• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke polish is beter? Scholl/PBW/AF ?

Altos

Detailing guru
13 jan 2015
2.634
193
44
Beste detailers,

Ik ontvang over een tijdje een volledig nieuwe Skoda Fabia met metallic lak. (Rallye Green)
Deze wil ik graag vanaf het begin mooi bijhouden, ik heb ook niet de illusie dat deze mooi genoeg word afgeleverd (niet mijn eerste nieuwe auto) maar heb geen binnenwerkplaats dus om de auto ongepoetst af te laten leveren is niet zo handig eind oktober.
Ik denk dat het weer niet zo best meer is eind oktober dus ik zit eraan te denken om de eerste week dat ik hem heb de auto meteen een kleine polish beurt te geven en hem dan in de Sonax Polymer Netshield te zetten om hem de donkere maanden heen te loodsen om hem in het voorjaar eens mooi te maken.
Ik heb op dit moment Monello Finale staan maar die is zo goed als op. Ook heb ik Prep Polish van Dodo Juice (banaanspul) staan maar daarbij heb ik na een paar keer gebruik het idee bij dat deze de standtijd van de wax flink verkort (wel een mooie glans)
Nu dacht ik aan de volgende producten als opvolger van deze voorgaande 2 polish/cleaners:
1: https://www.Carclean.com/product/Auto_...r_250ml_102147
2: https://www.Carclean.com/product/Poorb...PB_PP16_100723
3: https://www.Carclean.com/product/Schol...50_gram_102821

Welke zou de beste zijn als cleaner voor nieuwe lak opgebracht met evt DAP900 of met de hand (welke pad's?)
Ik ben dus op zoek naar een lichte swirl remover voor om de zoveel tijd, voor een nieuwe waxlaag, de resten van wassen en kleien te verwijderen en dan een waxlaag aan te brengen.
Ik heb nog staan: Natty's Paste Wax, Collinite 845, EX-P en daar zou dan evt Sonax PNS bijkomen.

Nog een vraag: zou deze https://www.Carclean.com/product/Flexi...75_inch_102068 op een DAP900 V2 passen?
Destijds bij CC gekocht echter zonder kleine backingplate en/of sleutel...
Ben nog aan het twijfelen om een DAP V3 te kopen en dan de V2 te gebruiken met kleine backingplate...iemand ideeën?

Excuses voor de verwoordingen, ik kom soms niet helemaal goed uit met zinnen bouwen, hopelijk is het een beetje te begrijpen/lezen.
 
Ik zou em zeker ongepoetst af laten leveren!
Dalijk krijg je em afgeleverd met allemaal hologrammen en heb je spijt dat je em heb laten poetsen...

Rejuvinate=cleaner welke glaze olien achterlaat
Prof polish=veelzijdige cleaner.
Finale=fijn spul maar scholl S40 is iets milder evenals bv Rupes Wit polijstmiddel wat ook een goede optie zou zijn.
Als ik zou moeten kiezen zou ik voor Rupes Wit gaan of S40.
Voordat je de auto gaat doen zou ik ook een ijzerverwijderaar er op los laten.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Backing plate past... Gebruikte ik voorheen ook.

De auto zal waarschijnlijk al wat inperfecties hebben... Dus ik zal persoonlijk niet gaan voor een prof polish of de af...Ik zou persoonlijk S30 pakken... Heeft wat correctie kracht maar wekt mooi af... Buiten dat neemt hij ook heerlijk af!

succes tenminste :)
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ik ga er idd vanuit dat er wat gecorrigeerd moet worden in de vorm van hologrammen, swirls en andere vervuiling.
Ik heb hier een nieuwe fles Monello Non-Ferro staan die mag meteen op :-D

Rupes wit (deze? https://www.Carclean.com/product/Rupes...HS250_6_103052) is op welke pad aan te raden?
Edit: Of is het deze? https://www.Carclean.com/product/Rupes..._250_ml_102576
Ik ben nog niet zo thuis in Rupes spullen vandaar mijn misschien domme vraag.
Rejuvinate valt dan af want ik wil idd geen glaze toevoegen...

