• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Lupo MY:2001

rodders

Detailing guru
24 jul 2008
1.748
113
37
VW Lupo MY:2001

Inleiding:
Deze keer geen detail voor mij alleen, maar wel een team-up met een ander forum member, ivo's. Hij had gevraagd of ik hem een keer kon helpen zijn Lupo strak te zetten. Dat was voor mij geen probleem dus gisteren was het de dag, rond een uurtje of tien stond de polo hier thuis op de oprit en al mijn spullen stonden ervoor klaar. Aangekomen snel even een praatje gemaakt en de wagen maar even gewassen, aangezien hij nog strak in de wax stond was dat zo gebeurt. Na het drogen de wagen binnen gezet en snel gekleid. Dit gedaan met de nieuwe carclean klei om te testen. Dit kleien hebben we gedaan met Dodo Juice Born Slippy, Meguiars Last Touch en spray & wipe (1:1). Het rare was dat deze combinatie van klei en detailervloeistof toch nog veel marring gaf, dit gaf me al een eerste gevoel dat de wagen een zachte lak had. Na het kleien de lak maar eens geïnspecteerd en nagelopen met de lakdiktemeter, deze gaf overal waardes tussen de 100 en de 180micron, voldoende dus nog om mee te polijsten. Alleen de voorkant van de motorkap was een pak dunner met maar 80 micron. Daarom heb ik dat gedeelte ook niet met de rotary behandeld.

Gebruikte producten:
- 2 emmers met gritguard
- Chemical guys maxi suds
- Meguiars en Chemical Guy's washmitts
- Miracle dryer en delirium drying towel
- Meguiars Last Touch
- Carclean test klei
- Poly witte klei (zachte)
- Dodo Juice born slippy
- Poorboy's spray & wipe
- Doeken
- Monello Finale
- Monello Mezzo
- Chemical guy's rocket polish
- Dodo Juice Lime Prime
- Witte Kompressor pad
- Zwarte Kompressor Pad
- Gouden Kompressor Pad
- Witte hex-logic pad
- Chemical Guy's Polishing Pad conditioner
- G220, Dap, AEG pe150
- Meguiars APC
- Pinacle Souveran
- Meguiars glass cleaner
- Chemical Guy's Speed wipe
- diverse hand pads en doeken
- ...



Het detailen:
Dit was de lak na het wassen en kleien:
polo(1).jpg

Aardige beschadigingen in de lak.l

Dan maar met een testspot gedaan, begonnen met de rotary op wit, dit haalde de meeste defecten volledig weg, daarna afwerken met de G220 een witte pad en rocket polish. Als laatste stap gekozen voor de dap, zwarte pad en lime prime. Dan maar eens kijken hoe dat eruit zag. En nou was dat even verschrikken... De lak zag er niet uit, allemaal mini krasjes, en krassen door de doek?
We hadden hier dus een gevalletje zachte lak...
Na veel proberen en testen uitgekomen bij de beste combinatie, witte kompressor pad, monello mezzo op de rotary en nabewerken met de G220, witte hex-logic pad en Chemical Guy's Rocket Polish. Dit gaf het strakste resultaat, met het minst mogelijk wrijven over de lak. Want iedere doek gaf krassen. Het afnemen van polish resten hebben we dan ook gedaan door gebruik te maken van heel zachte doeken (Dodo Juice Fantastic Fur, Eurow Towel en nog één of andere poorboy's doek.) en wat detailer (last touch) spray. Dit om het krassen te voorkomen. De tip om met een hardere pad te eindigen op een zachte lak heb ik van Dennis en hoera ook deze keer was het de goede oplossing.

polo(1).jpg

Aardige beschadigingen in de lak.

polo(2).jpg

De detail spullen liggen er klaar voor.

polo(3).jpg

Mooi zwart.

polo(4).jpg

De eigenaar zelf aan het werk met de dap.

polo(5).jpg

Zwart = spiegel

polo(6).jpg

De gebruikte producten, Monello Mezzo, Chemical Guy's Rocket Polish, Monello Spruzo en de brinkman.

