goed uit. Andere kant daarna natuurlijk ook al wordt die niet snel vies. Overige fysieke vervuiling als dat per ongeluk aanwezig is met de hand eruit peuteren. In de wasmachine gaat die natuurlijk nooit en een cleaner gebruik ik op de mitt ook nooit. Daarna jiep ik hem in 2 richtingen zoveel mogelijk uit en hang ik hem met pols open te drogen (is echt leer, droogt anders niet van binnen). En dan is die weer zo goed als nieuw. Al zeker 10 jaar. Bewerkelijk? Ik vind het wel meevallen, en je moet je spullen gewoon goed onderhouden vind ik.