• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volkswagen Passat MY:1999

rodders

Detailing guru
24 jul 2008
1.749
113
38
inleiding.webp

Na lange tijd nog eens een volledige write-up van mijn kant. Deze keer van een 13 jaar oude Volkswagen Passat en de kleur wit. De wagen is de laatste jaren niet meer gewassen of ook maar iets aan gedaan door de eigenaar. De auto heeft een 250.000km gereden en wordt nu terug in dienst genomen. Voor de her indienstneming van deze wagen was het echter nodig dat deze eens goed onder handen werd genomen. Daar kom ik dan om de hoek kijken. De wagen moest helemaal worden opgefrist, dus interieur, exterieur, motorruimte, ... Een perfect 100% krasvrij resultaat was niet de bedoeling, dit kan ook niet op een 13 jaar oude wagen. Het doel was de wagen terug netjes te maken en toonbaar. Alleen is dat voor mij niet altijd even gemakkelijk en ben ik dus met momenten net iets te ver gegaan maar ach tis ook een hobby voor iets.
Ik heb geprobeerd deze write-up netjes in te delen en niet te voorzien van te veel foto's. Ook heb ik er enkele overzichtsshots tussen gezet, hopelijk leest dit makkelijk en zijn jullie tevreden van deze nieuwe stijl van write-up.

vooraf.webp

De inspectie van de wagen vooraf gaf aan dat er heel wat werk was. Ik kwam tegen bij het bekijken van de wagen:
- swirls
- krassen
- vast zittende vervuiling
- veel mos
- sticker resten
- ...

Enkele foto's van deze inspectie om de staat van de wagen vooraf weer te geven:
passat1.webp

algemeen grauwe look van de wagen

passat2.webp

swirls en krassen waren in overdaad aanwezig

passat3.webp

Overzichtje van het aanwezige mos

prewash.webp

De wagen is eerst ingespoten met een mengsel van Valet Pro Orange Pre Wash, SSF en warm water dit door middel van een hand foam sprayer.
Daarna zijn alle trims stukje per stukje ingespoten met APC en geagiteerd met een borstel, om in etsen van de apc te voorkomen heb ik paneel per paneel nagespoeld, voor deze klus alleen was er al 3 liter apc (1:4) nodig.
Nadat alle trims en openingen tussen carrosserie delen proper waren heb ik de wagen nogmaals goed gespoeld en opnieuw gefoamd met Valet Pro Orange Pre wash (1:5).
In de tijd dat dit foam stond te weken heb ik de banden, velgen en wielkasten zuiver gemaakt, dit met APC, Poorboy's Spray and Rinse en Meguiars Super Degreaser. Daarna is de wagen gewassen met 2BM en Meguiars Shampoo Plus. Na nogmaals te spoelen is de wagen gedroogd om vervolgens ingespoten te worden met Iron-X, dit zorgde ervoor dat de wagen bijna helemaal paars kleurde. Nadat de iron-x afgespoeld is was het tijd om de teer te verwijderen dit door middel van gerbuik te maken van valet pro Tar and Glue remover.

Ook van dit proces heb ik wel enkele foto's:
passat4.webp

Foamen en daarna trims zuiver maken, lekker veel vuil

passat5.webp

Iron-x @ work

motor.webp

Nadat het exterieur proper was werd het tijd de motorruimte en deursponningen aan te pakken.
Voor de motorruimte heb ik gebruik gemaakt van Autoglym engine cleaner, dit geagiteerd met diverse borstels en daarna nagespoeld met een zachte straal water. Ook de onderkant van de motorkap is gewassen met Meguiars Shampoo Plus. De motorruimte is nadat deze droog was gedressed met 303 Aerospace Protectant.
passat7.webp

Voor en na van de motorruimte

De deursponingen zijn ingespoten met Autobrite Jaffa Clean en geagiteerd met borstels, op sommige plekken was deze behandeling twee maal nodig
passat6.webp

Voor, tijdens en na

Na het proper maken van de sponningen en de motorruimte is de wagen nogmaals gewassen om run off te verwijderen.

polijsten.webp

Vooraleer te gaan polijsten is de wagen gekleid met Dodo Juice Medium Supernatural klei en Poorboy's Spray and Wipe, vervolgens heb ik alle trims afgedekt met gele 3M tape, dit is de enige echte goede tape. Het voordeel van deze gele tape tegenover de blauwe 3M tape is dat hij beter blijft plekken en geen lijm met je pad of doek meegeeft moest je hem per ongeluk raken. De blauwe tape doet dit wel.
Na het kleien is er een begin gemaakt een het polijsten, ik heb gekozen voor een één staps correctie door middel van gebruik te maken van Meguiars M205, een gele 3M pad en een Festool Shinex. Omdat ik een één staps correctie neem kan ik wat meer tijd besteden aan elke pas, hierdoor kan je de m205 goed inwerken en krijg je toch een goed resultaat met aardige correctie dit zonder hologrammen achter te laten.
Sommige delen van het lakwerk hadden wat meer polijst werk nodig, hier heb ik dan voor de m205 en gele pad gekozen voor 3M Fast Cut Plus en de 3M groene pad. Deze laatste combinatie heeft veel cutting power maar kan je ook goed doorwerken om toch een redelijk resultaat te krijgen, zeker als je het nabewerkt met m205.

