• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo R-design Leer/Alcantara onderhouden

Tinus89

Detailing rookie
10 sep 2019
6
15
Hoi allen!


Ik ben Martijn, 30 en heb sinds kort een Volvo V40 (2014) met R-design stoelen. Voor zover ik kan achterhalen is het een leer/alcantara combi, maar zeker weet ik het niet.
Op het leer zitten wat bruinige vlekken, het alcantara is nagenoeg vlekvrij. Ik heb alles al eens met een louwwarme doek afgenomen, dit gaf zeker een goed resultaat (en zwart water).
Het leer is vrij hard en droog, maar ook erg "glanzend". Zie ook de onderstaande foto, die hier groot te zien is.

20190908-184350.jpg

Foto is voor het schoonmaken.

Vragen:
- Waarmee kan ik het beste het leer schoonmaken en verzorgen?
- Wat adviseren jullie me te doen met het Alcantara middendeel? Zo laten, of behandelen? Vooral ook na het lezen van dit topic ben ik voorzichtig...
 
Alcantara weinig aan doen. Is een gevoelig materiaal. Leer kun je lekker reinigen en “voeden”. Dit kan op verschillende manieren, leer creme (vloeistof), leerwax of leer coating.

Voorbeelden van coating :
Gyeon Leather Cleaner met Leather Coat
Dodo juice Supernatural Leather Cleaner met Leather Sealant.

Wax:
Waxaddict Leather Cleaner met Leather Balm.

Creme:
Uit mijn hoofd Gliptone...
 
Bedankt voor je reactie! Wat zijn de verschillen tussen coating, wax en creme behandelingen?
Het leer glanst nu een beetje, wat ik persoonlijk niet zo mooi vind.
 
Het glimmen is waarschijnlijk gewoon vuil.
Ik heb recent het leer van mijn 1 jaar oude V60 gereinigd met DoDo. Ik dacht dat het leer schoon was maar na reiniging waren de stoelen zichtbaar matter.

Ik heb mijn leren bekleding in de DoDo Sealant gezet, met name omdat de auto nog vrij nieuw is en de originele coating dus ook nog in goede staat verkeert.
 
Ik heb uiteindelijk de Gyeon set gekocht, smaakje Strong. Leer goed gereinigd en vervolgens gecoat. Netjes volgens handleiding gewerkt, alleen misschien iets te scheutig geweest met de coating. Ondanks dat het nog steeds glimt, ben ik zeker tevreden met het resultaat. Op detailniveau is het leer echt veel "nieuwe" geworden.

20190924-074528.jpg


Enige waar ik niet tevreden over ben is het stuur: die was vrij glad, maar na het schoonmaken (met een melamine sponsje!) en coaten wel mooi mat geworden, maar nog steeds glad. Zijn hier nog opties voor, om het leer van het stuur stroever te maken?
 
Mijn ervaring met het Volvo leer is dat er een kleine glans in zit. Nu heb ik de beige variant, misschien dat dat wat uitmaakt. Mat worden doet het niet, maar je zou wel een goed verschil moeten kunnen zien tussen schoon en niet schoon.
Mijn stuur is niet glad, maar die reinig ik dan ook alleen maar met Gliptone. Daarna niets meer er overheen. Twee keer per jaar schoonmaken. Heeft wel eerst veel tijd gekost om hem goed te krijgen na vier jaar geen onderhoud door de vorige eigenaar. Heel vaak met doekje en cleaner eroverheen geweest. De melaminespons gebruik ik daar niet voor ivm risico beschadigen.
 
Ik moet over een maand mijn Volvo V40 inleveren en herken deze situatie. Is er een simpele manier, om de bekleding weer netjes "schoon" te maken? Al blijft het maar een week netjes, dan ben ik al tevreden (de auto gaat toch weg).
 
Je kunt het interieur snel redelijk goed schoonmaken met een interieur reiniger, zoals van kenotek of nanolex; ik weet alleen niet zeker of die ook geschikt zijn voor alcantara.
 
Hoi mensen! Enige maanden verder (okee, bijna een jaar alweer) twijfel ik of ik de juiste producten gebruik, of het gewoon weer moet behandelen.
Vooral de beide voorstoelen worden de wangen van de rugleuning heel droog van en beginnen scheurtjes te vertonen. Zie ook deze fotos:

20200702-125707.jpg

20200702-125712.jpg

Moet ik nogmaals behandelen, of ben ik misschien toch beter af met een ander (vetter?) product?
 
Laatst bewerkt:
@Tinus89 - Oh, de foto's kan je niet aanklikken en inzoomen.

Leder dat droog is en begint te scheuren, dat is dan ook wel erg droog leder. Het lijkt mij dat je dus al sneller onderhoud had moeten doen.

Er zit ook al weer flink wat glans op de wangen.
 
Quantoxx, de fotos zijn nu klikbaar! Weet niet waarom het eerst niet werkte, maar heb er een link achter gehangen.

Ik vrees inderdaad dat ik eerder onderhoud had moeten doen. Hoe vaak is gebruikelijk bij 25dkm/jr?
Het is me duidelijk dat ik weer moet onderhouden, alleen ik vraag me af of de gebruikte producten (Gyeon) de juiste zijn voor nu, of dat ik iets vetters/voedenders moet gebruiken. Iemand daar advies over?
 
Yep, ik heb m'n post weggehaald ;) nadat ik dat zelf ontdekt had LOL
Door de coating van Gyeon kan een voedend product er niet indringen. Ik vermoed dat de coating nu wel weg zal zijn.
Ik zou voeden met Meguiars leather conditioner.
Zo'n coating is voor mij vooral interessant bij nieuwe stoelen, schoenen, etc.
 
  • Leuk
  • Grappig
Reactions: Tinus89 en Timo84
Ik heb helaas geen ervaring met leder-coatings. (Alleen reinigers en conditioners) Dus of dit voedend genoeg is, daar durf ik niks over te zeggen. Ik zou in ieder geval de stoelen weer reinigen en lekker voeden om het scheuren te beperken.

Hoevaak je onderhoud moet doen, dat hangt af van vele factoren zoals mate van gebruik, type leer, type stoel, etc. Als je regelmatig de boel schoonmaakt met een milde reiniger en weer voedt, moet het niet al teveel moeite kosten.
 
  • Leuk
Reactions: Tinus89
Ik ga Meguiars leather conditioner kopen, bedankt zover!
Uiteraard meld ik me over een week of 2-3 met het resultaat:)
 
  • Leuk
Reactions: YBTD en Brad