• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf spuiten kunststof onderdeel auto, advies stappenplan gevraagd.

ArnoldG

Detailing guru
Tester of Bling
16 jan 2015
597
153
30
Beste mannen (en misschien dames),

Vorig jaar heb ik een spuitbus gekocht op kleur bij de volkswagen dealer. Hierbij ook gelijk een bus blanke lak (1K) bijgekocht.
Ik heb de delen toen opgeschuurd tot korrel 3000 en daarna ontvet en gespoten met de bovenstaande bussen. Als laatste stap heb ik de orangepeel weggeschuurd en de delen gepolijst. Het zag het super strak uit.

De spiegelkap is nog steeds super strak. De spoiler is slecht geworden helaas. De auto heeft ook veel in een zoute omgeving gestaan met sterk verontreinigde lucht. Dit zal de lak niet goed hebben gedaan.

Nu wil ik de spoler opnieuw doen. Hiervoor heb ik in huis:
- Lak op kleur gemaakt met een speciale machine. deze lasert de lak en maakt dan de bus op kleur
- Blanke lak 2K
- Plastic primer
- Primer
- Filler
- Alle kleuren schuurpapier van de regenboog

Ik ben de weg kwijt. Welke stappen moet ik nou eerst doen en tussen welke stappen moet ik schuren en wanneer niet. Wie kan mij advies geven?

Met vriendelijke groet,

Arnold

IMG_20170621_205147.jpg
IMG_20170621_205134.jpg
 
Eerst even schuren
ontvetten
Primer voor kunststof
lichtjes opschuren
kleur
blanke lak.

Filler pakt volgens mij niet op kunststof.
Zorg wel dat alle siliconen weg zijn, anders zal de primer niet pakken.
 
Mijn aanpak is normaal:

-Schuren tot het mooi glad en vlak is. Laatste stap korrel 800
-Siliconen verwijderaar en/of ontvetter erover
-Plastic primer, direct gevolgd door
-Filler
-Schuren korrel 800
-Siliconen verwijderaar en/of ontvetter erover, want je hebt het weer vast gepakt
-Primer
-Basislak laagje of 3 totdat het mooi dekkend is. Bij een metallic de laatste laag van ca 30 a 40 cm afstand vernevelen om de metallic mooi te leggen. Deze laag hoeft niet te glanzen! Deze laag ook niet schuren. Dan schuur je de metallic weg.
-Blanke lak 2 laagjes dun.
-Blanke lak 1 natte laag die dicht vloeit.

Week drogen

-Opschuren korrel 2000 nat
-Polijsten
 
Mijn eerste tip is: Wacht eerst even totdat je meer tips hebt gekregen hier:)

Ik zou het volgende doen.
1) schuren kan volgens mij wel droog.
2) primer. Als de primer droog is, zwarte lak nevelen over de primer.
3) schuren totdat je geen zwarte spikkels meer ziet. Nu is de ondergrond helemaal glad. Ik zou zelf kiezen voor nat schuren.
3) lak spuiten
4) blanke lak spuiten

Maar wacht even tot je meer tips hebt gekregen. Was voor mij erg lang geleden dat ik dit gedaan heb.
 
Mijn aanpak is normaal:

-Schuren tot het mooi glad en vlak is. Laatste stap korrel 800
-Siliconen verwijderaar en/of ontvetter erover (Wasbezine??)
-Plastic primer, direct gevolgd door
-Filler (echt direct erna als de plastic primer nog nat is?)
-Schuren korrel 800
-Siliconen verwijderaar en/of ontvetter erover, want je hebt het weer vast gepakt
-Primer
-Basislak laagje of 3 totdat het mooi dekkend is. Bij een metallic de laatste laag van ca 30 a 40 cm afstand vernevelen om de metallic mooi te leggen. Deze laag hoeft niet te glanzen! Deze laag ook niet schuren. Dan schuur je de metallic weg.
-Blanke lak 2 laagjes dun. (binnen 10 minuten van de eerste laag?)
-Blanke lak 1 natte laag die dicht vloeit. (binnen 10 minuten van de 2e laag?)

Week drogen

-Opschuren korrel 2000 nat
-Polijsten

Ik heb er wat vragen achter gezet. Klopt dit zo?
 
@ArnoldG : Klopt inderdaad zo. Ik zou alleen om te ontvetten echt een siliconenverwijderaar pakken. Normale ontvetter verwijdert geen silicone of wax.
 
Bedankt voor de vele antwoorden

Hebben jullie een merk wat goed ontvet? Carclean verkoopt dat denk ik niet.
 
Geen enkel merk ontvet het gehele spectrum van vettigheid dat je tegen kan komen.
Grofweg gaat ontvetten op twee manieren, opbreken / emulgeren zoals afwasmiddel dat doet
En afbreken / veresteren zoals een alcohol dat kan

Opletten met te sterke middelen (zoals aceton, bestanddeel van spiritus)
En niet alleen drogen maar ook langdurig uit laten dampen (ivm vocht in poriën)
 
Dan ga ik voor St Marc. Heb dat nog staan van de Welkoop. En verder ook nog even met Nanolex EX. Dan zal het wel goed gaan!

Bedankt voor alle input
 
ik doe zelf aan schadeherstel, en spuit regelmatig schades en maak deze klaar.

Opzicht zijn er al nuttige tips gegeven, maar er wordt nogal overdreven mbt ontvetten.
Mijn inziens wordt er erg theoretisch gedaan en gebeurt het zo in de niet echt.

principe is:
goed schoonmaken voordat je gaat schuren,
Als je zelf met de hand gaat schuren raad ik aan om nat te gaan schuren, dit zorgt voor een betere voorbewerking en zo hoef je minder te corrigeren met spuiten.
Na het schuren maak je het oppervlakte mooi droog en ontvet je het door middel van wasbenzine, daarna je spuit het in de primer. ( je kan ook de filler gebruiken van motip deze verbergt nog wat kleine oneffenheden.)
Als je de primer mooi droog is spuit je een controle laag ( dit houd in dat je met een andere kleur ligt nevels zodat er overal wat spikkels op het oppervlak zijn)
Dan ga je nogmaals met nat schuurpapier de primer schuren zodat je alle controle spikkels weg zijn.
Nu ontvet je nog een keer goed het oppervlak weer met wasbenzine en ga je hem in de kleur spuiten.
Zorg ervoor dat je een stofvrije omgeving hebt, en kijk naar de beschrijving van de verf die je gebruikt wat er wordt aangeraden met het aanbrengen van de kleur. dit verschilt per merk/fabrikant
 
Jouw redenering was dat st Marc niet geschikt was om te ontvetten voor het schuren van spuitwerk, maar wel voor het schuren van schilderwerk. Of dat nu ontvet voor spuitwerk te schuren of ontvet voor schilderwerk te schuren maar toch geen fluit uit.