• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanden van Fiat Grande Punto - Exotica Red

BigD1

Detailing trainee
14 aug 2019
8
45
Ik heb een Fiat Grande Punto waarbij er een duidelijk kleurverschil is tussen metalen delen (bijv. voorscherm en motorkap) en plastic delen (bumpers, spoiler, handvaten). Dit is een bekend probleem van deze lak (zie bijv. dit topic). Hieronder een foto van mijn bumpers met het duidelijke kleurverschil:
IMG_20161218_135514.jpg
IMG_20161218_145123.jpg


Nu heb ik in een Facebook-groep gelezen dat een andere Grande Punto-eigenaar de kleur heeft laten terugkomen door te schuren met korrel 2500/3000, ook hier heb ik een foto van:
69157603_898388890521570_8635525528113119232_n.jpg


Op het eerste gezicht lijkt dat te werken, maar voordat ik het zelf wil gaan proberen heb ik nog wat vragen. Omdat ik onervaren ben, hoop ik iets te kunnen leren van jullie. Wat gebeurt hier nou? Door het wetsanden haal je een laagje van de blanke lak eraf. Dit zou betekenen dat de verkleuring in de blanke lak zit. Kan dit uberhaupt?

Ik heb nog wel meer vragen hoe dit het beste aan te pakken, maar laat ik starten met dit.
 
Wetsanden op een plastic bumper ... dat heb ik eens eerder fout zien gaan.
Wetsanden is best een specialistisch klusje zeker wanneer je de lak niet kunt meten en je ook nog eens te maken hebt met een gehele bumper icm onervarenheid. Bovendien gok ik dat de verkleuring idd in de kleurlaag zit en niet in de blanke lak maar dat weet ik niet zeker.
Met gewoon polijsten haal je ook een laagje (evt geoxideerde) lak weg dus ik zou daar eens mee beginnen.
 
Zo dan! :O Da's een flink verschil. (Rood/Roze)

Als deze kerel de kleur dusdanig op doet leven door de schuren, dan zou je denken dat hij de geoxideerde blanke lak (toplaag) heeft weggeschuurd. Dan zou ik eerst begonnen zijn met polijsten aangezien je met schuren meteen veel verwijderd. (Waarschijnlijk zelfs snel teveel)

Aan de witte residu te zien lijkt mij dat er blanke lak is weggeschuurd. Aan de reflectie te zien, van de flitser, zal hij sowieso nog goed moeten nabewerken middels polijsten.

Polijsten is een stuk minder drastisch en vergt minder kunde, dus ik zou hier eens mee beginnen.
 
Ik zou eerst eens beginnen met polijsten, kijken of je daar een resultaat mee kan behalen waar je tevreden mee bent.

Wetsanden kan altijd nog, maar als je daar zonder ervaring aan gaat beginnen dan zou ik wel in je achterhoofd houden dat een ritje naar de spuiterij daarna mogelijk nodig is.
 
Zoals het ernaar uit ziet zit er nog glans in de bumper. Zo ja dan zou dat waarschijnlijk betekenen dat er nog blanke lak op zit. De verkleuring zit als het goed is in je kleurlak maar daar kom je niet bij zonder door je blanke lak te gaan dus ook ik zie niet in hoe het wetsanden de oplossing zou kunnen zijn.

Als de lak dof was geweest dan had je een veel grotere kans van slagen met polijsten. Natuurlijk kun je met polijsten proberen of het minder wordt maar ik heb dit vaker gezien en daar was helaas niets meer aan te doen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Kijkende naar alleen de foto waarbij de bumper deels geschuurd is:

+1 voor de ''verkleuring van de kleurlak'', maar het lijkt er wel dusdanig op dat de er een geoxideerd laagje van de blanke lak is geschuurd. (Dus niet de volledige blanke lak)

Als de omliggende (rozige) lak niet zó zou glimmen, en je alleen kijkt naar de bovenkant van de geschuurde bumper, dan zou je denken dat er een unilak zonder blanke lak is gepolijst en dus de geoxideerde laag is verwijderd.
Maar de ongeschuurde boel glimt, dus zou je denken dat er een blanke lak over een verkleurde kleurlak ligt. En deze verkleurde kleurlak ga je niet raken met schuren/polijsten tenzij je de blanke lak helemaal verwijderd.

Maja... Op de foto lijkt het er toch op dat de oxidatie in de blanke lak zit, maar een dusdanig aangetaste blanke lak zal niet zo glimmen.

You still with me on this..? :p


Zou je zelfs iets willen gaan proberen, begin dan met polijsten. Maar mijn verstand zegt dat, kijkende naar jouw eigen foto's, dat dit niet de oplossing gaat zijn omdat de kleurlak ónder de blanke lak is verkleurd.
 
Allereerst wil ik jullie hartelijk danken voor alle reacties. Ik had even niet door dat dit zo'n behulpzaam forum is! :)
Mij is het duidelijk. Wetsanden is geen goed idee, omdat je dat door de blanke lak heen gaat. Op diverse Fiat Grande Punto fora/groepen las ik al dat dit probleem alleen te verhelpen is met een spuitbeurt. Echter, dat is mijn auto niet meer waard dus laat ik het maar zo.
Wat ik nog wel even ga proberen is met de hand polijsten. Ik heb nog een fles Meguiars Ultimate Compound staan, is dat een goede optie?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Naja, bij wetsanden ga je niet sowieso door je blanke lak, maar het risico dat dit wél gebeurd is bizar hoog. ;)

Je kan inderdaad een beetje van dat polijstmiddel op een doekje doen, met je vinger(s) in de doek even een klein stukje polijsten..
 
Als je de foto met de geschuurde bumper goed bekijkt, zie je dat daar het probleem misschien minder is, maar zeker niet verholpen. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk het donkere deel waar de kentekenplaat de lak heeft afgedekt, met een roze rand er omheen. Daarnaast kunnen zulke foto's flink vertekenen: door een iets andere hoek kan de kleur behoorlijk anders lijken dan de werkelijkheid, daardoor lijkt de bumper bovenop ook weer mooi rood, als je de bumper niet van achter, maar van boven zou fotograferen, zou je waarschijnlijk denken dat de bovenkant van de bumper roze is, en het deel eronder juist rood. Kleine verschillen in kijkhoek, kunnen een behoorlijk andere perceptie van de kleur geven.
 
Als er een blanke lak over zou zitten dan zou ik niet snel verwachten dat de andere delen niet verkleuren, ik denk dat het een uni lak is, dus dat moet op te lossen zijn met polijsten.

gewoon even de dap erop, of ergens een minder zichtbaar stukje met de hand polijsten.
 
Dank voor de reactie weer! Dit staat nog steeds op mijn 'to do'-lijst. Zodra ik resultaat heb, dan laat ik weer van me horen!
 
Persoonlijke ervaring, kansloze missie om uberhaupt te gaan wetsanden. Mijn broer heeft dezelfde mooie verkleuringen op zijn Fiat en deze krijg je al niet netjes met polijsten. De lak is verkleurd door UV en niet de blanke lak, dus je zal hier vrij weinig mee winnen.
Dit geldt overigens ook voor de oranje kleur van Fiat.
Het is opnieuw spuiten of zo laten.
 
Rood is al een kleur die gevoelig is voor (de kleur van ) de onderlaag
Verschil tussen wit of grijs is direct zichtbaar
Kunststof voegt daaraan nog toe.
 
Ik heb het met Meguiars Ultimate Compound proberen te polijsten met de hand. Helaas was dit zonder resultaat. Ik denk dat ik het maar zo laat. Overspuiten is het mij niet waard.