• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwaardere combi monello veloce/gele pad gezocht voor dap900

Ik ben het wel eens met @Cordoba. :D

Ik neem aan dat je de krasjes niet uit je eigen auto krijgt? (Ford Fiesta) Dan zullen dit simpelweg verraderlijk diepe krasjes zijn waarvan je denkt; ''Valt wel mee'', maar zijn toch dieper dan je denkt.

Je kan dan lokaal, met een kleine pad, deze langer bewerken met een medium-combi, maar je kan ook grover gaan.

Een harde lak betekent dat je harder moet ''slijpen'' om lak te verwijderen en zo een defect weg te werken. Op een harde lak een klein/ondiep defect aanpakken met een fijne/medium-combi omdat het maar een kleintje is, dat werkt dus niet. ;) Je moet nog steeds hard slijpen om ook dat kleine beetje lak weg te ''slijpen''.
 
Ik ben het wel eens met @Cordoba. :D

Ik neem aan dat je de krasjes niet uit je eigen auto krijgt? (Ford Fiesta) Dan zullen dit simpelweg verraderlijk diepe krasjes zijn waarvan je denkt; ''Valt wel mee'', maar zijn toch dieper dan je denkt.

Je kan dan lokaal, met een kleine pad, deze langer bewerken met een medium-combi, maar je kan ook grover gaan.

Een harde lak betekent dat je harder moet ''slijpen'' om lak te verwijderen en zo een defect weg te werken. Op een harde lak een klein/ondiep defect aanpakken met een fijne/medium-combi omdat het maar een kleintje is, dat werkt dus niet. ;) Je moet nog steeds hard slijpen om ook dat kleine beetje lak weg te ''slijpen''.

bedankt voor je reactie @Quantoxx 2 tegen een dat is niet eerlijk:sob::joy:

Zonder flauwekul, nee ben op de peugeot 207 van mijn vriendin bezig geweest. maar was bewust gewoon aan het spelen om krasjes eruit te krijgen.

Maar als ik het dan goed begrijp, is het nog steeds toch goed om me te verdiepen in zwaarde combi dan monello veloce + geel? Heb nu de meeste krasjes er met 2 hits veloce + geel eruit gekregen. Verder dan dat ga ik ook niet. Wil niet hoop lak opofferen voor een rotkrasje. Maar wil vooral een goede combi polijstpasta + pad hebben staan om straks ook een harde lak goed aan te kunnen pakken. krasjes, maar bijv ook gewoon serieuze swirls.

Wat voor combi adviseer jij me dan? Heb nu scholl S3 + paars op mijn verlanglijstje gezet:)
 
@Jordyboy1992 Ik heb de mini-rotary nog niet zolang, en ik heb een jaar of 6-7 alles met de hand en DAP900 gedaan, en daarbij ook bijvoorbeeld een motorkap van een auto van de Vaggroep met diepe krassen behandeld. Zelfs zulke diepe krassen dat enkele ervaren detailers bij het begin stelden dat het onmogelijk was om dit met een DAP te fixen, en dat een rotary nodig was. Na de 2e stap hadden ze heel veel moeite om de diepe krassen nog terug te vinden, en waren verbaasd over het resultaat dat ik op dat moment al had.

Ik weet niet of je ook de reactie van @nicknameless goed hebt gelezen,b die denkt dat je mogelijk zelfs krasjes maakt bij het polijsten in een zachte lak. Dit geeft ook aan hoe verschillend het werken op een harde of een zachte lak is. Bij een harde lak is het vooral lastig om enig resultaat te zien, bij een zachte lak moet je opletten dat je niet opnieuw krassen veroorzaakt. Als je echt op een harde lak wil leren werken, moet je misschien een paneel met harde lak van de sloop halen, en daarop oefenen.

Persoonlijk denk ik dat er nog steeds iets niet klopt bij de polijsttechniek, dat kan van alles zijn, wat voorbeelden die niet persé op jou van toepassing zijn:
- uitgeoefende druk op de pad
- gekozen polijstsnelheid (zowel machinesnelheid als bewegingssnelheid)
- hoeveelheid polijstmiddel
- reinigen van de pads tussendoor
- gekozen combinatie van polijstmiddel en pad en de te behandelen lak (soms werkt een bepaalde combinatie van lak en polijstmiddel/pad niet goed)

Overigens hoeft zo'n kleine rotary met wat pads niet duur te zijn, voor 150-200 euro ben je al een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
@Cordoba ooh dat klinkt erg goed! Dan heb je het werken met een Dap wel erg goed onder de knie gekregen. ik wil voorlopig gewoon bij me dap900 en dap500 blijven, dus goed om te horen dat hier veel mee mogelijk is. daarom ook deze topic, wordt er altijd wijzer van.

