• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verweerde lak Seat Cordoba

HJVN

Detailing rookie
5 aug 2012
6
0
Hoi,

Ik heb een metallic zwarte Seat Cordoba uit 1997. Deze auto is de afgelopen jaren af en toe in een wasstraat gewassen, nooit met de hand. Een jaar geleden zag ik hele kleine zwarte bultje op de lak (moeilijk te zien omdat de auto zelf ook zwart is). Ondertussen zit de auto er helemaal onder. Het lijkt op hele fijne opgedroogde vliegenpoep maar dat is het niet. Ondertussen heb ik de motorkap met een poetsmachine ( met commendant 4) weer helemaal top glimmend. Dit is echter een enorm karwei omdat je echt lang moet poetsen voordat de mat zwarte bultjes weg zijn. Ik denk dat ik zo een week bezig zal zijn om de hele auto te poetsen en dan heb ik het nog niet over alle kleine hoekjes en gaatjes.

Is er wellicht een middel om de "verweering" er eenvoudiger af te halen?

Ik las net het volgende in je voorstel topic:

Deze laatste gaan we binnekort vervangen door een Ford Ka.

Ik zou er dan niet te veel moeite voor doen. ;)

Maarre, gooi dat blik Commandant maar op de bodem van de prullebak, dat spul blijft maar doorpolijsten. Op het eerste gezicht ziet het er allemaal wel oke uit, maar door het polijstmiddel, vergelijk het met Jif schoonmaakmiddel, er zit een korrel in die niet afbreekt maar door blijft werken lees; schuren....

Ik lees iets over een poetsmachine? Over wat voor soort machine hebben we het hier?

Als je toch machinaal aan de slag wilt gaan, dan kan ik je van harte onderstaand topic aanbevelen:
Volledig stappenplan machinaal DAP500/900

Enne, als het lukt, een foto van de bobbeltjes.

Een foto lukt niet omdat het verschil slechts is dat het ene mat is en het andere nog wat glimt.
Daarnaast brengt zo'n matte auto zeker minder op dan een glimmende in dit geval.

Mijn poetsmachine is met zo'n ronde trillende kop van circa 23cm.

Verschil bij een auto van 15 jaar oud, is kleiner dan het budget dat je aan poetsmaterialen moet besteden. Overigens is het 6K1 model (t/m 1999) minder gewild, veel mensen vinden de 6K2 (vanaf 2000) mooier, ondanks alle problemen met het Seat Sound System e.d. wat bij die generatie zeer regelmatig voorkomt.

Wat ik me afvraag: is het niet van die bomenzooi (ik geloof van berkenbomen), die eerst gelig is, maar als je het laat zitten, na verloop van tijd de lakkleur aanneemt (ook bij metallic lakken met een blanke toplaag). Dit spul zit enorm vast, en bij goed wassen verplaats je het vaak alleen maar iets. Dit krijg je er eigenlijk alleen af door 'kleien', zie ook het handmatige stappenplan op dit forum.

HJVN zei:
Mijn poetsmachine is met zo'n ronde trillende kop van circa 23cm.

Zo'n eentje?

513267.gif

Leuke machine..................

............. voor in de vuurkorf :-d

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De machine mist kracht, snelheid, vermogen...kortom alles.

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt. Ik heb een hele mooie blauwe en die is onbrandbaar :lol

Ik zet er niet teveel druk op en daarnaast weet ik ook zeker dat het niet te hard gaat. Maar ik ben op zoek naar een middel waardoor ik niet hoef te poetsen.

Een middel waarna ik met een zachte doek het mat zwarte spul kan wegvegen. Stel dat dat er is.

Als de auto idd weg gaat , zou ik me niet te veel zorgen maken en er gerust een laagje wax opzetten .
Wel manueel , dat gaat minstens even snel als met die (onbrandbare) machine.
Doe deel per deel anders heb je lamme armen (hoe droger je wax wordt , hoe moeilijker uit te poetsen (meestal).....)

De puntjes zie je volgens mij amper en ik ken niet veel mensen die effectief gaan voelen aan een auto voor ze deze kopen. Voor de meesten is het al ok dat ie er glanzend bijstaat.

Wil je echt de "verweering" er afhalen : kleien en dan pas waxen :ja

HJVN zei:
Maar ik ben op zoek naar een middel waardoor ik niet hoef te poetsen.
Dat zoek ik nou ook! Maar tot op heden nog niet gevonden, vandaar dat ik lekker verder hobby met de spulletjes die je bij Carclean kan kopen. En daarbij vindt je veel tips en adviezen op het forum.

HJVN zei:
Stel dat dat er is.
Dan bestaat Carclean nog maar heel kort....

:roll