• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax voor mijn rode BMW?

Oke, maar ik bedoelde eigenlijk voor mijn DAP $$) was vergeten te zegge dat ik het machinaal ging doen :-/
Moet ik dan wel de zelfde kleuren aanhouden??
Zwart, rood, wit??

De Dodo waxen zou ik met de hand aanbrengen. Het kan met de DAP, dan eerst grofweg verdelen met een handpad en dan verdelen met de DAP.
Zwarte 5.5" voor Lime Prime en rood voor de waxen. Neem een concorso pad als je het met de hand doet of de finger mitt's.

Oh oke'
Zal wel eens zien als ik dan zonder ex-p doe kijken hoe lang hij dan blijft zitten.. :auw
Maar dan is de auto dan niet voor zien voor een voeding!?

johnsdale zei:
En als ik het in deze volgorde doe is dat dan wel goed? Of mis ik iets waardoor hij net wat rode word?

Wassen - Dodo Juice Sour Power gloss
Kleien - Meguiar'sSmooth Surface Clay Kit
Cleanen/polish - Dodo Juice Lime Prime Lite cleaner glaze (welke pad?)
1e laagje wax - Dodo Juice Banana Armour hard wax (welke pad?)
2e laagje wax - Dodo Juice Orange Crush soft wax (welke pad?)

ik zou de meguiars smooth surface clay kit vervangen voor de: mother klei kit

deze is veeeel goedkoper! en is zeker net zo goed.

het hele wax layeren begrijp ik nog niet zo.

ik zou persoonlijk gewoon 1 winterwax nemen (collinite 845 / 476s)
en 1 zomer wax

supernatural / wolfgang fuzion / raceglaze 55 , de laatste schijnt het ook ERG goed te doen!

@jeffrey rallye

jawel, blackhole / white diamond is je voeding,
ex-p is je sealant (beschermende stap)
de wax die je daarop smeert, zou moeilijk kunnen hechten op ex-p,

het is even een kwestie van proberen.. er is van te voren nooit te zaggen of iets wel of niet gaat hechten

aron147 zei:
ik zou de Meguiar'ssmooth surface clay kit vervangen voor de: mother klei kit

deze is veeeel goedkoper! en is zeker net zo goed.

het hele wax layeren begrijp ik nog niet zo.

ik zou persoonlijk gewoon 1 winterwax nemen (collinite 845 / 476s)
en 1 zomer wax

supernatural / wolfgang fuzion / raceglaze 55 , de laatste schijnt het ook ERG goed te doen!

De Mothers klei kit kan ik ook aanraden! Daar zit ook meteen een goede detailerspray en MF doek bij. Zeer veel waar voor het geld.

Mbt wax layeren: velen doen er nog een laagje wax op, om zeker te weten dat je geen plekje hebt gemist en zo dus een egale waxcoat krijgt. Ook kan ik me herinneren dat er op detailingworld een test was uitgevoerd, waarbij een 2de laag wax voor een algeheel dikkere laag zorgde. Een 3de laag daarentegen had weer geen zin, omdat deze de voorgaande lagen wel aantastte.

Het voordeel van de opgenoemde waxen (supernatural, fuzion, rg55) is dat deze maar heel kort hoeven te curen voordat je ze af kan wrijven. (5-10 minuten, op warme dagen zelfs korter). Normaliter is dat half uur tot een uur. Ideaal dus, scheelt toch weer een hoop tijd. En de duurzaamheid van deze waxen schijnen ook heel erg goed te zijn.

De kans is zeer klein dat een carnauba wax over een sealant of glaze niet zal hechten, ik heb nog nergens een ervaring gelezen dat het niet werkte.
Wat niet werkt is een sealant over een wax, ik denk doordat de polymeren van een sealant op de lak moeten hechten. De laag wax zit dan dus in de weg, waardoor de sealant niet goed kan hechten. Niet dat de sealant eraf drupt, maar je veegt dan alles in je MF doek tijdens het buffen.

Ik heb zelf nog een kleikit van Meq dus die hoef ik niet nieuw te kopen.
Ik denk dat ik het gewoon bij de dodo banana en orange kit laat.
Maar toch bedankt voor de antwoorden :cool

@gm toyota,
het gebeurd wel dat bepaalde waxen, niet met bepaalde sealants willen werken (eerst sealan, dan waxen)

je weet pas dat het niet kan, als je het een keer meegemaakt heb..

en sealant over wax wil niet nee,

bovengenoemde dodo waxen zullen prima op elkaar kunnen!

@johnsdale
prima keuze!

de mother kleikit wou ik enkel opmerken, gezien deze vele malen goedkoper is als de meguiars kit..
maar gezien je die al in bezit hebt, s het goed

mooie producten verder!

succes, en wel even snel een showoff maken he

GMToyota zei:
Mbt wax layeren: velen doen er nog een laagje wax op, om zeker te weten dat je geen plekje hebt gemist en zo dus een egale waxcoat krijgt. Ook kan ik me herinneren dat er op detailingworld een test was uitgevoerd, waarbij een 2de laag wax voor een algeheel dikkere laag zorgde. Een 3de laag daarentegen had weer geen zin, omdat deze de voorgaande lagen wel aantastte.

Vraagje hierover (en misschien ff beetje off-topic): opzich snap ik de voordelen van 2 lagen wax wel.
Ook kan ik wel meegaan in het feit dat je een sealant niet over een wax kan/moet zetten en
dat het toppen met een alles in 1 product (zoals de NXT) vanwege het cleanertje weinig zin heeft.

Maar wat is - en dan even specifiek aangaande eerder genoemde Dodo waxen - de reden / het voordeel om 2 verschillende zuivere waxen te gebruiken?!

De Banana Armour is opzich ook al goed geschikt om te layeren... waarom dan toch toppen met een andere wax?

Dodo zelf zegt het beste resultaat te verkrijgen is door zacht over hard te doen. Hard blijft langer zitten en zacht geeft meer glans.
Wat merk je hiervan in de praktijk, ik denk bar weinig. Je kan ook prima 2 laagjes hard of zacht doen, geen probleem.

De test op detailingworld is met Collinite gedaan dacht ik. Als ik zo ruik aan die producten barst het van de oplosmiddelen. Misschien dat andere waxen wel 3-4 laagjes kunnen.
Ben er wel van overtuigd dat het op een gegeven moment gewoon ophoudt. Sommigen zie je 6-9 laagjes aanbrengen en dan vooral de hele grote jongens met 3-4 lagen Royale.
Daar geloof ik echt niet in. Je kan beter om de maand een laagje geven dan in 1x 4 lagen voor een half jaar.

Tnx... duidelijk. :cool

Mag je er sowieso vanuit gaan dat hoe dunner een wax, hoe meer oplosmiddelen?!
Indien ja, dan kan je dus - indien de wax het toelaat - beter toppen met een harde dan met een zachte denk....:weetniet

Wat hier vaak gebruikt wordt is een sealant (een synthetische wax) en die is bijna altijd vloeibaar. Vandaar dat die eerst gaat, die moet als eerste hechten, daarna kan er een carnauba wax op.
Of die nou vloeibaar is of vast dat maakt dan niet uit. De M26 van meguiar's zou je ook kunnen gebruiken om te toppen en die is vloeibaar(en pasta) te verkrijgen.

Er is vrij recentelijk hier nog iets over geschreven op een ander forum, met een reactie van Dodo zelf:

The Difference between hard and soft wax

Our original recipes had a touch more carnauba in the hard wax recipes and more oils in the soft wax formulas, but since then we have made the hard wax recipes softer (due to popular request) and there is perhaps only 2 or 3% difference between the recipes. You'd never see differences in durability in practice.
....
I wouldn't really choose one over the other unless really wanting to apply a wax by fingertips or palms, in which case the softer recipes are definitely easier to use.

Vroeger was er dus wel verschil, maar tegenwoordig maakt het voor de Dodo waxen dus niet meer zoveel uit, het hangt meer af van je persoonlijke voorkeur en hoe je het gaat opbrengen.

Vrij recentelijk zegt ie... uurtje geleden hahaha :lol Maar het is nu duidelijk. Ben wel benieuwd sinds wanneer ze dat aangepast hebben.

Dodo hardwax over een softe gaat idd erg goed.

Bijna 2 maanden terug bij Franky Raninforrest Rub over een laag Diamond White gedaan.

Auto is in de afgelopen tijd niet heel vaak gewassen, maar de bescherming is nog steeds erg duidelijk zichtbaar aanwezig.
Daarvoor deed hij alleen de RR, en die standtijd was aanzienlijk minder, beading was na een week of 4 niet zo bijzonder meer. Ook na een wasbeurt niet.
Lak voelt nu ook nog veel gladder aan.

Qua looks konden wij niet echt verschillen ontdekken.

Net alles besteld.
Ik post zeker foto's in de Show off topic.
Dat kan alleen nog wel ff duren aangezien ik moet wachten tot het +10 graden is...
Nu heb ik alleen nog 1 (domme :-" ) vraag,
Op welke stand moet ik mijn DAP zetten voor de Lime Prime Lite??
Ik heb tot nu toe alleen nog maar met Meq gewerkt en daar was standje 4/5 goed genoeg maar dit was weer met een andere kleur pad:-/ ...
Verder heb ik voor de waxen de Fingermitt's besteld.
Bedankt voor de hulp!