polo(8).jpg

Zwart = spiegel

Als laatste komt natuurlijk de finishing touch, omdat het zo'n zachte lak is gekozen om zo weinig mogelijk over de lak te wrijven. Dus geen glaze deze keer, enkel waxen. Als wax moest er ook gekozen worden voor een was die makkelijk aan te brengen is en nog belangrijkere makkelijk af te nemen is. Wel daarom heb ik gekozen voor de Pinacle Souveran, een lekker vettige wax die makkelijk aanbrengt en na even te curen ook makkelijk af te nemen is. Tevens is het ook een wax die het heerlijk doet op donkere kleuren.
Als allerlaatste de wagen nog eens nagelopen met Chemical Guy's speedwipe en een eurow towwel.


Resultaat foto's:

polo(10).jpg

Mooi toch, lekkere diepe glans.

polo(11).jpg

Laag tegen de grond

polo(12).jpg

Mooie wetlook.

polo(13).jpg

Aardige reflecties.

polo(14).jpg

Die velg ligt lekker in de wielkast.

polo(16).jpg

ooooh, zo mooi.

polo(17).jpg

En zo zag ik de wagen vertrekken.

Het was een moeilijk klus door de heel zachte lak, tevens is de wagen niet volledig strak geraakt. Maar dit was het beste dat ik voorlopig kan. Ik heb mijn grens van kennis/kunnen/producten bereikt. Ik vind het erg dat ik Ivo er niet beter mee heb kunnen helpen, maar ach ooit moet je toegeven dat je een wagen niet volledig strak krijgt.

Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor het kijken en lezen en tot de volgende write-up of review!
Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom, tevens zal later Ivo zijn gedachten en foto's ook nog toevoegen.

groeten,
Jan
 
Even alvast een paar woorden van mij.
Samen met Jan lekker optijd begonnen met in het achterhoofd dat we dan lekker optijd klaar zouden zijn.
Immers, met 2 gaat sneller dan alleen...
Snelle was, daarna aan het kleien geslagen met de CC Mystery Clay in combinatie met verschillende glijmiddelen.
De Dodo Born Slippy bleek het beste te werken, en de minste marring achter te laten.

Na de klei behandeling aan de slag, Super Jan, met de AEG Rotary en 7" witte Kompressor en Monello Mezzo.
Heerlijk strak al! Gekozen voor Rocket polish op witte Hex-logic en de G220 om na te bewerken.
Als laatste stap hadden we bedacht Dodo Lime Prime op zwarte Hex met de DAP. Op het eerste gezicht leek dit lekker strak!
Maar helaas was het tegendeel waar.... OVERAL micro-krasjes door het uitwrijven! :(

Na het zien van dit resultaat stond het huilen me nader dan het lachen....
maargoed, nogmaals proberen, finishen met rocket polish op wit dan maar...
Stuk beter in elk geval... Niet perfect, maar onder deze omstandigheden acceptabel te noemen.

Als laatste stap de wax, Pinnacle Souverin...! HEERLIJK!
Wanneer de wagen binnen of in de schaduw staat: 95% strak! (met uitzondering van wat diepe krassen waar gewoon niets aan te doen is)
Helaas toen in vanmorgen in de zon keek, zag ik nogsteeds lichte micro-krasjes door het uitpoetsen....

Jan, geweldig bedankt..! Nu weet ik in elk geval dat het niet aan mijzelf lag dat ik deze wagen gewoon NIET strak kreeg....
En verder, Rocket Polish en detailer-sprays worden mijn beste vriendjes denk ik....

Foto's voeg ik later nog enkele toe.
 
Prachtig resultaat mannen! En die velgen: uber geil, blijven mijn favoriete velgen die BBS slangentong velgen!
 
ivo's zei:
Als laatste stap de wax, Pinnacle Souverin...! HEERLIJK!
Wanneer de wagen binnen of in de schaduw staat: 95% strak! (met uitzondering van wat diepe krassen waar gewoon niets aan te doen is)
Helaas toen in vanmorgen in de zon keek, zag ik nogsteeds lichte micro-krasjes door het uitpoetsen....

