Na anderhalf jaar in een VW Polo 1.9SDI te hebben rondgeprutteld was het tijd voor wat comfortabelers. De VW Polo in huize Thunderbird heeft dan ook het veld moeten ruimen en is vervangen door een Volvo S70 2.5 Comfortline op LPG, uit 1997. De S70 beschikt over 144 pk en is pas ingelopen
,de kilometerstand is 589000 kilometer. De hele carrosserie is geheel schadevrij en nergens opnieuw gespoten, dus nog in geheel originele staat.
Technisch is de auto in topstaat. De auto heeft altijd aantoonbaar zijn onderhoud gehad en ik heb zelf de distributieriem en de schokdempers nog laten vervangen.
Optisch was er nog wel een behoorlijke verbetering te behalen. De auto is in het verleden hoofdzakelijk in de autokrasstraat gereinigd en het interieur kon ook wel een goede schoonmaakbeurt gebruiken. De swirls waren ruim aanwezig en ook had de auto toch wel aardig wat RDS. De vele kilometers hadden ook wat slijtagesporen achtergelaten op het half-leren interieur.
Om de auto weer in in topstaat te brengen zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
Exterieur:
De auto bij aankomst:
Interieur bij aankomst:
Interieur schoon:
Slijtage aan de armsteun
Armsteun hersteld:
Instapwang versleten:
Instapwang hersteld:
Slijtage aan de stoelzitting:
Zitting hersteld:
De autokrasstraat komt hier niet:
Ik wel:
En ook hier komt de krasstraat niet:
En ik wel:
Velg vooraf:
Velg na afloop:
De S70 was ruim voorzien van swirls en RDS
Na flink polijsten toch weer netjes geworden:
Motorruimte na reiniging (Het zakje over de ruitensproeiervuldop is inmiddels ook vervangen door een originele dop):
En tot slot een rondje rondom:
Technisch is de auto in topstaat. De auto heeft altijd aantoonbaar zijn onderhoud gehad en ik heb zelf de distributieriem en de schokdempers nog laten vervangen.
Optisch was er nog wel een behoorlijke verbetering te behalen. De auto is in het verleden hoofdzakelijk in de autokrasstraat gereinigd en het interieur kon ook wel een goede schoonmaakbeurt gebruiken. De swirls waren ruim aanwezig en ook had de auto toch wel aardig wat RDS. De vele kilometers hadden ook wat slijtagesporen achtergelaten op het half-leren interieur.
Om de auto weer in in topstaat te brengen zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
Exterieur:
- Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger en Monello Non Ferro
- Lak en velgen ontdaan van hars en teer met Valet Pro Tar and Glueremover
- Kieren en naden gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Trims, banden en wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Motorruimte gereinigd met Autoglym Engine Cleaner
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- Lak, velgen en ruiten gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
- Lakdikte opgemeten op alle panelen en gedocumenteerd. De S70 is waarschijnlijk in het verleden een (of meerdere) keren op onvakkundige wijze gepolijst, waardoor de lakdikte nogal varieerde op de verschillende plaatdelen. De lakdikte varieerde van 88 tot 136 mu.
- Testspot gemaakt en zoals verwacht bleek de lak knetterhard en lastig te corrigeren te zijn. Daarom behoorlijk zware combinaties gebruikt. Op de plaatsen waar de lak erg dun was (delen dak en motorkap) pas vanaf de gele Monello cuttingpad begonnen. Uiteindelijk de volgende hits uitgevoerd:
- De kofferbakklep zat dermate onder de RDS en had gelukkig nog ruim voldoende lak, dat ik deze eerst heb gewetsand met gritt 1500,2000, 2500, 3000.
- Flex 14-2 150 rotary met Scholl S3 compound: Flexipad twisted cutting woolpad (2 hits), Scholl medium woolpad (2 hits), Monello gele cuttingpad.
- Flex 14-2 150 rotary met Monello Mezzo: Monello oranje light cuttinpad en Monello groene Raffini polishingpad
- DAP900 V2 met Monello Finale: Monello lichtgroene CCS light polishingpad en Monello zwarte finishingpad
- Velgen gepolijst met Monello zwarte cone en Monello Finale
- Velgen voorzien van twee lagen PoorBoys Wheel Sealant
- Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
- Lak beschermd met DoDo Juice Supernatural 2.0 wax
- Trims, kunststofdelen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Banden gevoed met Auto Finesse Satin Tire Gel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner
- Voorruit voorzien van twee lagen RainX
- Oude vloermatten in de kliko gekiept en nieuwe besteld
- Interieur gestofzuigd
- Gehele interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Tapijt en stofgedeelte stoelen en achterbank gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
- Leer gereinigd met Colourlock leerreiniger sterk
- Leer ontvet met Colourlock leerbenzine
- Scheur in instapwang opnieuw vast laten stiken door mijn schoonmoeder
- Barsten in leer gevuld met Colourlock lederplamuur
- Leer opnieuw gekleurd met Colourlock Leder Fresh
- Leer geseald met Colourlock verzegeling
- Leer gevoed met Gliptone Leather Conditioner
- Kunststof delen interieur gevoed met PoorBoys Natural Look
De auto bij aankomst:
Interieur bij aankomst:
Interieur schoon:
Slijtage aan de armsteun
Armsteun hersteld:
Instapwang versleten:
Instapwang hersteld:
Slijtage aan de stoelzitting:
Zitting hersteld:
De autokrasstraat komt hier niet:
Ik wel:
En ook hier komt de krasstraat niet:
En ik wel:
Velg vooraf:
Velg na afloop:
De S70 was ruim voorzien van swirls en RDS
Na flink polijsten toch weer netjes geworden:
Motorruimte na reiniging (Het zakje over de ruitensproeiervuldop is inmiddels ook vervangen door een originele dop):
En tot slot een rondje rondom:
Laatst bewerkt: