• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wordt er gek van, na het wassen meteen weer swirls

P968

Detailing addict
12 okt 2009
32
55
hier
:( Kan het juiste antwoord maar niet vinden:
Als ik mijn auto in super staat gepolished en gepoetst heb, heb ik na reeds 3 wasbeurten weer alles onder de fijne swirls. Hoewel de krassen niet diep zijn , is wel de glans weg, laat staan hoe de auto er uit ziet in de zon.
Wie kan me helpen ?

Zwarte Z4
Wassen:
Foamen met Supa snow Foam
Afspoelen met stromend water
Schapenvacht wasmit
Wassen met 3 emmer methode.
Afspoelen stromend water
Heb een waterontharder
Gebruik geen hoge druk recht op de lak
Wasdruk met de mitt is slechts door eigengewicht van de mitt.
Afdrogen (na sheetend afspoelen) door een microfiber doek over het oppervlak te slepen (en niet te wrijven)
Nu er veel zand en straatvuil opgeworpen wordt met de regen lijkt het nog erger.


Ik word er gek van: wat kan ik nog meer doen ?
Kan ik nu beter de hele herfst, winter en voorjaar de auto niet wassen ?

Dank je,
Peter
 
Zit het probleem misschien niet in de manier van autowassen maar in de manier waarop je de swirls eruit haalt (misschien maskeer je ze alleen en gaat door het wassen dat middel er juist af ?).
 
Allereerst welkom, we stellen het op prijs als je je even voorstelt in het daarvoor bestemde forumgedeelte ;) Tevens even de topictitel duidelijker gemaakt.

Over je probleem:

Zo te zien lijkt er totaal niets mis met je wasmethode :weetniet Maar wat kan zijn, heb het 1 keer eerder meegemaakt, is dat de lak superzacht is, en dan trek je er met een doek al swirls in. Waar heb je de auto mee gepolished en gepoetst? Het kan namelijk ook zijn dat je een product met fillers gebruikt en dat je met het wassen de fillers weer verwijderd, dus de swirls zijn nooit weggeweest maar opgevuld! Welke shampoo gebruik je?
 
Heb me inmiddels voorgesteld zoals gevraagd.
@juffer1: ook dank voor je reactie :cool:
Ik gebruik Maguiars swirl remover op een witte pad met de DAP500.
Poetsen tot er met de lamp niks meer aan swirls te detecteren is.
Later Maguiars next sealant er op.

Het wasmiddel is van Zaino.

M.vr.grt.,
Peter
 
Je zou na de witte pad eigenlijk moeten nabewerken met een lichtere combo voor het beste resultaat. het kan namelijk best zijn dat je de micro krasjes ziet die de polish van megs achter laat (i.c.m het vrij harde witte pad)

Bewerk eens na bijvoorbeeld met SSR 1 van Poorboys en een lichte groene pad en daarna met de zwarte pad en Poorboys Professional polish.

Monello Finale achtereenvolgens op lichtgroen en daarna op zwart werkt wellicht nog mooier
 
Het is Meguiar's niet Maguiars , ja het is helaas een lastige naam :D

Ik weet niet of er fillers in de Swirls Remover zitten, misschien dat iemand anders dat weet. Ik heb zelf het idee van wel als ik het zo hoor. Met welke lamp check je dat?
Je zou eens een IPA kunnen proberen om na het polijsten met de swirls remover te checken of er nog swirls in zitten, zo ja, dan zitten er fillers in.
De NXT (2.0?) Tech Wax is inderdaad een sealant, deze bevat een zekere mate van fillers.

Ik ben niet bekend met de producten van Zaino, dus ook niet met de shampoo, hou je je wel aan de hoeveelheid die aangegeven staat op de verpakking? Hoeveel Super Snow Foam gebruik je? (verhouding).

Heb je deze swirl remover?

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Zo ja, dan zit het aardig vol met fillers: a filler heavy product which also contains light abbrassives :-"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Centoquarantasette zei:
Je zou na de witte pad eigenlijk moeten nabewerken met een lichtere combo voor het beste resultaat. het kan namelijk best zijn dat je de micro krasjes ziet die de polish van megs achter laat (i.c.m het vrij harde witte pad)

Bewerk eens na bijvoorbeeld met SSR 1 van Poorboys en een lichte groene pad en daarna met de zwarte pad en Poorboys Professional polish.

Monello Finale achtereenvolgens op lichtgroen en daarna op zwart werkt wellicht nog mooier

Dank je voor de reactie,

Gezien het feit dat de krasjes in de wasrichting lopen, vermoed ik dat toch de wasmitt of de droogdoek de oorzaak zijn.
Zoals gezegd zit de outo in dit jaargetijde echt onder de drek :(
Zelfs na het foamen zit er nog een hele zandwaas op de auto gekleefd.
Was de auto natuurlijk in volgorde van boven naar beneden. Echter ook op motorkap en koffer stikt het van de krasjes. Hier zou de wasmitt toch nog redelijk schoon moeten zijn ?

