• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welk product gebruiken om de metallic flakes nu echt te boosten ?

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.129
193
46
Harderwijk
Afgelopen week en komende week ben ik bezig om de Vito / Viano van mn ouders eens compleet onder handen te nemen.

Nu is het qua polijstwerk best strak (rekening houdend met de km-stand, leeftijd en werkomgeving) maar wat ik erg jammer vindt ik dat de metallic niet echt lekker eruit komt voor mijn gevoel.

Bij het gebruik van de brinkmann zie ik erg veel flakes onder de donkergroene lak vandaan komen, maar irl komen die helaas niet echt terug - tot hun recht.

Plaatje van vorig jaar :
CIMG0251Medium.webp


Mijn vraag daarom is welk product of welke combi ik volgens jullie het beste kan gebruiken om dit zoveel mogelijk optimaal te boosten. Enkele spullen die ik bijvoorbeeld heb staan :

Wolfgang :
- DGPS 3
- Fuzion

Dodo :
- Lime Prime
- Need for Speed
- div. waxen waaronder Rainforrest Rub

Swissvax :
- Cleaner Fluid (werkt op zilver erg goed)

Poorboy's :
- Black Hole
- White Diamond


Gezien het werkterrein (bouwplaatsen met veel onverharde wegen / blubber) wilde ik als wax het allerliefste de Collinite 845 gebruiken omdat de afgelopen jaren blijkt die het langste blijft zitten. Heb de ervaring dat de Dodo waxen niet lekker pakken op deze Mercedes lak en vaak na enkele wasbeurten al als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Nu zit (zat) er sinds eind februari een laagje Fuzion op wat ook nog steeds aanwezig is, dus de fuzion zou voor mij ook een optie zijn.

Gr. Arjan
 
Ik heb al veel flake pop gezien door het gebruik van Chemical Guys BlackLight.. :)

Maar staat niet in jou lijstje :s
 
Ik heb wel eens gelezen dat een sealant metallic flakes beter laat zien dan een carnaubawax....ik heb dit persoonlijk nog niet getest, enkel gelezen en wel eens gehoord. Weet niet of je hier iets aan hebt maar het was het eerste wat me te binnen schoot bij het lezen van dit topic :weetniet

Aanvulling: toen ik laatst picasso zag met de wagen van zijn zoon vond ik dat deze wagen een mooie flake pop had in de zon, ik geloof dat deze onlangs een laagje Purple Haze Pro gekregen had.
 
In dat geval zou de DGPS3 de beste optie moeten zijn, vraag me echter dan wel af hoelang de standtijd daarvan zou zijn.
De Fuzion heeft en redelijk lange standtijd maar zou dan de "flake"werking van de DGPS weer teniet doen ?

Overgens is de Purple Haze (pro) ook in bezit, maar vanwege de kleur zou ik zelf eerder richting Rainforest Rub gaan denken.
 
Ik denk dat de purple haze(pro) het ook prima doet op jouw vito hoor.


DGPS houd in theorie circa 5 maanden.

de 915 van collinite heeft op mijn zilvere lak, altijd een mooie flake.
 
Bedankt Virus , ik vond het ook fantastisch dat je deze zo goed zag .
En heb deze week de picasso ook in de Purple Haze Pro gezet , en deze had ook een mooie flake pop in de zon . ;-)
 
Uit eerdere praktijk test's op de Vito blijkt dat de Dodo waxen (Blue Velvet & Light Fantastic) na 2 a 3 weken al voor 50% (vooral de onderste helft van de deuren) verdwenen is.
Gekke is dat ik op de Vito exact dezelfde stappen aan voorbereiding neem op de Astra en de Megane maar dat daar de Dodo waxen veel langer op blijven zitten.
Alle 3 de auto's worden overigens op dezelfde dag met dezelfde shampoo en op dezelfde locatie gewassen, dus aan de spullen en verhoudingen kan het mijn inziens ook niet liggen.

Dat is dus ook de reden dat ik het allerliefste voor deze auto niet voor een Dodo wax wil kiezen omdat ik niet om de 4 a 5 weken de auto opnieuw kan en wil clayen & waxen.


Even terugkomend op de vraag : ik heb tot op heden dus 2x DGPS en 1x een Chemical Guys BlackLight
Nog meer ideeen / suggesties ?
 
@ Bartezz : De 915 houdt ik ook even in het achterhoofd. Ik heb nog genoeg 845 voor 1 waxbeurt dus de 915 is ook een optie !

@ Quincy :
C-quartz heb ik ook al even over zitten denken, al was het maar om de lak wat extra te beschermen tegen krasjes en swirls (iets wat ze erg snel oploopt schijnbaar).

Enige wat me tegenhoudt is dat er een gebruiksaanwijzing van een paar A4'tjes bij blijkt te zitten.
Daarnaast beschikt de Vito over een behoorlijke lap blik, en ik denk dat ik het met 1 flesje van 30ml niet ga redden waardoor ik alleen voor de "wax" al aan € 99,- zit.
 
@ juffer, dat valt reuze mee.. 1 blaadje met engelse gebruiksaanwijzing. Met 30 ml heb ik de 3 serie van twee lagen voorzien, je kunt ook een laag doen en dan de spraysealant aanbrengen :idee die zou tot 4 mnd moeten beschermen.
 
De Reload zit ondertussen zo'n 3 maanden op de blauwe Golf V van mn "zwager" en doet het nog steeds goed!
Ik denk dat deze de 4mnd wel gaat halen als het zo doorgaat :-)^
 
Ik zou dan inderdaad voor een sealant gaan. Maar ik zie dat je toch een donkergroene lak hebt.. dan zou een carnauba wax erover toch voor wat meer mooie warmte kunnen zorgen. Maar dan wel een carnauba die flake pop niet vermindert, want sommigen doen dat wel.

Mijn advies: De Blackfire kit, ze noemen het "Wet ice over fire".. tjsa.. Amerikanen he. Maar het schijnt echt super te zijn. De kit bestaat uit hun All Finish Paint Protection (Wet Diamond) sealant, getopt met hun Midnight Sun wax.

CQuartz lijkt me ook een mooie optie, hoewel ik daar zelf nog geen ervaring mee heb.
 
Helaas is de planning iets anders gelopen dan gehoopt. De Astra van mn "foster parents" broertje had gisteren wat kuren waardoor ik daar de hele avond aan heb gespendeerd.

Vanavond heb ik 1 zijkant en de motorkap helemaal gepolijst en (wederom) voorzien van Wolfgang's DGPS3.
Tot op heden ziet het er erg netjes uit, en zit het met de flakes ook wel goed (Thnx MK-US voor de tip :cool )

Nu zit ik wel even met de volgende vraag : ga ik het bij 1 laag laten of ga ik er zaterdag nog een laagje overheen zetten of zal ik er nog een laagje fuzion overheen zetten ?
Ik moet voor maandag de gehele auto gedaan hebben en dan vervolgens tot eind augustus wachten tot ik er weer aan kan doen qua polijst / wax.
 
gewoon aftoppen met Fuzion :)
qua standtijd zit het wel goed :ja

Ik heb zelf net de Beetle 2 lagen Zaino Z5 gegeven, afgetopt met Swissvax Shield :love
Flakes ook prima, pics komen nog, in mijn project-topic :-)^
 
@Juffer1: je hebt er een langdurigheidslaag op zitten in de vorm van DGPS, deze getopt met Fuzion wat een extra boost qua glans en beading geeft ( en ook wel een beste tijd mee kan ).
Mijn voorkeur is om het simpel maar doeltreffend te houden door gewoonweg een 2e laag Fuzion er op te plakken:
- de wax is prettig en snel verwerkbaar
- geen 85 verschillende merken / types / smaakjes etc op elkaar ( vind 2 toch echt de max ( doel niet alleen op deze combi maar ook bv EXP+Natty=2 .... indien nog laagje dan een 2e keer natty en niet een dodo bv ))
- qua standtijd zit je goed ( zeker met de dgps )
- door dubbele laag is de fuzion echt overal gedekt
- je kan geen teleurstelling krijgen door wat anders te pakken, gezien het feit dat je nu blij bent met de combi .... ain't broken so don't try to fix it

Waarom toch een 2e laag Fuzion: je zou zeggen dat het nu al genoeg zou zijn; correct en tevens juist, maar al is het alleen maar voor je eigen gemoedstoestand om de auto los te kunnen laten en deze weer te vangen in eind augustus

Lang verhaal, maar zodoende mijn denkwijze / redenatie wat verder uitgediept