• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax en dan Sealant, of eerst Sealant en dan Wax ?

Willie

Detailing rookie
15 jan 2021
1
2
Ik gebruik als WAX de Collinite N° 476S en
als SEALANT de Sonax Extreme Brilliant Shine Detailer.

Toen de wagen nieuw was deze zomer heb ik eerst de WAX en daarna de BSD gebruikt,
maar vraag me eigenlijk af of ik het niet beter omgekeerd zou doen ?

Reden: gladheid van de lak door de wax
 
In de regel zeggen ze dat je alleen een sealant eerst mag aanbrengen en daarboven een wax, andersom mag/kan niet heb ik mij laten vertellen.

BSD wordt een detailer genoemd al kan dit ook dienen als sealant vind ik zelf. Gebruik van BSD bovenop je wax kan volgens mij geen kwaad, tenzij anderen hier een andere mening over hebben?
Daarnaast doe ik zelf nooit iets over mijn wax, ik ben van mening dat je de wax aanbrengt met een bepaalde reden, door hier iets anders boven te plaatsen ga je net die effecten/redenen verdoezelen van je wax (misschien zelfs benadelen?).
 
  • Leuk
Reactions: Willie
Volgens mij heeft dit vooral te maken met de standtijd van de producten.
Stel je hebt een Wax die het 2-3 maanden volhoud en een sealant die het 6 maanden doet; Als je dan eerst de laag Wax aanbrengt en daaroverheen de sealant, dan zal de sealant eraf gaan samen met je waxlaag aangezien de sealant zich aan de wat heeft gehecht.
Als je het andersom doet, dan zal je wax alsnog na 2-3 maanden eraf zijn, maar zit de sealant eronder nog "mooi" gehecht op je lak en dan zal deze nog een aantal maanden kunnen.

Edit:
Er wel even vanuit gaande dat de sealant zich goed hecht aan de wax, wat volgens mij niet altijd het geval is!
 
Gewoonlijk zou je een een wax over een sealant kunnen plaatsen. Sonax BSD is juist bedoelt om een reeds bestaande wax laag op te frissen en om wat extra bescherming te bieden.

In jouw geval breng je colli 476s aan en kun je wanneer jij dat wilt, na bijvoorbeeld één of twee maanden BSD gaan gebruiken. Het kan ook als je de indrukt krijgt dat de waxlaag zijn einde nadert. Doe wat je leukt vindt. De volgorde is je nu hopelijk duidelijk.
 
Met name een sealant breng je op een brandschone lak aan zodat deze goed kan hechten. (Hechten is werking) Een sealant kiest men voornamelijk om zijn standtijd en minder om de ''looks''.

(Opvallend is dat de laatste tijd er veel producten op de markt komen met allerlei naampjes en types. Detailers met toevoegingen die als sealants worden aangeprezen, onderhoudsproducten als volwaardige beschermingen, etc)

Als we Back-to-Basic gaan, is een sealant synthetisch en een wax natuurlijk. (Hybrides beide) Polymeren vs. natuurlijke ingrediënten, standtijd versus looks.

In jouw geval, op een witte auto, zou ik ook de 476S als basislaag gelegd hebben en bij de volgende wasbeurt een boostend product gaan gebruiken, zoals de BSD. Deze booster herhaal je om de zoveel tijd om de totale bescherming up-to-date te houden.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Ik zou de bsd niet direct aanbrengen na het waxen, maar pas wanneer de wax minder begint te worden.
(eigenlijk is bsd meer bedoelt om polymer netshield te boosten, i.p.v. een wax; maar het werk ook prima stand-alone).
 
Eerst een sealant en dan een wax. Neem nou het bekende duo Powerlock & collinite 845 De powerlock is (als ik het goed heb) een polymer sealant die breng je eerst aan. Daarna de carnuba wax omdat dat dan weer zou hechten aan de polymeren (is mij zo verteld) dus zo is het mij altijd aangeleerd.

Eerst een sealant en dan een wax. (maar goed beadmaker is ook een sealant en die gaat dan weer goed samen met een wax dus ergens zal er wel een verschil zitten)