• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waarom hebben jullie eigenlijk zoveel waxen op de plank staan?

Aangezien ik geen mogelijkheid heb om een coating aan te brengen is het dan even zoeken naar welke wax voor mij de ultieme combo geeft tussen makkelijke verwerking, lekkere geur, goede beading en standtijd.
Nu een stuk of twintig verschillenden staan en zodra ik gevonden heb welke ik het liefst gebruik verkoop ik de rest weer!
En welke staan op de nominatie om te blijven?
 
  • Leuk
Reacties: Pter
Uit m'n hoofd heb ik staan

DDJ blue velvet (pro)
DDJ purple haze (normaal en pro)
DDJ rainforest rub (normaal en pro)
Nxt tech paste wax 2.0
Collinite 845
Waxaddict vitreo
Waxaddict vortex
Monello ibrido
Zymöl Glasur
Zymöl concours
Zymöl destiny
Zymöl Atlantique
Autoglym HD wax
Wowo's crystal sealant
Migliore primo
Bouncers capture the rapture

Voor het moment ben ik fan van

Autoglym HD wax, goede verwerking, standtijd en eigenschappen maar ruikt niet echt prettig. Mooie beading!

Vortex, blijft smeren, wel even op cure tijd letten maar dan makkelijk uit te buffen, ruikt lekker fruitig zoet, standtijd nog onbekend maar schijnt erg goed te zijn. Glans/uitstraling is zelfs vóór de autoglym HD wax en migliore primo de beste die ik gezien heb op mijn auto's.

Ibrido erg makkelijk in de verwerking, uitbuffen echt een eitje en ook goede standtijd naar het schijnt.

Wowo's Crystal Sealant, verwerking is echt bizar makkelijk, op een doek spuiten, opbrengen en direct uitwrijven. Beading was prachtig vanmorgen (dag 1) maar standtijd nog onbekend en ruikt naar niks bij verwerken. Nog niet op grote oppervlakken gebruikt dus weinig te zeggen over wetlook/reflectie.

De Zymöls heb ik pas net, dus die ga ik in het voorjaar proberen, maar kijk uit naar de concours en glasur.

De rest viel me ofwel in verwerking ofwel in standtijd tegen of ik vind wat anders beter.
 
  • Leuk
Reacties: Emi en Altos
@Ric325i Om te houden zou ik nu eigenlijk enkel de vortex, Zymöl en Wowo's producten houden. Enkel nog de Wowo's contact 121 erbij dan nog op zoek naar een mooie show wax voor de zomer als de Zymöl niet bevalt.

Vind de rainforest rub ook erg lekker, maar die om wekelijks te smeren of op andermans auto's.
 
Zelf vind ik de Concours het minste van de Zymöl waxen uit je rijtje.
Dat kan misschien komen, doordat ik teveel verwend was met de wat hogere klassen Zymöl waxen, die ik ervoor had gebruikt.
De Destiny is de lekkerst ruikende wax van alle waxen die ik heb, verder een makkelijke verwerking en een mooie glans.
Laat je niet uit het veld slaan door de Atlantique, het is namelijk de moeilijkst te verwerken wax van de Zymöl serie.
Daar tegenover staat dan wel weer een behoorlijk lange standtijd en een mooie spiegelglans.
De echte glans zie je trouwens pas naderhand opkomen bij een Zymöl wax.
Zymöl waxen bevatten enzymen, die in contact met zuurstof oliën omzetten in waxen en vandaar dat je dat even de tijd moet geven.
Dat contact met zuurstof is overigens ook de reden waarom de pot zo'n grote dome (ronde ledige ruimte) als deksel heeft.
De pot bevat dan voldoende zuurstof om de enzymen in de bovenlaag wax een laag te laten leggen, waardoor alles eronder afgesloten is, zodat de wax door die natuurlijke afsluitende laag lang houdbaar blijft.

Zelf gebruikte ik (staat nu in de glass coating) in de winter een sealant zoals bijvoorbeeld de Collinite 845.
Gewoon vanwege de lange standtijd, het makkelijk schoonhouden en het niet absorberen van vuil zoals een Carnauba houdende wax die eigenschap heeft.

Ik heb in het verleden wel eens een test gedaan waarbij je dat laatste goed kon zien.
Bij een sloper (Alto) 4 waxen opgebracht en na een maand of drie eens gaan kijken, zonder iets er aan te hebben gedaan.
Dat zag er toen zo uit;

rOUbh8M.webp


HElgF78.webp


En na het wassen zag het er zo uit;

XwtEJcP.webp


Het is moeilijk te zien, maar een deel van de vervuiling was behoorlijk ver de wax in getrokken en niet te verwijderen met wassen
de volgorde van grauwheid was gelijk aan voor het wassen, RB het minst grauw en DDJ SNH het meest grauw.
De meest grauwe wax is dan tevens de wax met de langste standtijd, want daarvan is nog het meeste op de kap aanwezig.

