• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke handapplicator i.c.m. Poorboy’s Professional Polish na kleien?

TNThomas

Detailing addict
24 jul 2020
57
50
Ik ben op zoek naar een handapplicator om na het kleien de lak te reinigen en licht te polijsten (i.v.m. marring) met Poorboy’s Professional Polish.
Monello biedt een zwarte, witte, oranje en multi-kleur applicator aan zag ik.
Welke past het beste bij mijn toepassing?
 
Normaal zou een witte voldoende zijn voor de werking van PP.
PP heeft geen slijpende korrel dus hier zal je geen marring mee kunnen verwijderen.
PP is een echte paintcleaner en is daar ook heel goed in maar marring is eigenlijk een veeltal oppervlakkige krasjes dus al je moeten polijsten om dit te verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
+1 voor Altos.

Een witte handpad geeft voldoende druk.

Ik denk dat je met 'multi-kleur' de Duo Cutting & Finessing Handpad bedoeld? Dan is zwart de zachtste kant voor wax en dergelijke en de andere zijde is stevig om druk uit te kunnen oefenen op de korrels in een polijstmiddel.

Ik weet niet hoe zwaar de marring is, maar er zijn gevallen waarbij men hologrammen verwijderd middels Pro Polish, ondanks dat het op papier geen schurende werking zou hebben.
 
Momenteel heb ik (nog) geen marring, omdat ik de auto nog moet gaan kleien (nog nooit gedaan). Ik wil echter alles in huis hebben om het meteen goed te doen. Ik zal de witte pad eens beter bekijken op de website, bedankt!

Mocht de Poorboy's Professional Polish niet de ideale cleaner/polish zijn voor marring, dan hoor ik graag alternatieven. Ik heb nog niks besteld, dus ik kan mijn winkelmandje nog aanpassen. :)
 
Werking is altijd een combinatie van middel en pad
Professional polish maakt het oppervlak glad en de pad kan dan toch verschil maken

Als je gaat waxen, dan is een glaze met iets slijpend effect ook handig
Dodo Juice Lime prime heeft zo'n versie
 
Kan die Dodo Juice Lime Prime gebruikt worden i.p.v. Poorboy’s Professional Polish? Zo ja, is deze te gebruiken met die witte Monello pad om eventuele marring weg te halen en de lak klaar te maken voor wax?

Ik zie ook bijvoorbeeld de Autoglym Super Resin Polish. Is deze vergelijkbaar?
 
Ja, soortgelijk product. Poorboys heeft ook de PP2 met korrel.

SRP bevat fillers en verstopt de krasjes tot na een aantal wasbeurten.
Kan ook, maar is geen echte oplossing, alleen optisch
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Bedankt voor alle reacties! Ik heb de Monello Finale en Dodo Juice Prime Lime bekeken, maar als beginner lees ik geen/amper verschil. Zou iemand in jip-en-janneketaal kunnen uitleggen wat het verschil is of welke geschikter is voor gevoelige Mazda-lak na kleien?
 
De Dodo Juice Lime Prime Fine is een "cleaner".
Cleaners zijn bedoeld om oxidatie, vervuiling en vlekken in de lak, vervagingen, lichte poetskringen en fijne waskrasjes te verwijderen of te verminderen.
Deze geven voornamelijk een zeer goede glans.

Monello Finale is een polish / polijst pasta. Specifiek een zeer fijne pasta. In een pasta zitten wat "schuurkorrels" die wat beter in staat zijn om fijne krasjes weg te halen en tevens een goede glans geven.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
De meeste Aziatische automerken hebben zachte lak of hooguit middelhard, dan zou professional polish of professional polish 2 waarschijnlijk al genoeg zijn, maar Finale is ook geen verkeerde keuze.

Het zou kunnen dat DJ Prime Lime wat minder foolproof is dan de Monello en PB versies. PB is over het algemeen wat makkelijker te verwerken, PB is één van de weinige fabrikanten waarbij veel producten ook in de zon gebruikt kunnen worden (maar in de schaduw en niet al te hete lak is altijd beter).
 
  • Leuk
Reactions: bros
Ik lees even mee zit met een soort dezelfde vraag PP , SRP of alternatief als handmatige voorbereiding voor een wax
 
Pro Polish; Een chemische reiniger c.q. ''paint cleaner'' die je simpelweg op de lak inwerkt.

Glaze: Een middel je op de lak inwerkt en dit spul bevat een hoop olien die de lak tijdelijk heel glad maakt, kleine krasjes en dergelijke wat kan verhullen en indien de lak het nodig heeft, dus wat glans kan geven.. Deze laag moet je altijd weer beschermen ('aftoppen') met een beschermlaag zoals bijv. een wax. (Anders was of regent het er weer van af)

Polijstmiddel; Kort door de bocht is dit een paint cleaner met daarin korrels. Wanneer je dit spul dus goed inwerkt in de lak, slijp je een minuscuul laagje (blanke) lak weg. Zo kan je krasjes verwijderen, maar ook doffe plekken en lak die niet meer 100% is. De lak is nu verbeterd zónder middeltjes die glans geven en/of krasjes verhullen.

En dan heb je nog de combinaties van bovenstaande, zoals een glaze met fijne korrels, een glaze met korrels én wax o.i.d. erin, polijstmiddel met glaze, etc.


Aangezien je spreekt over kleien, neem ik aan dat je alle voorgaande stappen ook correct gaat doen. (Voorwassen, specifieke reinigers indien nodig, wassen, etc)

Marring bij het kleien is simpel te voorkomen. Dit is een kwestie van de auto vooraf goed reinigen en wassen, vervolgens met een niet té grove/harde klei i.c.m. gulzig veel glijmiddel gaan kleien.
Mocht je onverhoopt toch marring veroorzaken, dan is het altijd handig om een flesje (fijn) polijstmiddel en een handpadje in huis te hebben.

Persoonlijk vind ik de andere opties, zoals bovengenoemde combinaties, tijdelijk en alleen op korte termijn wat opleveren. Maar, dat kan ook de wens zijn aangezien goed polijsten meer moeite kost. Echter moet je veel van de genoemde combi's ook inwerken op de lak en kan je net zo goed een polijstmiddel nemen.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Bedankt voor alle reacties! Ik heb de Monello Finale en Dodo Juice Prime Lime bekeken, maar als beginner lees ik geen/amper verschil. Zou iemand in jip-en-janneketaal kunnen uitleggen wat het verschil is of welke geschikter is voor gevoelige Mazda-lak na kleien?
Monello finale= licht polijstmiddel (doet dus ook lak cleanen) welk gebruikt wordt om na het polijsten te finishen/polijsten tot hoogglans
hierna kun je ontvetten en waxen bv
Ddj lime prime bevat ook een licht polijstkorreltje + cleaner maar dit product bevat “fillers“/oliën welke evt lichte defecten kan verhullen (glaze component) en hierna kun je gelijk waxen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar finale maar Ik heb dan ook de mogelijkheid tot machinaal polijsten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: bros
Ik lees ook graag mee, binnenkort wil ik mijn auto kleien (eerste keer, spannend)
Als ik het goed begrijp zijn de volgende stappen de juiste manier voor mijn witte Peugeot 2008.

wassen
tar en iron remover
kleien
Afspoelen en drogen
polijsten met Monello finale, gelijk afnemen
Ontvetten (2 rondjes met Gyeon Prep)
PW White diamond, even laten intrekken
collinite wax

klopt het een beetje?
 
  • Leuk
Reactions: bros
Volgend mij klopt je stappenplan zo wel.

Je zal zien dat kleien ingewikkelder lijkt dan het is :)

Na kleien hoef je met gebruik quickdetailler als claylube naderhand niet te wassen of af te spoelen (zolang lube niet opdroogt) maar kun je direct drogen. Bij dedicated claylube zou ik naderhand wel even snel wassen/afspoelen en drogen.

Ontvetten kan volgens mij ook wel 1 rondje.
 
  • Leuk
Reactions: Josie