• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wat doe ik nou verkeerd?

turbulence

Detailing rookie
18 mei 2008
248
0
tijdje terug bij tim wat spullen aangeschaft, en vandaag op een testkapje geprobeerd.

materialen gebruikt:

* m80
* m83
* witte en oranje pad van LC
* Bosch PEX 400AE excenter

motorkap is van een zwarte mazda mx3 welke een singlestage lak heeft, dit was ook duidelijk te zien aan het residu pigment op de pads.
ha
ik heb de kap in 2en gedeeld dmv tape om te zien of ik een gewenst resultaat behaalde.

na het doen van 2 passes m83, en 1 pass m80 zie ik echt weinig verschil.
goed, er is iets meer diepte in de lak gekomen, je kunt wel iets de scheidslijn zien tussen links en rechts maar swirls waren op het gedane stuk nog net zo aanwezig als op het andere deel.

ik was echt teleurgesteld toen ik de kap naar buiten reed en hem in de zon bekeek...

vind de m83 ook moeilijk werken, want stoft heel erg en met uitpoetsen ging het er moeilijk uit ( te lang doorgewerkt misschien?)

zeker gezien het feit dat de swirls nog in talrijke hoeveelheden aanwezig waren stelde mij erg teleur en had er echt even geen zin meer aan..

iemand nog ideen waar ik mij kan verbeteren? vind het vervelend genoeg dat het me niet eens lukt...
 
Altijd heel lastig te zeggen waar het nu in zit... zeker zonder te zien wat je doet.
M83 is inderdaad een lastig spulletje, het vergt wat gewenning, het heeft een eigen willetje. Het kan zijn dat je teveel product gebruikt hebt. En met 1 pass, wat bedoel je daarmee?
Bij M83 moet de korrel afbreken, dat kan vrij lang duren, als er teveel product aanwezig is of het droogt te snel, dan gaat het gommen en is het een b*tch om te verwijderen.

Als ik zo even snel een conclusie moet geven, dan zou ik bijna zeggen dat die lak vrij hard is (originele mazda lak?)
Zijn het wel swirls en geen diepere krassen? Kun je er eventueel een foto van plaatsen?
 
Welke combinatie heb je gebruikt? Ik neem aan de oranje pad icm de m83 en de witte met de m80?? Ik denk dat je zowieso met de m80 meer passes moet maken. De m80 is pas goed verwerkt wanneer je een heldere, vaseline-achtige film ziet.
 
Bij M83 moet ook een heldere film overblijven, dan is de korrel afgebroken (Diminishing Abrassives).
 
stimpy68 zei:
M83 is inderdaad een lastig spulletje, het vergt wat gewenning, het heeft een eigen willetje. Het kan zijn dat je teveel product gebruikt hebt. En met 1 pass, wat bedoel je daarmee?

1 pass is bij mij net zolang doorgaan totdat de korrel miz is afgebroken... niet 1x eroverheen ofzo ;)


Bij M83 moet de korrel afbreken, dat kan vrij lang duren, als er teveel product aanwezig is of het droogt te snel, dan gaat het gommen en is het een b*tch om te verwijderen.

dat had ik ook begrepen ja, maar heb 1 cirkeltje aangebracht op de pad niet teveel, niet te weinig, gewoon 1 rondje in de cirkel van de pad.

te snel drogen, hoe kan ik dat voorkomen? kap was niet warm, lag binnen in de garage op een standaard dus uit de zon...

Als ik zo even snel een conclusie moet geven, dan zou ik bijna zeggen dat die lak vrij hard is (originele mazda lak?)
Zijn het wel swirls en geen diepere krassen? Kun je er eventueel een foto van plaatsen?

het is inderdaad een originele lak, echter was het in mijn beleving zo dat je met een singlestage lak veel makkelijker kon werken omdat je hier vaak makkelijker materiaal vanaf haalt waardoor de lak weer als oringeel terugkomt.

het zijn geen diepe krassen, echts swirls die je duidelijk terug ziet onder een lichtbron.

natuurlijk heb ik net fotos gemaakt met de telefoon, maar natuurlijk zul je net weer zien dat je daarop geen swirl terugziet :(

hier 1 foto van het totaalplaatje waar de linkerkant gedaan is, en rechts niet...