Dit is uiteraard een extreme test, maar het geeft het effect wel goed weer.
Normaal wanneer je wast dan haal je een klein deel van de waxlaag weg waarna je weer op een schoon deel terecht komt.
Dus het effect is dan veel minder zichtbaar.

Een sealant heeft die eigenschap niet en daarvan wordt bij een wasbeurt vele malen minder van de laag verwijderd.
Vandaar dan ook de keuze voor een sealant in de winter.
 
Over het algemeen heeft een vloeibare versie al veel minder aan wax content als een vaste versie.
De 845 bevat synthetische polymeren en neigt daardoor meer naar een sealant.
Dat kan ook niet anders gezien de behoorlijke standtijd.
Ik heb hem tot op boten toe gebruikt, waarbij je tot een jaar daarna nog steeds het beschermende effect had.
Dat lukt niet met een standaard carnauba wax.
 
  • Leuk
Reacties: Jansen
@Ric325i ja moet even kijken, 845 is niet echt de moeite om te verkopen vrees ik, maar ik heb er niks mee. De pad daarna uitwassen is mij de verwerking zelf niet waard eerlijk gezegd ;) Hoe werkt dit machinaal op bv bumpers, mis je dan niet de hoekjes enzo? Of doe je enkel de grote panelen machinaal en de rest met de hand? Anders smeer je alles vol lijkt me.

Als de Wowo's Crystal Sealant een goede standtijd haalt dan wordt dat mijn go to voor andermans auto. Maar dat ligt ook meer tegen een sealant aan, heb zelfs van sommigen gelezen dat het bijna coating achtig was in gebruik.

@Frans Erg goede info, ik vind vooralsnog de concours het lekkerst ruiken en ik ben bang dat als ik m'n sample Destiny en Atlantique op heb gemaakt ik toch geen hele pot kan veroorloven. Of iig heb ik het geld er niet voor over! ;)

Misschien dat als het weer het toelaat ik toch de helft van de vortex volgende week weer ga strippen en een 50/50 maak met de crystal sealant van Wowo's. Dan komen die potten en flessen misschien toch nog een keer op;)
 
  • Leuk
Reacties: Altos
@350Z ,ik snap je opmerking betreffende het uitwassen van de pad. De grote delen doe ik machinaal en delen wat niet lukt met de hand. Ik moet wel zeggen dat ik veelal ook een vaste (wat duurdere) duurzame wax pak bij een detail want opmaken van mijn voorraad lukt me nooit en bij een klusje maakt zo'n wax het wel af vind ik.
@Frans ik had je test al eens gezien op een ander forum en is echt een mooi praktijkvoorbeeld.
 
@Ric325i
Helaas bestaat het DDj forum niet meer.
Ik had op dit forum er ook al eens wat over geplaatst en daar naar toe gelinkt.
Die link is nu dood, vandaar dat ik het maar hier direct heb neergezet.
Was voor mij destijds ook een mooi leermomentje.
 
@Ric325i ja dat doe ik ook eigenlijk. Ik doe vooral klussen voor vrienden en familie dus die paar auto's extra per jaar kan ik wel leiden qua wax en uiteindelijk is dat nou ook niet een enorme extra kostenpost als je een hele dag of zelfs twee met een auto bezig bent.

Even kleine toevoeging aan mijn ervaring hierboven: week 9 van vitreo (links) vs ibrido (rechts) en moet zeggen dat de ibrido toch al een stuk slordigere beading begint te vertonen tov de vitreo. Jammer, maar ook qua sheeting begint de ibrido toch achter te raken.

20161228_184427.webp
 
@350Z hoe bedoel je met "de pad uitwassen is het niet waard" ?
dat verschil tussen de ibrido en de vitreo is wel enorm goed te zien. is voor mij dan wel een rede om de ene links te laten liggen en voor de ander te gaan.
Was je al op de hoogte van de verschillen? of ben je door proberen wijzer geworden, want dan hebben jullie zelf ervaring, ipv dat ik afga op het geen de fabrikant op de website zet/beloofd.

@Frans mooie test gedaan en maar stug door blijven rijden met een vieze auto....:yum

groeten Quint
 
@DarthVader mijn ervaring met de vloeibare collinite 845 is dat er vrij veel product in de pad gaat zitten (ik heb de zwarte monello foam handpad en microvezel disco duo gebruikt). Hierdoor is het uitwassen van de pads een stuk lastiger dan na gebruik van een vaste wax welke minder in je pad trekt.

De ibrido is niet meer te koop en ik had er goede verhalen over gelezen en deze dus tweedehands gekocht. Tijdens de winter voorbereiding toen voor de lol eens naast een andere vrij populaire wax gezet op allebei mn auto's om eens te kijken wat het verschil zou zijn aangezien er best een aantal mensen hier op het forum de ibrido, vitreo of zelfs beiden hebben.

Ik had heel eerlijk meer verwacht van de ibrido door de verhalen, maar aan de andere kant is de bescherming nog zeer duidelijk aanwezig (beading zegt daar niet zo heel veel over, maar vind ik gewoon mooi). Misschien gewoon tijd voor een ibrido 2.0. De ibrido is enkele jaren geleden ontwikkeld en waxaddict en wat andere merken hebben volgens mij gewoon erg hard aan de weg getimmerd vwb performance van 'betaalbare' waxen.
 
@DarthVader
De test is zoals vermeld gedaan op een sloopwagen, die reed niet meer. ;)
Alhoewel m'n wagen momenteel ook erg vuil is.
Volgend jaar krijgt hij weer een wasbeurt.
 
@350Z had ik volgens mij ook met BlackHole van PB. Vanuit CC hadden ze er een Foampad (hand) bij gedaan en ik had ook dat de pad op een gegeven moment aan de bovenkant BalckHole doorliet. Dus de vingers werden ook voorzien. Zou het product dan te dun voor zo'n pad kunnen zijn?
Maar ik zou deze toch er wel bij willen nemen, je hoort dat mensen hem ook voor de boot gebruiken en dat zou voor mij goed uitkomen.
En dan voor de auto een mooie paste wax. Bv de Barrier Reef

groeten Quint
 
Ja klopt, daar heb je dat ook mee. Is niks mis mee hoor, maar eigenlijk is dat bij alle vloeibare producten. Persoonlijk gebruik ik om die reden liever vaste waxen. (daarbij komt dat ik wel gevoelig ben voor een lekker geurtje en tenzij je van petroleum houdt valt de 845 dan af;))

Er is zeker niks mis met de 845, enorm fool proof, afnemen is super gemakkelijk en op veel oppervlakken een lange bescherming waardoor het inderdaad ook op een boot ideaal is! Zeker op grote oppervlakken is het handig dat als je een dap hebt je de 845 main machinaal aan kan brengen.
 
Vind zelf ook dat een harde wax iets heeft. Uit het potje halen met je pad, opsmeren, inderdaad vaak een lekkere geur.:)
De vloeibare variant doet mij meer aan de Turtle wax van vroeger denken, doordrenkte doeken, veels te veel op je wagen om uit te wrijven. :rolleyes:

Ze zullen beide waarschijnlijk even goed zijn, maar het is denk ik net als met bier of wijn.
Bier op evenementen in zo'n goor dun plastic bekertje, dat drinkt ook niet lekker weg, idem met wijn uit een verkeerd glas. :yum

groeten Quint
 
Ik heb nooit zo'n probleem met vloeibare producten. Wanneer het product erg vloeibaar is, gewoon de pad vooraf lichtjes bevochtigen, zodat deze al een deelse verzadiging heeft. Dan primen; een kleine hoeveelheid product op de pad aanbrengen en direct egaal (en dun) over de pad verdelen met je vinger, een stukje karton of iets anders. Belangrijk is dan wel dat je niet te hard op de pad drukt tijdens het aanbrengen anders duw je het water eruit en zuig je product terug op. Andersom wanneer je de pad niet hebt bevochtigd, dan juist af en toe hard drukken, om weer product naar de buitenzijde van een pad te krijgen (net als bij polijsten). Verder breng ik op vlakke panelen, het product in strepen aan op het plaatwerk zelf en met inwerken pak ik telkens een stukje van zo'n streep mee. Zijkanten iets anders maar met dezelfde gedachte; beetje op de pad aanbrengen en gelijk ineens snel en lichtjes verdelen over het paneel wat je gaat doen, daarna pas goed inwerken. Bij alles wat je doet, moet je eigenlijk al vooraf goed nadenken, over hoe je het product het beste aan de buitenzijde van de pad houdt of krijgt. En het allerbelangrijkst; de gebruiksaanwijzing lezen als je onbekend met het product bent, niet zomaar blind gaan smeren.
 


Schrijf je reactie...