• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[VIDEO] How to: Kleien

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
Dat het kleien tot één van de belangrijkste werkzaamheden hoort na het wassen van de auto, moge duidelijk zijn. Maar hoe gaat het nou precies in z'n werk?


Doel

Met het kleien zorgen we ervoor dat de lak als het ware een dieptereiniging krijgt. Autolak is vaak stroef en voelt soms oneffen aan. Dit is te wijten aan teer, vliegenlijkjes, spuitnevel, bomenhars, en overig vuil als vet en 'verkeersfilm'. Gelukkig is dit eenvoudig met klei te verwijderen.


Benodigheden
  • Klei
  • Lubricant
  • Microfiber doek

How to

Maak van een stukje klei een plat en klein pannekoekje van ca. de helft van je hand. Spray het oppervlak (of een gedeelte hiervan in met de lubricant). Vergeet ook niet om alvast een beetje de klei en je hand iets te bevochtigen. Dit voorkomt plakken/aanhechten.
Werk met vlakke hand in kleine cirkelvormige bewegingen over je lak, voor zover mogelijk in een structuele lijn. Zo voorkom je dat je stukken vergeet en overslaat. Spray tijdens het kleien voldoende lubricant bij om voor een optimale glijdende werking te zorgen tussen de klei en de lak. Na het kleien is het verstandig om het residu van lubricant en evt. losgekomen vuil af te nemen met een microfiber doek. Voorkeur gaat uit naar een microfiber met langere haren omdat deze meer vocht op kan nemen.
Ter controle van je resultaat kan je met een schone en droge hand even je lak aanraken. Deze hoort nu spiegelglad te zijn en geen enkele stroefe plek of oneffenheid meer te hebben.


Video





Bedankt voor het kijken :cool:

Greetz,


P@rick
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Leuke video. Zeker handig voor iemand die net begint met detailen en geen flauw idee heeft wat dat kleien nou weer is.

En dat laatste stukje met dat potje en die tape die je van de motorkap laat glijden is erg overtuigend. Behoeft weinig commentaar.
 
8-()) wat een zwarte meuk dat er afkwam zeg.
Heb ik nog niet gezien tijdens het kleien :no

Mooi gedaan :)^
 
Auto rijd ruim 1600 km per week, en geloof me die kan je bijna iedere maand kleien zo ranzig als dat is }:)w
 
Hele mooi How to. Maar heb nog een vraagje als beginner moet je zoveel vloeistof sprayen om goed te kleien? Ik gebruik namelijk minder Last touch om te kleien doe ik het nu verkeerd dan? :confused:
 
Wat zit er eigelijk in die vloeistof?
Zou water met wat zeep ook zijn werk doen? :) en jullie moeten mij nu niet afknalen hè :)
 
Zeep, doe maar niet. Mensen hebben weleens een verdunning met shampoo gedaan, maar houd er dan rekening mee dat het niet goed voor je klei is.
 
tamer zei:
Zeep, doe maar niet. Mensen hebben weleens een verdunning met shampoo gedaan, maar houd er dan rekening mee dat het niet goed voor je klei is.
Shampoo bedoelde ik uiteraard :)
En waarom is dat slecht voor de klei? :eek:
 
er kunnen zuren/oplosmiddelen in de shampoo zitten waar de klei niet tegen kan.
Deze begint dan af te brokkelen en is dus rijp voor de prullenbak...
 
Potje over de lak laten glijden vind ik niet echt verstandig. Stel dat er net wat vuil op de lak ligt of onder het potje zit. Mooie lengte kras over je motorkap heb je dan. ;)

Voor de rest is het een duidelijk en goed filmpje. ;)
 
ik snap ook als beginner dat detailer spray het beste werkt
maar als dat bijvoorbeeld halverwege je klei beurt op is (noem maar wat) en je wil het toch afmaken
waarmee zou je het dat het beste kunnen doen met alleen water ofzo of moet je daar wat extra bij doen
 
ja maar wat doe je als het dan toch op is.
ben dan nu ok nog niet echt een detailer ook al heb ik vandaag toch flink me best gedaan