• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volgorde wax / sealant.....

shaguar

Detailing rookie
7 mrt 2010
265
0
Allereerst wil ik het team van Carclean bedanken voor de gastvrijheid en de kennisoverdracht tijdens de demo-dag gisteren. In mijn omgeving durf ik bijna niet te praten over mijn afwijking, maar weet nu dat ik zeker niet de enige ben (er zijn er zelfs wellicht nog ernstiger aan toe). :lol

Er is één vraagje overgebleven. Tot nu toe heb ik na het wassen, kleien, polijsten en het aanbrengen van een glaze (Black Hole) eerst een sealant aangebracht (PB Pure Sealant) en daarna een laagje wax (Natty's Blue of Dodo's Purple Haze).
Nu hoorde ik gisteren van een medewerker (ik meen dat zijn naam Kees/Cees is) dat ook de Carnabau-waxen een polish bevatten en dat die de werking van de sealant weer teniet doen. En andersom (dus eerst wax en dan sealant), de glanswerking van de wax vermindert.
Of is het de één of de ander, dus bijvoorbeeld in de winter de sealant aanbrengen na de glaze en in de zomer de wax?

Ik hoor graag van juliie.

Hartelijke groet,
Kees.

Van de sealent zou wel eens eens misschien kunnen kloppen.

Een sealent is een syntetisch produkt, er worden allerlei chemische stoffen ingedaan.

Ik kan me niet voorstellen dat een (pure) carnaubawax de onderliggende lagen zou aantasten.
Ook in een carnaubawax zitten uiteraard allerlei stoffen om het produkt houdbaar, smeerbaar, lekker te laten ruiken enz.

definitie van wax

Zomer of winter, je kan ze altijd alle 2 aanbrengen. In de zomer laat men de sealant vaker vallen omdat men dan vaker met de auto bezig is en dus sneller een 2e laagje wax krijgt.
In de winterperiode doen je er vrijwel niks aan en als de wax 'op' is, dan heb je nog een beschermlaag in de vorm van een sealant ( welke langer blijft hangen )

Wat betreft polish in een carnauba wax .... enige waar ik me dat bij kan voorstellen is de Polish with Carnauba Blue / Polish with 100% Carnauba en de Polish with Sealant ( alle 3 van Poorboy's )
Deze zijn een soort van 1-stap-product ( polijsten en dichten )

Zou in mijn ogen beetje vreemd zijn dat als alles hebt doorlopen, een toplaag plaatst die het voorgaande werk voor een klein gedeelte om zeep helpt.

Uiteraard kan ik het gruwelijk mis hebben, alleen al gezien het feit dat je de info van Cees / Goku hebt verkregen en dat is niet de minste

Dus ik zeg: Cees .... kom er maar in, en verklaar U nader

En daarbij, kun je met het blote oog zien dat je een sealent verwijderd door er een carnaubawax op te smeren of andersom?

De meeste forummers hebben een obsessieve dwang om zowat elke week een nieuwe waxlaag op te brengen, dus met de bescherming zit het wel snor.

:lol

Ik denk dat dit wel van toepassing is op de meeste forumleden :-d

Met deze combinatie is niks mis mee toch, EXP, Col 845, Natty Blue.

Deze wil ik namelijk zaterdag op een s8 doen.

Mijn vraag is kan de 845 gewoon op de exp?

Volgens mij wel toch

En ik ben er in ;-)

Mijn uitleg aan Shaguar van gister betrof het layeren van waxen en sealents: de vraag was of de Ex-P getopt kon worden met een wax en of dit dé glans zou verbeteren en/of de standtijd zou verlengen. Mijn uitleg betrof het nut hiervan en het feit dat sommige waxen een milde cleaner bevattend die het nut hiervan te niet doen. Een sealent toppen met een wax omdat deze combi de glans enorm zou verbetern is een discussie die vaak gehouden wordt. Ik ben van meening dat het verkrijgen van de mirror wet look verkregen wordt door 90% de voorbereindende werkzaamheden : Wassen, Kleien,(eventueel voor de pro's wetsanden), polijsten (lak correcties), polishen(voeden) en dan pas de Wax of Sealent. Deze twee laatsten zullen niet veel meer doen samen als het voorwerk is overgeslagen.

Dan heb je nog enorme verschillen in de diverse soorten carnauba waxen (witte en gele carnauba) en de vele diverse soorten sealents. Maar let wel layeren van waxen heeft alleen nut als deze geen cleaners bevat! en doorgaans zijn dit de duurdere carnauba waxen.

Dat ons gevoel:love doorgaans aan geeft dat we meer en meer willen (dan nodig is;-) ) willen toevoegen is een mens eigen, neem bv als je je auto gaat wassen. We weten dat doorgaans 30 ml shampoo ruim voldoende is, maar hoevaak heb je niet zoiets van ..mmm een klein scheutje erbij!! Dit is ook zo bij het waxen, een laag is meer dan voldoende(ok misschien een 2e voor de spots die je gemist hebt) maar thats it! en dan weten we dat dit ruim 3 maanden bescherming onder de juiste omstandigheden geeft..Maar de gemiddelde deatailer onder ons staat bijna wekenlijk zijn auto te waxen:-"

Dus het moraal van het verhaal is, je kunt een wax natuurlijk over een sealent aanbrengen, maar of dit extra bescherming geeft of de Glans8d dramatisch verhoogt is iets waar ik niet in geloof! en helemaal niet wanneer een wax milde cleaners bevat!

Zover mijn inbreng:-d

Goku (Cees)

Even verdergaand op ons gesprek van gisteren, ik heb van je begrepen dat Natty's een zeer lichte cleaner bevat. Als ik dan over de sealant een wax wil zetten, kan ik dan beter bijvoorbeeld een Dodo, Migliore of Pinnacle Signature Series II wax nemen? Bij de Pinnacle staat in ieder geval dat hij geen cleaners bevat.

