Duidelijk verhaal,
@Altos. Geen excuses maken, gewoon to the point.
Yep, u heeft alweer gelijk
inmiddels ben ik meer dan €300 kwijt aan spulletjes om mijn auto netjes te houden en ben ik nog niet begonnen met polijsten.
ik had gedacht om een lampje te kopen om imperfecties te kunnen ontdekken maar dat begin ik echt niet aan, anders word ik stapel gek.
tja, dat is de risico als je lid wordt van een “detailing forum”.
mijn lieve mooie vrouw gebruikt de auto meer dan ik, gisteren had een glas drank vermorst en schoongemaakt met een schuursponsje… alles naar de k#€%e
ik zal even kijken hoe en wat morgen…
@Quantoxx, bedankt voor de uitleg! Dit helpt ook mij. Ik herken me wel in @Josie. Voor beginners is het veel informatie en soms lastig alles meteen te begrijpen.
Zo heb ik weer een vraag: is ontvetten nodig na het kleien met water + shampoo als lube voordat ik wax aanbreng? Ik heb besloten het polijsten even uit te stellen en mogelijk een DA aan te schaffen.
Heel leuk en informatief om te lezen! Bedankt!
Mijn interesse begon met de aankoop van een nieuwe (gebruikte) auto. Ik dacht “waxen om die mooie lak te beschermen lijkt me goed” en dan begint het…
Vervolgens las ik dat zeep bij wasboxen meestal wax verwijdert, dus ging ik kijken naar zelf wassen met pH-neutrale shampoo. Zo kom je bij het wassen met 2 emmers en alles wat daarbij hoort. Dan zie je de termen kleien en polijsten langskomen en wordt het steeds verwarrender. Zeker met nog termen als glaze, cleaner, DA, IPA, etc.
Inmiddels snap ik het allemaal redelijk en moet ik bekennen dat ik twijfel of het me de moeite waard is. Ik ga het eens goed bedenken.
Je springt in het diepe van een heel specifiek zwembad. Dan ga je termen, methodes, materialen en allemaal rare dingen tegenkomen.
Echter begint het allemaal bij het kopen van een mooie bikini en leren zwemmen. Laat die getrainde zwemmers om je heen maar rondspetteren, dat punt bereik je zelf ook wel.
Sterker nog... Dat punt wil je misschien niet eens bereiken en zelf gewoon die bikini aantrekken en wat ronddobberen. Allemaal prima, toch? Misschien dat je dit na verloop van tijd wat saai vind worden en dat je meer wilt, maar dat zie je dan wel weer.
Bij het detailen, zeker als beginner, wil je graag resultaat zien. Vaak wil je dan teveel , te snel. Je springt in dat bad en ziet die ervaren zwemmers om je heen gave dingen doen, maar jij moet nog je bikini fatsoenlijk kunnen aandoen en leren zwemmen. Je gaat de zwemmers aanspreken over hun bikini's, trainingsschema's, technieken, zwembrillen, flippers, voedingsadvies, etc etc. Zij willen je dit maar al te graag vertellen en jouw hoofd ontploft vervolgens.
(Sommige mensen stappen meteen het bad uit uit nadat ze ontdekken dat het water best wel nat was)
Het feit dat je al geld uitgaf een een mooie bikini en dat je in het bad bent gesprongen, toont interesse en toewijding. Dus je kan nu stap-voor-stap dingen gaan proberen en ervaren;
- Trek je auto door de wasstraat en smeer een waxje.
Geeft dit voldoening? Dan lekker zo je ding doen.
- Was je auto op een veilige, 'risico-beperkende' manier en smeer dan een waxje.
Lekker therapeutisch wassen en smeren én voldoening? Mooooi!
- Goed wassen én reinigen, kleien en een waxje als kers op de taart.
Zo dan, kost wat moeite en een paar tientjes, maar dan heb je ook wat? Prima!
- ... En zo kan je het verder uitbreiden.
Waar jij al tevreden bent, dan zal je moeten ontdekken.
Als ik nu op een kookforum ga rondneuzen en zie wat die gasten allemaal in elkaar flanzen, dan wil ik ook meteen overal alles vanaf weten en kunnen. Feit blijft dat die mensen daar een flinke stap verder zijn in ervaring en mij allerlei mooie dingen kunnen en willen vertellen, maar laat ik eerst maar eens beginnen met een tosti-ijzer aanschaffen en een fatsoenlijke maaltijd neerzetten. Die 20-gangen diners komen later wel of misschien wil ik gewoon een bizar goeie tosti kunnen bouwen en that's it.
@TNThomas - Als je gaat kleien met een sopje als glijmiddel, wees er dan zeker van dat dit sopje glibberig genoeg is. Als je gaat kleien en de klei wil gaan drooglopen c.q ''happen'' in de lak, bestaat de kans dat je ''marring'' veroorzaakt.
(Licht-doffe plek, een veldje van flinterdunne krasjes)
Zolang de shampoo geen toevoeging heeft, zoals wax o.i.d, kan je hierna drogen en waxen.
(Wax op een schone lak zal langer en beter werken dan waxen over een bestaande waxlaag vanwege een betere hechting. Hij pakt simpelweg beter)
Een DAP o.id. aanschaffen is qua polijsten een flinke verbetering t.o.v. handmatig werken. Als hier nog twijfel over bestaat, zet dan eerst een paar stappen terug; Start eens met 1-2 flesjes polijstmiddel en wat bijbehorende handpads en probeer simpelweg eens een paneel. Zie wat het doet, wat het voor je kan opleveren, hoe het allemaal werkt. Bevalt het? Probeer dan op dit paneel een waxje en zie dan wat dit weer voor je doet. Probeer dan ook een die wax op een paneel die je nog niet gepolijst hebt en wat dit voor je doet. Etc etc.
Dit laatste kan jij ook in je achterhoofd houden,
@Josie.