@WouterR @Cordoba
Ik ben ook zeer benieuwd naar wat het zou kunnen zijn. Het eerste waar ik ook aan dacht is brandstofpomp of drukregelaar (die tevens in het onderdeel brandstoffilter zit). Die zijn gelukkig redelijk makkelijk uit te sluiten. Onderdelen die verder op het lijstje staan zijn dus moeilijker te diagnosticeren.
Het is dat ik in de praktijk niet zo thuis ben in dingen uit elkaar halen want ik weet in theorie precies hoe en waar ik moet zoeken...ach ja, misschien ooit!
@GeBas nou, deze ervaring was uiteindelijk positief! In eerste instantie hadden we natuurlijk een slechte humeur dus toen we hoorden dat de Duitse partner, ADAC, er "binnen 2 uur" zou zijn, waren wij niet bepaald vrolijk aangezien het 34 graden was. Gelukkig stonden we met pech bij een Autohof, das dan weer een goede plek om stil te staan waar ze eten/drinken en airco hebben.
Anyway, ADAC was er uiteindelijk binnen een uur. Monteur wist veel over deze auto's en waar hij ongeveer moest kijken maar de storing/defect was niet zo op te lossen zonder grotere ingrepen te doen door o.a. inlaat eraf te halen om te kijken of iets gescheurd was (hij was niet van mening dat brandstofpomp iets hiermee te maken had, gezien de codes van brandstof mengsel te arm). In de meeste gevallen zijn dat ook codes als gevolg van valse lucht of een scheur in de inlaat.
Aangezien deze meneer er niet uitkwam heeft hij een sleepwagen gebeld, die was er vervolgens ook retesnel bij, binnen 15 minuten! Vanaf daar korte ritje samen met de sleepwagen meneer, die overigens ook zeer behulpzaam was en ons naar een hotel naar keuze in Passau bracht.
Dus tot zover tevreden! De situatie rondom de huurauto was ook aangenaam, ANWB (NL) heeft in overleg met ons een auto uitgekozen met minstens net zo veel ruimte als de BMW, gezien onze baggage situatie. Het ophalen van de Skoda ging weer wat minder, die had wat meer schades dan op de papieren stonden en was zo'n 500 m lopen van het kantoor in de inmiddels 32 graden hitte...minder leuk dus!
Inleveren van de Skoda mocht hier in Leeuwarden, dat was echt super! Aangezien het onze eerste ervaring was met vervangend vervoer, was ik bang dat die dus in Groningen of verder ingeleverd moest worden. En over de Skoda zelf waren we een beetje neutraal. Aan de ene kant fijn dat we ruimte hadden voor al onze spullen. Aan de andere was dit qua motorisering (1.0 3 cil en DSG) niet de meest geschikte gezinsauto. Wij hadden met ons tweeën + bagage al moeite om de heuvels op te komen op autobahn snelheid, laat staan als je evt met zijn 4en of 5en met baggage in de auto zou zitten. Zo'n motorisering is weliswaar prima in Nederland maar niet zo geschikt in een land als Duitsland met alle hoogteverschillen en een hogere gemiddelde snelheid op de autobahn. Om het positief af te sluiten had de Skoda nog een voordeel: brandstofverbruik. Want meine Güte wat was die zuinig. met regelmatig 150 km/u op de autobahn leverde die nog steeds zo'n 6.4 l/100 km aan verbruik. En toen we in nederland reden was het helemaal feest. Met 104 op de teller settlede die rond de 4.9 l/100 km aan verbruik. Het feit dat ik verder geen hoge eisen had aan het type benzine wat erin ging leidde denk ik tot flinke besparing op brandstofkosten voor de terugweg. Misschien wel genoeg om onze extra hotelovernachting te compenseren!