Ja ik had het bericht van @nicknamless goed gelezen. Na het aanpakken van krasjes op de peugeot 207 met monello veloce + geel, ga ik verder met monello mezzo + oranje. De meeste krasje heb ik er nu binnen 1 a 2 hits veloce + geel eruit gekregen en vervolgens het volledige paneel afgewerkt met mezzo + oranje. Het gene wat er dan nog overbleef aan krasjes heb ik gelaten voor wat het was. Erg goede tip om eens een paneel te halen op de sloop. kan ik daar mooi op oefenen. Had ik niet echt aan gedacht!! thanks:grinning:
 
In de filmpjes vallen me een paar zaken op:
- je hebt de neiging om met je rechterhand de koelsleuven van de machine af te dekken (dat is iets waar ik me zelf ook vaak op betrap)
- na het stempelen zie ik je behoorlijk snel over het oppervlak gaan om de polijstpasta te verdelen? Gevolg is dat je daarna bij het echte polijsten ook onrustig (en wat snel) beweegt. Andere opties: na het stempelen kun je de machine even laag zetten (op 1 of 2) voor het verdelen, of je zet de machine zelfs niet aan en veegt zo eerst even over het te polijsten gedeelte. Dan krijg je vanzelf ook meer rust in het stukje daarna.
- ik zie dat je de pad vaak scheef op het te polijsten oppervlak hebt (vaak bij de snoeraansluiting te ver van de lak, maar soms ook in andere richtingen scheef), misschien dat je gewoon meer met de 5,5" pad moet werken, doordat die groter is, zul je automatisch de pad vlakker op de lak houden. Als dat goed gaat, weer meer de 4" pads gaan gebruiken.
- ik twijfel over de druk die je op de machine zet, mede door de handschoen is dit lastig te zien (kan niet zien of de huid bijvoorbeeld wit wordt van de spanning), en door de kleine pad, komt deze ook niet zo gauw stil te staan bij iets te veel druk.

Dit zijn wat tips, waar je hopelijk je techniek mee kan verbeteren, het lijkt nu teveel alsof je met een polish battle (zoals op een Summer Detail Day) bezig bent. Eerst goed polijsten, dan pas de snelheid opvoeren.
 
Maar als ik het dan goed begrijp, is het nog steeds toch goed om me te verdiepen in zwaarde combi dan monello veloce + geel? Heb nu de meeste krasjes er met 2 hits veloce + geel eruit gekregen.

Als ik naar het eerste filmpje kijk lijkt het bijna alsof je met een rotary bezig bent. De machine lijkt steeds weg te willen lopen. :D Vervolgens ga je, denk ik, het polijstmiddel verspreiden op een lage machinestand en dit gaat ook wat wiebelig. Vervolgens ga naar mijn opinie vrij vlot heen-en-weer, maar ik lijk aan de rotatie (of eigenlijk gebrek aan) van je pad te zien dat je de machine scheef houdt en teveel druk zet.
Ook lijkt het alsof de Veloce amper heeft kunnen afbreken. Dat hoeft ook niet als je alleen de correctie van dit middel wilt, maar betekent ook dat je nog langer door kon met de nog-niet-afgebroken korrel.

een goede combi polijstpasta + pad hebben staan om straks ook een harde lak goed aan te kunnen pakken. krasjes, maar bijv ook gewoon serieuze swirls.
Deze optie hebben is inderdaad handig, maar zou de eerste stap niet zijn om het met Veloce + Geel een poging te wagen op een harde lak? ;)
Ik blijf het namelijk opvallend vinden, ic.m. met de kunsten te zien in de video, dat je 2 hits met een grove combi nodig had op een Fiesta. :p

Persoonlijk vind ik een DAP500 + kleine pads ook geen succes voor beginners qua ergonomie en de feeling die je dus terugkrijgt van het apparaat. Ik vermoed dus dat dit ook de reden is dat je wat wiebelig werkt c.q. nog feeling mist. Wiebelig + te snel bewegen + géén 50% overlapping + geen vlakke pad + inconsistente druk op de pad = minder resultaat.
Probeer het eens met de normale 5,5'' pad. Dan merk je sneller dat je de pad niet vlak hebt tijdens het polijsten én zet een streepje op je backingplate zodat je de rotatie kunt checken. (Als het streepje langzaam beweegt of zelfs bijna op dezelfde plek blijft, dan is de rotatie beperkt)
 
Bedankt voor de tips @Cordoba en @Quantoxx dexe tekst ga ik erbij pakken als ik weer aan het polijsten ga. Heb de dap500 nog maar pas, vooral samen met de kleine pads heb ik inderdaad nog niet veel gewerkt.

