Na lange tijd nog eens een volledige write-up van mijn kant. Deze keer van een 13 jaar oude Volkswagen Passat en de kleur wit. De wagen is de laatste jaren niet meer gewassen of ook maar iets aan gedaan door de eigenaar. De auto heeft een 250.000km gereden en wordt nu terug in dienst genomen. Voor de her indienstneming van deze wagen was het echter nodig dat deze eens goed onder handen werd genomen. Daar kom ik dan om de hoek kijken. De wagen moest helemaal worden opgefrist, dus interieur, exterieur, motorruimte, ... Een perfect 100% krasvrij resultaat was niet de bedoeling, dit kan ook niet op een 13 jaar oude wagen. Het doel was de wagen terug netjes te maken en toonbaar. Alleen is dat voor mij niet altijd even gemakkelijk en ben ik dus met momenten net iets te ver gegaan maar ach tis ook een hobby voor iets.
Ik heb geprobeerd deze write-up netjes in te delen en niet te voorzien van te veel foto's. Ook heb ik er enkele overzichtsshots tussen gezet, hopelijk leest dit makkelijk en zijn jullie tevreden van deze nieuwe stijl van write-up.
De inspectie van de wagen vooraf gaf aan dat er heel wat werk was. Ik kwam tegen bij het bekijken van de wagen:
- swirls
- krassen
- vast zittende vervuiling
- veel mos
- sticker resten
- ...
Enkele foto's van deze inspectie om de staat van de wagen vooraf weer te geven:
algemeen grauwe look van de wagen
swirls en krassen waren in overdaad aanwezig
Overzichtje van het aanwezige mos
De wagen is eerst ingespoten met een mengsel van Valet Pro Orange Pre Wash, SSF en warm water dit door middel van een hand foam sprayer.
Daarna zijn alle trims stukje per stukje ingespoten met APC en geagiteerd met een borstel, om in etsen van de apc te voorkomen heb ik paneel per paneel nagespoeld, voor deze klus alleen was er al 3 liter apc (1:4) nodig.
Nadat alle trims en openingen tussen carrosserie delen proper waren heb ik de wagen nogmaals goed gespoeld en opnieuw gefoamd met Valet Pro Orange Pre wash (1:5).
In de tijd dat dit foam stond te weken heb ik de banden, velgen en wielkasten zuiver gemaakt, dit met APC, Poorboy's Spray and Rinse en Meguiars Super Degreaser. Daarna is de wagen gewassen met 2BM en Meguiars Shampoo Plus. Na nogmaals te spoelen is de wagen gedroogd om vervolgens ingespoten te worden met Iron-X, dit zorgde ervoor dat de wagen bijna helemaal paars kleurde. Nadat de iron-x afgespoeld is was het tijd om de teer te verwijderen dit door middel van gerbuik te maken van valet pro Tar and Glue remover.
Ook van dit proces heb ik wel enkele foto's:
Foamen en daarna trims zuiver maken, lekker veel vuil
Iron-x @ work
Nadat het exterieur proper was werd het tijd de motorruimte en deursponningen aan te pakken.
Voor de motorruimte heb ik gebruik gemaakt van Autoglym engine cleaner, dit geagiteerd met diverse borstels en daarna nagespoeld met een zachte straal water. Ook de onderkant van de motorkap is gewassen met Meguiars Shampoo Plus. De motorruimte is nadat deze droog was gedressed met 303 Aerospace Protectant.
Voor en na van de motorruimte
De deursponingen zijn ingespoten met Autobrite Jaffa Clean en geagiteerd met borstels, op sommige plekken was deze behandeling twee maal nodig
Voor, tijdens en na
Na het proper maken van de sponningen en de motorruimte is de wagen nogmaals gewassen om run off te verwijderen.
