Afgelopen weekend stond er weer eens een Volvo op het programma voor een exterieur detail, niks geen hybride, elektronische rommel of opgefokte drie pittertjes, gewoon brute kracht zoals het hoort: een dikke grommende 4.4 liter V8 met dik 315 pk in het vooronder
De auto bij aanvang:
Foamen, wassen, de-ironizen:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto.
- Monello Lancia 2.0
- Kenotek foam
- wassen Poorboy's World shampoo
- diverse washmitts
- diverse borstels
De velgen eerst gereinigd met Poorboy's World Spray&Rinse en vervolgens met Kenotek de-ironizer.
De banden gereinigd met Meguiar's Super Degreaser
Nadat de auto grondig was afgespoten, alle spullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
de lak voelde nog ontzettend stroef en kleien was dus echt nodig, met name de bekende hotspots zoals onderaan de voorportieren kwam de nodige vervuiling vanaf.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
de waardes vlogen alle kanten op: van +/- 80 tot ruim over de 300 micron.
Staat van de lak:
de auto had van alles: swirls, krassen, lak chips eraf, her en der een deukje, kortom een echte struiken sluiper...
Polijsten:
omdat ik al aardig wat Volvo's heb gedaan in het recente verleden waarvan de lak betonhard is, was het met deze niet heel veel anders. Dus mouwen opgestroopt, hamer en beitel erbij gepakt en gaan beeldhouwen, want zo voelt het om harde Volvo lak te doen....
- diverse machines: Festool rotary, Rupes Bigfoot I en III, Rupes Bigfoot Mini, DAP900
- diverse polijstpads van grof tot fijn
- diverse polijstpasta's van grof tot fijn.
Helaas is de kras zo diep dat er niets meer met polijsten aan gedaan kan worden.
Nog een bekende Volvo kwaal: verweerde koplampen. Waar bij sommige auto's volstond om deze in een aantal stappen te polijsten om ze weer enigzins fatsoenlijk te krijgen, moest ik deze keer toch weer wetsanden. Helaas zaten sommige krassen zo diep, dat het niet haalbaar was om alles eruit te krijgen, toch zijn ze weer toonbaar.
Na vele urenhakken polijsten zit de glans en reflectie er weer goed in.
50/50 Gyeon Trim en de uitlaat behandeld met staalwol, Great Lion metal polish en wat oude lappen.
Ditmaal geen Gyeon wax aangebracht maar Waxaddict Vortex.
En nog wat puntjes op de i gezet:
- alle ruiten gereinigd met Autoglym Car Glass Polish
- alle trims behandeld met Gyeon Trim
- alle kieren en sponningen nagelopen en schoon gemaakt.
- op verzoek van de eigenaar géén bandendressing
Toen kon de auto naar buiten...
De auto bij aanvang:
Foamen, wassen, de-ironizen:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto.
- Monello Lancia 2.0
- Kenotek foam
- wassen Poorboy's World shampoo
- diverse washmitts
- diverse borstels
De velgen eerst gereinigd met Poorboy's World Spray&Rinse en vervolgens met Kenotek de-ironizer.
De banden gereinigd met Meguiar's Super Degreaser
Nadat de auto grondig was afgespoten, alle spullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
de lak voelde nog ontzettend stroef en kleien was dus echt nodig, met name de bekende hotspots zoals onderaan de voorportieren kwam de nodige vervuiling vanaf.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
de waardes vlogen alle kanten op: van +/- 80 tot ruim over de 300 micron.
Staat van de lak:
de auto had van alles: swirls, krassen, lak chips eraf, her en der een deukje, kortom een echte struiken sluiper...
Polijsten:
omdat ik al aardig wat Volvo's heb gedaan in het recente verleden waarvan de lak betonhard is, was het met deze niet heel veel anders. Dus mouwen opgestroopt, hamer en beitel erbij gepakt en gaan beeldhouwen, want zo voelt het om harde Volvo lak te doen....
- diverse machines: Festool rotary, Rupes Bigfoot I en III, Rupes Bigfoot Mini, DAP900
- diverse polijstpads van grof tot fijn
- diverse polijstpasta's van grof tot fijn.
Helaas is de kras zo diep dat er niets meer met polijsten aan gedaan kan worden.
Nog een bekende Volvo kwaal: verweerde koplampen. Waar bij sommige auto's volstond om deze in een aantal stappen te polijsten om ze weer enigzins fatsoenlijk te krijgen, moest ik deze keer toch weer wetsanden. Helaas zaten sommige krassen zo diep, dat het niet haalbaar was om alles eruit te krijgen, toch zijn ze weer toonbaar.
Na vele uren
50/50 Gyeon Trim en de uitlaat behandeld met staalwol, Great Lion metal polish en wat oude lappen.
Ditmaal geen Gyeon wax aangebracht maar Waxaddict Vortex.
En nog wat puntjes op de i gezet:
- alle ruiten gereinigd met Autoglym Car Glass Polish
- alle trims behandeld met Gyeon Trim
- alle kieren en sponningen nagelopen en schoon gemaakt.
- op verzoek van de eigenaar géén bandendressing
Toen kon de auto naar buiten...
Laatst bewerkt: