• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voor de eerste keer polijsten

collin

Detailing addict
8 nov 2015
60
50
Toyota corolla verso zwart bouwjaar 2008. De auto is destijds nieuw gekocht en wij zijn de eerste eigenaar. De auto is altijd met de hand gewassen en is nooit door een wasstraat geweest.
We hebben de beschikking over een fein 12-27E polijst machine, zie foto.
Omdat we geen ervaring hebben met het kleien en polijsten willen we jullie om hulp vragen.

Nu hebben https://forum.Carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/ deze door gelezen maar het blijft lastig.

https://forum.Carclean.com/threads/review-fein-wpo-13-15e-rotary-test-veel-fotos.970/


Om het e.e.a. te verduidelijken zal ik wat foto's plaatsen hoe de auto eruit ziet en welke delen we ook onderhanden willen nemen.

De foto's zijn genomen van een ongewassen auto.

Vragen waarmee zitten zijn o.a.
Welke klei combinatie moeten we nemen
Welke polijst middelen hebben we nodig
Welke pads om het e.e.a. te polijsten in combinatie met de fein
Welke wax
Welke................. een hoop vragen
 

Bijlagen

  • fein 12 27Ejpg.jpg
    fein 12 27Ejpg.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 379
  • auto.jpg
    auto.jpg
    23,8 KB · Weergaven: 358
  • dak.jpg
    dak.jpg
    21,8 KB · Weergaven: 319
  • detail.jpg
    detail.jpg
    24,6 KB · Weergaven: 326
  • diverse krassen op bumper (1).jpg
    diverse krassen op bumper (1).jpg
    61,7 KB · Weergaven: 362
  • diverse krassen op bumper (2).jpg
    diverse krassen op bumper (2).jpg
    58,1 KB · Weergaven: 362
  • diverse krassen op bumper (3).jpg
    diverse krassen op bumper (3).jpg
    52,5 KB · Weergaven: 477
  • diverse krassen op bumper (4).jpg
    diverse krassen op bumper (4).jpg
    30 KB · Weergaven: 331
  • diverse krassen op bumper (5).jpg
    diverse krassen op bumper (5).jpg
    49,7 KB · Weergaven: 335
  • kras in de deur .jpg
    kras in de deur .jpg
    48,7 KB · Weergaven: 348
Collin, prima dat je eerst wil kleien voordat je gaat polijsten! Wat betreft klei / clay lube kun je diverse combi's nemen. Monello klei met PB spray and wipe (1:1) is bijv. een vaak gebruikte, goede combinatie.
Maar dan polijsten, met een Fein?
Dit is een rotary machine als ik het goed heb, en is heel wat anders dan een dap!
Als je geen ervaring hebt met machinaal polijsten zou ik aanraden om een rotary zeker niet te gebruiken, voordat je er erg in hebt heb je schade aan de lak.......
Een dap daarintegen is vrij easy en "hufter-proof" door de excentrische uitslag.
Succes!
 
Hier staan een hoop stappenplannen en combinatiekits en kun je zien wat anderen doen, hoe en waarmee. Het is natuurlijk afhankelijk van jouw auto/hardheid lak welke compound (1ste stap polijsten) je het beste kan gebruiken. De staat waarin de lak is geeft aan of je überhaupt wel in 3 stappen moet gaan polijsten. Ik ben geen specialist, maar zoals ik het hoor lijkt het haast niet nodig om het in 3 stappen te doen.

Gezien het merk van de auto denk ik niet dat je een hele harde lak hebt. Ik zou dan eens kijken naar deze set, waar alles bij zit om 2-staps te polijsten.

Voor kleien heb je ook setjes die een detailer/glijmiddel bevatten en 1 à 2 stukken klei en een doek.
Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay.
Meguiars - Smooth Surface Clay Kit
 
Redcat dat zou inderdaad mooi zijn
Ik woon in de omgeving van Kaatsheuvel, misschien iemand waar die mij wilt ondersteuen.
Iemand nog een idee welke pads ik nodig heb op de fein machine!
 
Ik zou KeesSW advies even goed in laten trekken voordat je de vraag pads stelt.
Een rotary in de handen van een amateur is als Formule 1 wagen in de handen van een slechte rijder. Er zijn zoveel auto's die door professionele poets bedrijven alleen maar met Rotary gedaan worden maar deze zitten heel vaak ook vol met hologrammen.

Het is niet raar bedoeld maar wat je wilt is nogal moeilijk en gevaarlijk
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Bedankt voor de info.
Mijn vraag over de pad's stelde ik omdat ik eerst het e.e.a. wil uitproberen op een sloop onderdeel. Hiermee zie ik niet alleen welke pad wat doet maar ook met welke snelheden ik kan gaan werken.

Het polijsten met een fein machine is voor mij niet vreemd maar ik had/heb voornamelijk te maken gehad met verschillende soorten edel stalen voor industriële toepassingen.

Vandaar ook de vraag welke pad's ik nodig heb!
 
