• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V70 2.5 T AWD Ocean Race

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze, in mijn ogen best wel bijzondere, Volvo V70 op het programma. En wat is er dan zo bijzonder aan hoor ik jullie denken? Deze auto is destijds afgeleverd met een AA kenteken, oftwel de auto behoorde toe aan het koninklijk huis.

De auto bij aanvang:


foto 01.jpg


foto 02.jpg


Prewash, foamen,wassen, de-ironizer:
zoals altijd begin ik met het foamen, zo kan het vuil lekker losweken en veilig afgevoerd worden. Na het weken, de auto grondig afgespoten en daarna gewassen.
- Monello foamlance 2.0
- Kenotek foam
- ValetPro shampoo
- Kenotek de-ironizer
- de nodige wasmitts en borstels


foto 03.jpg


foto 04.jpg


Kleien:
nadat alle wasbenodigdheden waren opgeruimd, de auto naar binnen is gereden, enkele bakken koffie achter gekieperd te hebben, kon de auto gekleid worden.
Echt schokkend veel vervuiling kwam er niet vanaf.
- Dodo Juice SN klei
- PB Spray&Wipe

foto 05.jpg


Lakdiktemeting:
geen grote verschillen, redelijk normale waardes, kortom, geen schade verleden.

foto 06.jpg


Staat van de lak:
tjsa, wat verwacht je van een 15 jaar oude auto en dik 305K op de teller. Overal de welbekende swirls, lichte maar ook diepere krassen en her en der is de lak weg vanwege ergens langs geschraapt of ergens tegenaan getikt. Maar de auto is voor 99,99% deukvrij, alleen op de achterbumper zit een heul flauw deukje die je alleen onder een bepaalde hoek ziet.

foto 07.jpg

foto 08.jpg


Polijsten:
ik heb al een keer eerder wat Volvo's gedaan en deze lakken zijn toch echt knetterhard. Van te voren bedenk ik altijd een plan van aanpak en heb een bepaalde volgorde van pads en pasta's in gedachte waarmee ik aan de slag kon gaan.
Ik had de ijdele hoop deze lak te kunnen aanpakken met Zvizzer One en diverse pads om zo deze in 1,5 á 2 stapjes te corrigeren, maar helaas was dit niet toereikend. Uiteindelijk kon heel m'n vooraf bedachte strategie zo de prullebak in.
Besloten om de hele lak maar met de rotary te doen en daarna af te schalen.
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot Mini
- Rupes Bigfoot 15 Mark II
- diverse pads
- diverse Scholl Concepts pasta's



foto 09.jpg


foto 010.jpg


foto 011.jpg


foto 012.jpg


Al dat gepolijst resulteerde weer in een glanzende en reflecterende lak. Is de lak volledig ontdaan van alle krasjes en swirls? Zeer zeker niet, de bedoeling was om de auto weer in een acceptabele staat te krijgen zodat de nieuwe eigenaar met een schone basis aan de slag kan. Er is nog wel ruimte voor verbetering, maar dat was gewoon niet haalbaar.

foto 019.jpg


Het zit 'em in de details en de laatste puntjes op de i:

foto 013.jpg

De koplampen waren een beetje verweerd maar na een aantal stappen polijsten zijn ze weer een stukje helderder. Het is niet altijd nodig om ze te schuren om ze weer netjes te krijgen.

foto 014.jpg


Onder de motorkap is de boel schoon gemaakt en behandeld met Meguiar's All Season Dressing.

foto 015.jpg


De verweerde dakrailsen schoon gemaakt, ontvet en behandeld met Gyeon Trim

foto 016.jpg

Het interieur werd gestofzuigd, schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner.

foto 018.jpg


Een sticker was een doorn in het oog van de eigenaar, dus weg ermee.

foto 021.jpg


De lak beschermd met Waxaddict Randomz.

foto 020.jpg


En nog wat klein spul:
- banden met Gyeon Tire
- ramen schoon gemaakt met Monello Cristallino
- nogmaals alles nagelopen met een doek

Toen kon de auto naar buiten...
 
Dat koninklijke blauw staat de V70 goed, zeker als ie weer zo staat te glimmen. :cool:
Patrick, die koffie die je naar achter gekieperd hebt, die is toch niet op de auto terecht gekomen? (die klei ziet aardig koffie-bruin) ;)
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Misschien ga ik dit weekend eens door oude foto's heen: mogelijk dat ik deze al eens gespot heb met AA-kenteken (of het was een andere V70 met AA-kenteken).
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@Cordoba,

FB_IMG_1617302892821.jpg


Naast het AA kenteken kreeg de auto destijds ook meteen een burger kenteken, dus het huidige kenteken is tijds correct.

Als ik goed heb begrepen, is de auto bij aanschaf geëxporteerd naar het buitenland en daarna weer geïmporteerd. Schijnt iets met belasting voordeel te maken te hebben, iets waar ze bij het koninkrijk huis goed in zijn.... : unamused:

Screenshot_20210401-205015.jpg
 
Laatst bewerkt:
@nicknameless Ik heb een aantal jaren terug onderweg naar het werk een donkerblauwe V70 met AA-kenteken gespot en gefotografeerd, ik weet alleen niet meer welk AA-nummer dat precies was, vandaar dat ik even oude foto's moet doorzoeken.