• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volkswagen Tiguan uit 2015

Pruttelaar

Detailing addict
9 apr 2019
38
55
Voor het aanstaande weekend lijken de weersvoorspellingen goed genoeg voor een detail op deze Tiguan (foto van vandaag):

116232



Deze Tiguan is van mijn vader en is echt zijn trots. De Tiguan word niet zo vaak gewassen omdat mijn vader slecht ter been is. Hij is daarom op mijn hulp aangewezen bij het wassen (of de Krasstraat) en ik woon helaas niet om de hoek. Nou heb ik laatst beloofd zijn auto volledig onderhanden te nemen (beginnend met voornamelijk de lak). Voor deze klus heb ik de volgende spullen:

116239


Sommige producten had ik al, ook staan zaken als Monello pads en washmitts niet op de foto. De DAP is dus gloednieuw en dit is dan ook mijn eerste project met de DAP. Als ik zie wat sommige beginners hier me corrigeren heb ik er vertrouwen in dat het goed moet komen. Verder wil ik zijn kunststofpanelen in eren herstellen met Q2Trim, en zijn vooruit coaten met Ultra Glass Sealant.

Ik zit er aan te denken om nog voor de zekerheid een MONELLO Ultra Thin Foamed Wool 5.5" Cutting Pad er bij te kopen omdat VAG lak dus zo hard is. mocht de gele (van monello) niet voldoende zijn.

Mijn planning is als volgt:

Zaterdag:
  1. prewash
  2. Afspoelen
  3. Velgen met Non Ferro
  4. Afspoelen
  5. Wassen
  6. Kleien
  7. Afspoelen
  8. Drogen
  9. kunststofpanelen behandelen met Q2Trim
  10. Vooruit coaten

Zondag:
  1. prewash
  2. Afspoelen (tegen stof dat er snachts is op komen te liggen)
  3. Drogen
  4. Testspot polijst > medium cutting (daarna afnemen met prep)
  5. Indien geen correctie > Wool pad
  6. Afbouwen naar Finish
  7. Afnemen met Prep
  8. Lak in de wax
Nu heb ik een vraag over de instaplijsten en andere gelakte delen die pas zichtbaar worden bij het openen van de deur. Hoe pakken jullie dit aan? Ik heb wel eens het gebruik van een kwast voorbij zien komen icm met APC. Met een HD afspoelen lijkt mij lastig. Zelf ging ik er met een aparte washmit eroverheen om af te spoelen met een zachte straal, maar lijkt mij niet een al te beste methode.

Overige tips welkom uiteraard

Na het weekend zal ik een verslag maken van mijn resultaten/bevindingen in het Show Off Topic.

Gr. Martijn
 
Leuk project.
Ik doe de deurstijlen en dorpels precies zoals jij beschrijft.
Inspuiten met APC+D (1:15), kwasten en met een zachte straal afspoelen.

Vergeet ook de ruimte achter het tankdop klepje niet, ook zo'n plaats waar vet en vuil zich verzamelen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Pruttelaar
Lijkt mij een prima manier. :D

Er ging alleen een twijfel in de rondte wat betreft het aanbrengen van de coatings en de volgende dag prewash en wassen. Weet niet meer uit mijn hoofd wat de curetijden zijn en/of wanneer de boel al gecured is maar liever nog niet gewassen moet worden.

Ik denk dat ik zelf de coatings pas zou doen als ik klaar was met de rest. Mocht ik onverhoopts toch tape-restanten/polijstresidu/whatever op het kunststof zou hebben, dan hoef ik niet te rommelen met ''semi-verse'' coatings.
 
  • Leuk
Reactions: Pruttelaar
@Quantoxx Oke klinkt inderdaad logisch. Ik zit dan met de vraag: Kan ik een vers gewaxte lak aftapen om de kunstofdelen te behandelen? Lijkt mij van niet maar kan er naast zitten. Andere optie is niet tapen en met vaste hand werken. Lijkt mij dan de enige manier om het in 1 weekend voor elkaar te krijgen. Anders snel keertje terug keren om de trim op te brengen om het totaalplaatje compleet te maken
 
Ik doe de deurstijlen en dorpels precies zoals jij beschrijft.