Jan, geweldig bedankt..! Nu weet ik in elk geval dat het niet aan mijzelf lag dat ik deze wagen gewoon NIET strak kreeg....
En verder, Rocket Polish en detailer-sprays worden mijn beste vriendjes denk ik....

Foto's voeg ik later nog enkele toe.
De Pinnacle souveran is inderdaad een lekker wax, had hem al een tijd niet meer gebruikt maar de voorbije twee details heb ik hem nog eens uit de kast gehaald en ik ben inderdaad weer :heart_eyes:
De wax is zo lekker vettig, en smeert zo makkelijk op/af dat ik hem gewoon moet gebruiken.

Spijtig dat je nog steeds micro krasjes ziet maar ik vrees dat je die altijd wel wat zal hebben, zoals je zegt zullen zachte doeken en veel detailingspray je beste kans op een zo strak mogelijk resultaat worden.
Leuk dat je de rocketpolish zo leuk vindt werken, ik ben er in ieder geval een fan van!
 
WooW....zeg ik als echte Lupo Fan.

Na het lezen van dit verslag niets dan hulde.

Helaas of gelukkig is niet elke lak hetzelfde.
Mijn zwarte Lupo uit 2002 heeft dus toch andere lak als deze zwarte lupo.
Ik zou het niet gered hebben met deze combinatie,daar is mijn lak dus te hard voor.

Maar deze staat er weer strak bij.....zeer mooi.

Marco
 
om weer eens terug te komen op het probleem wat zich bij deze detail voordeed:
AEG rotary + mezzo/TSR/rocket polish + witte kompressor = strak
maar na uitpoetsen weer haarfijne krasjes :(
volgende is reeds geprobeerd:

1. Mezzo - DAP500 - wit
2. Rocket polish - DAP500 - wit
3. Rocket polish - AEG rotary - wit
4. Total swirl remover - DAP500 - zwart
5. Total swirl remover - DAP500 - licht groen

Lijkt wel of het een onbegonnen werk is :(
Strakste resultaat tot nu toe: rocket polish op wit....
maybe SSR1 op lichtgroen nog te proberen?
Wie heeft tips, en kom niet aan met overspuiten of andere auto kopen...
Deze wagen moet toch ook gewoon "strak" te krijgen zijn.....!?!!
 
Of gewoon accepteren dat iets is,.zoals het is. Onlangs met Eelco een lexus gedaan met hetzelfde probleem.

Soms,.is het gewoon niet anders.
 
nog een aantal combi's geprobeerd:

6. SSR1 - DAP500 - wit (ERG veel micro-marring!)
7. SSR1 - DAP500 - zwart (same story, maar ook te weinig correctie)
8. HD UNO - DAP500 - wit (kreeg m niet eens netjes uitgepoetst..?! :S)

Ben bang dat ik toch weer terug moet vallen op rocket polish....
De stukken waar diepere krassen zitten eerst met de AEG en Rocket polish, daarna met DAP en rocket polish....
Ik heb nu in elk geval zo ongeveer alles wat ik kon bedenken geprobeerd, maar de al eerder gevonden combi (thnx Jan!!) blijkt in dit geval zo ongeveer het hoogst haalbare...
 
Dus SSR1 + zwart levert micromarring op die er daarvoor nog niet zat?
Dan zou je misschien nog kunnen proberen NOG een stapje lager te gaan, naar bijvoorbeeld Lime Prime of Professional Polish.

Of Black Hole natuurlijk, dan zie je ze niet meer :-"
 
heb je de professional polish van poorboy's al eens geprobeerd?
Wij hebben een zwarte barchetta met echt een hele zachte lak. Zelfs het uitpoetsen met de zachtste doek die er is, de fantastic fur van Dodo, gaf al krasjes op de lak.
Heb hem na de finale op zwart nabewerkt met prof. polish op zwart en daarna heel voorzichtig uitgepoetst met zeer weinig druk. Hierna was het resultaat erg strak. Dus dat is misschien het proberen waard. Succes ermee!!!