Je moet je hier geen schurende korrel bij voorstellen :) , die cleaners zijn zo zo licht dat het de vorige laag zo goed als niet aantast.

Idd.;-) ..maar tevens bedoel ik dat het ook oplosmiddelen betreft die de onderliggende laag als ware weer oplost.. maar wat de Natty's betreft deze kun je ook gebruiken om te toppen dan wel te layeren ;-)

Hier een stukje van Autogeek over de natty's ( zover dit kunnen geloven??)

Poorboy’s Natty’s Paste Wax is a high quality wax minus the high price typically associated with Carnaubas. Patented UV light absorbers keep your paint fresh and protected throughout the life of the wax. You’ll love the way your paint looks and feels under Natty’s! Apply additional layers to increase the depth and glimmer.

Besides the amazing visual advantage Natty’s lends to your car, I’d have to say that my favorite aspect of it is the incredible ease of application. Using a foam applicator, apply a thin even layer. (Some professional detailers say application is smoother yet when your applicator is damp.) Ease of application means just that—regardless if you want to wax-on, wax-off, let it haze and immediately wipe away or if you want to do the whole car then buff off, it’s all good! Like all Poorboy’s products, it was made to be foolproof. Even first time users will always get professional-looking, jaw-dropping results! Applying waxes in direct sunlight is usually a big no-no, but Natty’s seems to thrive in the hot, glaring sun. It’s very resilient and very impressive! Your car’s surface will feel satiny-smooth under your fingertips.

Use it alone or as a “topper.” Natty’s Paste wax can be applied itself for stunning results. Unfortunately, the life of a Carnauba wax is much shorter than a paint sealant. Poorboy’s recommends using Natty’s over a paint sealant for maximum longevity and an eye-popping wet gleam. It is clear and reflective which means layering it over a sealant like EX or EX-P will add another protective layer to your car while adding the richness of Carnauba. I’ve seen Natty’s used on practically every color car, light and dark, alone and over paint sealants—great looking results each and every time. Natty’s Paste Wax was created specifically for show cars. To make things easier on show car preparers, it was designed to ward off dust better than other waxes. Your car looks fantastic for longer!

Nogmaals het klinkt als een beetje Tell Sell mja how knows ;-)

Chemical cleaner dus. Maar welke waxen uit het CC assortiment bevatten dan geen cleaners? :weetniet

Natty's gebruik ik nu om te toppen, maar ik kan natuurlijk niet meteen zien wat het met de sealant doet. Klinkt misschien een beetje eigenwijs, maar ik wil graag alles weten. ;)

Je kunt beter vragen welke wel een cleaner bevatten ;)

Deze bevatten in ieder geval wel een cleaner:

- Meguiar's Gold Class wax
- Meguiar's NXT wax
- Smartwax

Er zullen er wel meer zijn, maar de bovenstaande daar weet ik het zeker van

@Goku3: Blij dat je er even bij bent gekomen Cees, scheelt een boel grijs gebied ;)

Maar interessant is wel:
stel je gebruikt 1 van de door stimpy68 aangegeven waxjes, in hoeverre gaan die dan bv een EXP opeten vraag ik mij dan stiekem even af ?

Wat betreft het tussen de oren zitten van meer is beter: voor hen die de was doen >>> echt wel dat ( soms ) meer in het waspoederbakje doet dan noodzakelijk :)

shaguar zei:
Nu hoorde ik gisteren van een medewerker (ik meen dat zijn naam Kees/Cees is) dat ook de Carnabau-waxen een polish bevatten en dat die de werking van de sealant weer teniet doen. En andersom (dus eerst wax en dan sealant), de glanswerking van de wax vermindert.

Dit geldt niet voor pure carnauba waxen hoor, pure waxen zijn o.a. : alle Dodo pasta waxen, Poorboy's Natty's, alle Pinnacle waxen etc.

AvdH zei:
Even verdergaand op ons gesprek van gisteren, ik heb van je begrepen dat Natty's een zeer lichte cleaner bevat.

Dit is niet correct, Natty's is een pure wax, dus zonder cleaners in welke vorm dan ook.

En ik geloof wel in het toppen van een sealant met een carnauba wax. De reflectie van een wax is en blijft anders, maar het is wel een nuanceverschil. De grootste verschillen zit in de gladheid en de afstotendheid van een wax t.o.v. een sealant.

Hartelijk dank aan allen en met name aan Goku3 en Tim. Het verhaal is mij nu duidelijk.

Graag tot een volgende keer.

Vriendelijke groet,
Kees.

Tim zei:
Dit is niet correct, Natty's is een pure wax, dus zonder cleaners in welke vorm dan ook.

En ik geloof wel in het toppen van een sealant met een carnauba wax. De reflectie van een wax is en blijft anders, maar het is wel een nuanceverschil. De grootste verschillen zit in de gladheid en de afstotendheid van een wax t.o.v. een sealant.

Tim, dit had ik al aangegeven :-" (Idd. ..maar tevens bedoel ik dat het ook oplosmiddelen betreft die de onderliggende laag als ware weer oplost.. maar wat de Natty's betreft deze kun je ook gebruiken om te toppen dan wel te layeren )

Oud Japans Gezegde WAX ON - WAX OFF

Tim zei:
Dit geldt niet voor pure carnauba waxen hoor, pure waxen zijn o.a. : alle Dodo pasta waxen, Poorboy's Natty's, alle Pinnacle waxen etc.

En deze ook:lol Maar let wel layeren van waxen heeft alleen nut als deze geen cleaners bevat! en doorgaans zijn dit de duurdere carnauba waxen.