Sorry voor alle vragen, maar hoe meer ik probeer uit te zoeken, hoe meer ik me afvraag.
Ik lees online vaak dat handmatig polijsten niet veel effect heeft. Wetende dat
Monello Finale een finishing polish is, vermoed ik weinig effect te gaan zien, dus vroeg ik me af of bijvoorbeeld Meguiars Ultimate Compound geschikter is. Die schijnt swirls goed weg te halen, zelfs handmatig, maar toch een mooie finish achter te laten. Wat is jullie kijk hierop?
Het is trouwens voor een Mazda-lak, dus relatief zacht als ik het goed heb…?
- Handmatig en machinaal polijsten behalen beide hetzelfde resultaat, alleen de één veel sneller dan de ander.
Ultimate Compound heeft een SMAT-korrel welke vrij fijn is. Zo kan je er dus lichtere defecten mee verwijderen of zelfs iets zwaardere als je door blijft gaan met polijsten.
Polijstmiddelen zoals de genoemde van Monello hebben een DAT-korrel. (Afbrekende korrel)
SMAT: Super Micro Abrasive Technology. Deze korrels blijven ruwweg dezelfde grootte. Hoe langer je doorgaat met polijsten, hoe meer correctie je zal zien.
(Korrels kunnen wel hun 'scherpe' vorm verliezen en de pasta zal zijn smering verliezen)
DAT: Diminishing Abrasive Technology. Deze korrels zullen naarmate je polijst, steeds kleiner c.q. fijner worden. Zo heb je dus minder correctie dan een SMAT-korrel, maar je finish is wel verfijnder.
In jouw geval zal je simpelweg dingen moeten gaan proberen. Er is namelijk niet één product voor elke lak, defect, etc.
Een combi van meerdere polijstmiddel-gradaties + pad-gradaties is dus nooit verkeerd om in huis te hebben.
Stel dat je inderdaad een vrij zachte lak hebt, kan de hele auto doen met een lichte combi (Finale + zachte pad) misschien wel genoeg zijn. Als je dan op een paar plekken, lokaal dus, wat diepere defecten hebt, kan je hier langer op doorgaan óf een grovere combi erbij pakken.
maar als je een medium pasta gebruikt, moet je niet daarna “afmaken” met een finish pasta?
Correct, maar ook dat zal zich moeten uitwijzen. Zo kan je een harde lak bijv. met een grove combi aanpakken (Grof polijstmiddel + harde pad) en met één hit bijna klaar zijn. Dan kan je de volgende hit doen en deze lang doorwerken om dus dat laatste beetje te corrigeren en omdat de korrels inmiddels gaan afbreken c.q. kleiner worden, werk je ook meteen aan je finish.
Deze finish kan dusdanig goed zijn, dat je er tevreden mee bent. Of dusdanig goed, dat afschalen naar een fijnere combi niet perse veel oplevert. Of nog niet goed genoeg en levert afschalen toch wél meer op.
Let wel, dit is machinaal natuurlijk sneller te doen. Dus bij handmatig kan je het grovere middel ook doorwerken, maar misschien is het handiger om die energie te stoppen in nog een hit met een fijnere combi.
Meten = Weten, Proberen = Leren.