• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jules_Cbr

Detailing rookie
9 dec 2020
18
2
Hallo! Bij deze een vraag voor de wat meer ervaren detailers op dit forum.
Ik ben overlaatst begonnen met “detailen” om mijn persoonlijke wagen te onderhouden. Daarom ben ik dus op zoek naar een wax/sealant.

Ik heb al veel gelezen over bepaalde combinaties die een geweldig resultaat zouden bieden;
-Menzerna powerlock plus + Collinite 845 als topper (P&S Bead Maker als onderhoudsspray)
-Soft99 FussoCoat + Sonax BSD
-Chemical Guys Hydroslick Hyperwax
-...

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie aanraden? Ik sta ook nog open voor eventuele andere opties

Alle tips zijn welkom!
 
@Tom Witters - Ik snap je gedachtegang. Ik dacht ook lange tijd dat dit niet zou werken, maar velen hier vertelden mij dat het wél werkte. Vandaar dat men toentertijd de combi veel maakte.

Ik heb het zelf wel eens getest, heeeeel lang geleden, met een sample-flesje EX-P en carnaubawax. De EX-P gaf weinig kleur verschil en met de wax erover werd het alsnog wat warmer van kleur. Hoe-wat-waarom was dus bovenstaande theorie.
 
@Tom Witters - Ik snap je gedachtegang. Ik dacht ook lange tijd dat dit niet zou werken, maar velen hier vertelden mij dat het wél werkte. Vandaar dat men toentertijd de combi veel maakte.

Ik heb het zelf wel eens getest, heeeeel lang geleden, met een sample-flesje EX-P en carnaubawax. De EX-P gaf weinig kleur verschil en met de wax erover werd het alsnog wat warmer van kleur. Hoe-wat-waarom was dus bovenstaande theorie.
@Tom Witters - Ik snap je gedachtegang. Ik dacht ook lange tijd dat dit niet zou werken, maar velen hier vertelden mij dat het wél werkte. Vandaar dat men toentertijd de combi veel maakte.

Ik heb het zelf wel eens getest, heeeeel lang geleden, met een sample-flesje EX-P en carnaubawax. De EX-P gaf weinig kleur verschil en met de wax erover werd het alsnog wat warmer van kleur. Hoe-wat-waarom was dus bovenstaande theorie.
@Quantoxx Dus, de sealant als bescherming, ter vervanging van de carnaubawax, vervolgens afgetopt met een carnaubawax voor het optische resultaat.

- enkel sealant (synthetisch): optimale bescherming (duurtijd), koude glans (-)
- enkel carnaubawax: degelijke bescherming (duurtijd), warme glans (+)
- combi sealant/carnaubawax: best of both worlds, indien beide producten elkaar verdragen...

Zelf heb ik onlangs geïnvesteerd in een flesje Wolfgang DGPS en hoop deze te kunnen aftoppen met de Collinite 915...

Jammer dat @carclean geen Griots Garage in het assortiment heeft; de Best of Show Spray Wax zou, denk ik tenminste, perfect zijn om periodiek de combi sealant/carnaubawax te onderhouden.

Nog een off-topic vraag: ik ga als laatste stap in het reinigen de Autofinesse Rejuvenate gebruiken. Deze bevat ook voedende oliën en fungeert dus als glaze voor zij die niet wensen te polishen, maar is deze voeding voldoende of moet er voor de Wolfgang sealant nog een rondje Black Hole gebeuren?

Merci!
 
Nog een off-topic vraag: ik ga als laatste stap in het reinigen de Autofinesse Rejuvenate gebruiken. Deze bevat ook voedende oliën en fungeert dus als glaze voor zij die niet wensen te polishen, maar is deze voeding voldoende of moet er voor de Wolfgang sealant nog een rondje Black Hole gebeuren?

Ik ken de DGPS niet, dus ging even in de webshop het product opzoeken. ;)
Aan de hand van de beschrijving is het een sealant die de lak flink voedt met olien o.i.d, a la wat een olierijke wax zou doen. Flinke curetijd van 45 minuten en opvallend is het ''12 uur lang drooghouden nadien''.

Vreemd genoeg wordt er dus veel beloofd qua voeding en dergelijke, maar voor het beste resultaat moet er nog een glaze-achtig product onder.

De reviews in de webshop zijn van jaren geleden en het laatste topic op het forum is van maart 2020 waarbij er niets iets concreets getest is.

De Autofinesse Rejuvenate lijkt mij een heel fijn polijstmiddel zonder poespas erin en Wolfgang Polish Enhancer heeft eveneens een licht schurende werking, maar met glaze/fillers/whatever. Black Hole is een glaze met wat paint cleaner en voor zover ik weet bevat deze geen abbrasives.
Wat betreft een sealant over een glaze i.p.v. een brandschone lak: DGPS raadt aan om dit wél over een glaze-achtig product te gebruiken.
 
