• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke producten nodig om de auto weer tip top in orde te krijgen?

Hoi Rohan,

Heb je dit al besteld? Anders is nog tips geven een beetje mosterd na de maaltijd;)

Wat Bjorn zegt, met kleien bereik je al een hoop.

Succes!
 
Tonie;n413274 zei:
Hoi Rohan,

Heb je dit al besteld? Anders is nog tips geven een beetje mosterd na de maaltijd;)

Wat Bjorn zegt, met kleien bereik je al een hoop.

Succes!

Nee heb dit nog niet besteld, is gewoon een lijstje om een beetje een idee te krijgen.
 
Het is zeker waar dat je het meeste resultaat krijgt met polijsten. Dit soort opmerkingen moet je wel zien als tegenstelling van: welke wax heb ik nodig voor een goed resultaat. Goed schoonmaken is toch de eerste stap en hiervoor heb je niet alleen twee emmers en shampoo voor nodig. Je hebt zeker nog een APC nodig en een kwastje om rond emblemen, etc schoon te maken. Dan nog een ijzer oplosser (zoals non-ferro) en een teeroplosser is ook zeker aan te raden. En dan nog kleien. Ik neem aan dat je Perfetto als smeermiddel had gedacht, maar wellicht kan je Born Slippy overwegen. Wat betreft klei, Dolce verde is prima (schijnt alleen niet meer groen te zijn?), maar je kan ook Gyeon Clay nemen. Is iets minder en daardoor ook goedkoper.

Wat betreft polijsten heb je de eerste vooruitgang al te pakken als je de oxidatie wegpoetst. Daarna heb je de keuze om swirls te verwijderen en als laatste de serieuze defecten. Realistisch gezien kan je de eerste keer proberen de oxidatie en de lichte swirls proberen te verwijderen. Ik zou je hiervoor Lime Prime Plus adviseren. Met een groene pad is dit een bijzonder capabel polijstmiddel en een glaze in een. En het is nu in de aanbieding. Zeker op zwarte lak doet dit middel het erg goed en hierdoor krijg je snel ervaring met de DAP.

Dan kan je nog een wax naar keuze aanbrengen, hoe je zelf wilt. Ik geef de voorkeur aan harde waxen met de hand aanbrengen, omdat ik dat makkelijker dun kan aanbrengen, maar dat is ook maar een mening.

Hierna ziet je auto er al stukken beter uit en denk dat je je daarom beter kan focussen op trims, wielen en banden, dan met een agressief polijstmiddel aan de gang te gaan. Tijdens het wassen de trims ook goed schoonmaken met APC en een kwastje en deze na het waxen in een dressing zetten. Voor de velgen kan je een velgenreiniger gebruiken, maar non-ferro is hiervoor ook prima geschikt. Wel zou ik (gezien je avatar) nog iets als een (medium?) woolie nemen en nog een kwast. Je banden kan je ook schoonmaken met APC en een borstel. Die van Mothers is erg goed. En daarna een dressing aanbrengen op je banden. Dit kan hetzelfde middel zijn als wat je voor je trims gebruikt. Je kan er ook voor kiezen om een velgenwax te gebruiken, maar dit is erg veel werk en het niet altijd waard in mijn ogen.

En ook nog je uitlaten poetsen met een metaal polijstmiddel en mf pad. Je ruiten schoonmaken met een ruitenreiniger en een korte doek en je auto ziet er weer prima uit. Ik ben sterk de mening toegedaan dat je nu een beter/completer eindresultaat neerzet dan wanneer je met meerdere polijstmiddelen aan de gang gaat. En ook beter uitvoerbaar, want wat M135 zegt is zeker waar! Ik ben ook nog de bescheiden mening toegedaan dat mensen hier nogal snel met Veloce smijten. Ik heb ergens een quote gelezen waar ik het mee eens ben:'Niet elke VAG lak hoeft gelijk afgeragd te worden.' Daarbij maak je met Veloce meer swirls dan je weghaalt als je de korrels niet helemaal afbreekt.

Dan nog twee algemene opmerkingen: je hebt eigenlijk nooit doeken genoeg, zeker niet als je een volledig stappenplan wil doen op een grote auto. De Unico bundel beschouw ik dan ook meer als probeer pakket dan een serieuze optie. Beter koop je een paar Peluche verde trio's. Een detailer die niks achterlaat is in mijn ogen ook onmisbaar, bijvoorbeeld Perfetto of Spray&Wipe.

Hopelijk heb je er wat aan. In ieder geval veel plezier en succes gewenst!
 
  • Leuk
Reacties: Ric325i
Soms per ongeluk de dakstrips;) zonder problemen overigens. Geeft zelfs nog een beetje beading en slaat niet wit uit, maar blijft ook niet zo lang zitten. Bedoelde hier dat ik er de voorkeur aan geef om eerst de wax aan te brengen (op de lak wel te verstaan;)) en daarna de dressing op de trims.
 
oke, een beetje veel door elkaar Tonie.
Zou je misschien alles op een rijtje kunnen zetten voor mij? dus wat er nog allemaal bij kan.
alvast bedankt!

Gr. Rohan
 
Goedemorgen,

Heel eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om hier de 'Volledige stappenplannen' van elders op het forum over te typen. Het enige wat ik aan wil geven is dat als je nog geen compleet was- en reiniginsarsenaal, je beter daar je geld aan uit kan geven en het polijsten met een gecombineerd product kan doen.

Kort lijstje dan
Velgen: Velgenreiniger, woolie of iets vergelijkbaars, kwastje, bandenborstel en APC. Velgenreiniger kan Non-Ferro zijn, maar ook een echte velgenreiniger. Niet vergeten de eerste keer sowieso ook met een ijzeroplosser te doen.
Wassen: Emmers, shampoo, spons (neemt nog altijd meer water op dan welke mitt ook), kwastjes (andere als voor je velgen!!) en APC voor trims, badges, zijknippers, scharnieren, etc.
Reinigen (decontaminate is de engelse term, niet echt een goede vertaling voor): IJzeroplosser, Teeroplosser, klei en lube. Bijvoorbeeld Non-ferro, Gyeon Tar, gyeon Clay en Born Slippy. Een oude/goedkope mf doek gebruiken om hardnekkige teerspetters af te vegen. Na TAR weer even wassen, niet perse nodig, maar wel beter. Dan kleien, afspoelen en drogen.
Polijsten: zoals gezegd, Lime Prime Plus op een groene pad als je met een DAP aan de gang gaat. Maakt in mijn ogen niet zo uit welke DAP. Ik zou in jouw geval nu een 500 nemen en hier later een PAW aan toe voegen, maar dat mag je zelf kiezen. Machine uitslag is zoveel belangrijker dan vermogen! Beste heb je wel meerdere pads bij de hand.
Waxen: wat je wil. Een vloeibare wax kan je met de DAP aanbrengen.
Afwerken: Trim dressing, banden dressing (kan dezelfde zijn), evt wheel sealant, ruitenreiniger en metaal polijstmiddel.
Algemeen: doeken, doeken, (hand) applicators (je komt niet overal met de machine bij en voor de dressing), nog meer doeken, droogdoek, detailspray, tape.

Kijk maar wat je hier al van hebt, maar dit is in mijn ogen het minimale wat je nodig hebt. Lijkt een beetje alsof ik op repeat sta, maar het gebruik van Veloce garandeert je zeker geen beter resultaat. Is dit allemaal een grote investering, schrap dan de DAP en neem de gewone Lime Prime met een beetje agresieve pad. Kost wat meer tijd en energie, maar hier kom je zeker ook goed mee uit de startblokken.
 
Hoi Rohan,

Beetje langdradig verhaal, maar in ieder geval is de Junkman het met me eens (rond de 3 minuten);

Succes!