​Ik stel elk advies op prijs dus bij deze alvast bedankt Ric325i & Zluytr
 
Ik bedoel de diamond ultra fine gel compound (Rupes Wit) en deze zou ik op een zachte finishing pad verwerken. Uit de Monello lijn bv een witte/zwarte pad. Heeft de auto al lichte imperfecties zou S30 idd een goede optie zijn evt opgevolgd door S40/Rupes Wit.
Het is maar net hoe de staat van de lak is.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Mooi dat de backing plate past, is toch wel handig voor de kleinere oppervlaktes enzo.

Ric325i dank je...ga ik daar mijn winkelmandje vast mee vullen.
Is het aan te raden ook de Rupes of Scholl pad's te gebruiken of zijn de Hex pad's nog goed te doen? (3x gebruikt)

Mijn huidige auto is afgeleverd door diezelfde dealer waarna ik woorden heb gehad met de "poetser" omdat de auto vol swirls en hologrammen zat (zelfs te zien op een witte!)
Nu is het van de rekening af (zwart op wit) maar ze leveren hem niet ongepoetst af omdat ze daar geen goed gevoel bij hebben. zal dus sowieso een wasstraat behandeling worden vrees ik.

Ik ga er toch vanuit dat de meeste van hier het beter kunnen en ondanks ik een stuk minder ervaring heb kan ik wel al tevreden terugkijken op vorige 15/20 auto's die ik heb gedetaild...veel van geleerd maar zoals te lezen valt, nog lang niet alles, vandaar het advies...ik wil het steeds een beetje beter doen.

Zeker deze mooie nieuwe lak wil ik mooi houden en ik merk bij mijzelf dat vooral de laatste stap wel eens te kort schiet.
Wegens de nieuwe auto vind ik de evt. investering in nieuwe pads/backing plate/extra dap niet zo erg, wat mooi is, moet mooi blijven zeg ik maar.
 
Altos;n429429 zei:
Altos;n429429 zei:
investering in nieuwe pads/backing plate/extra dap
Altos;n429429 zei:
wat mooi is, moet mooi blijven

JUIST!

Dit is wat ik mensen om mij heen en potentiele klanten/proefkonijnen ook duidelijk probeer te maken. Wanneer dit dan eindelijk duidelijk is, snappen ze dat een detail van €150-200 eigenlijk helemaal niet zo duur is als je kijkt naar wat je er voor terug krijgt. Zowel in waarde c.q. geld als in gevoel.


Altos;n429429 zei:
Ze leveren hem niet ongepoetst af omdat ze daar geen goed gevoel bij hebben
Dus in feite betaal je voor het goede gevoel van de dealer, en niet voor een correct gepoetste auto. Hihihi!

Ze hebben de kosten voor het poetsen van de rekening geschrapt, dat is dus weer geld wat je in je zak kan houden terwijl de auto goed word gepoetst. Echter met jouw vorige ervaring zal dit misschien wéér tegenvallen.

Ik zou zeggen dat jij betaalt, dus bepaalt.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Quantoxx bedankt voor je reactie!

Ik heb het al redelijk opgerekt qua klant/verkoper verhouding hahaha, ik ben niet de makkelijkste, en dat weet ik.
De dealer weet dat nu ook al een paar jaar en doet zijn uiterste best om alles zo te regelen dat het gaat zoals ik wil...als ik echt op mijn strepen ga staan zou ik het denk ik wel kunnen regelen dat de auto ongepoetst wordt geleverd echter weet ik dus niet wat het weer doet en kan het tijdsgewijs en locatiegewijs zomaar een 2 weken duren voor ik echt aan de slag kan...dus dan maar een imperfect geleverde auto met een flut waxje erop...na 2 weken weet ik dan tenminste zeker dat ik hem zelf netjes maak...dealer blij, ik blij...
We gaan het zien, de bouwweek is al met 1,5 maand verschoven helaas...ik ben niet zo goed in wachten :p
 
Je koopt een nieuwe auto en je zal hem niet ongepoetst kunnen krijgen... het is geen warm broodje... je kan best eisen stellen hoor..

Heb zelf ook mn auto ongewassen en ongepoetst af laten leveren.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Altos;n429429 zei:
Scholl pad's te gebruiken of zijn de Hex pad's nog goed te doen? (3x gebruikt)

Wanneer je de S40 neemt, houdt dan in gedachte dat deze op een stevige pad verwerkt moet worden.
Op een zachte pad verwerkt de S40 niet effectief.
Een witte Hex Logic of oranje Scholl pad zijn daar prima geschikt voor.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Zou het niet weten, werk al jaren met Scholl en heb nooit de Mezzo gebruikt.
Wel Megs en Swissvax polijstmiddelen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Is de S40 of Rupes wit ook te gebruiken voor het weghalen van ingedroogde waterdruppeltjes enzo? Ik las dat voor Prof. Polish daar goed in is...
 
Dankjewel Frans voor de info.

Ik neig na wat rondgelezen te hebben naar Rupes (weet niet waarom, krijg er een goed gevoel bij) of de Scholl S40 mits er niet meteen teveel defecten in zitten, gewoon herstellen wat de poetser aflevert en daarna goed zelf bijhouden hoop ik dan maar :-D
 
Ik heb beiden, maar grijp het meeste naar de S40.
Ik moet wel zeggen dat ik ze nooit gebruik om daadwerkelijk swirls te corrigeren, omdat ik ze niet alleen gebruik maar altijd opvolgend na een ander polijstmiddel.
Er worden dan op zijn hoogst hologrammen verwijderd, bij mij gaat het dan meer om de glansgraad op te krikken en daar vind ik de S40 beter in, naast een betere verwerking.
De wagens die ik bijhoud draaien veel kilometers onder veelal zware omstandigheden en ik red het dan bij een polijstbeurt niet met alleen een finishing polish.
En al gaat het om een tussendoor beurtje dan kies ik vaak zelf liever voor een pre-wax cleaner met korrel (zoals bijv. Lime Prime) en een LSP (= Last Step Product, zoals een wax, sealant e.d.) erachteraan.
Houdt er verder rekening mee, dat je een nieuwe wagen niet eeuwig nieuw kunt houden en ook wel eens tegen zwaardere lakdefecten aan kunt lopen.
Het is dan handig om ook materiaal voor handen te hebben, om dat soort defecten te kunnen tackelen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ok, dat wordt nog lastig dan.
ik heb nu in huis staan: diverse monello van zwaar tot licht en Sonax ex 04-06 (dacht ik) en sonax deep cut.
Het gaat mij puur om de stap voor de wax met evt. wat lichte swirl en marring correctie en de super hoogglans natuurlijk!

maar als ik je goed begrijp Frans gebruik je liever de s40 dan de s30 of bedoelde je de s40 ipv de rupes wit?
lime prime vind ik niet prettig verwerken persoonlijk, vandaar mijn topic vraag welke dan wel. Zoveel smaken...
 
Waarom wordt het lastig?
Er zijn vele wegen naar Rome en dat geldt ook voor polijstmiddelen.
Gewoon gebruiken wat je nu hebt, alleen als iets totaal niet bevalt er een vervanger voor zoeken.
Wanneer je meer dan tevreden bent over Finale, gewoon die opnieuw kopen.
Je bent er tenslotte al aan gewend en vaak is het met een nieuw polijstmiddel weer een beetje zoeken naar de optimale verwerking.

En welke Lime Prime bedoel je? Met Lime Prime Lite lees je nog wel eens dat gebruikers problemen hebben, met de gewone Lime Prime een stuk minder en dat is degene met korrel.

Ik bedoelde zelf dat ik persoonlijk liever de S40 als de Rupes wit gebruik.
 
  • Leuk
Reactions: Altos