• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke droogdoeken raden jullie aan?

wilken

Detailing rookie
24 mrt 2019
19
15
Hallo auto gekke,

Ik heb net mijn eerste auto gekocht en vind poetsen wel leuk echter werk ik met schoonmaak spullen van de action en iriteerd me dit erg. Ik heb wel al schampo en wax van meguiars gekocht. En dat vind ik tot nu toe erg fijn werken aleen het afdrogen met zo'n slechte zeem zijn er niet goeie degelijke afdroog doeken te koop en zo ja welke? Voor de lak zoek ik er dus een maar ook een apprate voor de ruiten welk merk kan ik dan het beste pakken want ik heb wel eens gehoord dat meguiars niet als is kwa droog doeken.

Graag hoor ik wat van jullie. Alvast bedankt.

Mvg Steve
 
Hoi Steve!

Er zijn vele soorten doeken te vinden en ook iedereen heeft z'n eigen voorkeur voor welke doek hij/zij nou het best of lekkerst vind werken. Ik heb nu zelf al heel lang de dikke Meguiar's Supreme Drying Towel, waar ik niet ontevreden over ben. Laatst heb ik van Gyeon de Silk Dryer aangeschaft en uitgeprobeerd. Een hele lichte doek, die veel water opneemt en heel licht over de lak heen gaat. Zo heeft elke doek zijn voor- en nadelen en is er voor elke doek wel wat te zeggen. De droogdoeken die hier het meest worden genoemd, zijn de Microfiber Madness Dry Me Crazy, de Gyeon Silk Dryer of de Monello Senza Acqua (de laatste als instapper).

Wat betreft een doek voor ruiten: de Monello Vetro Bianco. Heb ik nu een tijdje in m'n bezit en doet z'n werk goed! Eigenlijk is bijna elke wafeldoek met gesloten lus een goede doek voor de ruiten. Heb je overigens al een microfiber wash mitt voor het wassen zelf? Zo niet, de beste is de Microfiber Madness Incredimitt.

Succes met de keuze!
 
@wilken Ja, dat is hem! Misschien is het ook handig om je verder in te lezen over 'veilig wassen', 'twee of drie emmer methode', etc. Op het forum is hier genoeg over te vinden! Veel leesplezier! :)
 
Oja nog een vraag een was Borstel voor achter de spijlen welke kan ik dan het beste hebben?
Ik zal me vanavond eens op het gemak door veilig wassen een lezen.
 
Welkom op het forum Steve.

Elke microfiber droogdoek die je bij Carclean kan bestellen is gegarandeerd een hele verbetering ten opzichte van een zeem. ;)
Hier is ook de Microfiber Madness Dry Me Crazy favoriet. Voor ruiten is een wafeldoek wel fijn, zoals een Monello Vetro Bianco of een Microfiber Madness Waverider of Cloudbuster. Al moet ik zeggen dat ik die zelf gebruik om de ruiten te poetsen en ik hier nog nooit van iemand heb gehoord dat die een speciale droogdoek gebruikt alleen voor de ruiten. Maar ieder zijn ding.

Veel plezier met inlezen.
 
Wat de doeken betreft: ik heb hier Silk dryer en Monello Senza Acqua, maar gebruik in de praktijk de combinatie van een kleine Monello (Piazza versie) voor de lastige plekken, en de grote Monello. Als je een grote doek lastig vind, kun je ook meerdere kleine doeken kiezen. In de praktijk is trouwens één goede doek genoeg qua wateropname. Wel moet je vóór het drogen de auto drogen met water, oftewel naspoelen met open slang (zie eerder genoemd wasplan van Dibbuz), en beginnen met het drogen van de vertikale panelen, dan krijgt het water op liggende delen zoals motorkap en dak de tijd om weg te vloeien.

Voor de ruiten is de Vetro Bianco een goede doek, maar in de praktijk pak ik een andere microvezel wafeldoek (ooit voor een paar euro bij een supermarkt in de aanbieding gekocht), die is wat groter en soepeler en aan het eind van de ruiten heb ik altijd nog minstens 1/3 doek niet gebruikt.
 
@Lawrencio bij een schone auto die niet in de wax staat werkt het ook (maar minder): het effect is namelijk niet alleen gebaseerd op het makkelijk aflopen van het water, maar ook op het effect dat het water bij elkaar wil blijven (VanderWaalskrachten).
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Aaah oke, ik snap het. Heb het eerder wel geprobeerd, maar werkte voor geen meter. Totdat iemand mij kon vertellen dat dat dus niet werkt op auto's zonder coating. Zal wel aan mn tuinslang liggen! :joy:
 
Zoals al aangegeven door @The Joy Of Detailing juiste straal en handigheid/opletten: voor het dak begin ik in het midden en laat de straal naar achteren spuiten en beweeg de slang in banen naar achteren, vervolgens begin ik opnieuw in het midden, maar nu met de straal naar voren, en beweeg dan naar voren. Motorkap vanaf de ruit naar voren toe en de zijkanten door óf naar beneden te spuiten óf in de lengterichting van de auto (en in het laatste geval langzaam de straal naar beneden bewegen). Op deze manier krijgt het water op de lak, een 'duw' van het water uit de slang de juiste richting op. Bovenstaande is maar een voorbeeld hoe het wel kan werken ook zonder coating.
 
Wat de doeken betreft: ik heb hier Silk dryer en Monello Senza Acqua, maar gebruik in de praktijk de combinatie van een kleine Monello (Piazza versie) voor de lastige plekken, en de grote Monello. Als je een grote doek lastig vind, kun je ook meerdere kleine doeken kiezen. In de praktijk is trouwens één goede doek genoeg qua wateropname. Wel moet je vóór het drogen de auto drogen met water, oftewel naspoelen met open slang (zie eerder genoemd wasplan van Dibbuz), en beginnen met het drogen van de vertikale panelen, dan krijgt het water op liggende delen zoals motorkap en dak de tijd om weg te vloeien.

Voor de ruiten is de Vetro Bianco een goede doek, maar in de praktijk pak ik een andere microvezel wafeldoek (ooit voor een paar euro bij een supermarkt in de aanbieding gekocht), die is wat groter en soepeler en aan het eind van de ruiten heb ik altijd nog minstens 1/3 doek niet gebruikt.

Ja maar dan loopt het wat bijvoorbeeld van het dak naar de deuren dan kan je die weer op nieuw doen dan? Of is dat de bedoeling. Ik snap dat het water wel beter weg vloeit van het dak en motorkap enz. Maar dan druipt het toch over de deuren.
 
Ik ben nu toch wel hel erg aan het twijfelen tussen de Microfiber Madness Dry Me Crazy en de Gyeon de Silk Dryer. Verder denk ik dat ik me nog de EZ detail brush en de Microfiber Madness Incredimitt mee bestel ik denk dat ik dan een goeie starters set heb. Ook nog een beetjeaan het denken voor een doek voor de ruiten maar als de meeste die niet gebruiken en gewoon de droog doek daar voor pakken hoef heb ik hem denk ik ook niet nodig. Ik denk dat als ik nu een beetje meer uit geef ik een goeie starters set heb. Dan kan ik me over een maandje gaan verdiepen in de wax en schampo anders word het nu alemaal wat veel tegelijk en bovendien heb ik momenteel nog zat staan.