• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verwijdert een droogdoek de waslaag?

Ewald

Detailing rookie
1 okt 2010
165
0
Ik droog mijn auto na het wassen met een Mothers Drying Towel. Deze heeft een wafel structuur. Ik vraag me soms af of die structuur de waslaag niet wegschuurt, al is het maar een beetje.

Deze droogdoek droogt prima, maar zou een badstof droogdoek niet veiliger zijn? Daar zou je mee kunnen deppen, in plaats van de doek over de lak te schuiven.
 
Badstofvezels zijn harder dan microvezels, niet handig dus. Zo'n droogdoek schuurt niet dus er gaat ook niets vanaf.
Het is ook niet de bedoeling dat je gaat boenen met je droogdoek. In dat geval kan ik me wel voorstellen dat het geen goed doet aan je waxlaag.

Ook met een microvezeldoek kan je prima deppen trouwens. Beter dan met een badstof doek.
 
@Dibbuz:
Ik dacht dat badstof een algemene naam was voor stoffen met een heleboel lusjes erop, zoals handdoeken. De meeste microvezeldoeken zijn dit ook, maar niet allemaal. De roze Swissvax doek bijvoorbeeld niet.

Maar, iets concreter, zou een CSF Delirium Orange Drying Towel, zoals die nu in de aanbieding is, de waxlaag langer in stand houden dan de wafelstructuur doek die ik nu gebruik? Met mijn Mothers doek kun je niet echt deppen, je moet hem echt over de lak trekken of schuiven.

@nicknameless:
Ik had het al eens gelezen op Detailing World. Zeer interessant. Doeken zullen dus in meer of mindere mate de waxlaag dunner maken.
 
Zoals Tim al eerder zei:

Tim zei:
Elke aanraking zorgt voor slijtage aan je waxlaag, maar in welke mate is dat merkbaar?

De meeste hier op het forum zal het een worst zijn, zij brengen naar eigen behoefte een nieuwe waxlaag aan. :ja
 
Denk dat het niet veel uit maakt zolang je niet gaat boenen.

Let wel, de test is gedaan net na het aanbrengen volgens mij. Dan is een wax nog zacht en kwetsbaar. Daarom is het ook niet handig om gelijk na het uitpoetsen al de volgende laag aan te brengen.
 
nicknameless zei:
Zoals Tim al eerder zei:
De meeste hier op het forum zal het een worst zijn, zij brengen naar eigen behoefte een nieuwe waxlaag aan. :ja
Dat geldt ook voor mij, maar in de winter wordt dat toch moeilijk als je niet de beschikking over een garage hebt.

Ik vraag me nog altijd af waarom een laag DJ Orange Crush die ik over FX Synwax had het na al een maand opgaf. Ook zag ik een laag Migliore Original, die direct op de lak zat, bij de eerste de beste nachtvorst al een zodanig andere glans krijgen, dat ik me afvroeg of hij misschien al weg was. Als die Mothers droogdoek meer wax weghaalt dan ik leuk vind, zou dat een mede oorzaak kunnen zijn.
 
In jouw geval zou ik dan idd eens gaan kijken voor de Delerium, kan je zowel:
- deppend drogen
- verschil merken qua soort droogdoek
- ondervinden of het echt aan de droogdoek(methode) ligt of wellicht aan wat anders

Interessant geval, zeker daar je zelf hebt gezien dat er verschil optrad qua duur / glans >>> let us know svp !
 
Lijkt mij in ieder geval sterk dat een droogdoek dit effect heeft. Ik dep/droog nu al jaren met de Carrand Supreme / CG Miracle Dryer en heb nog nooit meegemaakt dat de waxlaag al binnen een maand weg was. Misschien dat het enig effect heeft, maar ik denk dat dit echt te verwaarlozen is en dat we niet met z'n allen hoeven over te stappen naar blowers of föhns.

Het "verschil in glans" na een nacht van vorst ligt toch ook niet aan een droogdoek? Buiten kan er in die nacht stof op waaien, condens kan bevriezen, het licht kan anders staan, etc.

Ik lees nu trouwens alleen 'na FX Synwax' en 'direct op de lak', maar ik neem aan dat je de lak wel hebt gekleid én gecleaned voordat je de wax erop zet? Want zonder goede voorbereiding blijft geen enkele toplaag een maand zitten.
 
@GMToyota: jij schrijft dat je dept, de TS trekt het droog ( daar wellicht het verschil ).
Ik kan mij er iets bij voorstellen dat indien de wax al niet helemaal lekker op de lak zit/zat, dat je dan deze perikelen kan krijgen ( dunno ).
Daarom des te meer benieuwd naar de bevindingen indien de TS zou gaan werken met alleen een andere droogdoek en de rest van de werkwijze het zelfde houd.
De Orange Crush op de FX, wellicht daar het probleem ( dunno ), hij staat in elk geval in de 'volg-lijst'
 
Zeker, de lak is in september gekleid, en als ik nu over de lak ga met mijn hand, merk ik niet of nauwelijks dat er vuil op zit. Is ook gecleand voor de Migliore wax erover ging, met redelijk sterk geconcentreerd verdunde Glansprotector Reiniger.

Het was wel vochtig toen ik de Migliore op de auto deed, met een paar losse regendruppels. Het zou dus kunnen dat die daardoor niet helemaal goed gehecht heeft.
 
Ik gebruik de mothers doek ook en merk helemaal niet dat deze de wax laag aantast (2 lagen sn). De auto droog ik door met lichte druk de doek langs alle delen te halen. De beading en sheeting is nog steeds goed en de lak voelt nog glad aan, maar misschien komt dit ook omdat ik na het wassen de auto altijd met rm naloop.
Maaruh heb na alle goede verhalen gisteren ook maar de delirium besteld en die ga ik morgen ophalen :party: . Ben benieuwd naar het verschil.
 
Een experiment met verschillende droogdoeken lijkt me wel interessant.
Ik heb de Delirium dus ook maar besteld.