Moet er dus wat meer feeling in krijgen! Maar wil me kunsten vooral verbeteren, daarom vraag ik het!

Als ik nog wat geoefend heb samen met jullie tips, maak ik nog eens een paar filmpjes. Kijken of ik het verbeterd krijg:grinning:

Nogmaals super bedankt voor de hulp!!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Je hebt hier boven al veel tips gehad. Wat me opvalt is de positie van je machine. Waarom houd je het apparaat zijwaarts? Op deze werkhoogte is dat absoluut niet nodig. Als de behuizing naar beneden wijst zie je ook beter wat je doet en hoe de pad beweegt.

Leer van de tips en ga zo door!
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
zet een streepje op je backingplate zodat je de rotatie kunt checken. (Als het streepje langzaam beweegt of zelfs bijna op dezelfde plek blijft, dan is de rotatie beperkt)

Vergeet deze niet! ;)

Ik heb een tijd geleden een filmpje gemaakt. Dit kan je een idee geven wat hoe-en-wat ik zelf doe. -->

In dit geval gebruik ik een compound (Scholl Concepts - S3) Deze is qua cutting ongeveer te vergelijken met Monello - Veloce, maar heeft meestal ietsjes meer bite. Een ander voordeel is dat de S3, net als Veloce, een afbrekende korrel bevat, (dat wil zeggen dat de korrel naarmate je hem verwerkt steeds kleiner/fijner word. Zo werk je dus al richting een mooie finish) Echter wordt de korrel in S3 niet steeds kleiner, maar valt uiteen in meerdere kleinere korrels waardoor je dus meer kleinere korrels hebt en dus nog mooier finished.

Zaak is dat je bij polijstmiddelen met afbrekende korrel het polijstmiddel goed doorwerkt; Wanneer je hem aanbrengt en verspreid, dan is het duidelijk wit. Naarmate je het doorwerkt zal het transparanter worden. Dit betekent dat de korrels aan het afbreken / kleiner zijn én dat je lubricerende werking minder wordt, maar dus ook dat je nu fijner aan het polijsten bent dan wanneer je begon.

Ik begin dus het polijsten op Stand 6. Ik maak op deze snelheid één dambord-patroon en dan is het middel al een stuk transparanter c.q. afgebroken. Vervolgens ga ik meteen door met nóg een dambord-patroon op Stand 4. (Naast de combi van pad + polijstmiddel heb je ook nog de snelheid van je machine. ;) )


 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Super bedankt voor je duidelijke uitleg en filmpje @Quantoxx dit ga ik er direct bij pakken als ik nog eens aan het polijsten ga!
Het streepje op de backingplate heb ik wel op me dap900 gezet, maar vergeten hetzelfde te doen bij mijn dap500!

Vooral het zo goed doorwerken bij veloce wist ik niet! Het dambord patroon deed ik wel, alleen te weinig bij veloce!

Nogmaals super bedankt, hier kan ik veel van leren!
 
Allemaal zeer goede tips!
Maar als je filmpjes met tips enzo ziet is het bijna altijd op een horizontaal paneel, als beginnende detailer is het absoluut niet zo makkelijk om verticaal te polijsten.
@Jordyboy1992 ik zou vooral wat proberen oefenen op horizontale panelen, zodat je de techniek echt 100% onder de knie hebt en verder gaan naar de verticale.

Zodra je voelt dat de DA jou gaat leiden ipv jij de machine, dan is je houding verkeerd :), dit merk je nog veel harder met een rotary dan een DA.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Bedankt voor de hulp jerre! Inderdaad verticaal is een stuk lastiger, horizontaal laat je de machine gewoon rusten.
Maar de tips zijn idd zeer goed, ga binnenkort mijn Fiesta nog eens aanpakken voordat ik deze ga coaten. Dan kan ik deze tips er mooi bij pakken:grinning: