• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke handapplicator i.c.m. Poorboy’s Professional Polish na kleien?

@Redhouse
bedankt, twijfel nog wat voor claylube ga ik gebruiken.
Eentje kopen, ik dacht aan Dodo Juice born slippery, heel bekend hier op het forum.
quick detailer, ik heb PW spray and wipe en Sonax BSD, of
eentje maken met P&S Absolut, 1/128.

ps: ik heb geen polijstmachine dus alles met het handje, ik had in gedachten raffini finale met Monello White polishing pad en white diamond en wax met Monello disco

 
Laatst bewerkt:
Dan heb ik mijn winkelmandje nu helemaal vol om een mooie start te maken met detailen. De polish was het laatste dat ik nog moest toevoegen namelijk. Nogmaals bedankt voor alle hulp, heel fijn! :)
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en Josie
@Redhouse
bedankt, twijfel nog wat voor claylube ga ik gebruiken.
Eentje kopen, ik dacht aan Dodo Juice born slippery, heel bekend hier op het forum.
quick detailer, ik heb PW spray and wipe en Sonax BSD, of
eentje maken met P&S Absolut, 1/128.

ps: ik heb geen polijstmachine dus alles met het handje, ik had in gedachten raffini finale met Monello White polishing pad en white diamond en wax met Monello disco

BSD zou ik niet als lube gebruiken. Glijdt minder en door bescherming kans op vlekken.
PW spay= spray and wipe van poorboysworld? Die kun je prima gebruiken. 1:1 of puur.
Of P&S inderdaad ingenoemde verdunning. Zelf nog niet geprobeerd maar denk dat prima gaat.

Zelf vind ik dedicated lube fijner als detailler.
Je kunt born slippy van dodo erbij bestellen (=dedicated lube). Is altijd handig om te hebben.
Dan kun je diverse soorten gebruiken om zo uit te vinden wat je prettigste vind.

Zag op diverse filmpjes van carclean dat ze voor aanbrengen van een glaze deze pad gebruikte:

Ik heb geen ervaring met glaze misschien dat anderen kunnen zeggen of ook met monello disco kan of dat bovenstaande pad toch beter werkt.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
@Josie maar dan haal je de werking en functie van White Diamond weg omdat je ontvet, dus kun je de White Diamond weglaten lijkt me.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Ik lees ook graag mee, binnenkort wil ik mijn auto kleien (eerste keer, spannend)
Als ik het goed begrijp zijn de volgende stappen de juiste manier voor mijn witte Peugeot 2008.

wassen
tar en iron remover
kleien
Afspoelen en drogen
polijsten met Monello finale, gelijk afnemen
Ontvetten (2 rondjes met Gyeon Prep)
PW White diamond, even laten intrekken
collinite wax

klopt het een beetje?

bedankt, twijfel nog wat voor claylube ga ik gebruiken.
Eentje kopen, ik dacht aan Dodo Juice born slippery, heel bekend hier op het forum.
quick detailer, ik heb PW spray and wipe en Sonax BSD, of
eentje maken met P&S Absolut, 1/128.


1) Voorwassen. (Zoveel mogelijk vuil losweken en afvoeren voordat je de lak gaat aanraken)
... Afspuiten.
2) Handwas.
... Afspuiten.
3) Reinigers.
... Afspuiten + Handwas is aan te raden om residu van producten + vervuiling af te voeren en te verwijderen.
4) Kleien.
... QuickDetailers bevatten veelal toevoegingen zoals wax o.i.d. Een pure detailspray is dan bijv. Spray & Wipe.
... Je wilt de lak brandschoon maken, dus een toevoeging wil je juist niet.
... Persoonlijk spuit ik na het kleien goed af met de HD. (Born Slippy)
5) Drogen.
... Dit doe ik altijd met Spray&Wipe erbij. Maakt het drogen makkelijker en zorgt voor wat lubricatie.
6) Polijsten.
... Na het polijsten van een werkvlak, neem je af en wrijf je na met ontvetter om je werk te controleren.
... Indien gewenst, als je helemaal klaar bent, kan je alles nogmaals even nalopen met ontvetter.
7) Glaze
... White Diamond is een glaze met paint cleaner.
... Na deze stap ontvetten betekent dat je de glaze flink aantast of zelfs verwijderd.
8) Waxen.
... Flinterdun, maar dekkend smeren. Dat kan dus betekenen dat je in het midden van een paneel begint te waxen en naar buiten werkt, maar dan met vrijwel geen druk nogmaals even na moet wrijven om het flinterdun te krijgen. (Bijv. uitsmeren naar het volgende paneel)

Disco..? Dan kan je het hebben over de Disco Dua (setje van twee MF-pads) or bijv. een Disco Rosso/Nero. (Foampads)
De Disco Duo's gebruik ik veelal voor het boenen van glas en de Disco Rosso/Nero voor het aanbrengen van glaze/wax/sealant/dressing/etc.

Ik heb jarenlang de Spray&Wipe als glijmiddel gebruikt, maar geef de voorkeur aan Born Slippy. Deze is namelijk zeperiger/glibberiger en dat is wat je wilt bij een glijmiddel.

Mocht je de Collinite 845 hebben gekozen, dan zou ik de glaze goed inwerken en laten curen, afnemen en dan nog laten rusten. (Goed laten hechten/werken). De 845 is een vloeibare wax en bevat dus meer oplosmiddelen, iets wat een verse glaze wat zou kunnen aantasten.
(Na het glazen bijv. al je spullen op ruimen, bakkie koffie en een pauze, dan rustig aan gaan waxen waar je ook met glazen bent begonnen)


Ik kom net thuis na een dagje detailen waarbij ik twee auto's op bijna dezelfde manier heb aangepakt. (Corsa D + Scudo, beide zilvergrijs)
- 4x gefoamed met Touch-Less en APC. (Voorwas, handwas)
- 1L Non-Ferro vanwege het vele remstof/vliegroest op wielen en lak. (Sprayen, laten werken, met natte handschoen opnieuw inwerken, etc)
- 100ml Born Slippy Concentraat is opgegaan. (1L glijmiddel)
- 250ml Spray&Wipe i.c.m. een SilkDryer.
- Fusso Coat op de velgen/doppen en lak/zij-en-achterramen.
- Gyeon - Tire in de wielkasten en wangen

Echter geen glaze hoeven te gebruiken. De lakken hou ik goed bij en het beetje voeding wat het kan gebruiken, komt van de Fusso Coat.
 
@Quantoxx en @Altos
heel erg bedankt, weer wat geleerd ;)

ik ga op safe spelen en Born slippy ook bestellen. Spray and wipe heb ik genoeg, dus mooi om te drogen.
Het is idd de collinite 845, had al gelezen dat de glaze moet even laten curen/inwerken.
de bedoeling is alles met het handje doen, pittige klusje volges mij, dus waarschijnlijk doe ik het in etappes.
Ik heb ook gezien een polijstset met een boormachine adapter, het kost niet veel dus misschien de moeite waard om te proberen, of beter sparen voor en polijstmachine en deze keer met de hand doen?
 
Beetje off-topic, maar ik lees hierboven over Collinite 845. Hier heb ik ook nog een fles van staan. Om niet een nieuw topic aan te maken, stel ik de vragen hier:

1. Wat is de ‘houdbaarheidsdatum’ van 845? Mijn fles is 2,5 jaar oud.

2. Is 845 nog altijd een goede optie of zijn waxes/sealants zoals Turtle Wax Hybrid Sealant Wax of Soft99 Fusso Coat (aanzienlijk) beter?
 
Laatst bewerkt:
@Josie een adapter op een boor werkt net als een rotary en dat zou ik niet aanraden.
Een polijstmachine zoals hier vaak gebruikt wordt is een “Dap” ofwel dual action polisher, deze zijn vele malen veiliger voor gebruik tegen over een rotary of boorkop.
Vroeger ook alles met de hand gedaan, gaat prima maar is idd best inspannend maar goed te doen.
 
  • Leuk
Reactions: VincentK en Josie
Collinite is lang houdbaar. Stel dat het hard is geworden even onder de warme kraan. Dan is het zo weer vloeibaar. Uiteraard goed schudden.

Een sealant heeft een langere standtijd. Als je 845 hebt staan, zou ik die gewoon gebruiken.

Booradapter aub niet.
 
  • Leuk
Reactions: TNThomas en Josie
@TNThomas - Waxjes en dergelijke is een persoonlijke keuze. Er zijn mensen die dat ene waxje graag smeren omdat 'ie zo lekker naar bananen-kokos-pindakaas-cookiedough ruikt, de ander smeert diezelfde wax omdat hij een in een geel potje zit. ;)

Je kan kijken naar wat jij verwacht van een bescherming; Wil je 1x in de 6 maanden omkijken naar de auto, wil je elke maand waxen, wil je jouw donkere lak iets meer swung geven met een carnabua-wax of juist een glasglans, etc.
 
  • Leuk
Reactions: TNThomas
Ik lees ook graag mee, binnenkort wil ik mijn auto kleien (eerste keer, spannend)
Als ik het goed begrijp zijn de volgende stappen de juiste manier voor mijn witte Peugeot 2008.

wassen
tar en iron remover
kleien
Afspoelen en drogen
polijsten met Monello finale, gelijk afnemen
Ontvetten (2 rondjes met Gyeon Prep)
PW White diamond, even laten intrekken
collinite wax

klopt het een beetje?
Ik spoel de auto altijd af nadat ik non ferro heb gebruikt, droog maken hoeft niet. Daarna met spray en wipe en een stuk klei aan het werk.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
De Collinite, meerdere zijn volgens mij wel veel gebruikte waxen. Gyeon heeft ook een wax. En dan is er uiteraard nog de Fussocoat van Soft 99. Die laatste vind ik wel erg prettig.

het is persoonlijk, alleen al de keuze vloeibpaar of vaste wax.
 
  • Leuk
Reactions: TNThomas
PW White diamond, even laten intrekken
collinite wax

klopt het een beetje?
Wellicht ten overvloede maar de white diamond wel afnemen voor je de collinite gaat aanbrengen.

De pad (en doeken) waarmee je collinite aanbrengt en afneemt zet ik altijd direct in een sopje met afwasmiddel.
Als je een foam pad gebruikt om aan te brengen dan vreet de collinite die helemaal op.
Padje natmaken, beetje afwasmiddel erin masseren en weer uitspoelen voorkomt dat.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Huh..? Dat is nieuw voor mij. Ik heb mijn Collinite 476s en 845 zo goed als op en deze liggen beide met een gebruikte Disco Rosso / Disco Nero ergens al maanden or zelfs langer in een bak. (915 heb ik ook regelmatig langer laten rondslingeren met pad)

Ik heb letterlijk gisteren het laatste beetje 845 opgemaakt om op iemand z'n nieuwe auto, om te laten zien dat zijn auto slecht is afgeleverd en dit was met een oude, gebruikte pad.

Is dit met een bepaald type foam, @Juffer1 ? Dan weet ik dat ik daar vandaan moet blijven. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba