Zelf vind ik de Concours het minste van de Zymöl waxen uit je rijtje.
Dat kan misschien komen, doordat ik teveel verwend was met de wat hogere klassen Zymöl waxen, die ik ervoor had gebruikt.
De Destiny is de lekkerst ruikende wax van alle waxen die ik heb, verder een makkelijke verwerking en een mooie glans.
Laat je niet uit het veld slaan door de Atlantique, het is namelijk de moeilijkst te verwerken wax van de Zymöl serie.
Daar tegenover staat dan wel weer een behoorlijk lange standtijd en een mooie spiegelglans.
De echte glans zie je trouwens pas naderhand opkomen bij een Zymöl wax.
Zymöl waxen bevatten enzymen, die in contact met zuurstof oliën omzetten in waxen en vandaar dat je dat even de tijd moet geven.
Dat contact met zuurstof is overigens ook de reden waarom de pot zo'n grote dome (ronde ledige ruimte) als deksel heeft.
De pot bevat dan voldoende zuurstof om de enzymen in de bovenlaag wax een laag te laten leggen, waardoor alles eronder afgesloten is, zodat de wax door die natuurlijke afsluitende laag lang houdbaar blijft.
Zelf gebruikte ik (staat nu in de glass coating) in de winter een sealant zoals bijvoorbeeld de Collinite 845.
Gewoon vanwege de lange standtijd, het makkelijk schoonhouden en het niet absorberen van vuil zoals een Carnauba houdende wax die eigenschap heeft.
Ik heb in het verleden wel eens een test gedaan waarbij je dat laatste goed kon zien.
Bij een sloper (Alto) 4 waxen opgebracht en na een maand of drie eens gaan kijken, zonder iets er aan te hebben gedaan.
Dat zag er toen zo uit;
En na het wassen zag het er zo uit;
Het is moeilijk te zien, maar een deel van de vervuiling was behoorlijk ver de wax in getrokken en niet te verwijderen met wassen
de volgorde van grauwheid was gelijk aan voor het wassen, RB het minst grauw en DDJ SNH het meest grauw.
De meest grauwe wax is dan tevens de wax met de langste standtijd, want daarvan is nog het meeste op de kap aanwezig.
Dit is uiteraard een extreme test, maar het geeft het effect wel goed weer.
Normaal wanneer je wast dan haal je een klein deel van de waxlaag weg waarna je weer op een schoon deel terecht komt.
Dus het effect is dan veel minder zichtbaar.
Een sealant heeft die eigenschap niet en daarvan wordt bij een wasbeurt vele malen minder van de laag verwijderd.
Vandaar dan ook de keuze voor een sealant in de winter.