Volgens mij is de lak gewoon erg zacht ?

bvd,
Peter
 
stimpy68 zei:
Het is Meguiar's niet Maguiars , ja het is helaas een lastige naam :D

Ik weet niet of er fillers in de Swirls Remover zitten, misschien dat iemand anders dat weet. Ik heb zelf het idee van wel als ik het zo hoor. Met welke lamp check je dat?
Je zou eens een IPA kunnen proberen om na het polijsten met de swirls remover te checken of er nog swirls in zitten, zo ja, dan zitten er fillers in.
De NXT (2.0?) Tech Wax is inderdaad een sealant, deze bevat een zekere mate van fillers.

Ik ben niet bekend met de producten van Zaino, dus ook niet met de shampoo, hou je je wel aan de hoeveelheid die aangegeven staat op de verpakking? Hoeveel Super Snow Foam gebruik je? (verhouding).

Heb je deze swirl remover?

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Zo ja, dan zit het aardig vol met fillers: a filler heavy product which also contains light abbrassives :-"

Hallo,
Dank je voor de reactie.
Was al bezig geweest met een antwoord op een vorige reactie:
Het is niet de afgebeeldde verpakking: Ik gebruik SwirlX:
"Meguiar's SwirlX is een niet-schurende lakreiniger en is ontwikkeld om doeltreffend die kenmerkende microfijne waskrasjes te verwijderen: swirls. SwirlX pakt niet alleen je swirls aan, maar geeft ook die kristalheldere reflectie terug aan je lak! SwirlX is zowel handmatig als machinaal te gebruiken (bijvoorbeeld met de DAP500 polijstmachine).

Gebruik SwirlX handmatig in combinatie met een Meguiar’s Applicator pad of Lake Country Euro Hand Pads (polishing of light-cutting). Voor machinale verwerking gebruik je een polishing pad van Meguiar’s of Lake Country. SwirlX breng je aan met gemiddelde druk en neem je vervolgens af met een schone microvezeldoek.

Hologrammen, strepen, swirls.... autoliefhebbers hebben ons laten weten dat het verwijderen hiervan één van de grootste uitdagingen is. Daarom hebben we SwirlX ontwikkeld om swirls en lichte krasjes te verwijderen van alle laksoorten. Door onze expertise in de verfindustrie hebben we een formule kunnen ontwikkelen die veilig is voor blanke lak en die gebruikersvriendelijk is. Na gebruik is het oppervlak swirl-vrij en heeft maximale glans en reflectie. SwirlX kan handmatig aangebracht worden of met een Dual Action machine."


Gezien het feit dat de krasjes in de wasrichting lopen, vermoed ik dat toch de wasmitt of de droogdoek de oorzaak zijn.

Met de "IPA" moet je me even helpen: ik ken dat niet.

De Foam gebruik ik in een dosering van 40ml op de kleine fles van 400? cc

M.vr.grt.,
Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat je de swirls maskeert ipv verwijdert. Overigens zwart is en blijft een kleur waar je alles op ziet. Na het polijsten een het residu weghalen met IPA om zo te controleren of de swirls echt weg zijn of alleen gemaskeert waren.
 
3 opties:

1: je hebt de swirls in 1e instantie niet goed weggepolijst, en de verzorgende producten (NXT/etc) verbergen dat. Met het wassen haal je die verbergende laag (met fillers) er weer af, waardoor je swirls weer zichtbaar worden. Oplossing: goed polijsten en controleren op restende swirls met een sterke lamp, de polijstresten goed verwijderen met quickdetailer/M34/IPA en een zachte doek, een goede glaze met fillers (Poorboys Blackhole is erg mooi op een donkere wagen), en daarna een goede/langdurende wax gebruiken zoals Collinite. Ook je mengverhouding met foam/shampoo in de gaten houden; vaak heb je veel minder nodig dan je denkt of je haalt in rap tempo je wax eraf.

2: wat je ziet zijn niet-uitgepoetste wax/polijstresten. Oplossing: alle wax met een sterke shampoo-oplossing of paintcleaner verwijderen, en opnieuw glaze/wax aanbrengen en GOED uitpoetsen.

3: je wasmethode LIJKT goed, maar je houdt teveel zand/etc op de lak en je krast tijdens het wassen. Oplossing: GOED/uitgebreid van boven naar onder afspuiten met je hogedruk na het foamen, en wees niet bang over de broodjes aapverhalen dat je met je hogedruk het zand over je lak jaagt en zo diepe krassen zou krijgen. Controleer je washmitt GOED, of gebruik eens een andere van een goed merk. Koop een andere shampoo van een goed merk (tip: meguiars Goldclass doet het goed op donkere lak, of de dodojuice Born to be mild). Je emmermethode lijkt goed, maar 3 emmers...? Je droogdoek kan ook krassen zonder dat je het door hebt; neem een Miracledryer of zoiets en geen Meguiars watermagneet.

Succes
 
Zoals Tinus zegt :ja

Waar ik denk dat het zit..(zoals gezegd)

Na het foamen ,wat niet iedere keer nodig is (Dit tast namelijk ook je wax-laag aan) een goede 5-10min onder hoge druk de wagen afspuiten en niet spoelen.

Hoe houd je je schaapsvel in goede conditie? Vuil kan zich hechten tussen de haren in. Als je dit er dus niet uit haalt ,was je dus gewoon terug krassen er in...
 
tinus zei:
3 opties:

1: je hebt de swirls in 1e instantie niet goed weggepolijst, en de verzorgende producten (NXT/etc) verbergen dat. Met het wassen haal je die verbergende laag (met fillers) er weer af, waardoor je swirls weer zichtbaar worden. Oplossing: goed polijsten en controleren op restende swirls met een sterke lamp, de polijstresten goed verwijderen met quickdetailer/M34/IPA en een zachte doek, een goede glaze met fillers (Poorboys Blackhole is erg mooi op een donkere wagen), en daarna een goede/langdurende wax gebruiken zoals Collinite. Ook je mengverhouding met foam/shampoo in de gaten houden; vaak heb je veel minder nodig dan je denkt of je haalt in rap tempo je wax eraf.

2: wat je ziet zijn niet-uitgepoetste wax/polijstresten. Oplossing: alle wax met een sterke shampoo-oplossing of paintcleaner verwijderen, en opnieuw glaze/wax aanbrengen en GOED uitpoetsen.

3: je wasmethode LIJKT goed, maar je houdt teveel zand/etc op de lak en je krast tijdens het wassen. Oplossing: GOED/uitgebreid van boven naar onder afspuiten met je hogedruk na het foamen, en wees niet bang over de broodjes aapverhalen dat je met je hogedruk het zand over je lak jaagt en zo diepe krassen zou krijgen. Controleer je washmitt GOED, of gebruik eens een andere van een goed merk. Koop een andere shampoo van een goed merk (tip: Meguiar's Goldclass doet het goed op donkere lak, of de dodojuice Born to be mild). Je emmermethode lijkt goed, maar 3 emmers...? Je droogdoek kan ook krassen zonder dat je het door hebt; neem een Miracledryer of zoiets en geen Meguiar's watermagneet.

Succes

Dank je voor dit super antwoord.
Nu eerst de foto:
P1010617.jpg


Mijn 3 emmer methode:
1e emmer: wasmiddel
2e emmer spoelwater met een rooster daarin waarop ik de wasmitt uitros
3e emmer om nogmaals te spoelen: Je zal je verbazen wat daar nog in terechtkomt !

Was in de veronderstelling dat de foam de waslaag niet aantast ?
Meng ik te vet met het concentraat ?

Ik heb zojuist inderdaad maar een carclean sheepskin wasmitt en een poorboys drying towel gekocht.
Laat ik zo maar uitsluiten dat mijn huidige wasmitt en droogdoeken de oorzaak zijn.


Peter
 
Lijkt wel hetzelfde probleem waar ik mee te kampen had......
sindsdien dep ik met de droogdoek (het "slepen" bleek bij mij de grootste boosdoener)
 
Als ik de foto's zo bekijk is het een washmitt en/of droogdoek probleem. Maar welke washmitt en droogdoek heb je nu??
 
Misschien ook 2 washmitt's, 1 voor de "bovenkant" en 1 voor de "onderkant" van de auto. De onder kant wordt een stuk vuiler dan de bovenkant.
 
stimpy68 zei:
Als ik de foto's zo bekijk is het een washmitt en/of droogdoek probleem. Maar welke washmitt en droogdoek heb je nu??

Stond in zijn bericht :grinning:

"een Carclean.com sheepskin wasmitt en een poorboys drying towel gekocht"

In principe goed spul, dus ik denk eerder:
- washmitt en/of droogdoek is vervuild en/of hard geworden. Oplossing: beiden goed wassen en een MF-restorer gebruiken zoals die van Cobra.
- auto blijft TE vervuild voordat hij aan de gang gaat met wassen, en/of met wassen haalt hij te weinig vuil eraf en gaat met de droogdoek erover (losstaand van de techniek 'slepen' of 'deppen' want beide technieken zullen dan krassen). Oplossing: beter afspuiten met de hogedruk en elk vlak lakdeel nauwkeurig en VOL de straal erop (let wel op hoekjes en gaatjes ivm lak die eraf kan springen); niet als een zwabber die hogedruk erover van 1 meter afstand maar minitieus elk stukje pakken en langzaam erover. Wastechniek dusdanig aanpassen dat je ELK deel rustig en minitieus wast; misschien sla je stukjes over.
- andere washmitt en droogdoek want deze zijn misschien toch te hard. Oplossing: washmitt van Meguairs of Mothers (sheepskin) heb ik goede ervaringen mee, en als droogdoek een Carrand/Miracledryer of die van Dodojuice.
 
Die had hij net gekocht Tinus.. ;) Daarom dat Adrie het vroeg (wat hij eerst had).

Ik denk een te vervuilde washmitt ,een schaap heeft onderhoud nodig !

Oplossing om te weten wat het is ,drogen in horizontale richting en wassen in verticale richting. Of omgekeerd uiteraard.