• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vocht tijdens curen Collinite 845 wax

RamonV

Detailing trainee
11 okt 2014
7
22
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag voor het eerst bezig geweest met mijn nieuwe DAP500. Heb mijn auto (Peugeot 106) gewassen, geclayed, gepolijst met mezzo op oranje en finale op lichtgroen. Daarna heb ik dus aan het eind van de avond Collinite 845 aangebracht, en deze wilde ik dus een uurtje laten curen. Na een uur kwam ik terug en doordat het avond is e.d. is de hele lak nu vochtig.

Wanneer kan ik nu mijn wax uitwrijven, en is dit uberhaupt nog mogelijk?

Mvg,
Ramon
 
Is een uur niet beetje te lang, lijkt mij wel. Had beter even de swipetest kunnen doen. Zou best aan de weersomstandigheden kunnen liggen. Succes met het uitbuffen.
 
tamer;n404743 zei:
Is een uur niet beetje te lang, lijkt mij wel. Had beter even de swipetest kunnen doen. Zou best aan de weersomstandigheden kunnen liggen. Succes met het uitbuffen.

Had ervoor al de achterklep volledig gedaan en die had toch wel 45 a 60 minuten nodig. De swipetest had ik al gedaan maar hij moest duidelijk nog langer curen... Totdat het dus helaas vochtig werd. Ik vraag me af of ik dus morgenochtend gewoon moet uitbuffen, of kan dit nu al ookal is het dan nat? Moet ik misschien morgen toch maar een 2e laag wax eroverheen zetten?

Kan het niet goed vinden online, vandaar de onduidelijkheid, haha.
 
Misschien dat je te dik hebt aangebracht, 845 is heel lastig te zien bij heel dun aanbrengen.
Maar een uur is toch echt wel lang, zou het nu uitbuffen ook al lijkt dat me lastig waneer de auto vochtig is.
 
Klopt ik ben nieuw in de detailwereld en ben gewend goedkope producten te gebruiken. Daar gebruikte ik vaak aardig veel van. Heb nu vrij weinig gebruikt van de wax, al was het nog wel lichtelijk te zien ja. Blijkbaar toch te dik als het na een uur pas gecured is. Nu uitbuffen dus beter dan morgenochtend wassen en uitbuffen?
 
collinite moet idd dun aangebracht worden.
meestal als ik een swipetest doe,kan ik na 10/15 minuten al beginnen met uitbuffen.
 
Klopt dit wist ik bij voorbaat echter had ik tijdens het waxen het idee dat het dun was. Blijkbaar moet er dan echt amper wat op, lekker zuinig spul dan zeg. Is het aan te raden nadat ik het nat heb uitgebufft net morgen een nieuwe laag wax aan te brengen? Of zit het er wel goed in nu? Aangezien ik het er na applicatie circa 2 uur op heb laten zitten tot uitbuffen.
 
Zoals je nu ook al hebt gemerkt is een uur veel en veel te lang. Om je een indruk te geven, ik gebruik 4 erwtjes 845 op een gouden pad en doe daarmee ruim een halve tot 3/4 auto.

Mijn optie zou zijn om de laatste polijststap te herhalen zodat je alle waxresten kwijt bent. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je de 845 nog goed (nat) kan afnemen als dat al zo lang heeft gezeten. Hierna gewoon dun, heel dun een laagje 845 aanbrengen en deze na 10, max 15 minuten afnemen.
 
Is inderdaad te lang. Heb af en toe een heel klein likje bijgevoegd terwijl dat dus niet nodig was. Volgende keer beter! Heb net gekeken en getest met de tuinslang erop en hij voert al het water per direct af van de lak. Het resultaat is strak en werkt dus wel goed. De standtijd kan maar zo de helft zijn nu maar aangezien ik het toch niet volhoud om het ding 3 maanden niet te poetsen doe ik het nog wel een keertje over. Is de laatste polish stap echt nodig? Kan er niet gewoon een klein laagje 845 overheen als een 2e waxlaag?
 
ik breng de 845 aan met een handsponsje, dun, maar na een minuut of 8 kan ik het er al afhalen als ik de swipetest doe, maar het ligt er volgens mij ook heel erg aan hoe hoog de luchtvochtigheid is, en gisteren was die bij ons in ieder geval erg hoog, volgens mij is de kans dat als je dan een swipetest doet je gewoon vocht ziet omdat de wax te vochtig blijft ?
 
Als je de 845 normaal hebt kunnen afnemen en er geen wazen meer zichtbaar zijn dan zou ik er inderdaad niet teveel meer aan doen.

Zelf verwijder ik wel altijd de oude waxresten voor ik er een nieuwe aanbreng,
 
Ik denk dat je hiervan een aantal dingen kunt leren:
- allereerst inderdaad heel dun aanbrengen (is in eerdere posts al ter sprake geweest). Ik breng 845 machinaal aan, omdat ik het dan dunner aan kan brengen. Zolang je een waas ziet als je met de pad over de auto gaat zit er nog genoeg wax in de pad. Soms voeg ik 1 maal wat wax toe tijdens het aanbrengen, soms doe ik de hele auto met de wax die ik bij het begin op de pad heb gedaan.
- ten tweede bij vochtig weer (hoge luchtvochtigheid) is het aanbrengen van beschermlagen (sealant, wax) lastig in verband met curen en uitbuffen
- tegen de avond is het niet meer zo geschikt om nog lagen aan te brengen (afhankelijk van het seizoen, dus hoe lang het licht blijft, hoe lang het nog warm en droog blijft, en bij bepaalde middelen/merken kan wat extra zonnewarmte helpen (bij andere middelen is directe zon op de auto af te raden tijdens het detailen)
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik had de wax inderdaad ook machinaal aangebracht maar wist niet dat bij een lichte waas het sowieso al voldoende was. Soms was ik bang dat de machine te droog liep namelijk. Het was inderdaad erg vochtig gezien het vaak regende!
De beading is echter mooi en het water loopt er goed vanaf. Ik ben benieuwd wat de standtijd is, maar voor de winter geef ik hem toch sowieso een nieuwe waxlaag dus voor nu, prima! Bedankt voor jullie snelle hulp.

jsj48w.webp


rjfbk9.webp


1e6nwo.webp
 
opelmark;n404981 zei:
mijn ervaring is dat de standtijd meerdere maanden is, prima om in de winter te gebruiken
Inderdaad, daarom heb ik deze wax ook gekozen. Echter kan het zijn dat hij door de vochtige omstandigheden e.d. een kortere standtijd heeft. Ik wil voor de winter gewoon netjes een nieuwe goed aangebrachte laag erop hebben zodat mijn auto goed beschermd en mooi blijft gedurende de winter.
 
Overigens kun je de standtijd (vooral in de winter interessant) verlengen door te wassen met shampoo met toegevoegde wax: zo geef je de waxlaag elke wasbeurt een boost.