• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke handapplicator i.c.m. Poorboy’s Professional Polish na kleien?

Gisteren cadeautje van mijn zwager, waarschijnlijk van Ome Ali, maar hij weet het niet zeker, ook tijd geleden gekregen :laughing:
is bruikbaar om bijvoorbeeld de collinite wax aan te brengen ?

0E86443C-E7CB-44A2-A5DB-3AA90C237203.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Josie - Deze pads lijken erg op de Meguiars-pads. (Gezien de 'stiknaad')

Deze kan je prima gebruiken. Let alleen op dat wanneer deze stiknaad aan de harde/scherpe kant is, dat je hiermee niet langs dingen opschuurt.
Houd er ook rekening mee dat dit soort pads of type foam een lage dichtheid heeft (open foam) en dus wax/glaze/pindakaas sneller in de pad trekt. ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Josie
Ik heb ook wel van die pads die een mede-detailer eens bij Ali E. had besteld.
Zien er precies uit als op de foto, maar lijken verder niet op de Meg's pads. An sich zijn ze goed te gebruiken, maar ze voelen toch wat 'goedkoopjes' aan.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Ik vind deze pads te veel “weerstand” geven op de lak en ik ben niet zo‘n fan van dat harde randje .
 
Ik heb die gele ook liggen. Ooit via AliExpress besteld. Vraag me wel af of deze misschien kleine krasjes veroorzaken door de ‘hardheid’. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Ik heb de gele ook van ome Ali. Ik gebruik ze alleen om bandendressing aan te brengen.

Zodra je op lak begint te werken raad ik toch echt wel aan om bewezen kwaliteitsvolle producten en materiaal te gebruiken.

Die paar euro zou je je snel kunnen beklagen.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Nog een vraag over de het (handmatig) polijsten: kan ik meteen na het polijsten met Monello Finale beginnen met waxen of moet ik de auto dan tussendoor wassen (met bijv. Dodo Juice Born to be Mild)?
 
Idealiter heb je tijdens het polijsten er een ontvetter bij, zoals bijv. Nanolex - EX. Zo kan je polijstolien/residu écht verwijderen en checken of je werk volstaat of niet.

Nadien kan je dan nog even nalopen met deze ontvetter en gaan waxen.

Indien je geen ontvetter hebt, maar toch gewoon lekker aan de gang wilt, is het geen drama. Goed je polijstmiddel afnemen waarbij je de doek steeds dusdanig vouwt dat je regelmatig een schoon stuk hebt. Je zou de auto kunnen wassen met de genoemde shampoo en warm water, drogen en dan gaan waxen.
 
  • Leuk
Reactions: TNThomas
Sorry voor alle vragen, maar hoe meer ik probeer uit te zoeken, hoe meer ik me afvraag. ;)

Ik lees online vaak dat handmatig polijsten niet veel effect heeft. Wetende dat Monello Finale een finishing polish is, vermoed ik weinig effect te gaan zien, dus vroeg ik me af of bijvoorbeeld Meguiars Ultimate Compound geschikter is. Die schijnt swirls goed weg te halen, zelfs handmatig, maar toch een mooie finish achter te laten. Wat is jullie kijk hierop?

Het is trouwens voor een Mazda-lak, dus relatief zacht als ik het goed heb…?
 
Laatst bewerkt:
Handmatig polijsten is natuur behoorlijk arbeid leveren.
Het moet zeker haalbaar zijn. Finale is inderdaad een finish pasta voor voornamelijk de glans en het optimaal ophalen van de kleur. Ook zal het swirls kunnen verwijderen.

Als je twijfelt zou je bijv ook Mezzo kunnen aanschaffen. Dat is een medium pasta.

Veel mensen zijn inderdaad enthousiast over Meguiairs Compound. Ben persoonlijk niet zo van de Meguiairs producten.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Menzerna 400. Die is sterk maar finisht toch ook netjes.

Of als het budget het toe laat, naar deze set eens kijken
 
  • Leuk
Reactions: Josie en TNThomas
je 'moet' sowieso helemaal niks ;)

Afhankelijk van een aantal factoren:
- hoe kritisch jij bent
- hoe hard/zacht je lak is
- intiële staat van de lak
- verschil met omliggende delen (als je enkel lokaal aanpakt)
 
Ik begrip precies wat TS @TNThomas bedoelt…..
Ik heb wat kleine imperfecties gezien op de lak dus dus dacht ik, kleien en handmatig polijsten daarna een glaze, een wax en klaar is Kees, maar…. Eigenlijk weet ik het niet meer, veel verschillende meningen en producten :eek:
 
Sorry voor alle vragen, maar hoe meer ik probeer uit te zoeken, hoe meer ik me afvraag. ;)

Ik lees online vaak dat handmatig polijsten niet veel effect heeft. Wetende dat Monello Finale een finishing polish is, vermoed ik weinig effect te gaan zien, dus vroeg ik me af of bijvoorbeeld Meguiars Ultimate Compound geschikter is. Die schijnt swirls goed weg te halen, zelfs handmatig, maar toch een mooie finish achter te laten. Wat is jullie kijk hierop?

Het is trouwens voor een Mazda-lak, dus relatief zacht als ik het goed heb…?

- Handmatig en machinaal polijsten behalen beide hetzelfde resultaat, alleen de één veel sneller dan de ander. ;)

Ultimate Compound heeft een SMAT-korrel welke vrij fijn is. Zo kan je er dus lichtere defecten mee verwijderen of zelfs iets zwaardere als je door blijft gaan met polijsten.
Polijstmiddelen zoals de genoemde van Monello hebben een DAT-korrel. (Afbrekende korrel)

SMAT: Super Micro Abrasive Technology. Deze korrels blijven ruwweg dezelfde grootte. Hoe langer je doorgaat met polijsten, hoe meer correctie je zal zien.
(Korrels kunnen wel hun 'scherpe' vorm verliezen en de pasta zal zijn smering verliezen)
DAT: Diminishing Abrasive Technology. Deze korrels zullen naarmate je polijst, steeds kleiner c.q. fijner worden. Zo heb je dus minder correctie dan een SMAT-korrel, maar je finish is wel verfijnder.

In jouw geval zal je simpelweg dingen moeten gaan proberen. Er is namelijk niet één product voor elke lak, defect, etc.
Een combi van meerdere polijstmiddel-gradaties + pad-gradaties is dus nooit verkeerd om in huis te hebben.

Stel dat je inderdaad een vrij zachte lak hebt, kan de hele auto doen met een lichte combi (Finale + zachte pad) misschien wel genoeg zijn. Als je dan op een paar plekken, lokaal dus, wat diepere defecten hebt, kan je hier langer op doorgaan óf een grovere combi erbij pakken.

maar als je een medium pasta gebruikt, moet je niet daarna “afmaken” met een finish pasta?

Correct, maar ook dat zal zich moeten uitwijzen. Zo kan je een harde lak bijv. met een grove combi aanpakken (Grof polijstmiddel + harde pad) en met één hit bijna klaar zijn. Dan kan je de volgende hit doen en deze lang doorwerken om dus dat laatste beetje te corrigeren en omdat de korrels inmiddels gaan afbreken c.q. kleiner worden, werk je ook meteen aan je finish.
Deze finish kan dusdanig goed zijn, dat je er tevreden mee bent. Of dusdanig goed, dat afschalen naar een fijnere combi niet perse veel oplevert. Of nog niet goed genoeg en levert afschalen toch wél meer op.

Let wel, dit is machinaal natuurlijk sneller te doen. Dus bij handmatig kan je het grovere middel ook doorwerken, maar misschien is het handiger om die energie te stoppen in nog een hit met een fijnere combi.

Meten = Weten, Proberen = Leren. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse en Josie
@Quantoxx
Bedankt voor uw toelichting en hulp, maar eerlijk gezegd het wordt alleen maar ingewikkelder voor mij.
proberen = leren, meten = weten, ben 100% met u eens maar denk ik dat op zoek ga naar iemand die mijn auto tiptop klaarmaakt. Daarna moet ik het alleen maar onderhouden, volgens mij ben ik nog goedkoper uit als alles moet kopen om het te proberen/testen en zeker stress vrij.
 
@Josie - bij een goede detailer wel wat meer kwijt dan wat je kwijt zou zijn aan een paar flesjes polijstmiddel, wat pads en doeken, een glaze en een waxje. Heel wat meer. ;)

Jouw idee is nog steeds een prima idee. Wassen, reinigen, kleien, polijsten, glaze en wax.
- Wassen, reingen en kleien kan soms al een hoop doen.
- Handmatig polijsten is te doen, maar als het een harde lak betreft of een zachtere lak die flink gepolijst moet worden, dan wordt het spierballen kweken.
- Een glaze voedt de lak en kan dus voor meer glans en kleur zorgen, indien dit nodig is. (Oliën)
- Een wax beschermt, uiteraard, maar voedt de lak ook enigszins. (Oliën) Bij goed polijsten valt er echter vrijwel niets te voeden omdat de lak tiptop is.

Punt 1, 2, 3; Onderhoud en voorbreiding op Punt 2.
Punt 2; De genoemde polijstmiddelen zijn er ook in kleine flesjes en altijd handig om in huis te hebben. Lokaal een kras(je) aan pakken of andere fratsen, de hele auto opfrissen, de ramen goed schoonmaken, etc.

Niet te moeilijk denken. Een basis aan kennis aanleggen is goed, maar elke stap gaan overdenken zonder de stappen geprobeerd te hebben, dat gaat chaos veroorzaken tussen de oren.

Een basis aan spullen in huis hebben is niet bedoeld voor die ene keer dat je de auto netjes maakt, maar ook zeker voor vele keren daarna. De auto is immers een gebruiksvoorwerp en blijft zeker niet zo netjes als je hem hebt gemaakt / hebt laten maken.
 
Yep, u heeft alweer gelijk :p
inmiddels ben ik meer dan €300 kwijt aan spulletjes om mijn auto netjes te houden en ben ik nog niet begonnen met polijsten.
ik had gedacht om een lampje te kopen om imperfecties te kunnen ontdekken maar dat begin ik echt niet aan, anders word ik stapel gek.
tja, dat is de risico als je lid wordt van een “detailing forum”.
mijn lieve mooie vrouw gebruikt de auto meer dan ik, gisteren had een glas drank vermorst en schoongemaakt met een schuursponsje… alles naar de k#€%e
ik zal even kijken hoe en wat morgen…
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Quantoxx, bedankt voor de uitleg! Dit helpt ook mij. Ik herken me wel in @Josie. Voor beginners is het veel informatie en soms lastig alles meteen te begrijpen. :)

Zo heb ik weer een vraag: is ontvetten nodig na het kleien met water + shampoo als lube voordat ik wax aanbreng? Ik heb besloten het polijsten even uit te stellen en mogelijk een DA aan te schaffen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Josie