• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zrobb's BMW E39 Sedan en meer

Er is geen superontvetter die stukken beter is dan de ander. Er is ook geen supercoating die stukken beter is dan de ander.

Er zijn wel sterke meningen en veronderstellingen bij sommigen, maar dat is wat anders.

Ontvetten doe ik meermaals, te beginnen met een ipa gevolgd door 2 keer prep. Hoeveel zekerder moet je zijn?
 
- Foam van de wasbox zelf
Dit is ook niet echt bevorderlijk voor je coating. Over het algemeen wordt er in een wasbox best aggresieve producten gebruikt onder het mom van:"als het voor het oog maar schoon is".

Samen met Tinus wat mogelijkheden besproken en daarna de auto nogmaals gewassen met wat minder Bathe dan normaal (4 pompjes van de fles i.p.v. 10)
Vergeet niet dat na het wassen de beading en sheeting eigenschappen tijdelijk een stukje minder zijn, dit komt door de oppervlaktespanning
 
@nicknameless daar hou ik rekening mee. Bij mijn "eigen" wasbox hier in Leeuwarden schijnt de foam mild te zijn. Ik merkte voorheen met wax/sealants niet dat de hydrofobe eigenschappen minder/aangetast werden.

Wat betreft oppervlakte spanning ook bekend fenomeen. Bij de 5 serie zie ik dat ook heel even maar als alles goed afgespoeld is is de beading/sheeting uitstekend. Dit kreeg ik met mijn eigen coating niet terug. Ook niet na het drogen en opnieuw nat maken van de auto.
 
Er is geen superontvetter die stukken beter is dan de ander. Er is ook geen supercoating die stukken beter is dan de ander.

Er zijn wel sterke meningen en veronderstellingen bij sommigen, maar dat is wat anders.

Ontvetten doe ik meermaals, te beginnen met een ipa gevolgd door 2 keer prep. Hoeveel zekerder moet je zijn?Zelf
Zelf doe ik dat ook eerst een rondje IPA en dan met Prep nog een rondje dit wel maar 1x dus jij met 2x moet zeker een smetteloos begin hebben. Dus daar zit het hem niet in lijkt me.
En omdat ik zelf ook vaak Nanolex heb gebruikt kan ik gerust zeggen dat de Syncro die nu op de auto zit anders is dan de Nanolex. En waar dat door komt zou ik niet weten.
 
Ontvetten doe ik meermaals, te beginnen met een ipa gevolgd door 2 keer prep. Hoeveel zekerder moet je zijn?

Auto niet gewassen met heet water? Alleen Prep kan in mijn ervaring onvoldoende zijn om een auto goed te ontvetten (en dat is ook waarom Gyeon aangeeft dat je de auto moet wassen voordat je de coating aanbrengt, vermoed ik)
 
het is geen vermoeden, het is zelfs aan te raden om met heet water en een sterk ontvettend middel te wassen.

Always wash the car with a highly degreasing agent.
Hot water and the use of a dishwashing liquid are recommended.

Ensure the surface is oil free and completely dry. Use Q²M PREP before applying the coating (isopropyl alcohol does not fully degrease the surface)
 
Bij gebruik van Nanolex ook altijd zonder wassen met Dreft gedaan en hier altijd een zeer lange standtijd behaald. Ik ben van mening dat een extra rondje IPA ook wel voldoende moet zijn. Je moet anders weer een gehele auto met de hand wassen en ook weer drogen en dat levert in mijn ogen altijd weer krasjes op hoe klein dan ook. Maar ik kan het ook mis hebben hoor. Maar voordat de auto weer geheel droog is in alle kieren en naden ondanks gebruik makend van Maestro ben je weer een tijd verder.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
sommigen weten op afstand zonder intensieve ervaring met glascoatings zetten hoe het moet

Wat wil je hiernee zeggen?
Ben je soms cum laude afgestudeerd aan de coating universiteit?

Waar haal je de arrogantie vandaan om hobby detailers zo te kakken te zetten joh? Ik durf m'n handen in het vuur te steken dat er meer stoeprand detailers hier aanwezig zijn die beter werk afleveren dan jij.

Dat je een advies in de wind slaat, moet je zelf weten, maar los het gewoon op in plaats van te lopen kontdraaien en allerlei smoezen neer te kalken.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
We proberen hier alleen mee te denken op basis van onze eigen kennis en ervaring.

Wat er ook gebeurd is, het lijkt erop dat de coating niet goed heeft gehecht en de meest waarschijnlijke reden daarvoor is dat de lak niet 'schoon' genoeg was. Een andere optie kan ik niet bedenken, maar misschien weet iemand anders een andere reden.

Dat gezegd hebbende denk ik dat de meeste detailers zeker wel de beschikking hebben over IPA, in de vorm van Prep, EX of een soortgelijk product ;)

Heb je die test van Forensic Detailing gezien tussen IPA en de 'merk'ontvetters @tinus? Dat is misschien niet de beste test, maar geeft wel een indicatie dat IPA minder goed ontvet dan de merkdrankjes.
 
En daarin wordt ook gesteld door zowel Bilt-Hamber als door de coating instructie van Gyeon dat de auto eerst met heet water en afwasmiddel gewassen moet worden, alvorens de panel wipe toe te passen. IPA voor tussen de stappen door, als inspectiemiddel, was meer dan prima overigens. Om in de professionele hoek te blijven: Dennis benadrukte het wassen met afwasmiddel voor de Gyeon coatings overigens zeer recent nog.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Jansen
Vandaag voor het eerst aan de slag met Gyeon Interior Detailer op de 207.
Interieur was niet vies, gewoon beetje stoffig. Ik stofzuig binnen toch bijna elke week dus gelukkig blijft het redelijk makkelijk onderhouden voor de rest.

Favoriete MF doeken erbij (Creature Edgeless van TRC) en een Dope Fibers Detail Brush en gaan.

PXL_20210701_145617832.jpg
PXL_20210701_145640971.jpg


Begonnen met het stuur. Die leek relatief schoon maar na een rondje met de Interior Detailer was toch wat matter. Opgevallen dat de Interior Detailer heerlijk ruikt.

PXL_20210701_145437991.jpg
PXL_20210701_145457664.jpg


Daarna radio en pook...
In een keer streepvrij resultaat. Doet wat het belooft dus.

PXL_20210701_145334517.jpg
PXL_20210701_145413727.jpg


En natuurlijk tussen het stuur en stuurkolom niet vergeten!

PXL_20210701_145832381.jpg
PXL_20210701_145847837.jpg


Zo ook alle deurpanelen en kunststof eromheen afgenomen.
Voor nu geen nieuwe bescherming erop gedaan. Ben een beetje zoekende naar een nieuwe finishing touch voor het interieur. Wilde Gyeon Preserve, PB Natural Look en 303 Aerospace Protectant uitproberen. Binnenkort maar samples van alles bestellen en kijken.

Maar wat betreft Gyeon Interior Detailer...voor mij een blijvertje!
 
Vanavond de 5 serie gewassen en voor het eerst Gyeon Ceramic Detailer kunnen proberen.
Verwerkt prettig en voelt eigenlijk iets gladder aan dan Cure. Al met al tevreden!

Stappenplan:
Velgen met P&S Brake Buster in IK Foamer ingespoten. Verschillende kwasten gebruikt om overal te komen. Afgespoeld en Gyeon Wetcoat aangebracht.
De auto gewassen met Gyeon Bathe in combinatie met TRC Cyclone Washpad.
Grotendeels gedroogd met mijn bladblazer.
Laatste druppels afgenomen met Gyeon Ceramic Detailer en een Gyeon Silk Drier XL
Dorpels met Gyeon Ceramic Detailer afgenomen met een aantal kleinere MF doeken.
Banden voorzien van een laagje Gyeon Tire Express.

Tegen de tijd dat ik klaar was er weer weinig licht om fatsoenlijke foto's te maken :(
Volgende keer meer!

PXL_20210802_193757154.jpg

PXL_20210802_193812749.jpg

PXL_20210802_193840866.jpg
 
Vandaag mijn eigen auto aan kunnen pakken. Afgelopen weken niet mee gereden maar aangezien deze altijd buiten staat waren de nodige plekjes er wel weer.

Stappenplan net als hierboven.
Velgen met P&S Brake Buster
Auto gewassen met Gyeon Bathe
Afgedroogd met bladblazer
Rondje Gyeon Cure gedaan
Banden afgetopt met Gyeon Tire Express.
De Clearvue op het voorruit zag er nog goed uit dus niet opnieuw aangebracht (aangezien de auto de komende 2 weken alsnog niet rijdt.). Volgende wasbeurt komt er een vers laagje.

Et voilà!

(tijdens het maken van de foto's werd ik weer aan herinnerd dat de rijhoogte echt een stuk kan/mag)

PXL_20210804_165918439.jpg
PXL_20210804_165930247.jpg
PXL_20210804_165936360.jpg
PXL_20210804_165950928.jpg
PXL_20210804_170002434.jpg
 
Kom je terug van vakantie en vind je dit...
Mijn 207 gekeyd(?) op 3 plekken: kofferbak, achter rechter achterdeur en linker voorscherm.
En mijn vader meldde dat hij gisteren ook een kras vond op zijn kofferbak. Vergelijkbare plek als die van mij...

PXL_20210907_151239066.jpg

PXL_20210907_151231075.jpg
PXL_20210907_151259555.jpg


Krassen zijn duidelijk door alle lak heen dus ik vrees dat polijsten weinig zin heeft.

Eerst maar aangifte doen en dan verder kijken naar oplossingen. Al die panelen spuiten wordt hem sws niet. Zal een spotrepair in dit geval wat zijn of opvullen en vlak polijsten?