Ik ken de DGPS niet, dus ging even in de webshop het product opzoeken. ;)
Aan de hand van de beschrijving is het een sealant die de lak flink voedt met olien o.i.d, a la wat een olierijke wax zou doen. Flinke curetijd van 45 minuten en opvallend is het ''12 uur lang drooghouden nadien''.

Vreemd genoeg wordt er dus veel beloofd qua voeding en dergelijke, maar voor het beste resultaat moet er nog een glaze-achtig product onder.

De reviews in de webshop zijn van jaren geleden en het laatste topic op het forum is van maart 2020 waarbij er niets iets concreets getest is.

De Autofinesse Rejuvenate lijkt mij een heel fijn polijstmiddel zonder poespas erin en Wolfgang Polish Enhancer heeft eveneens een licht schurende werking, maar met glaze/fillers/whatever. Black Hole is een glaze met wat paint cleaner en voor zover ik weet bevat deze geen abbrasives.
Wat betreft een sealant over een glaze i.p.v. een brandschone lak: DGPS raadt aan om dit wél over een glaze-achtig product te gebruiken.
Ok, bedankt. Wel gek dat de Wolfgang sealant het best tot zijn recht komt bovenop een glaze. Dacht zelf altijd dat sealants en waxen een zo zuiver mogelijke lak nodig hadden voor een optimale bonding. Wellicht doelt men op het beste optische resultaat. Don’t know.
 
beste ik ga dit topic even stelen maar binnnekort is het wederom tijd om de leverautootjes nog eens te behandelen.
nu aangezien deze karretjes echt niet onderhouden worden en de beading/sheeting van de collonite 845 na een maandje al de geest heeft gegeven door de vuiligheid zoek ik dit keer iets dat wat langer stand houd en de lak iets beter voed
ik was aan het denken aan een sealant maar ik heb hier totaal geen ervaring mee.
enkel wax en coating
 
@Krikke - Ook een sealant zal nog steeds gewassen moeten worden. ;) Beading geeft na een maand nog niet de geest, maar wordt simpelweg geblocked door vuil.

Als men langer wilt genieten van bescherming of beading, zal er onderhoud moeten worden gedaan. Een coating is dan de volgende stap, maar zal natuurlijk ook een keer onderhoud nodig hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Krikke
Dus kan ik best gewoon het stappenplan van vorige keer best gewoon aanhouden. Hoewel ik wel denk om deze keer de auto's ook te kleien. Ik was ook aan het denken om ipv te waxen de auto te foamen met bath+ of bh touch less maar hoe houd dit zich als stand alone
 
Hoe schoner de auto, hoe beter een LSP kan werken. Dus ja, kleien is dan ook wel handig. ;)

Bathe+ en Touch-Less zijn totaal verschillende producten. Bedoel je Touch-On?

Bathe+ kan makkelijk een aantal weken werken. En met 'werken' bedoel ik dat je het nog duidelijk ziet aan de beading dat het er op zit.


Al deze producten gaan trouwens niet aansluiten bij je wensen; Standtijd. Daarbij lever je vaak in op looks als je standtijd wilt.
Als je al coatings aan hebt gebracht, dan kan je dat nu toch gewoon weer doen? Voorbereiding creëert al je glans en de coating geeft standtijd. :)
Maar, ik heb het vooroordeel dat de kebab-runners daar geen geld aan uit gaan geven.

Wat zijn je stappen eigenlijk?
 
  • Leuk
Reactions: Krikke
daar gaan de kebab runners idd geen geld aan uit geven :joy: die mannen zijn al blij als die auto's meer dan 5 jaar meegaan. van de eerste tot de laatste levering worden ze tot de red line gejast voor ze schakelen :eek: behalve de mijne. die blijft steeds onder de 2500 toeren.

wat is mijn stappen plan
velgen afspoelen en reinigen met wheelwoolies en monello vliegroest verwijderaar
foamen met artico magico
afspoelen en terug foamen
wassen met 2 emmer methode
drogen
waxen met collonite 845
ruien reinigen met ddj clearly menthol
bandjes extra reinigen en insmeren met gyeon tire


alleen zou ik dan deze keer tussen het drogen en waxen nog eerst willen kleien
en rondgaan met gyeon prep vooraleer ik ga waxen
 
Gezien de voorbereiding niet heel bijzonder is, ga je daar niet veel winst uit halen. (Glans/standtijd)

Moet je het wagenpark regelmatig bijhouden tegen betaling ofso? Dan zijn er meerdere opties maar ook meerdere dingen om mee te nemen in de keuze van die opties.
- Snel effe wat bescherming? (Bathe+ / Wetcoats / etc)
- Goede basis en dan onderhouden? (Alle stappen, wax of sealant als basis, onderhoud)
- Auto's worden afgetrapt, dus waarom netjes houden? :p
 
