• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke compressor ????

grandscenicman

Detailing guru
30 mrt 2011
3.284
115
Ik ga binnenkort een nieuwe compressor kopen om oa. te gebruiken voor het schuren van bvb onze tuinmeubelen , gebruik van een tornador , afspuiten van de auto ( drogen) en ongetwijfeld nog veel meer in de toekomst.....

Mijn keuze gaat momenteel tussen deze 2 :

Javac tx-3

en

Rubenco

De 1e heeft een 100 liter-tank en is mogelijk net iets krachtiger dan de 6-cilinder-low-noise-compressor......en 100 liter zal ongetwijfeld wel wat prettiger werken als die 50 liter.

Van de 6-cilinder-compressor kan ik niks terugvinden ivm het afgegeven debiet ( wat het belangrijkste is )

Dat ding zou in m'n kelder komen staan , ter vervanging van m'n huidige 1.5 pk compressor-tje........echter zal dit wel wat moeite kosten om zo'n zwaar ding langs een trapje naar beneden te steken ( is maar 1 keer en bergaf :D ) .

De maximum-afmeting mag 115cm x +- 80 cm hoog x 60 cm zijn , anders heb ik problemen om in het voorste keldergedeelte te komen....de meeste 100-liter-tanks hebben net deze maat......iets hoger zou gaan , als het begin of einde maar maximum 80 cm is kan ie onder mijn keldertrap .

Over de decibels maak ik me niet druk , je hoort amper iets als m'n huidige aanslaat , met de deur dicht is er genoeg lucht om aan te zuigen enz.....

Zijn er nog andere alternatieven , zo ja welke ?

Dank voor de input.

Op basis van jullie reacties zal ik vermoedelijk een beslissing nemen .

ps : heb btw vandaag ook een leuke bestelling geplaatst , wie niet ? ( bedankt carclean , jullie zijn : :)^ )
 
ik zou zowieso voor een 100L ketel gaan, en zorgen voor een compressor met 400+ aanzuig, wat de kwaliteit is van de door jou genoemde ketels zou ik niet weten, v cranenbroek heeft fini en is ook niet al te duur dus die zou je ook nog kunnen overwegen.
 
ik heb laatst ook voor de tornador gezocht en ben uit gekomen bij deze:
Gude 415/10/50

Helaas geen 100L maar 50L, wel 1 die op 230v werkt ipv 400v, de meeste met deze aanzuigvermogen hebben 400v nodig
 
#5 09-08-14, 20:25 Zou er iig een nemen met zo groot mogelijke ketel. Dan staat hij niet contenu te pompen met schuren enz. Heb er zelf een van 200l tank 380v en heb druk en lucht zat voor werk met naaldenhamer enz.
 
mennob88;n401481 zei:
.. heb laatst ook voor de tornador gezocht en ben uit gekomen bij deze:
Gude 415/10/50

Bedankt reeds voor de reacties !

Als dat een prijs is btwi ( 375.95€ ) , dan is dat echt wel een koopje denk ik .
435 l in voor 302 l uit is al aardig lijkt me ? ( met 320 l uit zou ik sowiso verkocht zijn , nu echter... :weetniet )

350 l voor de 1e ketel ( 100 liter - Javac TX-3 4HP Compressor ) lijkt me toch ook zeker niet te versmaden...zal iets van een 100€ duurder zijn ( 395€ excl. btw komt op +- 480€ btwi ) maar wel met een tank van 100 liter....ik zal nog maar eens flink gaan meten en desnoods een bezoekje brengen aan die fabrikant/verkoper.

"Airpress" lijkt me net iets te duur ( +- 1144€ voor de kleinste 8-()) )
 
Heb hier ondertussen al een lijstje van ...........6 verschillende compressors voor me liggen :roll

Niet overal staat de afgifte bij , wat ook al kan duiden op een lagere afgifte vermoed ik ?

Te veel keuze dus , probeer als leek maar eens het verschil te vinden in kwaliteit . Sommige hebben maar 1 jaar garantie en daar heb ik dan toch m'n bedenkingen bij ( ik dacht dat 2 jaar zowat een verplichting was ?? )

Dit zijn ze :

airpress 425/50 , 275€ , 50 L , aanzuig 425 L , afgifte ?? , 2 cil , 3 pk , 1 jaar garantie , RPM ??

güde compressor 415/10/50 N , 50 L , 375.95€ , lucht aan/af : 425/302 L , 1000 RPM , 50 kg

zipper , 100 L , 379.95 € , 3 PK , 95 dba , lucht aan/af : 412/319 L , 73 kg , verpakking 1200 x 430 x 950........lijkt me net wat te hoog.....

merk ?? , 100 L , 2200 watt , 3 PK , lucht aan/af : 518/421 !!! , RPM 2850 ( 99 dba ) , 50 kg ?????

lownoise 6 cilinder , 495 L aanzuig , afgifte ???? , 3 PK , 3 x 750 watt , 1400 RPM , olie en onderhoudsvrij ( ??? ) , 47 kg

javac TX-3-4 HP , 395€ ( excl. btw ) , 100 L , lucht aan/af : 450/350 L , 900 RPM , 2 cil , 2 droge filters ( ??? ) , en maar liefst 120 kg .....vanwege een gietstalen pomphuis.

Puur gevoelsmatig zou ik de 120 kg zware nemen omdat de motor 900 RPM draait en het een vat van 100 liter betreft , echter als die "lownoise" -compressor niet onder moet doen , dan heb ik toch wel een deel meer ruimte over in m'n keldertje én in geval van "pech" kan deze ook makkelijk terug naar boven.

120 kg naar beneden zal nog wel lukken , echter als zo'n ding terug naar boven moet om welke reden dan ook .....:-&

Zijn er mensen die ervaring hebben met die 6-cilinder-lownoise , laat dit dan ff weten aub .

Ondertussen al wel een deel van m'n kelder opgeruimd . :ja

@ carclean-mods : indien er te veel links zijn , die mogen desgevallend verwijderd worden hoor.
 
@linkjes ....sorry sorry sorry :schaam

Heb ondertussen al enkele reacties gekregen van de verkopers/fabrikanten zelf :

( de 6-cilinder ) :
Rubenco : "De compressor geeft netto rond de 350 liter netto er zit geen olie in de heeft geen onderhoud nodig wij heb er inmiddels rond de 30 compressors verkocht en weinig uitval ,nu is onze vraag waar je de compressor voor wil gaan gebruiken?"


Ik kom echter op een motor-forum hele andere cijfers tegen :

... heb vandaag iets extra gedaan. Ik moest toch naar een importeur van compressoren en heb ze daar specifiek gevraagd naar olievrije low-noise compressoren. Er kwam direct een demo te voorschijn, EXACT het zelfde model als de HBM 6-cilinder.

Stil zijn ze zeker, ik heb 59 dBa gemeten (in een ongunstige betonnen ruimte). .....

En weten jullie wat nou zo leuk is? Deze fabrikant weet dat de importeur geen genoegen neemt met lariekoek. Op deze 50 liter 6 cilinder compressor stond namelijk in overduideljk Chinglisch:
3 x 750 watt
Pressure: 8 Bar.
Weight : 47 kg
250 L/M

Klinkt een stuk realistischer dan het Buitelaar verhaal.

Voor die €650,- zou ik een goede (bewezen constructie) parallel twin kopen (olie gekoeld), dan maar wat meer herrie. Hou je als je het goed doet €250,- over voor leuk luchtgereedschap o.i.d.




Wie moet je nu gaan geloven ??

Een andere reactie kwam van de fabrikant zelf van de 100-literketel van Javac ( jawel , die 120 kg zware kolos.....) :

Afmeting:
122 x 48 x 118
5 jaar garantie

Als u in antwerpen woont nodig ik u uit in kalmthout
Sorry geen dealers voor de compressoren
Wel even bellen voor een afspraak te maken
Haast u de laatste 15 tx 3 gaan de deur uit deze week
Groet,

5 jaar garantie .......niet te versmaden denk ik zo , ook het gebruik is berekend voor "industrieel gebruik" :) ( en laat ie uitschijnen dat z'n laatste stuks snel ff over de toonbank glijden...)

De hoogte is ook wel erg euh...hoog , maar als ik een kijkje kan gaan nemen én dat ding kan zonder ongelukken in m'n keldertje dan ben ik jaaaren gerust .


Ik hou jullie op de hoogte . :ja ( beetje geduld.......)
 
Ikzelf zou ook voor de Javac gaan. Grotere ketel, gaat zoiezo langer mee dan de olievrije membraamcompressoren, en geluid valt ook goed mee van deze 2-cilinders. Allesinds minder geluid dan zo'n klein compressortje van de lokale bouwmarkt. Qua grote om door je keldergat te geraken; het is zo'n complexe techniek niet, op een halfuurtje heb je het pomphuis en motor van de tank gedemonteerd, eenmaal in je kelder monteer je hem weer, kost je juist wat teflontape voor de aansluitingen weer luchtdicht te maken.
 
B-DW;n401647 zei:
Ikzelf zou ook voor de Javac gaan. ..... op een halfuurtje heb je het pomphuis en motor van de tank gedemonteerd, eenmaal in je kelder monteer je hem weer, kost je juist wat teflontape voor de aansluitingen weer luchtdicht te maken.

Heeeeej......dat is een idee...maar hoe zit het dan met de garantie ??

Mijn buur is loodgieter en die zou me ongetwijfeld wel helpen met dit klusje ( die teflon-tape was dat niet iets voor doe-het-zelvers ?? , ik heb hier nog kemp ( hennep? ) liggen en speciaal vet )

Ik ga eerst nog eens schrijven naar de verdeler van "Leopard" compressors ( LB50V , 249€ btwi , 3 PK , 2850 rpm) , die hebben een model van 50 liter dat 380 Liter haalt , maar er staat niet bij of dit aanzuig of afgifte is.

Ik ga er vanuit dat dit "aanzuig" is , maar je weet nooit .

Bedankt voor de input . ;)

ps : de compressor moet/kan niet door m'n keldergat hoor : langs de kelder-TRAP .
 
Excuseer voor mijn misvatting ivm keldergat/trap;)

Met de garantie: tja, overleggen met de verkoper, maar als je alles weer goed monteert kan er zeer weinig misgaan door je toedoen. De verkoper moet dan maar bewijzen dat het door jouw de- en montage is dat er iets defect is gegaan.

Teflontape is(bij perslucht) evengoed(zo niet zelfs beter) en sneller aangebracht, heb er zelf nog geen enkele lekkage hierdoor gehad.

Verder mag je er van uit gaan dat als er niet vermeld staat of het aanzuig/afgifte is, het altijd aanzuig is, dit nl. altijd het grootste getal.
 
Teflontape is zeer goed te gebruiken. Canvas of hennep word vrijwel niet gebruikt heden ten dage. Teflon tape zijn er wel in verschillende gradaties maar voor lucht maakt dit niet uit. Wat je van teflon tape moet weten is dat het NIET toegepast wordt op oliesystemen! Voor de rest kun je het op vrijwel alle afdichtingen gebruiken. Gebruik het zelf beroepsmatig vrijwel elke dag. Let op dat je het strak aanbrengt. Succes
 
De powerpack is inderdaad zo van de ketel gedemonteerd. Afdicht middel heb je niet nodig hoor. de perspijp zit meestal met een wartel op de checkvalve (terugslagklep op de ketel) gemonteerd.

Om er zeker van te zijn dat dit goed dicht is kan je er wat Loctite 577 tussen doen.
 
De afmetingen IRL van de compressor die ik op het oog had zijn de volgende :

110 x 90 x 45......heel wat minder dan die 122 x 118 x 48 die de fabrikant me schreef ....

Het gaat/is dus met zekerheid deze geworden !

Demonteren zal niet nodig zijn , mijn buur ( Highland-gamer ) gaat mij wel ff helpen om dat speelgoedje in de kelder te stoppen.

Ik ken ( buiten Carclean.com ;) ) geen enkel ander bedrijf dat mij "gepakt" heeft op snelheid : gisterochtend een belletje en vanmiddag reeds geleverd :

:party:

IMG_20140814_155036_zpsf63ea588.jpg


Aan allen : bedankt voor de input ;)
 
Wat vinden jullie van deze compressor? Ook geschikt voor gebruik met een tornado? Ik wil het gebruiken om motorruimtes mee uit te blazen en eventueel interieur.

 
Ziet er goed uit. Ik ben ook een beetje aan het kijken, ik wil er graag een waar ik een schuurmachine op aan kan sluiten maar dan heb je schijnbaar eentje nodig die minimaal 350L/min levert.
 
Voor een tornado, is de druk zeker zo belangrijk als ik onderstaande afbeelding zie:


tornado-cleaning-gun-web.jpg

De vorm van de uitloop maakt duidelijk dat boven in de kop Mach 1 (geluidsnelheid) wordt bereikt en in de wijder wordende tuit wordt de luchtsnelheid nog hoger. Voor het halen van de geluidsnelheid in het nauwe deel is een bepaalde druk nodig, haal je die druk niet, dan haal je Mach 1 niet op het kritische punt en vertraagd de lucht in de uitstroomtuit in plaats van dat ie versnelt.
 
Laatst bewerkt:
Lidl/parkside heeft ook een 50l staand model. Wat praktischer weg te zetten. Heb nu een airpress equivalent. Denk al 8jaar dat het zn laatste jaartje is, maar dan komt het staand model van parkside. M’n ouwe heer gebruikt m heel veel voor drempels en tolletjes en is dik tevreden.