Ah, je kan dus al met een rotary omgaan. Dat scheelt dan inderdaad al een héél stuk, tenzij jouw ervaring op de edel stalen niet zo nauw kwam kijken als het werken op een autolak. :p

Ik kan de Fein niet 1-2-3 vinden via Google. Was namelijk benieuwd. :D

Welke klei combinatie moeten we nemen
Een veelgebruikte combi, die ik zelf ook gebruik, is de Monello - Dolce Verde Klei en als glijmiddel Poorboys World - Spray&Wipe die je kan verdunnen tot 1:1.
Deze klei geeft bij correct gebruik geen marring en deze detailerspray is enorm veelzijdig.

Welke polijst middelen hebben we nodig
Ik adviseer om een polijstmiddel te nemen met een afbrekende korrel. Een veelgebruikte lijn van polijstmiddelen + pads is van Monello. Hierbij werk je in 3 stappen en dus 3 polijstmiddelen en 3 pads. (Van grof naar fijn; Veloce -> Mezzo -> Finale)

Ook veelgebruikt zijn de polijstmiddelen van Scholl. Eveneens met een afbrekende korrel. Het voordeel van deze korrel is dat hij uiteen breekt in meerdere kleinere korrels en dus nét iets beter zal finishen. Bij deze lijn dus maar 2 polijstmiddelen in de basis. (Van grof naar fijn; S3 -> S30)
Gebruik maken van deze korrel en zijn voordeel vraagt wel om meer doorwerking van de korrel.

Welke pads om het e.e.a. te polijsten in combinatie met de fein
Een foampad is wat ik jou adviseer. De Monello-lijn heeft meerdere type pads en die kun je met bovenstaande polijstmiddelen gebruiken. (Van grof naar fijn; Geel -> Oranje -> Wit)

Ook zijn er pads zónder cuttingfactor en die gebruik je voor het aanbrengen van cleaner/glaze/sealant/wax. (Rood - zwart)

Een wax is persoonlijk. De één kies voor geur en kleur, de ander voor standtijd, weer een ander voor looks, etc.

Veelgebruikte waxen zijn van het merk Collinite. Hierbij heb je de vloeibare ''845'' die een prima standtijd heeft, een wat glasachtige glans en met de machine is aan te brengen. Een andere wax die veelal om zijn standtijd word gekozen, is de vast wax ''476s''. De wax die veelal in de zomermaanden word gebruikt vanwege zijn looks en prima standtijd, is de ''915''.

De eerste 2 waxen kosten per stuk €20,- en gaan vele waxbeurten mee. De laatste is bijna dubbel zo duur, maar voegt het beste van de 2 eerdere waxen samen. Goede looks en prima standtijd.



Greetz
 
Bedankt voor de info.

Het merk fein is vooral bekend in de industriële en in de boten sector maar minder bekend bij auto detaillisten, hoewel de laatste tijd zie ook daar een opkomst in.
https://forum.Carclean.com/threads/review-fein-wpo-13-15e-rotary-test-veel-fotos.970/
 
Hartelijk dank voor alle informatie.
Het polijsten doe ik met de fein 12-27E Rotary
spec:
Nom. opgen. vermogen 1.200 Watt
Afgeg. vermogen 750 Watt
Toerental onbelast 900 - 2.700 t/min
Gewicht 2,3 kg
Polijstgereedschap Ø 250mm
Opname Ø M14


Ik heb de volgende samenstelling gemaakt en wat heeft het mij een "gods" vermogen gekost!

extern:
Meguiars car wash shampoo and conditioner

Monello klei met poorboys world - spray and wipe

Monello
- Raffini Veloce
- Raffini Mezzo
- Raffini Finale
Scholl Concepts - Purple Compounding Pad - 145mm
Scholl Concepts - Blue Heavy Polishing Pad - 145mm
Scholl Concepts - Orange Polishing Pad - 145mm

voeden
poorboys world black hole
(ben er nog niet uit of ik deze met hand - monello finishing hand pad-, of met machine aanbreng - Scholl Concepts - Black SofTouch Waffle Finishing Pad
Kan ik de scholl black softouch waffle ook handmatig gebruiken!
Iemand suggesties

Wax
colllinite 845
Scholl Concepts - Black SofTouch Waffle Finishing Pad

Advies: is het verstandig voordat ik de wax aanbreng eerst poorboy exp aan te brengen, de ene zegt van wel de andere weer van niet!

Velgen
Carpro Iron x

Ramen intern/extern
Turtle wax clearvue glass

interieur
meguiars supreme shine protectant interieurspray

Voor eventuele andere zaken heb ik:
Meguiar's professional All Purpose Cleaner
 
Advies: is het verstandig voordat ik de wax aanbreng eerst poorboy exp aan te brengen, de ene zegt van wel de andere weer van niet!

Wanneer je goed polijst, zal een glaze weinig toevoegen. De theorie is dat een LSP een brandschone ondergrond verlangt om de hechting optimaal te maken en met een glaze op je lak barst het van de oliën. De meeste hier op het forum waxen regelmatig voor het onderhoud en de bezigheidstherapie, dus bij een glaze + wax maakt het nog niet zoveel uit.

Bij de combi glaze + sealant (+ wax) is het echter anders. Een sealant kies je normaliter vanwege zijn wat langere standtijd en water-en-vuilafstotendheid. Hierbij is het nog een stukje belangrijker om een brandschone ondergrond te hebben.


Duss... Een glaze KAN je gebruiken, maar zal weinig toevoegen na goed polijstwerk én het vermoeden is dat de standtijd van de wax ietsjes verkort. Mocht je zoals velen regelmatig waxen, dan kan het geen kwaad als een glaze op jouw lak toevallig wel meerwaarde heeft.
Kies je voor een sealant omdat je minder vaak naar je auto om wil kijken, dan zou ik een glaze achterwege laten.


Greetz
 
Ter info: Vanuit mijn werk gebruik ik de fein12-27E rotary op edel stalen. Hiervoor gebruiken wij geen polijstmiddelen, maar dit soort lammelen.

lamellen schijf.jpg



Nu heb ik op de sloop een motor kap gehaald en heb hier met de fein 12-27E Rotory proef mee gedraaid.
Een excentrisch machine heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen.

Ik heb de motorkap gewassen en niet behandeld met klei.

Nu heb ik bewust met een schuurspons wat krassen gemaakt en heb deze vervolgens gepolijst met monello mezzo en daarna met veloce, de final heb ik nog niet gebruikt

Ik ben begonnen met de Scholl Concepts - Purple Compounding Pad in combinatie met monello mezzo. daarna met Scholl Orange Polishing Pad. Op beide pads heb ik 5 dotjes gedaan en deze vervolgens op de motorkap verdeeld,gestart met de laagste snelheid en daarna opgevoerd.

krassen met schuurspons
krassen met schuurspons.JPG


Nu heb ik enkele vragen:

krassen:

Tot hoelang ga ik door met het polijsten (purple pad in combinatie met mezzo), tot de krassen helemaal weg zijn, tussen door veeg het wel schoon. Op de foto hieronder zijn nog kleine krassen.
zichtbaar. Ga ik daarna over opde monello veloce in combinatie met organe pad

nog kleine krassen.jpg


Wanneer zie/merk of......de polish "klaar" is, zoals onderstaande foto!
polijst middel.JPG


De machine wordt met twee handen vastgehouden en er wordt een minimale druk vast gehouden. Ik merk af en toe bij het opvoeren van de snelheid dat de machine begint te "dansen" , waarna ik de snelheid terug breng.
Nu heb deze link nog gevonden:
https://forum.Carclean.com/threads/rotary-blijft-stuiteren.13821/
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet zo veel verstand van het polijsten, maar volgens mij is veloce "zwaarder" (grover) dan mezzo.. dus mocht je een harde lak hebben, en flinke beschadigingen weg willen halen, moet je beginnen met veloce -> mezzo -> finale.
Correct me if i'm wrong
 
je hebt helemaal gelijkt ik heb beide even verwisseld.

Ik ben even verder gegaan en de lak van motorkap is bikkelhard. Om te kijken wat de lak doet heb ik deze zo warm gepoetst dat er "rook" vanaf kwam. Daarna met een zachte doek de kap afgenomen en vervolgens met de oranje. Daarna met finale en zwarte pad het stuk afgewerkt.

Maar nu nog zie ik nog heel lichte krassen van het schuursponsje.
 
Ik denk dat ik ondertussen best mag zeggen dat ik veel ervaring heb met roterend polijsten... Maar ik werk altijd af met een dual action machine!

Ik wil je bubbel niet kapot prikken... Maar om hologram vrij te finishen moet je zo aller jezus goed zijn!... Het zal er in het begin misschien goed uit zien... Maar als de zon er een paar dagen later op staat dan weet je wel beter!

Ahhh man... Hoeveel werkjes ik wel niet heb gezien van een "professionele" poetsers met een rotary.. En die verkrachten auto's dagelijks

Ik ben bang dat je er slechter van af komt dan dat je eraan begint!

Maar het is je eigen auto.. Dus je moet het natuurlijk allemaal lekker zelf weten!

Succes!
 
Bedankt voor de info.

Uiteraard ga ik niet over een nacht ijs en heb ik eerst het e.e.a. op een sloop kap gedaan.
De kap staat voorlopig weer in de schuur en ik kijk over een paar dagen hoe hij eruit ziet.
Ik zal dan een foto plaatsen.
 
Ondanks dat er "rook" afkwam tijdens het polijsten is dit het resultaat.
Als je heel goed kijkt zie je nog heel kleine krasjes

2Q==.jpg
 
Polijsten tot de rook er af komt is sowieso niet de juiste manier.. je zult lak gaan verbranden en onherstelbaar beschadigen. Let tevens op dat je op kunststof delen nog veel sneller te veel warmte genereert!

Daarbij is het goed in het achterhoofd te houden dat lak maar een zeer dun laagje is.. Niet elke kras kan veilig worden verwijderd en schuursponsjes zijn over het algemeen vrij grof!