Tijdens het polijsten bleef er vuil uit de lak komen, ook na al de voorbereidende stappen, zo zie je maar dat goed onderhoud gewoon belangrijk is.

passat8.webp

Het resultaat van het kleien en na ieder paneel kleurde de gele pad erg vuil.

passat9.webp

Een soort van 50/50, je kan een motorkap nooit in één keer helemaal doen dus je krijgt wel de verschillen te zien.

passat10.webp

Nu wel de hele kap gepolijst.

passat11.webp

De gebruikte polijst middelen.

Interieur.webp

Ook het interieur had een beurt nodig, de volgende stappen heb ik gedaan:
- grondig stofzuigen
- alle deurpanelen ingespoten met apc+(1:4) en ingeborsteld met een zachte borstel, afnemen met een terry towel.
- Hemel ingespoten met apc+(1:10) en afgenomen met doek
- Dashboard, stuur, en andere trims ingespoten met apc (1:4), ingeborsteld en afgenomen met diverse doeken.
- Zetels proper gemaakt met George de altijd vrolijke extractor en apc+.
- Ruiten zuiver gemaakt met Meguiars Glass Cleaner Concentrate, microfiber pad en waffle weave doek.
- Matten zuiver gemaakt met Extractor.
- Dashboard en trims nagelopen met Auto Finesse Spritz en een doekje.

passat12.webp

Het interieur, een kleine collage. Inspuiten van deurpanelen, doek na een kwart van het dashboard, interieur voor en na.

details.webp

Nu al het grote werk gedaan was is het tijd om met de details aan de slag te gaan, enkele dingen zoals:
- Wagen voorzien van twee laagjes bescherming in de vorm van Auto Finesse Tough Coat
- Trims dressen met Auto Finesse Revive
- Bandjes in de Auto Finesse Tire Gloss
- Wielkasten dressen met Chemical Guy's Bare Bones
- Ruiten aan de buiten kant proper maken met Glass scrub en daarna naglopen met ipa en een glass towel.
- Deur sponningen met Auto Finesse Tripple behandeld
- Kieren nalopen met wattenstaafjes
- Laatste keer de wagen nagelopen met Auto Finesse Finale.

passat18.webp

Banden en wielkasten in een dressing.

na.webp

Omdat ik niet teveel foto's wil posten heb ik niet heel veel na foto's gemaakt, tevens was het buiten aan het regenen dus enkel foto's binnen.

passat13.webp

Mooie glans voor een 13 jaar oude wagen.

passat14.webp

Staat er best netjes bij, al zeg ik het zelf.

passat16.webp

Hoezo op wit geen reflecties?

passat15.webp

Die kan er weer 13 jaar tegen.

passat17.webp

The End, dat was het voor deze keer jongens en meisjes!

Bedankt voor het lezen, op en aanmerkingen zijn altijd welkom.

Groeten,
Jan

Volgende write-up wordt verwacht binnen enkele weken en zal gaan over mijn eigen zwarte Ford Mondeo MY:2009.

Dit is nog eens een show-off, daar kan iedereen hier (incl mijzelf) echt een puntje aan zuigen. Blijf het super knap vinden wat voor resultaten je haalt, en op zo'n auto heb ja natuurlijk ook erg veel eer van je werk. Passat ziet er weer top uit!!

Knappe write-up :cool
Wagen is ook flinkt opgeknapt.
Ik snap echt niet hoe mensen zoveel mos op hun auto kunnen laten groeien :|~*

8-()) prachtige show off, erg goede write up met gebruikte producten etc! Supergoede foto's en wat een geweldig eindresultaat. Prachtige klus, dit zijn de leukere vind ik zelf!

Een show off uit het boekje :ja

Top werk geleverd Jan :-)^

Hulde ! Super om te lezen en top resultaat.....

Volgende write-up wordt verwacht binnen enkele weken en zal gaan over mijn eigen zwarte Ford Mondeo MY:2009.

Kom maar op, kan niet wachten. Maar je legt de lat hoog met deze post:ja

Echt respect voor het werk Rodders. Wat een verschil tussen voor en na. Ook leuk dat je veel verschillende merken toepast op de auto. Een VW zoals die erbij hoort te staan, de eigenaar zal wel blij zijn.

Ook de write up is perfect naar mijn idee. Op naar de volgende:-)^

In een woord WAUW het is een compleet andere passat geworden.
Had je trouwens toestemming van Natuurmonumenten om de mos en andere begroeiingen te verwijderen van de Passat :lol

Wat een enorme opkanpbeurt voor deze Passat! Werkelijk niet te geloven hoe deze eraan toe was. 8-())
Heerlijke write-up om te lezen, fijn uitgewerkt.