Ik begon met gratis dienstverlening, haha!

Auto's van familie, vrienden en kennissen. Echter was de mond-tot-mond reclame sneller als ik bij kon houden en was ik aardig druk met detailen. Ik vraag dan ook mijn eigen onkosten terug en ruim de tijd die ik nodig heb. Ik maak geen winst omdat ik bezig ben om mijzelf te
re-integreren en dus is alles een investering in mijzelf.
Denk bijv. aan de ZenithBlau Porsche Carrera 911 GT3 die ik behoorlijk grondig heb aangepakt. Hiervoor vroeg ik mijn onkosten (dus alles wat het mij zou kosten aan producten/materialen/afschrijvingen) en dan is de tijd die ik erin steek een investering voor mijzelf om dingen te leren, naast het feit dat het een dikke bak was om te doen. (nieuw; Velgen coating, lakcoating, leer behandelen, nieuwe producten proberen, etc)
Als ik ooit de volle pond zou gaan vragen, dan was mijn intentie om in de buurt te blijven van de poetsbedrijven bij mij in de buurt. Ik pakte de gemiddelden van hun diensten en wilde hier bij in de buut blijven. (Bruto prijzen) Echter wijk ik hier vanaf
moment één eigenlijk al vanaf omdat wij als detailers weten wat we doen en veel kennis hebben van wat ons onderscheid van ''poetsers''. Voor het schamele bedrag vanaf €50,- kan je al je auto laten ''poetsen'' en dan lach ik hardop;
''Auto snel wassen met de HD, naden/kieren uitspuiten met de compressor, drogen met een zeem, Rotary eroverheen knallen en misschien een beetje proberen te finishen, glaze o.i.d. erover om de boel te maskeren, snel een goedkoop waxje erop''
'' Interieur stofzuigen, ramen schoonmaken, siliconen overal, beetje mierenneuken, klaar''
Een klein voorbeeld -->
Toevallig heb ik vanochtend iemand gesproken die het interieur van zijn auto weer netjes wilde hebben. Veel verdroogd kunststof, onverzorgd leder, stoffen bekleding van de stoelen/vloeren/matten erg vies, ramen licht bekrast en vet, hemelbekleding vies, rubbers uitgedroogd, stof overal, etc. Voor €35 - €45,- kan je dit allemaal weer netjes krijgen bij vele bedrijven. Echter zou ik dan meer in rekening brengen omdat ik weet dat er in mijn werk meer kwaliteit zal zitten.
Matten eruit + stofzuigen.
bekleding en kieren/naden stofzuigen.
Auto stofzuigen.
Bekleding oppervlakkig reinigen.
Kunststof schoonmaken met een sopje (dashboard/deuren/console/etc)
Ramen schoonmaken
Met een kwastje wat mierenneuken.
Rubbers en kunststof met siliconen/cockpitspray praktijken.
------------
Kunststof reinigen, opschuren met melamine en voeden.
Matten eruit, stofzuigen, borstelen, diepreinigen, randen bijwerken. (afbranden afraffelen, etc.)
Hemelbekleding stofzuigen, zacht borstelen en diepreinigen.
Stoelbekleding stofzuigen, borstelen en diepreinigen. (stof/leer)
Gehele auto stofzuigen, met luchtdruk het vuil onder stoelen/kieren en naden vandaan spuiten,
rubbers en dorpels met luchtdruk afspuiten, opnieuw stofzuigen.
Glaswerk ontvetten/reinigen.
(Eventueel andere bekleding diepreinigen, Fabric Guard, Kleervue bnnenzijde, etc.)
Deze manier vergt meer tijd en product/materiaal, maar de kwaliteit is hoger. De vraagprijs is dus ook hoger als van het bedrijf om de hoek.
Het kan zo gek als je wilt en mensen zijn bereid om dit te betalen als ze overtuigd raken van de kwaliteit. Voorafgaande aan de detail en/of als uit eigen ervaring word gezien dat de dressing lang blijft zitten, de auto écht overal schoon is, dingen niet alleen een mooi laagje erover hebben maar ook daadwerkelijk schoon zijn, etc.
Ik vergelijk het vaak met de loodgieter of andere soortgelijke vakken; ''Werk dat niet in het zicht zit, dat kan snel en lelijk''
Maar de goede vakman maakt het ook goed en mooi waar het niet zichtbaar is. Eer van zijn werk, voldoening en kwalitatief goed.
Greetz