Ik bewonder je stappenplan maar voor zulke auto's zou ik het simpel houden.

velgen afspoelen en reinigen met wheelwoolies en monello vliegroest verwijderaar
1 x foamen met artico magico
wassen met 2 emmer methode
afspoelen, niet drogen
kleien met kleihandschoen en glijmiddel (enkel wanneer nodig, +/- 2 x jaar)
afspoelen
drogen
lak behandelen met een spray (Turtle wax seal & shine of Sonax Brilliant shine detailer, oid)
ruiten reinigen met ddj clearly menthol
bandjes extra reinigen en insmeren met gyeon tire

Een propere auto is goede publiciteit voor de eettent, vind ik.
 
Moet je het wagenpark regelmatig bijhouden tegen betaling ofso?
Het verhaal gaat eigenlijk als volgt.
Ik ben 1 van de kebabrunners. Maar de baas weet dat ik enorm met auto's bezig ben en ook de enige koerier ben die met de leverauto's begaan is. Dus ipv 3 a 4 keer per jaar de auto's door de carwash te jassen vraagt ie dat nu aan mij om ze eens goed te wassen. Binnen en buitenkant. Waar ie normaal gezien 60 euro kwijt is voor de 3 betaalt ie mij 150 voor de 3 te wassen. Natuurlijk niet de hoofdprijs maar voor 2 smartjes en een Citroën nemo ook niet echt slecht. Enige vereisten zijn wel dat het goed gedaan moet worden en op 1 dag klaar. Behalve de nemo die wordt enkel op zaterdag en zondag gebruikt.
Komt nog bij dat de baas zijn ouders momenteel weer in Turkije zitten voor x aantal maanden en als die terug komen zal ik waarschijnlijk de audi q7 moeten polijsten. Wetende dat ik dit graag doe houd ie mij sowieso blij zo en mijn zakken goed gevuld. :D

@Brad Zo een kleihandschoen ben ik nog aan het zoeken maar kan ze nergens niet vinden
 
Ik zou het met je uitleg ook simpel houden.

Moet je uit de financiele bijdrage ook de materialen bekostigen? Zo ja, dan zou ik eerst kijken wat je hebt staan.

Mijn stappen plan zou zijn:
1 x foamen
velgen afspoelen en reinigen, kijk eens naar Great Lion wheel cleaner, is voordeliger dan Non Ferrro
wassen met 2 emmer methode
afspoelen, niet drogen
kleien, wat heb je zelf nog liggen?
afspoelen
drogen
Pak je huidige wax, of kijk anders eens naar Menzerna Powerlock.
Evt aanvullen met Gyeon Cure of Sonax BSD. Of Collinite 520.
ruiten reinigen
 
ik moet er uiteraard ook wel mijn eigen materiaal mee kopen. en ik heb er ook wel alles voor in huis hoor. klei van bh en ddj slippy
collinite superdouble coat wax 476 blijkbaar ipv 845 @GeBas
 
Waar ie normaal gezien 60 euro kwijt is voor de 3 betaalt ie mij 150 voor de 3 te wassen.

Hmm... €150,- om 2 koekblikjes en een Nemo te wassen en waxen? Dat is makkelijk verdiend, lijkt mij. ;)

Tenzij de baas verwacht dat je alle stappen doorloopt (zonder polijsten) en dat de bescherming een jaar blijft zitten. Dan gaat het natuurlijk helemaal nergens over en ben je voor de primaire behandelingen en het regelmatige onderhoud al meteen door dat budget heen. Als je ook nog het interieur van alle drie moet doen, dan wordt het nóg gekker.

Voor dit bedrag, voor 2-3 auto's, kan je eigenlijk weinig doen om die ''wow-factor'' te behalen die iemand verwacht. Ik zou dus alle drie de auto een snelle wasbeurt geven, kleien, eventueel glazen als je écht dingen moet verbergen en dan waxen.

Ik zou dan die €150,- gebruiken als investering in grotere verpakkingen van producten die je goed kan gebruiken en wat je dan overhoudt, dat is je winst.

1) Bilt-Hamber - Touch-Less 4%. (Voorwas)
... Afspuiten HD.
2) Non-Ferro op de velgen. (Goed aanpakken, beschermen en dus later meer gemak)
3) APC/Cleaner op de banden. (Schrobben)
... Goed afspuiten HD.
4) APC/Cleaner + kwast voor naden/kieren/trims/rubbers/etc.
... Goed afspuiten HD.
5) Artico Magico 1:10 foamen + handwas. (...of gewoon shampoo in de emmer)
6) Drogen.
7) Glaze en/of wax.
8) Dressings. (Trims, rubbers, banden)

9) Onderhoud met Bathe+ in de foamlans.