Vergeet ook de ruimte achter het tankdop klepje niet, ook zo'n plaats waar vet en vuil zich verzamelen.

Bedankt voor de bevestiging, altijd fijn om te horen dat andere het ook zo doen
 
Trim kan je redelijk precies aanbrengen. Met de blijgeleverde applicator + suede of alleen het suede kan je mooi werken. Daarbij zou je ook een A4-tje erbij kunnen pakken en die tussen lak en kunststof inhouden terwijl je smeert. ;) (o.i.d)

Dorpels en dergelijke kan je ook gewoon meewassen. Dus met je washmitt. APC + kwast voor de nóg lastigere delen is ook een prima optie. (Denk wel om je APC-verdunning. Niet sterker maken dan nodig.
 
  • Leuk
Reactions: Pruttelaar
Ik ga deze even volgen! Mijn vader heeft dezelfde auto en is ook echt wel zijn trots.
Als ik wat ervaring heb opgedaan wil ik die ook eens onder handen nemen!

Ben benieuwd naar het resultaat :)
 
Vandaag aan de Tiguan begonnen. De lak was redelijk schoon nog. Maar de kunststof delen waren behoorlijk smerig. Ook de velgen waren er flink aan toe. 3x behandeld met non ferro tot er geen reactie meer te zien was. De binnenkant van de velgen bleven vies. Ondanks er geen reactie meer was. Dus daar nog een andere keer op door.

Na de prewash de auto gewassen, gekleid, afgespoeld en droog gemaakt. De Dry Me Crazy towel had ik nieuw aangeschaft en was een whole new level. Trok heel de tiguan droog en nog was hij niet volledig verzadigd. Puik doekje :yum

Hierna redelijk vluchtig het interieur gedaan. De dyson komt echt te kort en kan nie wachten tot de kas gevuld is om een vac n blow te halen. Ik was met name vooral voor het exterieur gekomen.

Toen was het zo ver. Tijd voor Mn eerste DAP ervaring. Ik begon met de motorkap. In het begin wat onwennig. Ik moest goed mijzelf in de gaten houden dat ik niet te snel over de lak ging en netjes een vlak afwerkte. Telkens als ik een baan te snel had gedaan ging ik terug en deed hem langzaam opnieuw. De herrie en de manier waarop de DAP te keer gaat vraag je je af of je de lak niet aan het verpesten bent. Maar niks was minder waar. Ik was begonnen met de oranje monello pad met de mezzo. En daarna met finish. Ik heb tussentijds afgenomen met prep en met de lamp geïnspecteerd. Niks geen krassen en swirls te zien. Vervolgens de tiguan in de zon gezet en zag toen nog heel licht en beperkt hier en daar een swirl. Dus ik zit er aan te denken morgen verder te gaan met een iets zwaardere combi. Het is echt lastig te beoordelen met zulke lichte grijze lak. Maar al met al heb ik mij goed vermaakt. Ik heb die motorkap nog nooit zo hard zien glimmen.
116347


Tijdens het werk doemde er vragen in mij op. Kan je kunststof ook kleien?
Welke combinatie voor de lampen?
Welke combinatie voor de deurspijlen (deze zitten flink onder de krassen)?

Zin in morgen om de klus af te maken *arm flex*
 
Trim kan je redelijk precies aanbrengen. Met de blijgeleverde applicator + suede of alleen het suede kan je mooi werken. Daarbij zou je ook een A4-tje erbij kunnen pakken en die tussen lak en kunststof inhouden terwijl je smeert. ;) (o.i.d)

Dit was zeker weten het geval. Geen A4tje nodig gehad.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx