Ik lees ook graag mee, binnenkort wil ik mijn auto kleien (eerste keer, spannend)
Als ik het goed begrijp zijn de volgende stappen de juiste manier voor mijn witte Peugeot 2008.
wassen
tar en iron remover
kleien
Afspoelen en drogen
polijsten met
Monello finale, gelijk afnemen
Ontvetten (2 rondjes met
Gyeon Prep)
PW White diamond, even laten intrekken
collinite wax
klopt het een beetje?
bedankt, twijfel nog wat voor claylube ga ik gebruiken.
Eentje kopen, ik dacht aan Dodo Juice born slippery, heel bekend hier op het forum.
quick detailer, ik heb PW spray and wipe en Sonax BSD, of
eentje maken met P&S Absolut, 1/128.
1) Voorwassen. (Zoveel mogelijk vuil losweken en afvoeren voordat je de lak gaat aanraken)
... Afspuiten.
2) Handwas.
... Afspuiten.
3) Reinigers.
... Afspuiten + Handwas is aan te raden om residu van producten + vervuiling af te voeren en te verwijderen.
4) Kleien.
... QuickDetailers bevatten veelal toevoegingen zoals wax o.i.d. Een pure detailspray is dan bijv. Spray & Wipe.
... Je wilt de lak brandschoon maken, dus een toevoeging wil je juist niet.
... Persoonlijk spuit ik na het kleien goed af met de HD. (Born Slippy)
5) Drogen.
... Dit doe ik altijd met Spray&Wipe erbij. Maakt het drogen makkelijker en zorgt voor wat lubricatie.
6) Polijsten.
... Na het polijsten van een werkvlak, neem je af en wrijf je na met ontvetter om je werk te controleren.
... Indien gewenst, als je helemaal klaar bent, kan je alles nogmaals even nalopen met ontvetter.
7) Glaze
... White Diamond is een glaze met paint cleaner.
... Na deze stap ontvetten betekent dat je de glaze flink aantast of zelfs verwijderd.
8) Waxen.
... Flinterdun, maar dekkend smeren. Dat kan dus betekenen dat je in het midden van een paneel begint te waxen en naar buiten werkt, maar dan met vrijwel geen druk nogmaals even na moet wrijven om het flinterdun te krijgen. (Bijv. uitsmeren naar het volgende paneel)
Disco..? Dan kan je het hebben over de Disco Dua (setje van twee MF-pads) or bijv. een Disco Rosso/Nero. (Foampads)
De Disco Duo's gebruik ik veelal voor het boenen van glas en de Disco Rosso/Nero voor het aanbrengen van glaze/wax/sealant/dressing/etc.
Ik heb jarenlang de
Spray&Wipe als glijmiddel gebruikt, maar geef de voorkeur aan Born Slippy. Deze is namelijk zeperiger/glibberiger en dat is wat je wilt bij een glijmiddel.
Mocht je de Collinite 845 hebben gekozen, dan zou ik de glaze goed inwerken en laten curen, afnemen en dan nog laten rusten. (Goed laten hechten/werken). De 845 is een vloeibare wax en bevat dus meer oplosmiddelen, iets wat een verse glaze wat zou kunnen aantasten.
(Na het glazen bijv. al je spullen op ruimen, bakkie koffie en een pauze, dan rustig aan gaan waxen waar je ook met glazen bent begonnen)
Ik kom net thuis na een dagje detailen waarbij ik twee auto's op bijna dezelfde manier heb aangepakt. (Corsa D + Scudo, beide zilvergrijs)
- 4x gefoamed met Touch-Less en APC. (Voorwas, handwas)
- 1L Non-Ferro vanwege het vele remstof/vliegroest op wielen en lak. (Sprayen, laten werken, met natte handschoen opnieuw inwerken, etc)
- 100ml Born Slippy Concentraat is opgegaan. (1L glijmiddel)
- 250ml Spray&Wipe i.c.m. een SilkDryer.
- Fusso Coat op de velgen/doppen en lak/zij-en-achterramen.
-
Gyeon - Tire in de wielkasten en wangen
Echter geen glaze hoeven te gebruiken. De lakken hou ik goed bij en het beetje voeding wat het kan gebruiken, komt van de Fusso Coat.