• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Weer een noob erbij

Daarvoor gebruik ik dus meerdere pads. Is de pad verzadigd trek ik hem eraf en plaats een nieuwe ipv de pad uit te spoelen tot alles eruit is droog te draaien. Wat je sowieso wel regelmatig moet doen is uitblazen
 
Kijk, zo leer je nog eens wat. Maar uhhhh, wat bedoel je met "verzadigd". Hoe zie je dat of na hoeveel tijd polijsten?
 
Je pad is verzadigd als er zich na verloop vantijd te veel residu in de pad zit. Hoe lang voor dit gebeurt hangt er vanaf hoeveel pasta je gebruikt.
Hoe zie je dit. Als het reeds te laat is en je steeds maar je residu staat open te smeren zeg maar. Je combinatie gaat ook nog maar amper effect geven
 
Waar ik nog wel een vraag over heb is het volgende:
Op filmpje op Youtube zag ik dat de pad met polijstmiddel ook nog voorien werd met "2 kneepjes uit een sprayflacon" voordat de DA ingezet werd. Ik lees daar op het forum niets over of kijk erover heen. Is deze werkwijze bij jullie bekend?
Ook zie ik dat tijdens het polijsten de pad wordt uitgespoeld in een emmer. Ze gebruiken dan een plastic hulpstuk in een emmer.
Ook hier lees ik niet veel over dus vraag ik me af wat de noodzaak ervan is. Kan iemand hier iets over roepen?
Ik zag dat ze tijdens het polijsten ook al met regelmaat uitgespoeld dienen te worden. Hoe zit dat en hoe vaak doe je dat als dat al nodig is.

Je kan een detailer gebruiken op twee manieren;
- 1 á 2 spraytjes op de droge/schone pad alvorens polijstmiddel erop te doen. Het vocht zorgt er voor dat je polijstmiddel niet meteen in de droge pad wilt trekken, maar blijft waar je het wilt; tussen pad en lak.
- Als extra lubricatie zodat je polijstmiddel niet begint te stropen. Inderdaad als het buiten warm is en/of als de lak veel frictie geeft.

Tijdens het polijst-proces spoel je de pad niet uit. Dit doe je alleen als de pad vies is geworden en dus is ''verzadigd'' met polijstmiddel/vuil/lak/etc. Veelal polijst je 1-2 hits en wissel je van pad of reinigt de huidige. Of je nou verzadiging ziet of niet, houd simpelweg deze 1-2 hits aan. (Verzadigde pad = meer warmteontwikkeling + minder cuttingpower + meer slijtage)
- Een foampad kan je reinigen door 'm onder de warme kraan uit te spoelen/masseren, wat Dreft of padcleaner erop en masseren, vervolgens uitspoelen. (Ga niet de pad wringen, dat gaat niet elk foam en velcro/verlijming leuk vinden)
 
Oké, bedankt heren. Beginnertje en dus onkundig. Alweer wat kennis opgedaan. Nu nog toepaasen. Waarschijnlijk merk ik dan precies wat jullie bedoelen.
 
  • Leuk
Reactions: Krikke
We zijn hier allemaal als beginneling en onkundig begonnen ;) en vooral niet vergeten

Stomme vragen bestaan niet
 
Ook zie ik dat tijdens het polijsten de pad wordt uitgespoeld in een emmer. Ze gebruiken dan een plastic hulpstuk in een emmer.
Dit is dan een "pad washer" al dan niet zelf in elkaar gemeubeld. Super fijn, wel erg duur als je hem kant en klaar koopt.

Zoals aangegeven zijn meerdere pads erg fijn om te hebben. Wat je na een hit kan doen is even het oppervlak schoonmaken door er een borstel overheen te halen (pad stil houden) of een handdoek er tegen te houden (machine laten draaien). Is die daarna nog erg vettig en vol; wisselen. Hoe dan ook zal je pad op een gegeven moment dus te vol zitten en moet die gereinigd worden. Als je dan meteen een schone kan pakken is dat erg fijn natuurlijk.

Die vuile pad gooi je dan in een emmer met water en een beetje cleaner. Zodat het niet opdroogt en je aan het eind de boel nog mooi schoon krijgt.
 
Vraag me nog steeds af wat een "hit" precies is. Is dit het gebruik van een pad met een polijstmiddel voor een auto? Dus als ik een auto aanpak en ik doe dit met grof dan middel en dan fijn, heb ik dan 3 hits gedaan? :blush:
 
Een ''HIT'' is wanneer je de machine op de lak zet en je polijstmiddel doorwerkt tot hij is afgebroken.

- Werkvlak van ongeveer 50 x 50 cm
- 3 á 4 erwten polijstmiddel op je pad.
- Machine/pad op de lak stempelen om polijstmiddel te verdelen.
- Machinestand 2 om polijstmiddel over pad + werkvlak te verspreiden.
- Machinestand naargelang de nodige snelheid om te polijsten. (4-5-6)
- Polijstmiddel doorwerken tot hij is afgebroken. (Korrels kleiner zijn geworden / lubricatie minder wordt / polijstmiddel vrijwel transparant /etc)

Je ''raakt / hit'' de machine dus éénmalig op de lak, doet bovenstaande proces en dan heb je een universeel idee bij hoeveel je nou eigenlijk gedaan hebt;

Als iemand dus aangeeft dat er 4 hits nodig waren, heeft diegene dus 4x dit proces gedaan en dus de nodige herhalingen gedaan. Als iemand een toegetakelde lak met één hit heeft kunnen corrigeren, is er dus sprake van een zachte lak.

Het aantal hits zegt dus niets over de gebruikte gradaties. ;) Zo kan je met een grove combi meerdere hits nodig hebben, maar met de fijnste ben kan je na één hit al klaar zijn.


Zo kan het ook zijn dat iemand aangeeft dat hij op een vermoedelijk zachte lak (bijv. Franse merken) na 5 hits met een grove combi maar weinig gecorrigeerd heeft. Het eerste idee is dan dat deze persoon misschien wel het proces volgt, maar binnen 10 seconden weer stopt met polijsten en denkt klaar te zijn. Is er dan dus vrijwel niet gepolijst.
 
Had jij niet eens een tekening hiervan gemaakt? Er is altijd veel verwarring tussen een "hit" en een "pass" en ik meen mij te herinneren dat jij hier eens illustratie van had.

Anyway, what he says!
 
Heb ik dat ooit gedaan? :eek: Lijkt me wat onhandig om in een tekening te verwerken.

''Hit'' / ''Pass'' / ''Run'' ... Allemaal termen die vaker door elkaar gebruikt worden. Persoonlijk kijk ik dan simpelweg naar het woord zelf;

''Hit'' is zoals hierboven uitgelegd; Je zet volgens het proces de machine op de lak, verwerkt je polijstmiddel en haalt de machine van de lak.
''Pass'' zie ik als ''passeren'' en je raakt een defect door er één keer overheen te gaan met de machine.
''Run'' zie ik als één baan van je dambord en lijkt dus eigenlijk dus wel op een ''Pass''.

Een dambord maak je om alles gelijkmatig te raken en defecten ook vanuit twee richtingen te raken. Zou je vanaf je startpunt een baan helemaal naar rechts maken, dan heb je een ''Run'' waarbij je dat ene diepere krasje in die baan één ''Pass'' hebt gegeven.

In mijn opinie is een ''hit'' het meest zeggende over hoeveel werk er bij kwam kijken. Hoe je deze hit invult c.q. hoe je het polijstmiddel doorwerkt, dat kan misschien ook wel minuscule verschillen geven. Zo kan iemand na één dambord de defecten van twee richtingen geraakt hebben en het polijstmiddel doorgewerkt hebben of dusdanig langzaam bewegen dat na alleen de horizontale ''runs'' het polijstmiddel al is doorgewerkt. (Soms kan je ook gewoon niet lekker een dambord maken)

Just my two cents. ;)
 
Een ''HIT'' is wanneer je de machine op de lak zet en je polijstmiddel doorwerkt tot hij is afgebroken.

- Werkvlak van ongeveer 50 x 50 cm
- 3 á 4 erwten polijstmiddel op je pad.
- Machine/pad op de lak stempelen om polijstmiddel te verdelen.
- Machinestand 2 om polijstmiddel over pad + werkvlak te verspreiden.
- Machinestand naargelang de nodige snelheid om te polijsten. (4-5-6)
- Polijstmiddel doorwerken tot hij is afgebroken. (Korrels kleiner zijn geworden / lubricatie minder wordt / polijstmiddel vrijwel transparant /etc)

Je ''raakt / hit'' de machine dus éénmalig op de lak, doet bovenstaande proces en dan heb je een universeel idee bij hoeveel je nou eigenlijk gedaan hebt;

Als iemand dus aangeeft dat er 4 hits nodig waren, heeft diegene dus 4x dit proces gedaan en dus de nodige herhalingen gedaan. Als iemand een toegetakelde lak met één hit heeft kunnen corrigeren, is er dus sprake van een zachte lak.

Het aantal hits zegt dus niets over de gebruikte gradaties. ;) Zo kan je met een grove combi meerdere hits nodig hebben, maar met de fijnste ben kan je na één hit al klaar zijn.


Zo kan het ook zijn dat iemand aangeeft dat hij op een vermoedelijk zachte lak (bijv. Franse merken) na 5 hits met een grove combi maar weinig gecorrigeerd heeft. Het eerste idee is dan dat deze persoon misschien wel het proces volgt, maar binnen 10 seconden weer stopt met polijsten en denkt klaar te zijn. Is er dan dus vrijwel niet gepolijst.
Duidelijk verhaal. Snap het nu (eindelijk). Kon er niets over vinden op het forum.
Ik heb ook een peugeot 108 metalic donker blauw en die is met enige regelmaat door een wasstraat gegaan en zit vast onde de swirls. Dat betekent dat de hele auto waarschijnlijk gedaan moet worden met, ik gok maar wat, 2 gradaties, middel en fijn. Als ik die auto opdeel in stukjes van 50x50 cm dan kom ik grofweg 15 hits per gradatie x 2 gradaties is 30 hits voor het autotje. Als doit klopt dan dus 30 x je pads uitwassen. Dat maakt een padwasser wel weer aantrekkelijk. Maar ik zie net wat prijzen (slik). tussen de 50 en 75 euro. Vind dat wel weer een hoop geld voor het voornamelijk plastic wat je ervoor krijgt.
 
schermopname.png


Hier bij 12 heb ik het dambordpatroon omcirkeld. Belangrijk is wel dat je steeds je banen overlapt
 
  • Leuk
Reactions: Kweetnie
Duidelijk verhaal. Snap het nu (eindelijk). Kon er niets over vinden op het forum.
Ik heb ook een peugeot 108 metalic donker blauw en die is met enige regelmaat door een wasstraat gegaan en zit vast onde de swirls. Dat betekent dat de hele auto waarschijnlijk gedaan moet worden met, ik gok maar wat, 2 gradaties, middel en fijn. Als ik die auto opdeel in stukjes van 50x50 cm dan kom ik grofweg 15 hits per gradatie x 2 gradaties is 30 hits voor het autotje. Als doit klopt dan dus 30 x je pads uitwassen. Dat maakt een padwasser wel weer aantrekkelijk. Maar ik zie net wat prijzen (slik). tussen de 50 en 75 euro. Vind dat wel weer een hoop geld voor het voornamelijk plastic wat je ervoor krijgt.

Vergeet niet dat de mate van defecten niet bepaalt hoeveel/hoevaak je moet polijsten. Heb je een betonharde VAG-lak met minimale swirls, dan heb je nog steeds flik wat power nodig om een flinterdun laagje van deze harde lak te kunnen slijpen en zo de swirls te verwijderen.
Zou je een boterzachte lak hebben met minimale swirls, maar de grove combi van de harde lak gebruiken, dan verwijder je in één hit veel meer blanke lak dan nodig is. ;)

Wanneer je begint met een vrij grove combi, dan zal je ook meer lak/vervuiling/etc. oppikken tijdens het polijsten. De pad zal dus vrij snel vollopen.
Wanneer je ná deze stap afschaalt naar een fijnere combi, dan heeft de pad al een stuk minder te lijden aangezien je nu al werkt aan je hoogglans en i.p.v veel lak verwijderen, verfijn je de lak.

Ik weet niet waar jij goede padwashers ziet van een paar tientjes, maar normaliter ga je eerder richting de €200,- :p Persoonlijk vind ik dit belachelijk en investeer dan liever in meerdere pads zodat ik niet hoef te stoppen, maar gewoon schone pads kan pakken.
Wanneer ik dan door alle schone pads heen ben, dan ben ik inmiddels ook al een tijdje aan het polijsten en kan ik in een paar minuten alle pads even met de hand schoonmaken en een pauze houden.
 
  • Leuk
Reactions: Kweetnie
Klopt, tussen de 150 en 200 schaamt men zich ook niet voor maar ik dacht aan deze.
Geloof dat het handwerk wordt. Wel zo ambachtelijk (op een DA-machine na dan):)
Nog maar eens op ali kijken of daar wat te halen is.
Ik begin gewoon met de lichste polijstgang. Kan het minste schade aanrichten. Als het resultaat uitblijft maar opschalen.

Het dambordmotief zie ik vaak terug op filmpjes over polijsten. Lijkt mij een goede werkwijze.
 
Laatst bewerkt:
Oh, ik dacht effe; ''Whaaaaat?? 60 tientjes voor een padwasher?!'' :O

Maar begrijp nu dat dit de handmatige versie is. Mijn idee hierbij is dat dit niet sneller/en/of beter is dan gewoon handmatig goed wassen. Dit omdat de Pad Washer véél meer schoon water bevat, schoner water van onderin de emmer naar boven pompt (waar je pad is) en je de pad op de machine kan laten om zo sneller en beter de pad te reinigen.

Het water bij de handmatige washer zal na één pad al flink verzadigd zijn en je pad zal dus altijd vervuilt water blijven opzuigen.

Hieronder een filmpje waarbij ik een grof polijstmiddel + harde pad (Grove combi) gebruik om te polijsten met een DAP900 V3. Hierbij doe ik iets nét wat anders, aangezien ik een grof polijstmiddel gebruik die een afbrekende korrel bevat. De korrels breken af c.q. worden kleiner en feitelijk polijst je dan dus met een fijner polijstmiddel dan waarmee je begint. Dit effect gebruik ik door het polijstmiddel langer door te werken en dus in één ''hit'' al een mooiere finish te krijgen. Veelal kan je dan een middelste combi overslaan en nadien meteen met een fijne combi starten om te finishen.

 
Na (heel) veel Youtube en topics op dit forum te hebben gelezen en daarnaast de diverse reacties ter harte te hebben genomen heb ik ondertaande lijst aan produkten gekocht. CC was nog zo vriendelijk om hun blik er nog overheen te laten gaan om dubbele aankopen te voorkomen en om tekortkomingen aan te vullen. Kreeg van hen als reactie dat het goed was wat ik bedacht had. Daarnaast hun advies opgevolgd om de Gyeon Pure set aan te schaffen als coatingkeuze.
Omdat ik als beginner langzaam verzoop in alle informatie over alles wat er te koop is aan merken/middelen ben ik blij dat ik het spulletje bij elkaar heb.
Een mogelijke toekomstige beginner op het gebied van detailing heeft missdchien wat aan onderstaand overzicht als starterset. Hoeft niet maar kan.

Al in bezit:
-Poorboys World Super Slick&Suds shampoo
-Collinite wax 476S
-Dodojuice Lime Prime pre wax cleaner
-Mothers CaliforniaGold claybar en instant detailer als glijmiddel
-Diverse towels inclusief droogdoeken en een washandschoen van Meguiar’s
-Megguiar's Endurance Tire Gel
-Foampistool voor HD reiniger
-Karcher HD reiniger 7.85 series

Gekocht of binnenkort omdat het niet op voorraad is:

- BILT-HAMBER Auto-Foam - 5000ml
- VALET PRO Citrus Tar and Glue Remover
- MOTHERS WAX Back to Black Heavy Duty Trim Cleaner Kit - 355ml
- MICROFIBER MADNESS Incredimitt Wash Mitt (de washandschoen van hierboven (Meguiar's) krijgt als doel de onderkant van de auto)
- AUTO FINESSE Tyre and Trim Applicator
- MONELLO Non-Ferro - 500ml
- POORBOYS WORLD Spray and Wipe - 473ml
- POLISHING POWER DAP EVO Menzerna Raffini Evolution Pack Polijstmiddelen, padreiniger, afplakband en pads maken deel uit van dit pakket en dus staan ze niet als aparte bestelling op deze lijst
- DOPE FIBERS Sealant Dope Blauw 40x40cm - 4-pack
- THE RAG COMPANY Eagle Edgeless 500 Towel - 41x41cm 6 stuks.
- Gyeon Q² Pure 30ml Essentials Protection Kit In deze kit zitten alle benodigdheden. Ook de Q2M Prep en de Q2M Cure die ik apart op de lijst had staan maar al in de set zitten

Naast bovenstaande middelen ook nog wat folie gekocht. Deze wordt aangebracht op de onderzijde van de dorpels en op de hoeken bij de wielen om de gevolgen van steenslag zoveel mogelijk tegen te gaan. Ook wordt de folie op de dorpels onder de deuren aangebreacht en op de achterbumper bij de kofferbak zodat daar de boel ook beschermd is.

Al met al een hele lijst alhoewel menige lezer hier in de lach zal schieten als die zijn detailkastje open trekt.
Voor mij genoeg spulletjes om ervaring op te doen en dus heb ik in mei weer genoeg te doen met het aanbrengen van de coating.
 
Laatst bewerkt:
Dit op aanraden van CC. Met als mogelijke onderbouwing dat die set makkelijk is aan te brengen door een starter.
Waarom vraag je het? Heb je twijfels over de keuze of slechte ervaringen? Zou jij een andere keuze gemaakt hebben?