• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke producten

SkyMace

Detailing rookie
5 okt 2025
17
15
Elburg
Goedendag
Ik wil graag een goede set aanschaffen om de auto met de hand t Wassen
Maar zie door de bomen het bos niet meer zoveel merken en producten
Was nu m’n auto met 2 emmer systeem met gewone shampoo
Vind erg interessant allemaal en wil me er eens meer in verdiepen
Wat raden jullie aan alle tips zijn welkom

Het 2 emmer systeem werkt het beste als je emmers hebt met een grit daar in, bijvoorbeeld de Monello emmer met grit, en dan verschillende kleuren grit kiezen om de emmers uit elkaar te houden. Ik heb zelf emmers met grit én deksel: tijdens het wassen leg ik het deksel er los op, in de winter blijft het water dan beter warm, en het deksel voorkomt dat er ronddwarrelend blad ofzo in de emmers komt.

Wash mitt: kies voor een dikke die veel water vast kan houden, dat wast fijner (er zijn veel merken en modellen, kijk gewoon in de reviews voor de beoordeling)

Droogdoek: dat is erg persoonlijk, ik gebruik een dubbeldikke droogdoek die niet megagroot is, maar veel water op kan nemen, met een kleine enkele droogdoek erbij voor de lastige plekken zoals onder deurhendels en bij buitenspiegels.

Shampoo: veel mensen kiezen voor de Dodo Juice Born to be Mild (BtbM), persoonlijk vind ik de Poor Boys Super Slick & Suds of de Nanolex Pure zeker zo prettig. Tegenwoordig ook Koch chemie in het assortiment en ook daar lees ik goede ervaringen. Daarnaast heb je shampoo's met wat extra's die een ultradun beschermlaagje op de lak achterlaten, zodat vuil minder aan de lak hecht.

Verder is een tuinslang of nog beter een hogedrukspuit (met foam lans) een nuttige toevoeging bij het wassen.

• Leuk
Reacties: SkyMace
Er zijn heel veel goede producten te koop en ja iedereen heeft vast zijn voorkeuren maar de keuze voor een shampoo of foam is wat mij betreft minder kritisch dan bv doeken en een washpad dat vind ik zelf veel belangrijkere keuzes.
Ik zou kiezen voor bv Microfiber Madness delipad en Gyeon baldwipe of Monello Bordi doeken .

• Leuk
Reacties: SkyMace en Cordoba
Basis staat hierboven al. 2 emmers, goede shampoo, washmitt, 2 grote en 1 kleine droogdoek.
Een goede velgreiniger zou ik ook ineens aanschaffen. Ik heb enkel beginnende ervaring met de monello non ferro en de gyeon iron wheelcleaner.
Ik merk geen verschil tussen beide.
Mijn prille ervaring met droogdoeken op een wagen zonder wax of coating, is dat 1 grote droogdoek toch te weinig is. Zelfs als je de wagen afspoelt met een volle straal.
Ik heb 1 grote en kleine gyeon silk dryer en dan nog een dubbelzijdige.

Ik heb mijn meguiars ultimate washmitt vervangen door de gyeon smoothie evo wash mitt.
Die laatste neemt enorm veel water op. Ik gebruik de grote monello emmers. Nu moet ik die goed vol doen, want eens ik mijn wagen rond ben is mijn emmer met shampoo zo goed als leeg. Tot tegen de grit.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: SkyMace
.....
Mijn prille ervaring met droogdoeken op een wagen zonder wax of coating, is dat 1 grote droogdoek toch te weinig is. Zelfs als je de wagen afspoelt met een volle straal.
Ik heb 1 grote en kleine gyeon silk dryer en dan nog een dubbelzijdige.
...
Ook de volgorde van drogen is essentieel, ik had vroeger hetzelfde probleem en kreeg toen de tip om te beginnen met de verticale vlakken (dus bijv. de zijkanten van de auto), en later pas de liggende vlakken (dak, motorkap). In het verleden begon ik gewoon bij het dak en werkte zo naar beneden, maar als je de liggende vlakken later doet krijgt het water meer tijd om weg te vloeien. Vroeger gebruikte ik een grote Monello Senza Acqua en daarbij een de kleine versie (Piazza), na ruim tien jaar de grote Monello droogdoek vervangen door de dubbeldikke Dry Me Crazy van Microfiber Madness in de maat 65 x 40, en die heeft echt een gigantische droogcapaciteit.

• Leuk
Reacties: Nico F.