VW Lupo MY:2001
Inleiding:
Deze keer geen detail voor mij alleen, maar wel een team-up met een ander forum member, ivo's. Hij had gevraagd of ik hem een keer kon helpen zijn Lupo strak te zetten. Dat was voor mij geen probleem dus gisteren was het de dag, rond een uurtje of tien stond de polo hier thuis op de oprit en al mijn spullen stonden ervoor klaar. Aangekomen snel even een praatje gemaakt en de wagen maar even gewassen, aangezien hij nog strak in de wax stond was dat zo gebeurt. Na het drogen de wagen binnen gezet en snel gekleid. Dit gedaan met de nieuwe carclean klei om te testen. Dit kleien hebben we gedaan met Dodo Juice Born Slippy, Meguiars Last Touch en spray & wipe (1:1). Het rare was dat deze combinatie van klei en detailervloeistof toch nog veel marring gaf, dit gaf me al een eerste gevoel dat de wagen een zachte lak had. Na het kleien de lak maar eens geïnspecteerd en nagelopen met de lakdiktemeter, deze gaf overal waardes tussen de 100 en de 180micron, voldoende dus nog om mee te polijsten. Alleen de voorkant van de motorkap was een pak dunner met maar 80 micron. Daarom heb ik dat gedeelte ook niet met de rotary behandeld.
Gebruikte producten:
- 2 emmers met gritguard
- Chemical guys maxi suds
- Meguiars en Chemical Guy's washmitts
- Miracle dryer en delirium drying towel
- Meguiars Last Touch
- Carclean test klei
- Poly witte klei (zachte)
- Dodo Juice born slippy
- Poorboy's spray & wipe
- Doeken
- Monello Finale
- Monello Mezzo
- Chemical guy's rocket polish
- Dodo Juice Lime Prime
- Witte Kompressor pad
- Zwarte Kompressor Pad
- Gouden Kompressor Pad
- Witte hex-logic pad
- Chemical Guy's Polishing Pad conditioner
- G220, Dap, AEG pe150
- Meguiars APC
- Pinacle Souveran
- Meguiars glass cleaner
- Chemical Guy's Speed wipe
- diverse hand pads en doeken
- ...
Het detailen:
Dit was de lak na het wassen en kleien:
Aardige beschadigingen in de lak.l
Dan maar met een testspot gedaan, begonnen met de rotary op wit, dit haalde de meeste defecten volledig weg, daarna afwerken met de G220 een witte pad en rocket polish. Als laatste stap gekozen voor de dap, zwarte pad en lime prime. Dan maar eens kijken hoe dat eruit zag. En nou was dat even verschrikken... De lak zag er niet uit, allemaal mini krasjes, en krassen door de doek?
We hadden hier dus een gevalletje zachte lak...
Na veel proberen en testen uitgekomen bij de beste combinatie, witte kompressor pad, monello mezzo op de rotary en nabewerken met de G220, witte hex-logic pad en Chemical Guy's Rocket Polish. Dit gaf het strakste resultaat, met het minst mogelijk wrijven over de lak. Want iedere doek gaf krassen. Het afnemen van polish resten hebben we dan ook gedaan door gebruik te maken van heel zachte doeken (Dodo Juice Fantastic Fur, Eurow Towel en nog één of andere poorboy's doek.) en wat detailer (last touch) spray. Dit om het krassen te voorkomen. De tip om met een hardere pad te eindigen op een zachte lak heb ik van Dennis en hoera ook deze keer was het de goede oplossing.
Aardige beschadigingen in de lak.
De detail spullen liggen er klaar voor.
Mooi zwart.
De eigenaar zelf aan het werk met de dap.
Zwart = spiegel
De gebruikte producten, Monello Mezzo, Chemical Guy's Rocket Polish, Monello Spruzo en de brinkman.
Zwart = spiegel
Als laatste komt natuurlijk de finishing touch, omdat het zo'n zachte lak is gekozen om zo weinig mogelijk over de lak te wrijven. Dus geen glaze deze keer, enkel waxen. Als wax moest er ook gekozen worden voor een was die makkelijk aan te brengen is en nog belangrijkere makkelijk af te nemen is. Wel daarom heb ik gekozen voor de Pinacle Souveran, een lekker vettige wax die makkelijk aanbrengt en na even te curen ook makkelijk af te nemen is. Tevens is het ook een wax die het heerlijk doet op donkere kleuren.
Als allerlaatste de wagen nog eens nagelopen met Chemical Guy's speedwipe en een eurow towwel.
Resultaat foto's:
Mooi toch, lekkere diepe glans.
Laag tegen de grond
Mooie wetlook.
Aardige reflecties.
Die velg ligt lekker in de wielkast.
ooooh, zo mooi.
En zo zag ik de wagen vertrekken.
Het was een moeilijk klus door de heel zachte lak, tevens is de wagen niet volledig strak geraakt. Maar dit was het beste dat ik voorlopig kan. Ik heb mijn grens van kennis/kunnen/producten bereikt. Ik vind het erg dat ik Ivo er niet beter mee heb kunnen helpen, maar ach ooit moet je toegeven dat je een wagen niet volledig strak krijgt.
Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor het kijken en lezen en tot de volgende write-up of review!
Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom, tevens zal later Ivo zijn gedachten en foto's ook nog toevoegen.
groeten,
Jan
Inleiding:
Deze keer geen detail voor mij alleen, maar wel een team-up met een ander forum member, ivo's. Hij had gevraagd of ik hem een keer kon helpen zijn Lupo strak te zetten. Dat was voor mij geen probleem dus gisteren was het de dag, rond een uurtje of tien stond de polo hier thuis op de oprit en al mijn spullen stonden ervoor klaar. Aangekomen snel even een praatje gemaakt en de wagen maar even gewassen, aangezien hij nog strak in de wax stond was dat zo gebeurt. Na het drogen de wagen binnen gezet en snel gekleid. Dit gedaan met de nieuwe carclean klei om te testen. Dit kleien hebben we gedaan met Dodo Juice Born Slippy, Meguiars Last Touch en spray & wipe (1:1). Het rare was dat deze combinatie van klei en detailervloeistof toch nog veel marring gaf, dit gaf me al een eerste gevoel dat de wagen een zachte lak had. Na het kleien de lak maar eens geïnspecteerd en nagelopen met de lakdiktemeter, deze gaf overal waardes tussen de 100 en de 180micron, voldoende dus nog om mee te polijsten. Alleen de voorkant van de motorkap was een pak dunner met maar 80 micron. Daarom heb ik dat gedeelte ook niet met de rotary behandeld.
Gebruikte producten:
- 2 emmers met gritguard
- Chemical guys maxi suds
- Meguiars en Chemical Guy's washmitts
- Miracle dryer en delirium drying towel
- Meguiars Last Touch
- Carclean test klei
- Poly witte klei (zachte)
- Dodo Juice born slippy
- Poorboy's spray & wipe
- Doeken
- Monello Finale
- Monello Mezzo
- Chemical guy's rocket polish
- Dodo Juice Lime Prime
- Witte Kompressor pad
- Zwarte Kompressor Pad
- Gouden Kompressor Pad
- Witte hex-logic pad
- Chemical Guy's Polishing Pad conditioner
- G220, Dap, AEG pe150
- Meguiars APC
- Pinacle Souveran
- Meguiars glass cleaner
- Chemical Guy's Speed wipe
- diverse hand pads en doeken
- ...
Het detailen:
Dit was de lak na het wassen en kleien:
Aardige beschadigingen in de lak.l
Dan maar met een testspot gedaan, begonnen met de rotary op wit, dit haalde de meeste defecten volledig weg, daarna afwerken met de G220 een witte pad en rocket polish. Als laatste stap gekozen voor de dap, zwarte pad en lime prime. Dan maar eens kijken hoe dat eruit zag. En nou was dat even verschrikken... De lak zag er niet uit, allemaal mini krasjes, en krassen door de doek?
We hadden hier dus een gevalletje zachte lak...
Na veel proberen en testen uitgekomen bij de beste combinatie, witte kompressor pad, monello mezzo op de rotary en nabewerken met de G220, witte hex-logic pad en Chemical Guy's Rocket Polish. Dit gaf het strakste resultaat, met het minst mogelijk wrijven over de lak. Want iedere doek gaf krassen. Het afnemen van polish resten hebben we dan ook gedaan door gebruik te maken van heel zachte doeken (Dodo Juice Fantastic Fur, Eurow Towel en nog één of andere poorboy's doek.) en wat detailer (last touch) spray. Dit om het krassen te voorkomen. De tip om met een hardere pad te eindigen op een zachte lak heb ik van Dennis en hoera ook deze keer was het de goede oplossing.
Aardige beschadigingen in de lak.
De detail spullen liggen er klaar voor.
Mooi zwart.
De eigenaar zelf aan het werk met de dap.
Zwart = spiegel
De gebruikte producten, Monello Mezzo, Chemical Guy's Rocket Polish, Monello Spruzo en de brinkman.
Zwart = spiegel
Als laatste komt natuurlijk de finishing touch, omdat het zo'n zachte lak is gekozen om zo weinig mogelijk over de lak te wrijven. Dus geen glaze deze keer, enkel waxen. Als wax moest er ook gekozen worden voor een was die makkelijk aan te brengen is en nog belangrijkere makkelijk af te nemen is. Wel daarom heb ik gekozen voor de Pinacle Souveran, een lekker vettige wax die makkelijk aanbrengt en na even te curen ook makkelijk af te nemen is. Tevens is het ook een wax die het heerlijk doet op donkere kleuren.
Als allerlaatste de wagen nog eens nagelopen met Chemical Guy's speedwipe en een eurow towwel.
Resultaat foto's:
Mooi toch, lekkere diepe glans.
Laag tegen de grond
Mooie wetlook.
Aardige reflecties.
Die velg ligt lekker in de wielkast.
ooooh, zo mooi.
En zo zag ik de wagen vertrekken.
Het was een moeilijk klus door de heel zachte lak, tevens is de wagen niet volledig strak geraakt. Maar dit was het beste dat ik voorlopig kan. Ik heb mijn grens van kennis/kunnen/producten bereikt. Ik vind het erg dat ik Ivo er niet beter mee heb kunnen helpen, maar ach ooit moet je toegeven dat je een wagen niet volledig strak krijgt.
Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor het kijken en lezen en tot de volgende write-up of review!
Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom, tevens zal later Ivo zijn gedachten en foto's ook nog toevoegen.
groeten,
Jan