Nadat ik het verhaal van JP030 gelezen had (De oude polo | Carclean.com Forum ) begon ik wat wroeging te krijgen. Ik heb mijn schoonma immers al jaren geleden beloofd dat ik haar Polo eens onder handen zou nemen, maar het is er nog nooit van gekomen.
De laatste maanden heb ik sowieso weinig zin gehad om aan auto's of moto's te werken, maar Frank Deboosere (onze weerman in Vlaanderen) had goed weer voorspeld en door de Coronamaatregelen is de business nogal kalm, dus vandaag was een uitgelezen dag om aan de slag te gaan.
Het betreft een Volkswagen Polo 1.4 benzine uit 2013.
Mijn schoonma heeft er al (!) 17.250 km mee gereden. De afgelegde afstand is dus geen probleem, maar het beestje slaapt al jarenlang buiten en dat heeft wel wat effect. Telkens als het hard regent, wordt er wel met een doek over de carrosserie gewreven, maar dat is niet de TLC die wij gewoon zijn.
De gevolgen zijn zichtbaar.
Hier en daar heeft de natuur het overgenomen...
En op de plaatsen waar mijn schoonmoeder niet aan kan, begint er wat mos te groeien.
In haar buurt staan er nogal wat sparren.
En de natuur dringt ook door in het motorcompartiment.
Ook de uitlaat kan wat liefde gebruiken.
Ik ben naar goede gewoonte begonnen met de velgen.
Ik heb trouwens voor het eerst de H 10 Q Flex Premium anti twist van Kärcher gebruikt.
En dat werkt een stuk prettiger dat de originele slag die bij de hogedrukreiniger geleverd wordt. Doordat deze vervangslang 10 meter lang is, kan ik veel makkelijker rond de wagen en hij is een stuk minder stijf dan de originele. Hij leidt nog steeds zijn eigen leven, maar is een stuk makkelijker te temmen.
De velgen eerst proper gemaakt met Poorboy's Spray & Rinse Wheel Cleaner.
Er kwam redelijk wat bruine viezigheid los.
Daarna nog even ingespoten met Monello Non-ferro.
De non-ferro heb ik wel eerst overgegoten in een fles met een degelijke spuiter want de oorspronkelijke sproeier heeft nooit gewerkt.
De hoeveelheid vliegroest viel eigenlijk nog mee.
Nadat de velgen min of meer proper waren, heb ik de Volkswagen in de Monello Artico Magico foam gezet.
Terwijl het schuim zijn werk deed, ben ik al begonnen met de "mosbehandeling" in alle kieren.
Nadat ik de wagen afgespoten heb, heb ik hem gewassen met Meguiar's NXT Generation Car Wash Shampoo. Die fles blijft meegaan...
En wat droog gemaakt met een aantal doekken.
De wagen leek daarna al wat properder.
En de scharnieren zagen er ook al beter uit.
Veel minder mos!
Maar bij het kleien, kwam er toch nog redelijk wat vuiligheid van de lak.
Dit is het resultaat van de helft van het dak. Dus wie nu nog niet overtuigd is van het nut van kleien...
Uiteindelijk zag de wagen er zo uit...
... en kwam er een eind aan een mooie productieve dag...
Woensdag as. is het vervolg gepland.
De laatste maanden heb ik sowieso weinig zin gehad om aan auto's of moto's te werken, maar Frank Deboosere (onze weerman in Vlaanderen) had goed weer voorspeld en door de Coronamaatregelen is de business nogal kalm, dus vandaag was een uitgelezen dag om aan de slag te gaan.
Het betreft een Volkswagen Polo 1.4 benzine uit 2013.
Mijn schoonma heeft er al (!) 17.250 km mee gereden. De afgelegde afstand is dus geen probleem, maar het beestje slaapt al jarenlang buiten en dat heeft wel wat effect. Telkens als het hard regent, wordt er wel met een doek over de carrosserie gewreven, maar dat is niet de TLC die wij gewoon zijn.
De gevolgen zijn zichtbaar.
Hier en daar heeft de natuur het overgenomen...
En op de plaatsen waar mijn schoonmoeder niet aan kan, begint er wat mos te groeien.
In haar buurt staan er nogal wat sparren.
En de natuur dringt ook door in het motorcompartiment.
Ook de uitlaat kan wat liefde gebruiken.
Ik ben naar goede gewoonte begonnen met de velgen.
Ik heb trouwens voor het eerst de H 10 Q Flex Premium anti twist van Kärcher gebruikt.
En dat werkt een stuk prettiger dat de originele slag die bij de hogedrukreiniger geleverd wordt. Doordat deze vervangslang 10 meter lang is, kan ik veel makkelijker rond de wagen en hij is een stuk minder stijf dan de originele. Hij leidt nog steeds zijn eigen leven, maar is een stuk makkelijker te temmen.
De velgen eerst proper gemaakt met Poorboy's Spray & Rinse Wheel Cleaner.
Er kwam redelijk wat bruine viezigheid los.
Daarna nog even ingespoten met Monello Non-ferro.
De non-ferro heb ik wel eerst overgegoten in een fles met een degelijke spuiter want de oorspronkelijke sproeier heeft nooit gewerkt.
De hoeveelheid vliegroest viel eigenlijk nog mee.
Nadat de velgen min of meer proper waren, heb ik de Volkswagen in de Monello Artico Magico foam gezet.
Terwijl het schuim zijn werk deed, ben ik al begonnen met de "mosbehandeling" in alle kieren.
Nadat ik de wagen afgespoten heb, heb ik hem gewassen met Meguiar's NXT Generation Car Wash Shampoo. Die fles blijft meegaan...
En wat droog gemaakt met een aantal doekken.
De wagen leek daarna al wat properder.
En de scharnieren zagen er ook al beter uit.
Veel minder mos!
Maar bij het kleien, kwam er toch nog redelijk wat vuiligheid van de lak.
Dit is het resultaat van de helft van het dak. Dus wie nu nog niet overtuigd is van het nut van kleien...
Uiteindelijk zag de wagen er zo uit...
... en kwam er een eind aan een mooie productieve dag...
Woensdag as. is het vervolg gepland.