18062008011.jpg


witte zijn trouwens steenslag plekjes...
 
stimpy68 zei:
Bij M83 moet ook een heldere film overblijven, dan is de korrel afgebroken (Diminishing Abrassives).

Yep, alleen vind ik dat je het bij de M80 veel duidelijker merkt. Het residu van de M83 vind ik veel minder als een heldere film uitzien en is ook vaak moeilijk te verwijderen.
 
Van de M83 heb je weinig over maar hoezo ben je teleurgesteld? Wat had je verwacht dat er zou gebeuren?
Zijn de swirls weg/minder?
 
Dibbuz zei:
Van de M83 heb je weinig over maar hoezo ben je teleurgesteld? Wat had je verwacht dat er zou gebeuren?
Zijn de swirls weg/minder?

dat is het hem juist, ik had verwacht dat je veel duidelijker verschil zou zien bij een 50/50 bewerking, maar zie echt weinig verschil tussen de bewerkte kant en die niet gedaan is..

swirls zijn gewoon nog ruim aanwezig, komen niet goed op de foto terug, maar in zonlicht duidelijk te zien...

zeker gezien het feit dat het een singlestagelak is had ik ook veel meer resultaat verwacht, als ik bijv sommige fotos zie van leden met een show your shine en waar dan ook een motorkap voor de helft is gedaan, dan zie je daar echt verschil tussen de gedane kant en de onbehandelde kant. toen ik het tape eraf haalde was er echt totaal geen optisch verschil zichtbaar tussen L en R..
 
Misschien nog eens proberen met iets meer druk op de machine?? Mazda heeft inderdaad een vrij harde lak, mocht je met de excenter geen resultaat behalen kun je het misschien eens met een rotary proberen?!
 
Rotary moet je wel ervaring mee hebben... Anders zeker eerst goed oefenen op een sloopdeel.

Bovendien heb je voor lichte swirls geen rotary nodig, dan is een excenter juist beter. Kwestie van de juiste middelen + pads denk ik...
 
Soms is het beter om juist minder grof te gaan op een harde lak in plaats van grover. Zo was het ook met de Audi S4 van afgelopen weekend. Een heel lichte polish (Menzerna) en een finishing pad, zonder cuttingfactor dus, in combinatie met een rotary = geen swirls en geen hologrammen (nog wel diepere krassen). De menzerna heeft overigens geen fillers :weetniet dus de hologrammen verdwenen niet daardoor. :ja
 
rotary wil ik me eerst ook nog niet aan wagen..

eerst dit onder de knie krijgen, het resultaat behalen wat ik acceptabel vind en dan kunnen we altijd nog wel verder gaan...

@ xizer:

teveel druk is miz ook niet goed, heb ik ook wel geprobeerd maar ja dan krijg je dat de pad niet echt meer ronddraait ;)

@ Sven:
overstappen op de SSR kan natuurlijk ook, maarja, vraag is behaal ik daar dan WEL het gewenste resultaat mee ;)
 
turbulence zei:
overstappen op de SSR kan natuurlijk ook, maarja, vraag is behaal ik daar dan WEL het gewenste resultaat mee ;)

Denk het haast wel... Heb er zelf krasjes mee weggekregen waarvan ik dacht dat ik er een rotary voor nodig zou hebben. Resultaat is erg mooi, zelfs de grovere versies geven al een mooie glans, de SSR1 maakt het mooi af. Daarna evt nog wat Black Hole erop, en dan sealen met bijvoorbeeld EX-P. Heb zo'n idee dat ie dan wel helemaal naar je zin is... ;)
 
Jammer dat je er 5 juli niet bent, dan is het wat makkelijker kijken wat wel werkt. Anders moet je eens een dagje uittrekken en richting Tim gaan. Zo krijg je het beste advies. Via het forum zonder de lak gezien te hebben is het zeer moeilijk oordelen waar het niet goed gaat.