Vooraleer te gaan polijsten is de wagen gekleid met Dodo Juice Medium Supernatural klei en Poorboy's Spray and Wipe, vervolgens heb ik alle trims afgedekt met gele 3M tape, dit is de enige echte goede tape. Het voordeel van deze gele tape tegenover de blauwe 3M tape is dat hij beter blijft plekken en geen lijm met je pad of doek meegeeft moest je hem per ongeluk raken. De blauwe tape doet dit wel.
Na het kleien is er een begin gemaakt een het polijsten, ik heb gekozen voor een één staps correctie door middel van gebruik te maken van Meguiars M205, een gele 3M pad en een Festool Shinex. Omdat ik een één staps correctie neem kan ik wat meer tijd besteden aan elke pas, hierdoor kan je de m205 goed inwerken en krijg je toch een goed resultaat met aardige correctie dit zonder hologrammen achter te laten.
Sommige delen van het lakwerk hadden wat meer polijst werk nodig, hier heb ik dan voor de m205 en gele pad gekozen voor 3M Fast Cut Plus en de 3M groene pad. Deze laatste combinatie heeft veel cutting power maar kan je ook goed doorwerken om toch een redelijk resultaat te krijgen, zeker als je het nabewerkt met m205.
Tijdens het polijsten bleef er vuil uit de lak komen, ook na al de voorbereidende stappen, zo zie je maar dat goed onderhoud gewoon belangrijk is.
Het resultaat van het kleien en na ieder paneel kleurde de gele pad erg vuil.
Een soort van 50/50, je kan een motorkap nooit in één keer helemaal doen dus je krijgt wel de verschillen te zien.
Nu wel de hele kap gepolijst.
De gebruikte polijst middelen.
Ook het interieur had een beurt nodig, de volgende stappen heb ik gedaan:
- grondig stofzuigen
- alle deurpanelen ingespoten met apc+(1:4) en ingeborsteld met een zachte borstel, afnemen met een terry towel.
- Hemel ingespoten met apc+(1:10) en afgenomen met doek
- Dashboard, stuur, en andere trims ingespoten met apc (1:4), ingeborsteld en afgenomen met diverse doeken.
- Zetels proper gemaakt met George de altijd vrolijke extractor en apc+.
- Ruiten zuiver gemaakt met Meguiars Glass Cleaner Concentrate, microfiber pad en waffle weave doek.
- Matten zuiver gemaakt met Extractor.
- Dashboard en trims nagelopen met Auto Finesse Spritz en een doekje.
Het interieur, een kleine collage. Inspuiten van deurpanelen, doek na een kwart van het dashboard, interieur voor en na.
Nu al het grote werk gedaan was is het tijd om met de details aan de slag te gaan, enkele dingen zoals:
- Wagen voorzien van twee laagjes bescherming in de vorm van Auto Finesse Tough Coat
- Trims dressen met Auto Finesse Revive
- Bandjes in de Auto Finesse Tire Gloss
- Wielkasten dressen met Chemical Guy's Bare Bones
- Ruiten aan de buiten kant proper maken met Glass scrub en daarna naglopen met ipa en een glass towel.
- Deur sponningen met Auto Finesse Tripple behandeld
- Kieren nalopen met wattenstaafjes
- Laatste keer de wagen nagelopen met Auto Finesse Finale.
Banden en wielkasten in een dressing.
Omdat ik niet teveel foto's wil posten heb ik niet heel veel na foto's gemaakt, tevens was het buiten aan het regenen dus enkel foto's binnen.
Mooie glans voor een 13 jaar oude wagen.
Staat er best netjes bij, al zeg ik het zelf.
Hoezo op wit geen reflecties?
Die kan er weer 13 jaar tegen.
The End, dat was het voor deze keer jongens en meisjes!
Bedankt voor het lezen, op en aanmerkingen zijn altijd welkom.
Groeten,
Jan
Volgende write-up wordt verwacht binnen enkele weken en zal gaan over mijn eigen zwarte Ford Mondeo MY:2009.