Aangezien de maandlasten voor mijn V70 wat aan de hoge kant waren heeft de Volvo het veld moeten ruimen. Ter vervanging is hiervoor in de plaats een Volkswagen Polo gekomen met een respectabele leeftijd van 16 jaar en een respectabele kilometerstand van 356000 km.
Het betreft een redelijk basis uitgevoerde Polo met de bekende 64pk SDI motor, uitgevoerd in de kleur wit. In het verleden zijn de portieren een keer opnieuw voorzien van een nieuwe laklaag, aangezien dit de enige delen waren die voorzien zijn van een blanke laklaag. De lak was voorzien van een ruime hoeveelheid swirls, krassen en oppervlakkige beschadigingen. Op een paar kleine plekjes was er ook wat oppervlakkige roest te zien. Verder is de Polo in goede staat en technisch heeft hij om de 15000km alle beurten gehad en is onlangs voorzien van een gereviseerde versnellingsbak, nieuwe startmotor en accu.
Het interieur was door de vorige eigenaar regelmatig gestofzuigd en dus ook redelijk stofvrij. Wel waren er in de bekleding duidelijk sporen van 356000km ervaring in de vorm van koffie-, chcolademelk-, en andere ondefinieerbare vlekken aanwezig.
De originele velgen waren behoorlijk vervuild en her en der was de lak er op diverse plaatsen af.
Om ook het exterieur en het interieur weer in binkende staat te brengen waren in totaal ongeveer 25 uur nodig.
De volgende stappen zijn tijdens deze full detail uitgevoerd:
De Polo bij aanvang:
De bekleding had duidelijk sporen van 356000km ervaring koffie etc.:
Na twee keer de extractor er door te hebben gehaald zag het er weer een stuk netter uit:
De velgjes konden ook wel wat TLC (Tender, Love and Care) gebruiken:
En hebben die ook gekregen:
Niet iedereen neemt bij het autowassen altijd de kieren en naden mee...
Dat ziet er toch wel weer een stuk schoner uit
Technisch gezien keurig onderhouden, optisch gezien zag het er zo uit:
En ook weer netjes:
En het eindresultaat vanuit een aantal verschillende hoeken:
Het betreft een redelijk basis uitgevoerde Polo met de bekende 64pk SDI motor, uitgevoerd in de kleur wit. In het verleden zijn de portieren een keer opnieuw voorzien van een nieuwe laklaag, aangezien dit de enige delen waren die voorzien zijn van een blanke laklaag. De lak was voorzien van een ruime hoeveelheid swirls, krassen en oppervlakkige beschadigingen. Op een paar kleine plekjes was er ook wat oppervlakkige roest te zien. Verder is de Polo in goede staat en technisch heeft hij om de 15000km alle beurten gehad en is onlangs voorzien van een gereviseerde versnellingsbak, nieuwe startmotor en accu.
Het interieur was door de vorige eigenaar regelmatig gestofzuigd en dus ook redelijk stofvrij. Wel waren er in de bekleding duidelijk sporen van 356000km ervaring in de vorm van koffie-, chcolademelk-, en andere ondefinieerbare vlekken aanwezig.
De originele velgen waren behoorlijk vervuild en her en der was de lak er op diverse plaatsen af.
Om ook het exterieur en het interieur weer in binkende staat te brengen waren in totaal ongeveer 25 uur nodig.
De volgende stappen zijn tijdens deze full detail uitgevoerd:
- Auto gefoamd met Monello Magico foam
- Velgen gereinigd met PoorBoys World Spray and Rinse velgenreiniger
- Velgen gereinigd met Monello Non-Ferro vliegroestverwijderaar
- Auto gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non-Ferro vliegroestverwijderaar
- Lak ontdaan van teer en hars met Valet Pro Citrus Glue and Tarremover
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
- Motorruimte gereinigd met Poorboys World APC 1:10
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys World APC 1:10
- Banden. trims, kieren en naden gereinigd met PoorBoys World APC 1:10
- Velgen, waar nodig, licht met de hand opgeschuurd en met een autolakpenseeltje en velgenlak, waar nodig, bijgewerkt met lak.
- Oppervlakkige roestplekken kaalgeschuurd en twee keer behandeld met Brunox roestomvormer en daarna voorzien van op kleurnummer gemaakte autolak
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
- Lak en ruiten gekleid met PooBoys World Poly Elastic Clay en Spray and Wipe
- Lak gepolijst. De lak van deze polo bleek buitengewoon lastig te corrigeren. Diverse testspots gemaakt waarbij uiteindelijk een uitgebreid stappenplan met behoorlijk veel en stevige passes nodig was om de gewenste correctie te behalen. Met name de zwaardere compoundstappen hadden heel veel last van sticky paint. Polijstresidu verwijderen lukte alleen met (veel) Prep. Ondanks de onderstaande (zware) behandeling heb ik de lak niet eens helemaal krasvrij kunnen krijgen, maar ik vond voor nu op deze auto met al zijn ervaring het resultaat voldoende. Uiteindelijk zijn de volgende stappen uitgevoerd.
- Meguiars M105 Ultimate Cut Compound op: Scholl Compounding wol pad (2 passes), Monello gele Raffini heavy cuttingpad, Monello Oranje light cuttingpad.
- Meguiars M205 Ultra Finishing Polish op: Monello witte CCS polishingpad, Monello lichtgroene CCS light polishing pad en Monello zwarte \CCS Finishing pad.
- Na twee testspots met zowel Mothers glaze als PoorBoys World white diamond glaze tot de conclusie gekomen dat een glaze geen meerwaarde heeft. Er is dan ook verder ook geen glaze aangebracht.
- De lak is beschermd met twee lagen Collinte 915 Marque d'Elegance carnaubax wax
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Kunststof onderdelen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
- Ruiten gereinigd met PoorBoys World Glasscleaner
- Banden gevoed met Meguiars Endurace High Gloss Tire gel
- Interieur gestofzuigd
- Kunststof delen gereinigd met PoorBoys World APC 1:10
- Bekleding, dakhemel en tapijt gereinigd met PoorBoys World APC 1:10 en extractor. (twee keer)
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys World natural Look
De Polo bij aanvang:
De bekleding had duidelijk sporen van 356000km ervaring koffie etc.:
Na twee keer de extractor er door te hebben gehaald zag het er weer een stuk netter uit:
De velgjes konden ook wel wat TLC (Tender, Love and Care) gebruiken:
En hebben die ook gekregen:
Niet iedereen neemt bij het autowassen altijd de kieren en naden mee...
Dat ziet er toch wel weer een stuk schoner uit
Technisch gezien keurig onderhouden, optisch gezien zag het er zo uit:
En ook weer netjes:
En het eindresultaat vanuit een aantal verschillende hoeken: