• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

winterbanden Apc versus Dasty (dodo wint)

Reny

Detailing rookie
20 dec 2008
499
0
Gisteren mijn winterbanden uit de opslag gehaald, donderdagmorgen gaan ze weer onder de bus :)^

Aangezien ze de vorige keer tijdens de APK zijn gewisseld en ik nog niet zo met detailen bezig was, zijn ze dus smerig de opslag ingegaan bij de garage (gebeurt nu niet meer ;) )
Maar zo zagen ze eruit

Nog redelijk: een achterband

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

8-()) voorband

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Je kunt dus duidelijk zien dat er achter trommelremmen zitten en voor schijfremmen.

Voorkant van de velgen:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Tijd voor een vergelijkend onderzoek met de voorvelgen
1 velg met dasty en 1 velg met apc (1:4)

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

soppen in de Dasty
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

soppen in de APC
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Na een eerste ronde met een wonderspons ziet de velg met Dasty er zo uit
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

En de APC
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Mijn conclusie: de dasty maakt beter schoon dan de APC, echter bij allebei de velgen is niet alle vuil weg dus heb ik de dodo juice Mellow Yellow wheelcleaner in de strijd gegooid. Samen met het bekende wondersponje maakte dat al het vuil van mijn velgen is verdwenen.

Meteen de banden met apc (1:4) schoon gemaakt, opvallend was dat vooral van de achterbanden veel bruin sop af kwam :weetniet
Nu zou je aan de hand van de foto kunnen denken dat hij nog smerig is, maar de lak is op een hoop plaatsen verdwenen (het zwart is dus de ongespoten velg 8-o )

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Het resultaat en de ingezette middelen

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De velgen zien er aan de binnenkant in het echt trouwens erger uit :sob:
Nu heb ik alleen nog morgenochtend en donderdagnorgen vroeg om er nog wat aan de doen.
Is het een idee om er morgen hammerite (ofzoiets) op te spuiten/verven?? En donderdagmorgen nog EX-P en wheelwax??

Of (wat ik eigenlijk van plan was) wheelwax met eventueel EX-P daaronder?? En dan als de zomerbanden erop zitten op zoek te gaan naar een velgenmeneer/mevrouw die ze netjes kan spuiten?

Misschien handig om te weten: ik maak niet gek veel kilometers in de winter (2 a 3 dagen per week woon/werk en de wintersport)

Graag jullie advies
 
Jammer dat je een eindje van me af woont, anders had ik ze voor niks willen stralen en had je er zo blanke lak op kunnen zetten.
 
Ik had er rustig een stuk voor willen rijden, maar Zeist ga ik morgenochtend echt niet redden :s

Maar als men zegt dat ik het hier een winter mee ga redden dan is het misschien een optie als mijn zomerbanden er weer onder zitten??
 
APC en Dasty zijn wel heel verschillend...
Beetje als appels en peren vergelijken,een velgenreiniger vs dasty was appels met appels geweest.
 
hahaha,bie bah bartje vindt het weer een mooie uitsprak maar geef je wel gelijk,dasty is mooi voor de padjes en doeken en de vettige keuken maar voor velgen gebruik ik gewoon een velgenreinger:D
 
Bart heeft gelijk het is appels met peren vergelijken... dasty en apc zijn algemene schoonmaak producten en geen velgenreinigers...
 
Dasty }:)w
Dat is niet voor detailers,dat is voor een fornuis of oven...
Op stalen velgen kan je het gebruiken,maar neem een product wat er voor is gemaakt,de naam zegt het al VELGEN reinigers.
APC is een ontvetter,en remslijpsel is alles behalve vet.

Maar voor de topicstarter,mooi dat je de moeite neemt om deze revieuw te maken,en om zo te laten zien dat je met APC ook een heel eind komt.
 
Jullie hebben wel gelijk over de APC en Dasty maar toch wordt het her en der geadviseerd.
En uiteindelijk heb ik alles schoon gekregen met de Dodo Wheelcleaner :-"

Maar wat vinden jullie nu wat ik moet doen met de velgen??

Hammerite?? (niet mooi en zeker niet de definitieve oplossing maar misschien wat beter om de velgen door de winter te krijgen??)
EX-P onder de wheelwax of niet??
 
aangezien het de binnenzijde is die nog niet zo mooi is, zou ik me er niet te druk in maken. Meguiars wheelbrightener had waarschijnlijk nog een beter resultaat gegeven.
Ik zou ze nu in een goede wheelsealant zetten zodat ze beschermd zijn. De buitenzijde zal hier ongetwijfeld terug wat van gaan glanzen.

Stralen en overspuiten zou ik eerder in het voorjaar doen zodat ze de zomer nog goed kunnen uitharden vooraleer ze weer door de pekel worden aangevallen...
 
Hammerite moet ook zo'n week of 6 uitharden voordat het vol op sterkte is. Eerder dan dat zou ik het ook niet gaan poetsen en sealen denk ik. Beter goed in de wax/sealant en volgend voorjaar opnieuw in de lak denk ik. (eventueel de Collinite 850 metal wax? Standtijd van Collinite producten is over het algemeen uitstekend, weet niet hoe het specifiek voor dit product is)
 
zolang de vervuiling niet al te erg is, is er natuurlijk best wat voor te zeggen om een (biologisch afbreekbare) APC te gebruiken in plaats van een agressiever middel.
Of in dit geval als een soort 'voorwas' voor de Dodo, zodat die zich volledig kan richten op de hardcore rotzooi ;)