• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Kränzle kiezen?

Ik kan tweedehands een 195 profi en een 2160 kopen bij een handelaar. De 195 heeft meer druk maar geeft minder water. Nog iemand tips? Ook ben ik wel benieuw of iemand het verschil kent tussen de 160 profi en de 2160.
De specs en prijs liggen bij elkaar in de buurt: Vergelijking tweakers
 
De Profi serie staat boven de K(2000) serie.

In dit verhaal lees je wat voordelen:

The Kranzle Profi series was developed strictly to offer improved successful Kranzle quality for serious industrial continuous operation. And these are the changes. The Profi series exclusively uses oversized gears, oil housings and motors which significantly extend the service life during rough continuous operation. As you may expect from real professionals. The Profi seriess all come with an integrated hose drum, with foldable crank and a 15 metre long high-pressure hose for an extra large operating radius. Optionally available, the design can accomodate a 1 litre water tank offering additional protection against temporary shortages/fluctuations in the water supply (say, perhaps due to a toilet on the same water supply being flushed, or a tap turned on).

Kranzle Profi 160 TST​

Profi.webp

Product characteristics:

  • Large over-dimensioned gears and oil housings
  • Roto-Mold trolley takes rough ground in its stride
  • Neat arrangement system
  • Trigger gun with safety catch
  • Integrated hose drum
  • 15 M high-pressure hose
  • Stainless steel lance with spray nozzle
  • Dirtkiller lance with stainless steel pipe
  • 5 M power lead with molded UK 3-pin plug with cable reel
  • Quiet and durable electric induction motor (1,400 rpm)
  • Advanced water inlet suction / priming design
  • TS : Total-Stop motor version
  • OPTIONAL: water tank (Order no. 43860)
 
Hier nog even de bron:

En beide datasheets:


De Profi 160 TST weegt ook 5kg meer. Dat zal wel oa door de over-dimensioned gears and oil housings komen.

Ik heb zelf het oude model Profi 160 TST, waarvan ik het geluk had dat ik die tweedehands mocht overnemen van forumlid @yanneske123....
Wat een beest. Elke week zo enorm blij mee.
Weet niet wat het verschil intern is met de oude en nieuwe 160tst overigens...

2261e2f8e6bf1a0a1dc79d9ae523a8e6.webp
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze extra informatie. Zit 'm dus vooral in dimensionering van de bewegende delen.
Ik ben voor de 2160 gegaan, deze was iets voordeliger en echt wel dik in orde voor in en om het huis. Ook is de 40 kg zwaar genoeg om mee rond te sjouwen. Het zijn wel bakbeesten.
 
@GeBas,

Ik ken alleen de K1152 T en de K1152 TST. Enige verschil is dat de TST een slangtrommel heeft.
De toevoeging ST staat voor schlauchtrommel oftewel slangtrommel ;)
Qua specificaties zijn ze hetzelfde.
15200441-1_1_1.webp

15200436_1_1.webp
 
Zoals ik aangaf heb ik dus een (oud model) Profi 160TST;
Dus deze:

2261e2f8e6bf1a0a1dc79d9ae523a8e6.webp

En niet deze:
60600.0_Profi160TST_02.webp



Nu zie ik door het olie kijkglaasje dat de olie een beetje (te) donker lijkt.
Ik zou het willen vervangen.
In de handleiding lees ik:

"Voor elk gebruik dient het oliepeil d.m.v. het kijkglas te worden gecontroleerd (let op een horizontale positie!)
Olie verversen:
Olie verversen is niet nodig voor het onderhoud van het apparaat. Mocht de olie i.v.m. een reparatie moeten worden ververst,
wordt het kijkglas boven een bak geopend en de olie afgetapt. De olie wordt in een bak opgevangen en ver-
volgens op milieuvriendelijke wijze verwijderd.
Nieuwe olie: 0,3 l - motorolie W 15/40. "


Dus dat zou betekenen dat het NIET/NOOIT vervangen hoeft te worden?!
Bij nieuwere versies van Kranzle (bijv de nieuwere Profi 160TST met blauwe front) lees ik dat het wel na een jaar/250 bedrijfsuren (en de eerste keer al na 50 bedrijfsuren) vervangen moet worden?
Bij nieuwere zit er onderop ook een losse aftapplug maar bij de mijne meen ik niet...

Vanwaar dit verschil (tussen de oude en de nieuwe 160TST)?
En is het nu wel of niet verstandig om de olie van mijn model (preventief) te vervangen?
Hoe zou de mijne nou wel 'eeuwig' met dezelfde olie mogen doen en de nieuwere types niet...
 
@nicknameless Dankjewel voor je snelle reactie en foto's.
Dat is het 'm dus... Bij mijn oud-model Profi 160TST zit dus géén aftapplug en in de handleiding staat:
Olie verversen: Olie verversen is niet nodig voor het onderhoud van het apparaat. Mocht de olie i.v.m. een reparatie moeten worden ververst, wordt het kijkglas boven een bak geopend en de olie afgetapt. De olie wordt in een bak opgevangen en vervolgens op milieuvriendelijke wijze verwijderd.
Nieuwe olie: 0,3 l - motorolie W 15/40


Dus alleen een kijkglaasje aan de zijkant. En volgens de handleiding moet je dat kijkglaasje er dan dus ook kennelijk uit schroeven en hele apparaat dan op zijn zijkant houden om de oude olie er uit te laten lopen. En ze spreken er dus over dat je die olie eigenlijk helemaal nooit (qua onderhoud) moet vervangen...
En bij de nieuwere modellen wordt juist wel geadviseerd om periodiek te vervangen en zit er zo'n aftapgat onderop zoals jij toont (bij de 2160TST om de 1000 werkuren, bij de 160TST om de 250 uren, etc).

Is toch raar? Vervangen (periodiek) is toch altijd wijs? Hoe kan de mijne nou altijd met dezelfde olie mogen doen...

kijkvenster.webp
 
Laatst bewerkt: